[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:10

Lekker makkelijk Lithium. Lekker je paard treiteren, wat een mentaliteit zeg

Amber_Steph, wat een goed nieuws! Wat een verandering van stal al niet kan bewerkstelligen, echt heel fijn voor jou en je paard Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:44

Lithium schreef:
Mijn merrie Cassandra was echt een fanatieke luchtzuiger toen ze nog op de manege stond..
Toen ik haar toch heb ik ze direct een anti-luchtzuigband omgedaan.. en dan haar een beetje treitere door dat geluid na te doen en zij dan maar probere en het lukte niet meer eh ^^ .
Nu is ze het inmiddels al verleert en probeert ze het niet meer Haha!

* kijkt vreemd*

jaaajaaa.. dus door je paard flink te treiteren denk je dat je paard is gestopt met luchtzuigen?

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:01

schandalig dat er nog mensen zijn die denken zoals Lithium.

Ik had ook nog een vraagje, mijn pony is dus ook een luchtzuiger en krijgt ongeveer 6 maanden nu maagcompositum. Ik heb het idee dat het wel helpt maar hij heeft volgens mij nog steeds een opgezwollen buikje en soms last van gasvorming.
als een paard nou een maagzweer heeft moet hij dan geen maagzuurremmers krijgen?? of doet maagcompositum hetzelfde?
En kun je maagzuurremmers alleen krijgen als je een maag onderzoek laat doen? Heeft iemand hier ervaring mee? wat zijn bijv de kosten?
Ik heb ook wel eens gehoord dat paarden mensen maagzuurremmers kregen, iemand daar ervaring mee en wat si jullie mening daarover?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 12:44

@annenna : als je kijkt op de site van de Paardendrogist kun je precies zien wat de samenstelling is van zowel Maagcompositum als van Pronutrin; die is dus wezenlijk anders.

Vroeger toen er nog geen 'paardenspul' was tegen maagzuur gaf men paarden idd wel Rennies. Anya heeft hier eerder over geschreven.

Als je paard na 6 maanden nog steeds last heeft zou ik op een ander middel overstappen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:43

Er is een verschil in middelen Ja
Rennies kun jje wel doen, maar is vreselijk duur in het gebruik. Je hebt heel veel nodig voor paarden. Ik heb het toen gegeven omdat er nog niets voor luchtzuigers op de markt was.

Als maagcompositum niet helpt, dan zou ik overgaan op pronutrin en kijken of dat beter werkt.

Een opgeblazen buik kan ook heel goed van het voeren komen. Geef je onbeperkt hooi en zo weinig mogelijk brok? Heeft je paard voldoende weidegang? Daar komt het eerder van namelijk. Ik heb een luchtzuiger die nooit gassig is geweest nl.

Over luchtzuigend paard treiteren: Lithium: volgens mij wordt het tijd om jou eens te treiteren als je last van je maag hebt. Als ik maar lang genoeg treiter houdt de maagpijn vanzelf wel op.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:04

okeej weer super bedankt voor jullie advies!

als ik het goed begrijp is pronutrin dus een maagzuurremmer? en maagcompositum niet??

Hij krijgt 4x per dag hooi en mueslie, 1/2 kilo per dag en als ik echt hard heb getraind iets meer....
Helaas kan hij geen wiedegang meer krijgen omdat dat nu neit meer mag bij ons op stal.... Probeer hem wel zo vaak mogelijk per dag uit zn stal te hebben.

en mensen maagzuurremmers, hoe weet je de dosering voor bij een paard?en hoe lang heb jij dat gegeven anya?

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:23

Ik heb niet alles teruggelezen, dus mogelijk stel ik een vraag die al ergens beantwoord staat ... Bloos
Maar mag ik mijn (luchtzuigende) drachtige merrie maagcompositium of pronutrin geven ? Maagcompositium heb ik eerder gegeven, daarop staat dat het alleen in overleg met dierenarts gegeven mag worden. Hoe zit dat bij pronutrin ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:01

@Keeva : op de site van de Paardendrogist kun je dat waarschijnlijk terugvinden bij de uitgebreide info.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:26

V.w.b. Pronutrin staat dat niet op de site, DD, ik heb de Paardendrogist gemaild om te informeren. Ik laat het antwoord hier wel even weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:30

@Keeva: ik dacht dat ik het eens ergens gelezen had, misschien ergens anders geweest dan.
Iig mooi als je het hier wilt plaatsen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:34

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 00:07

5 rennies per maaltijd. 10 per dag.. In overleg met DA overigens. Ongeveer een half jaar. Toen kwam pronutrin op de markt. Heb wel een maagzweeronderzoek laten doen eerst. Die had ze niet. Wel geirriteerde maag.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:07

okeej dank je wel!

En wat vinden jullie van pavo-summerfit koeken? kun je die je luchtzuiger geven?

Juuud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:03

keek eigelijk nooit hierzo terwijl mijn paard ook een luchtzuiger is..ze is 15 jaar, ze was eerst m'n verzorgpaard en sinds 8 maanden helemaal van mij..moest toen wel van stal verandere en daar begon ze nog veel meer te zuigen..nu sta ik sinds 2,5 maanden weer op haar oude stal.. in het begin merkte ik al dat t minder werd(overal houte palen waar nog geen schrikdraadje boven is) maar sinds 2 maanden heb ik t haar geen 1 x meer zien doen..continu zijn er mensen bij de stal en lette erop..ze is helemaal vrij! toch wel vrij apart he na 15 jaar opeens gestopt..kan t ergens mee te maken hebbe? ben wel vrij nieuwsgierig..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:15

@annenna : zit vrij veel suiker in, zou ik niet doen iig.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:38

Keeva schreef:
V.w.b. Pronutrin staat dat niet op de site, DD, ik heb de Paardendrogist gemaild om te informeren. Ik laat het antwoord hier wel even weten.

