Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:45

was dat recent, dat geval van AM bij de shire?
zo te lezen wel omdat het paard nu, twee dagen na de AM weer op de wei staat...
het zou wel heel 'bijzonder' zijn als een paard het echt van kruidenmix heeft gekregen, ben erg benieuwd naar het vervolg!

mijn poon verhuist morgen naar een weitje met veel gras en ook veel bladeren, toen ik ernaar keek schoot de AM gelijk door mijn hoofd.. ik moet er nog even over nadenken wat ik ga doen,
bladeren ruimen denk ik, en haar eerst achterin zetten, waar geen bladeren zijn.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:56

ja dat is een recent geval, die shire.

Hij is er nog niet helemaal. de "bewuste" 72 uur zijn nog niet om. Maar het wonder is wel dat de DA met het spuitje kwam, paard op stond! Daarna Kwam Janet.(natuur geneeskundige die hem behandeld heeft) En vanaf die tijd is het wel beter met m gegaan. Hij zal een een lange weg moeten af leggen om helemaal beter te worden. Maar het is echt een wonder dat hij uberhaubt weer staat. Jeetje zeg wat is dat schrikken als de DA komt en zegt tja.. euuh het is AM..

We gaan ervoor postitief denken!! en hij komt er boven op! TOCH horsspirit? We helpen je hoor. We kunnen de leider van onze kudden helemaal niet missen. :(:)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:26

Jeetje wel weer schrikken een nieuw geval en dat in hartje winter. Ik heb nog nooit gehoord van een muesli, dat zou wel vreselijk zijn zeg. Mijn Angel kreeg helemaal geen muesli of krachtvoer.
Wel geweldig dat de shire er tot nu toe door heen is gekomen. Hoop dat het goed blijft gaan. Staat hij nu weer op dezelfde weide als wanneer hij ziek werd?
Heeft de dierenarts ook bloedonderzoek bij hem gedaan en urine onderzoek om zeker te weten dat het AM is ? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn twijvels heb of het echt AM is geweest, misschien wel iets wat er op leek. Maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit en als het echt AM is, dan is het wereld nieuws.
Dus als ik het goed begrijp Pieternelm dan stond hij toen de dierenarts kwam voor euthanasie en daarna is hij behandeld door de homeopaat.
Ben erg benieuwd wat de homeopaat heeft gegeven. Misschien kan het straks andere paarden ook redden.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:38

tjady schreef:
Jeetje wel weer schrikken een nieuw geval en dat in hartje winter. Ik heb nog nooit gehoord van een muesli, dat zou wel vreselijk zijn zeg. Mijn Angel kreeg helemaal geen muesli of krachtvoer.
Wel geweldig dat de shire er tot nu toe door heen is gekomen. Hoop dat het goed blijft gaan. Staat hij nu weer op dezelfde weide als wanneer hij ziek werd?
Heeft de dierenarts ook bloedonderzoek bij hem gedaan en urine onderzoek om zeker te weten dat het AM is ? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook mijn twijvels heb of het echt AM is geweest, misschien wel iets wat er op leek. Maar ja de wonderen zijn de wereld nog niet uit en als het echt AM is, dan is het wereld nieuws.
Dus als ik het goed begrijp Pieternelm dan stond hij toen de dierenarts kwam voor euthanasie en daarna is hij behandeld door de homeopaat.
Ben erg benieuwd wat de homeopaat heeft gegeven. Misschien kan het straks andere paarden ook redden.

Ja diagnose van DA was AM, geconstateerd door bloedtesten. door gestuurd naar Universiteit in Utrecht overleg geweest met prof. en al.
Was heel typisch idd, en aandoenlijk. Toen de DA kwam toen dacht Paardje, ja maar ik ga nog niet. IK hoop dat Janet Compier nog meer paarden kan helpen. Ze heeft er al meer geholpen met deze aandoening. Wat ze precies gegeven heeft weet ik niet. Het is mijn paardje niet (gelukkig, dat zeg ik niet vaak maar nu zou ik niet graag in de schoenen van horsespirit willen staan) maar de twee kanjers staan op dezelfde stal als mijn paardje staat. Hij staat nu op een andere weide trouwens. ER ZIJN PAARDEN DIE BETER WORDEN DUS GEEF NIET "ZOMAAR" OP. al is hij er nog niet. Wordt vervolgd.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:43

de homeopaat waar het overgaat heet Jeannette Kompier, wel zo handig om haar naam goed te schrijven.. voor als haar ooit nodig hebben :o

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 22:51

horsepirit en pieternelm wat een verhaal. Waren er dan twee op stal bij je die het hebben gehad. Ik word er helemaal een beetje emotioneel van. Angel was heel heel erg ziek, ze werd al tonisch. Stel dat ik haar ook dat medicijn had kunnen geven...

