Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:41

Isapaardje schreef:
Dat is dus juist hun vraag ... mogen we het toch gaan bestrijden en zo ja hoe dan. Daar hopen ze antwoord op te krijgen. Misschien ga ik zelf ook wel naar het symposium. Lijkt me erg interessant en leerzaam.

Daar zal het symposium zeker interessat voor zijn, er komt ook een presentatie van Martijn Bezemer over de ecologie van de plant. Zij hebben onderzocht dat in natuurgebieden 'niets doen loont' een leesbare versie van dat onderzoek ( dus in gewoon Nederlands zonder jargon etc) is verschenen in de Levende Natuur, het hele artikel is ook te downloaden op mijn website. Dat artikel gaat om interakties met bodemschimmels ( ondergrondse grazrs) etc en bovengronds. In natuurgebieden is misschien ook de optie schapenbegrazing wel mogelijk, zoiets zou in samenwerking kunnen met de Animal Sciense Group bijv. Misschien is het wel een idee dat dat Landschapsbeheer daar ook eens contact mee opneemt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:10

Landschapsbeheer heeft geen natuurgebieden zoals oa natuurmonumenten dat heeft. Ze zijn ooit als vrijwilligersclub begonnen om wandelpaden in het bosgebied vrij te houden van afgevallen en overhangende takken, markeringsbordjes te plaatsen en dat soort zaken. Van lieverlee is het uitgegroeid tot wat het nu is ... beheren van "kleinschalig" landschap in onze gemeente dmv het terugbrengen van het oude karakter en indeling van het landschap. Naast veel snoeiwerk aan bomen, zijn er ook stukjes grond in eigendom/pacht gegeven door de gemeente. Eerst werden het weitjes en daarvoor zijn een paar pony's als "grazers" aangeschaft (onze hardst werkende vrijwilligers, omdat ze dag en nacht het gebied beheren). Later zijn ze begonnen met biologische teelt van granen en cranberry's voor oa verkoop aan biologische boeren en molenaars. (voor meer info zie: http://www.landschapsbeheer-oss.nl/Proj ... ntosse.htm)

Allemaal kleine stukjes grond, met daarmee vrij intensieve bewerking. Oa handmatig onkruidwieden in oa cranberryvelden. Maar ook te kleine ponyweitjes, niet aaneensluitend. Vooral die laatste staan vol met JKK. Nietsdoen is geen optie meer op dit moment. Tenzij ze de veldjes "braak" laten liggen, maar dat nodigt weer uit tot vuilstorten is gebleken in de praktijk. Dit omdat het stukjes betreft langs openbare wegen/paden.

In grote begrazingsgebieden zal "niets doen loont" opgaan, maar op zulke kleine stukjes gaat dat niet op. Maar wellicht dat het symposium uitkomst biedt. Voorzover ik weet gaan diverse mensen van deze stichting erheen. Je zult ze misschien wel ontmoeten die dag. Volg het met interesse in ieder geval.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:16

Isapaardje schreef:
Maar ook te kleine ponyweitjes, niet aaneensluitend. Vooral die laatste staan vol met JKK. Nietsdoen is geen optie meer op dit moment. Tenzij ze de veldjes "braak" laten liggen, maar dat nodigt weer uit tot vuilstorten is gebleken in de praktijk. Dit omdat het stukjes betreft langs openbare wegen/paden.

Kleine begraasde weitjes daar is 'niets doen' inderdaad geen optie omdat ook de bodem er steeds weer overnieuw wordt verstoord door de grazende pony's, bovendien schakelen de pony's zelf doordat ze om JKK heen grazen de concurrenerende planten netjes uit en zal het probleem eerder groter worden in die weitjes, waardoor er risico is dat er op een gegeven moment niet veel anders meer staat en ze zo worden gedwongen de plant te gaan eten. Weidebeheer en overbegrazing voorkomen is een optie. (bemesting, tijdig roteren etc.)
Wat een ellende touwens dat als er ergens een stukje braak ligt mensen er ook weer gelijk een stortplaats van maken, om razend van te worden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:05

EstherHegt schreef:
Wat een ellende touwens dat als er ergens een stukje braak ligt mensen er ook weer gelijk een stortplaats van maken, om razend van te worden.

Ja zeg dat wel. Sterker nog; zo is er dus ook een pony letterlijk gedumpt. Een minishet-hengstje. Kennelijk moesten de eigenaren er van af. Ze hadden hem vastgebonden aan het hek van een van de weitjes waar de twee pony's van Landschapsbeheer stonden. Vrijwilligers stonden uiteraard vreemd te kijken toen ze het beestje aantroffen. Aangezien ze de eigenaren niet konden achterhalen, hebben ze het beestje toch maar liefdevol opgevangen, maar het is uiteraard niet de bedoeling. En het was weer een kleine grazer erbij (in de toch al kleine weitjes).

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:26

Isapaardje schreef:
In grote begrazingsgebieden zal "niets doen loont" opgaan, maar op zulke kleine stukjes gaat dat niet op. Maar wellicht dat het symposium uitkomst biedt. Voorzover ik weet gaan diverse mensen van deze stichting erheen. Je zult ze misschien wel ontmoeten die dag. Volg het met interesse in ieder geval.

Ik denk zeker dat er daar goede uitwisseling van ideeën plaats kan vinden. In ieder wat de impact van elk bestrijdingsmiddel is. Volgens mij bestaat daarover nog veel onwetendheid. Leuk hoor.
Groetjes
Ellen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:34

isapaardje schreef:
Misschien ga ik zelf ook wel naar het symposium. Lijkt me erg interessant en leerzaam.

