Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ravel

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:38

Mistic schreef:
Heeft iemand de Gelderlander, ik ben namelijk wel geinteresseerd om het stuk te lezen.
Overigens snap ik niet dat er nog geen officieel onderzoek is gedaan naar deze man. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alleen de paardenwereld klachten over hem en zijn producten had/heeft.

Misschien dat het krantenartikel op internet te vinden is en anders zijn er vast wel handige mensen op Bokt die het misschien kunnen inscannen oid.

Wat betreft een officieel onderzoek; hiervoor zijn mensen nodig die officieel een aanklacht willen indienen als gedupeerde, wie weet komen die er na het artikel............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:30

Volgens mij wordt zijn wondervoer nog steeds verkocht bij de boerenbond.

Idd heb ik ooit een holistische kliniek gegoogled waar zijn naam ook in werd genoemd. Ben zeer benieuwd naar dat artikel, je moet er toch niet bij nadenken dat je zijn middeltjes gaat gebruiken en er iets van overhoudt?

Zo was er onlangs nog die kruidendokter in Brabant, ongeveer 30 jaar geleden, waar een documentaire over was. Volgens mij een soortgelijk mens.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 08:59

Moderatoropmerking:
Topic mag open blijven, mits er alleen aanvullingen komen wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 09:40

Ik wil ook graag dat artikel in de Gelderlander zien. Ben zeer benieuwd wat hij nou weer bedacht heeft...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:23

Hee top, ben blij dat de topic weer geopend is. Uiteraard erg benieuwd naar dat artikel. Niemand meer gehoord of hij nog paarden behandeld?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:36

Ik weet dat het "leen taal middel" nog steeds wordt gebruikt bij paarden maar kijkende naar zijn site lijkt hij wel helemaal overgestapt op mensen.
In het stukje UltraShape, alweer een gepatenteerde Bioceuticals van NovelCure, ben nu al nieuwschierig wat er in zit Haha!

Ook ik ben erg benieuwd wat de Gelderlander te melden heeft.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 01:22

Wat was ook alweer de link naar zijn site?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:15

Umpiedumpie

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:17

Wind schreef:
Taal kwam trouwens met nog een heel andere gewaagde uitspraak zaterdag: hij had zijn middel getest op een groep kinderen in een psychiatrische inrichting ergens in Drenthe of Overijssel (geloof ik) en na 20 dagen zijn kuur volgen waren er geen psychische stoornissen of ADHD meer te bekennen.

Lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

Op het moment dat ik dit stukje las, wist ik het zeker. Deze man liegt!

ADHD kan niet genezen! De overdracht van neurotransmitters (Dopamine, Noradrenaline)verloopt bij een ADHD patiënt niet zoals bij een ''gezond'' persoon.
Daar kan echt geen voedingssupplement tegenop hoor Knipoog

Wanneer geeft de man weer een lezing?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 10:24

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:26

Goed stuk in de Gelderlander, als het goed is wordt het ook in een vandaag op Ned 1 behandeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:52

Hoe laat?? weet je dat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:54

Het is nog niet bekend op welke dag, zodra ik dat weet laat ik het horen. Het programma begint meestal rond 18.00 uur.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:04

Het zijn in totaal 3 artikelen over Leen Taal en Dennis Bartels.......... zie onder en volgende post.

Arts: 'Niks aan pillen verdiend'

Arts Dennis Bartels zegt dat hij nooit heeft verdiend aan de voedingssupplementen van de firma Novelcure. Ook bestrijdt hij dat hij klanten in schoonheidssalons heeft verteld dat zij ernstige ziektes ontwikkelen. Hij zegt dat klanten nooit rechtstreeks bloedanalyses hebben ontvangen waarin ernstige ziektes of aandoeningen werden voorspeld.

Arts Dennis Bartels bij een laserbehandeling. De cliënt heeft niets met de inhoud van het artikel te maken. foto Jan van den Brink
VORIGE STARTSTOP1/1VOLGENDE
"Als het ooit is gebeurd, was dat een vergissing." Tegenover 'een paar' patiënten met complicaties, stelt hij een overgrote meerderheid van tevreden cliënten. Dat hij is geweigerd als lid van Nederlandse Vereniging voor Cosmetische Geneeskunde noemt hij een kwestie van 'vriendjespolitiek'. " Sommigen in die vereniging zijn bang voor concurrentie." Eigenaar Leen Taal van Novelcure ontkent dat preparaten voor paarden ook aan mensen zijn verkocht.

Over de bloedanalyses: "Ik vertel de mensen niet wat erin staat, de vertaling doet de arts." Dat hij nooit als biochemicus is afgestudeerd, meent Taal te compenseren met '238 literatuurstudies'. "Leonardo da Vinci heeft ook nooit een universiteit van binnen gezien."