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:04

tjady schreef:
horsepirit en pieternelm wat een verhaal. Waren er dan twee op stal bij je die het hebben gehad. Ik word er helemaal een beetje emotioneel van. Angel was heel heel erg ziek, ze werd al tonisch. Stel dat ik haar ook dat medicijn had kunnen geven...

nee nee
het gaat om dezelfde shire.. die is van horsespirit. Ik heb een franse volbloed, Lieve. Ja kan ik me helemaal voorstellen van Angel. Ik kan me niet indenken hoe het moet zijn als je eigen paard zo ziek is. Ik werd al helemaal verdrietig nu het om het paard van horsespririt ging. Ik hoop ook echt dat hij het helemaal gaat redden. Maar vooralsnog spreekt iedereen van een wonder. Misschien waren we er heel snel bij. Die homeopaat ook. Je weet het nooit.

Het is echt een enge ziekte die AM. Ik hoop dat er snel meer en meer over bekend wordt. Nu is het eigenlijk nog allemaal " we gaan ervan uit" we denken dat. Niets is echt zeker. Alleen dat het een schimmel is en dat die schimmel van vocht en bladderen houdt. Maar tot nu toe is in ieder seizoen nog AM voor gekomen. En zowel bij 24 uur buitenstaande paarden als op stal staande.. ik word gek van het gepieker. Ook een beetje naief natuurlijk om te denken dat ik achter mijn computertje het raadsel van AM wel even op zou kunnen lossen :o . Maar ik heb zo te doen met al die lieve paardjes en hun baasjes. ;(

Hoe snel is het bij Angel gegaan? of wil je daar liever niets over kwijt? Ik heb wel wat gelezen op dit forum hoor.. maar inmiddels zijn het alweer 60 paginas. als je zegt waar ik het terug kan lezen is dat ook goed. Heel vervelend voor je meis.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:15

Angel werd dinsdagochtend ziek. Ze liep een beetje stijf en binnen een half uur was ze gaan liggen. Toen ging ze snel achteruit. Woensdagavond heb ik haar laten euthaniseren.
Ze kon tot woensdagmiddag nog wel staan en eten, maar daarna ging ze steeds verder achteruit. Angel was mijn allesie, ik heb haar met de fles groot gebracht nadat haar moeder overleden was bij haar geboorte. Angel is 7 maanden geworden. Mijn hart is echt gebroken.
Ze weten idd niet wat het is, een schimmel, een bacterie of noem maar op. Alleen dat het een toxine is, maar welke is een raadsel. Daarom hebben ze ook geen medicijn er tegen. Komt voor op weide met bomen, ook esdoorn met schimmel op de bladeren, en in najaar tussen 0 en 8 graden. paarden lopen vaak 24/7 buiten.
Hier het topic over Angel.
[VVDD] Angel raak ik jou nu ook kwijt. Atypisch Myopathie.

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:31

jeetje tjady wat heftig! heel veel sterkte met dit verlies. En dat door een schimmel of bacterie..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:00

Is de muesli nu ook voor onderzoek opgestuurd??
Want dat zou als bron nu ook info kunnen geven wat het precies is.
Is de leverancier/fabrikant hiervan in kennis gesteld. Het is immers een batchprodukt en je loopt nu de kans dat meerdere paarden het ook krijgen.
Welk merk/soort muesli was het ??

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:45

horsespirit schreef:
Mijn shire van 1000 kg en 10 jr oud was ook geveld door de schimmel die atypisch myophatie veroorzaakt.
De dierenarts wilde hem laten afmaken want de genezingskans was in de kliniek met infusen e.d. minder dan 5% en hij was al half in coma.
Dank zij de directe behandeling van homeophaat Janet Compier is hij op wonderbaarlijke wijze hersteld en loopt nu na 2 dagen al weer in de wei.
De reguliere geneeskunde stond met zijn mond open en noemde het een wonder.
De website van janet : horsebodybalancecom
Waarschijnlijk heeft mijn paard de infectie opgelopen door middel van voer, t.w. kruidenmuesli.
We starten hier een onderzoek naar. Informatie hierover volgt.