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Pronutrin mag u gerust aan een drachtige merrie geven.

Ik vertrouw erop uw vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben. Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groeten,
Anja Alma
De Paardendrogist BV/DursyDog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:57

Handig om te weten, ik heb ook een drachtige merrie.

's Ochtends krijgen de paarden altijd winterwortels, gaat prima. Maar gisteren kreeg Tes van mijn moeder zo'n gewoon worteltje, met het groen er nog aan. En daar begon mevrouw toch van te luchtzuigen, zo erg heb ik het nog niet zien doen. Laat volgende week even de DA langskomen om de maag te onderzoeken. Kunnen gelijk de kiezen geveild worden, want volgens mij is ze daar ook hard aan toe en mijn andere merrie moet ook gebeuren. Kan het mooi allemaal in 1x.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:04

Myrdal schreef:
Handig om te weten, ik heb ook een drachtige merrie.

's Ochtends krijgen de paarden altijd winterwortels, gaat prima. Maar gisteren kreeg Tes van mijn moeder zo'n gewoon worteltje, met het groen er nog aan. En daar begon mevrouw toch van te luchtzuigen, zo erg heb ik het nog niet zien doen. Laat volgende week even de DA langskomen om de maag te onderzoeken. Kunnen gelijk de kiezen geveild worden, want volgens mij is ze daar ook hard aan toe en mijn andere merrie moet ook gebeuren. Kan het mooi allemaal in 1x.

Gaat hij dan een maagscopie doen?? alleen dan weet je 100% zeker of ze last van haar maag heeft of niet. niet alle dierenartsen hebben zo'n lange endoscoop en het paard moet vaak vasten om een duidelijk beeld te kunnen krijgen.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:13

Ik moet nog bellen, dus dan weet ik precies hoe of wat hij/zij gaat doen. Het is een behoorlijke kliniek, geloof wel dat ze daar veel apparatuur hebben.
Maar als ik wat weet dan zet ik het hier wel neer.
Wil namelijk niet zomaar een middeltje aan mijn paard gaan geven, zonder dat ik precies weet wat er aan de hand is en of ze daadwerkelijk last heeft van haar maag.

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:32

met mijn luchtzuiger gaat het niet zo goed!
ze heeft inmiddels al 8 keer gaskoliek gehad!
ben met haar naar de kliniek geweest, ze had geen maagzweer, maar wel veel luch in maag en darmen. maag was helemaal opgezet, ook is ze dus ontzettend vermagerd. vanmorgen dus voor de 8e keer koliek.....
ik weet niet meer wat ik moet, ik wil niet dat ze pijn heeft.
en zo vaak koliek is ook erg voor haar.
wat zouden jullie nu doen?
tevens is er al bloedonderzoek gedaan, tanden bekeken, ander voer, kale stal, meer buiten.
ze krijgt nu trouwens 2 x per dag slobber, maar het was vanmorgen dus weer raak!
help....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:56

Probeer het krachtvoer zoveel mogelijk omlaag te brengen en met een schuetje water of olie te geven. Verder veel ruwvoer. Bij voorkeur eerst hooi, dan krachtvoer en liefst buiten voeren, zodat ze kan lopen. Verder zou ik zeker een maagzuurremmer als maagcompositum of pronutrin proberen. Het hoeft geen zweer te zijn, als er teveel maagsappen onverdunt in de darmen komen, verandert de bacterieflora daar, er komen bacterieën die beter tegen zuren kunnen, maar ook meer gas afscheiden.

Mijn merrie heeft ook regelmatig gaskoliek, niet door het zuigen! Het ligt aan een gevoeligheid die zij heeft in combinatie met een bepaald weerstype. Mijn stalhoudster en ik voelen goed aan wanneer het dat weer is, dan letten we extra goed op. Verder komt zij vanuit de wei in de paddock, daar blijft ze tot een uur of 9 's avonds staan. Ze wordt buiten gevoerd! Sindsdien heeft ze geen koliek meer gehad... *klopt af*

thobias

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:36

hoi skippy
ze krijgt eerst hooi en dan haar slobber/krachtvoer
ik doe het biks ook door de slobber en dan heet water, af laten koelen en dan geef ik het! ook krijgt ze er nog extra lijnzaadolie doorheen!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 02:29

Ik heb gelezen,dat luchtzuigen een bepaalde stof in de hersenen veroorzaakt,waar het paard zich lekker door voelt en daardoor lucht zuigt,dus ik vermoed dat je dan alleen de symptomen maar kunt bestrijden en hopen dat het goed gaat,voldoende ruwvoer inderdaad en aandacht.
luchtband lijkt me heel vervelend voor een paard,het beperkt de bewegings vrijheid van het dier en zodra die uit is,zuigt het dier toch weer.
Voor sommige dieren die er koliek van krijgen is het een must om deze maatregel te nemen,maar voor de rest zou ik zeggen: gewoon laten gaan , als er geen klachten door ontstaan.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:17

Femcke krijg nu ongeveer een week geen biks meer maar Sportmusli en ik heb echt het idee dat het verschil maakt en dat ze nu wat minder luchthapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:21

Cara: luchtzuigbanden zijn nooit een oplossing, lees het topic eens door voor je zomaar ergens in valt... Knipoog

Thobias: je kunt nog overstappen op muesli... Vergeet niet dat slobber ook krachtvoer is. Ik zou het echt tot een minimum beperken, veel goed hooi geven en zoveel mogelijk laten lopen, speciaal ook rond het eten... Moet natuurlijk wel mogelijk zijn, bij mijn merrie werkt t uitstekend!