Zijn kruidenpreparaten worden gemaakt bij Kruydenglorie, een Belgisch gecertificeerd en door autoriteiten erkend bedrijf. "De Algemene Inspectiedienst heeft mij gecontroleerd en alles in orde bevonden." Taal verwacht binnenkort alsnog wetenschappelijk onderzoek te publiceren.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:05

'Pillenverkoop door bangmakerij'
door Wilma de Cort

DOETINCHEM - Een Achterhoekse ondernemer en een Overijsselse arts verkopen met bangmakerij dure voedingssupplementen aan klanten van schoonheidssalons in het land. Dit melden bronnen aan De Gelderlander.

Zie ook:
Windhandel in een paardenmiddel
Arts: 'Niks aan pillen verdiend'

Voedingssupplementen van Novelcure voor paarden en mensen. foto Jan van den Brink
VORIGE STARTSTOP1/1VOLGENDE

De arts, Dennis Bartels, adviseert klanten die willen afvallen eerst bloedonderzoek te laten doen. De bloedanalyse wordt opgesteld door eigenaar Leen Taal van de firma Novelcure in het Achterhoekse Veldhoek. Daarin wijst Taal, arts noch biochemicus, op de ontwikkeling van ernstige ziektes, zoals kanker en reuma. Dit blijkt uit stukken die in bezit zijn van De Gelderlander.

Patiënten krijgen het advies om voedingssupplementen te nemen die alleen Novelcure levert. In een apotheek in Ruurlo is eerder ook bloed geprikt bij potentiële klanten van Novelcure. De Inspectie voor Gezondheidszorg heeft toen ingegrepen.

Arts Bartels ontkent dat hij aan zijn cliënten het vooruitzicht van ernstige ziektes geeft. Een vrouw die van de arts haar bloedanalyse per e-mail kreeg, heeft een klacht tegen hem ingediend bij de Inspectie. De Inspectie heeft Bartels eind vorig jaar, na een anonieme klacht, gewezen op een uitspraak van het Centraal Tuchtcollege in de zaak-Sylvia Millecam.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:10

En nog met veel bewijs blijven ontkennen.

Dat Da Vinci geen universiteits opleiding genoten heeft, betekend niet dat je tegenwoordig een titel kan geven met "literatuur" studie.

Ik hoop van harte dat meneer Bartels (toch geen familie van?) en de heer Taal nu met de grond gelijk gemaakt worden en dat de behandeling van deze zaken door 1 vandaag zorgen voor een officieel onderzoek.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 15:15

Zahlina schreef:

omg!! ik zit even zijn site te bekijken, en bekijk het kopje vetzuursamenstelling die je ook kan laten meten daar..
Nou er klopt dus geen ene snars van wat hij daar uitlegt over de verzadigde vetzuren en onverzadigde vetzuren en de essentiele vetzuren.. Nagelbijten / Gniffelen Maar goed, het klinkt allemaal zo goed dus ik snap dat je daar goed in kan trappen..
Tis dat ik 'expert' ben op het gebied van voeding, ik heb namelijk wel bijna mijn academische graad Ingenieur of Master of Science verworven en dat heb ik niet dmv alleen een literatuurstudie gedaan Slapen want dat kan helemaal niet Sigaar

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 19:26

Het zit niet bij de onderwerpen van 1 Vandaag?
Misschien een ander programma?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:51

De dag van uitzending is nog niet bekend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 10:45

Die website van hem is pure onzin en oplichting. Vreemd dat hij zo door kan blijven gaan. Het emailadres is ook echt zijn eigen naam.

Wordt er in die uitzending ook ingegaan op zijn carriere als paardenbehandelaar? Linkje naar bokt zou misschien nog wat extra achtergrond informatie opleveren. Ook paardnatuurlijk heeft een flink topic erover.

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:29

ik heb het stuk uit de gelderlander niet gelezen, maar ik ken iemand die zeker tot voor kort leen taal producten gebruikte voor haar paard met ernstig zomereczeem,
ook moest zij de wormenkuur gebruiken, want dat was het helemaal...... dan krijg je een kuur voor het hele jaar, allemaal spuiten om gek van te worden,
aan het einde van het verhaal bleef er een paard over met een doffe vacht, die niet meer dik wil worden, maar wormen kan hij niet hebben Koe want hij heeft die onzettend goede kuur van leen taal gebruikt....... Clown
totdat de staleigenaar het niet meer aan kon zien en er toch een wormenspuit van zichzelf in heeft gegooid, resultaat........je hebt nog nooit zoveel wormen bijelkaar gezien, echt waar
ik weet niet hoe de afloop is geweest en of de gebruiker nog steeds in leen taal gelooft, maar daar zal ik eens proberen achter te komen Pling
ik weet in ieder geval zeker dat ik nooit met leen taal in zee zal gaan.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:27

Interessante link.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:35

Voor alle duidelijkheid onderstaand overzicht over alle punten die bij het onderzoek naar Leen Taal op Bokt, destijds naar voren zijn gekomen.