Helaas is onze mooie vriend dinsdag overleden. Ik kan verder niet te veel uitwijden over een en ander, omdat het mijn paard niet is. Horsespirit heeft heel veel verdriet vandaar dat ik dit plaats, want straks denkt iedereen dat hij genezen is op een homeophatisch middel en krijgt iedereen hoop voor zijn of haar paard of pony. Al leek het erop dat hij beter werd. Zijn nierwaarden waren ook beter geworden...
Helaas heeft hij het niet gered. ;(

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:46

Sh*t zeg!
Sterkte!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:21

o nee toch ;(
wat verschrikkelijk.
heel veel sterkte voor jullie allemaal en in het bijzonder voor zijn eigenaren.

ik kan er toch echt niet bij, waarom de veroorzaker van AM niet te vinden lijkt te zijn!
iets wat paarden zó snel doodt, wat zo giftig is dat het bijna altijd dodelijk is, een paard nu van 1000 kilo, wat door dat onbekende stofje of bestanddeel overlijdt...
en nog steeds niet bekend wat het precies is!
onbegrijpelijk... en ook echt eng.
straks is het weer voorjaar, en kan 'het' er weer zijn,
nog niet te spreken over volgende herfst...
en nu heeft het dus blijkbaar ook in droogvoer (kruidenmix was het dacht ik?) gezeten, alarmerend vind ik!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:14

piweternelm: wat verschrikkelijk verdrietig dat hij het niet heeft gehaald. Wens horsespirit veel sterkte van mij.
Ook verschrikkelijk dat het dus in hartje winter ook voorkomt.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:47

Jemig, dit topic is 4 jaar geleden gestart en het lijkt wel of er nu nog net zo weinig over bekend is dan toen! Wat een hopeloze en angstaanjagende ziekte toch.. :(

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:20

Van iemand van de LID vernam ik zojuist dat er veel meldingen momenteel binnen komen van atypische myopathie.... waar en hoe is me niet duidelijk. Een terechte waarschuwing dus!
DA's denken aan koliek, grote verschil is de ondertemperatuur....

Ik las afgelopen week op teletekst dat er zo'n 30 soorten zwammen en paddestoelen per maand (!) in NL bij kwamen, waarvan sommige soorten slechts met een vergrootglas te zien. Denk dat men ook eens in die richting moet gaan zoeken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:14

ik denk al langer aan paddestoelen idd, ik begrijp dan ook echt niet dat er niet meer veldwerk gedaan wordt op getroffen lokaties.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:16

Paddestoelen denken ze toch al langer aan naar mijn weten... Toen hier in België ineens paarden "spontaan" doodvielen op de weide dachten ze onmiddellijk aan paddestoelen... Dat is toch wat ik me herinner van de verhalen op het nieuws. Verder was het toen nog een "te ver van mijn bed show" om erin te gaan verdiepen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:19

Idd ze denken al veel langer aan paddestoelen, schimmels,... Lijkt me niet zo onwaarschijnlijk. Ik zal deze week eens informeren of er nog wat gevonden of gezien is van gevallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:22

Volgens mij zijn er nu geen paddestoelen meer...toch ??

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:10

Boven de grond zijn er misschien geen paddestoelen, maar de sporen zitten volgens mij nog wel in de grond. Als ze in zo'n natte blubberwei grasjes plukken, gaat dat met wortel en al en misschien dat ze zo ook sporen van paddestoelen mee naar binnen krijgen. Ook valt het me op dat er nog erg veel dood blad ligt dat niet verteerd is, misschien heeft dat er ook nog mee te maken.
En de temperatur hier overdag is al weer aardig zoals het in de late herfst was.
Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken of mee te maken gehad, maar volg dit topic al heel lang, zolang er nog niet echt iets duidelijk is over de oorzaak is het een hele spannende zaak met paarden/pony's buiten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:30

Bij mij stonden er veel esdoorns met schimmel langs het weiland. Afgelopen week zijn we aan het omzagen en versnipperen gegaan. Het is niet aangetoond dat dat de oorzaak is, maar ik ruim preventief.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:43

zou iemand die er tijd voor heeft misschien een overzicht willen maken van alle info die we inmiddels verzameld hebben hier?
zoals bemest/onbemeste weides, wel of geen hout (bomen of ander hout) waar de getroffen paarden bij konden, het wel of niet aangetast raken van de longen, is het wel of niet ook bij in het semi-wild gehouden paarden voor gekomen, overeenkomsten tussen de percelen en omgeving van de percelen, mogelijk de lokaties van zoveel mogelijk getroffen percelen... enz.
heel veel zoekwerk om dat allemaal op 1 plaats inzichtelijk te krijgen en ik kan er zelf de energie niet voor vinden.

als het veroorzaakt wordt door sporen of schimmeldraden, welke soort overleven de winter dan, welke komen in zowel herfst als voorjaar voor...
zoveel info om nog uit te zoeken...
ik las dat er in deze tijd van het jaar grotendeels alleen paddestoel soorten voorkomen die zich op hout bevinden, vandaar mijn hout-vraag.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:13

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 09:19