Bijna 2 jaar geleden heb ik in de 'Bit' en in "De paardenkrant" mijn onderzoek naar de geloofwaardigheid van de heer Leen Taal laten publiceren.

Zelf heb ik heel wat uren gestoken in het onderzoek naar de geloofwaardigheid van Leen Taal en vind het wel mooi zo. Mijn geld terug krijgen is voor mij nooit een motief geweest. Ook heb ik Leen Taal nooit willen zwart maken, ik ben een onderzoek begonnen zonder vooruit te weten wat ik zou vinden. Als er overwegend successen waren gevonden dan had ik dat gepubliceerd en was mijn paard helaas één van die 13% geweest die niet genas.
Tot mijn schrik (want wie had ooit van te voren deze uitkomsten kunnen verzinnen) kwamen er nogal weinig positieve feiten voort uit het onderzoek.

Hier wat feiten op een rijtje:

- uit het patent blijkt dat 3 van de 6 kruiden in het Eczit/Seme middel een kalmerende/sederende werking hebben hetgeen een goede verklaring kan zijn waarom veel paarden ten tijde van de kuren wat rustiger worden in gedrag en minder schuren.
- één van die kruiden is Kava kava wat bij humaan gebruik in verband wordt gebracht met mogelijk veroorzaken van ernstige leverschade.
- volgens Leen Taal vond het paard deze kruiden van oudsher zelf in de natuur. Erg lastig wanneer de herkomst van 4 die kruiden uit Peru, Pacific eilanden, Siberië/ Korea/ China, en het middellandse zee gebied blijkt te zijn.
- vervolgens de benaming van de kuren; volgens de etiketten zijn het voedingssupplementen, echter in zijn brochures en in het patent spreekt LT van medicatie en geneesmiddelen. Op z'n minst misleidend!
- daarnaast is het op z'n minst merkwaardig te noemen dat mensen een vrijwaringsverklaring moeten ondertekenen voor het toedienen van een voedingssupplement aan hun paard.......... of is LT zelf niet overtuigd van het vermeende onschuldige karakter van zijn 'voedingssupplementen' ?
- met 8 B.V.’s bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan………
- de doseringen van de kuren verschillen ook iedere keer, dosering cf het patent, de oude verpakking en de nieuwe verpakking. Tevens is er sprake van een steeds hoger wordende dosering.
- het 'wetenschappelijk' onderzoek van LT bij het fjordenstamboek;
in het patent, de brochure en de website van LT wordt iedere keer een andere duur van het onderzoek genoemd, ook verschillen in de 3 publicaties het aantal paarden dat aan het onderzoek heeft deelgenomen en ook de percentages van de 'behaalde resultaten' verschillen per publicatie. Niet bepaald wetenschappelijk te noemen!!
-- DRIE KEER HETZELFDE ONDERZOEK BESCHRIJVEN MET IEDERE KEER ANDERE CIJFERS!!!!
- vervolgens het noemen van bekende veterinaire wetenschappers als referentie zonder die mensen daar toestemming om te vragen en dit een fout van medewerkers noemen maar zelf ook op lezingen en in mailtjes de namen van deze wetenschappers noemen!!!
- de resultaten van de 26 fjorden die ik heb kunnen traceren uit het fjordenstamboek onderzoek;
Uiteindelijk heb ik de eigenaren van 26 fjorden kunnen traceren van de vermeende 56 fjorden.
Van deze 26 fjorden zijn volgens de eigenaren;
4 genezen (waarvan 3 fjorden van één eigenaar/familie)
9 gaven verbetering te zien
13 waarbij de therapie geen effect had, 4 daarvan zijn alsnog
ingeslapen
zelfs al zouden de overige 30 fjorden allemaal genezen zijn dan nog komt het genezingspercentage niet hoger uit dan 60,7% ; heel wat anders dan de 87% genezing die LT claimt!!
- tot slot het weinig wetenschappelijke karakter van het onderzoek;
- de korte duur van het onderzoek waardoor invloeden van klimaat en milieu de resultaten hebben kunnen beïnvloeden
- het ontbreken van een controle groep waarbij ook het stalmanagement werd aangepast maar die geen kuren kregen zodat in de resultaten te zien is of de resultaten aan het gewijzigde stalmanagement of aan de kuren te wijten zijn.
- het ontbreken van een follow-up onderzoek naar de resultaten op langere termijn.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 10:45

Bedankt voor dit overzicht, Ravel. Ook ik had nooit gedacht dat mijn verslagje van deze merkwaardige lezing zo'n gevolg zou hebben.