Ik heb me inmiddels inderdaad aangemeld. Ik weet niet of het principe "vol = vol" geldt, maar er schijnen al heel veel aanmeldingen binnen te zijn.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:42

Isapaardje schreef:
Ik heb me inmiddels inderdaad aangemeld. Ik weet niet of het principe "vol = vol" geldt, maar er schijnen al heel veel aanmeldingen binnen te zijn.

Ik heb geen idee of vol=vol geldt, ik ben niet betrokken bij de organisatie, ik ben alleen uitgenodigd om als deskundige een presentatie te geven. Ik heb inderdaad wel begrepen dat het erg druk wordt en er heel veel mensen komen varierend van paardenhouders, terreinbeheerders politici en statenleden etc. Interessant dus dat er uit allerlei hoeken aanmeldingen zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:19

EstherHegt schreef:
ik ben alleen uitgenodigd om als deskundige een presentatie te geven.

Ik zag je in de lijst van sprekers staan inderdaad.

Wat ik ook uit de mail begreep van de contact persoon, is dat je zelf ook mee kunt doen met de discussie.
Maar inderdaad ook dat het publiek erg divers is.
Nu nog even mijn vervoer zien te regelen Haha!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:46

Isapaardje schreef:
Wat ik ook uit de mail begreep van de contact persoon, is dat je zelf ook mee kunt doen met de discussie.
Maar inderdaad ook dat het publiek erg divers is.
Nu nog even mijn vervoer zien te regelen Haha!

Ja iedereen die het symposium bezoekt kan mee discussieren, op het programma staan de sprekers en de onderwerpen dus je kunt je gewoon goed voorbereiden met vragen stellen wat je graag wilt weten. Mijn onderwerp is het gevoel van de paardenhouder, ik wil het met name hebben over de vraag waar de paardenhouder bang voor is wat daar de oorzaken van zijn en wat je daar aan kunt doen. Ik heb wat dat betreft veel aan de discussies gehad van de laatste jaren.

Bright

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:19

Gek dat een plantje, voor de dood van zo'n groot dier kan zorgen.
Ik zou eerder denken dat ze er ziek van werden..
maar het is wel heel gevaarlijk, een nietswetende moeder zou bijvoorbeeld met haar kleine kindje buiten een rondje lopen met de shetlander, die eet hier en daar wat "gras" en blaadjes en overlijd aan de gevolgen van het jacobskruiskruid!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:36

Ehhhmmm Bright... zo gaat dat niet zo zeer hoor. Paarden mijden de plant over het algemeen als ze voldoende voeding hebben. Het is alleen in gedroogde vorm niet meer herkenbaar voor ze en dan kunnen ze het wel eten. Hooi kan dus gevaarlijk zijn. Ook overbegraasde weitjes met te weinig gras en verstoorde grond vormen een risico in combinatie met onwetendheid van de paardenbezitter (óf onverschilligheid, dat komt ook voor). Vervolgens moet het paard er héél veel van gegeten hebben om eraan te overlijden. Daarom is het belangrijk dat je het in je wei of hooi kunt herkennen en dat je maatregelen neemt; snap je?
Groetjes
Ellen
O, ja, bekijk de website van Esther maar eens... bordevol informatie zodat je het beter kunt herkennen met de do's en don'ts.
Groetjes
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:24

Bright schreef:
Gek dat een plantje, voor de dood van zo'n groot dier kan zorgen.
Ik zou eerder denken dat ze er ziek van werden..
maar het is wel heel gevaarlijk, een nietswetende moeder zou bijvoorbeeld met haar kleine kindje buiten een rondje lopen met de shetlander, die eet hier en daar wat "gras" en blaadjes en overlijd aan de gevolgen van het jacobskruiskruid!

De verschijnselen van PA vergiftiging zijn niet erg specifiek en zijn ondermeer vermagering, slechte eetlust, sloomheid, slechte vacht, korsten, met name op de kroonrand (paard), gele slijmvliezen en zenuwverschijnselen (wankele gang, cirkelbewegingen, bewustzijnsvermindering, opgewonden/paniekerig gedrag . Deze symptomen tonen vaak alleen aan dat er sprake van schade aan de lever is wat vele oorzaken kan hebben zoals ondermeer geboorteafwijkingen, ontstekingen die door bacteriën en virussen veroorzaakt zijn en parasieten, maar deze leverschade kan ook door andere PA bevattende planten dan Jakobskruiskruid veroorzaakt zijn . Alleen als een dier relatief grote hoeveelheden PA bevattende planten eet zullen de symptomen van PA vergiftiging zichtbaar zijn. Exacte hoeveelheden zijn onbekend, maar worden geschat op 1 tot 10% van het lichaamsgewicht van een dier . Een paard van 500 kilo zou dus tussen de 250 en 2500 volgroeide Jakobskruiskruid stengels (elk ongeveer 20 gram drooggewicht) moeten eten om ziekteverschijnselen te laten zien. Als dit in een relatief korte tijd gebeurd resulteert dit in acute PA vergiftiging, maar in de meeste gevallen is er sprake van het eten van kleinere hoeveelheden gedurende een langere periode, dit wordt chronische PA vergiftiging genoemd. Afhankelijk van de mate van leverschade zal het dier sterven of herstellen . Gedurende het herstellen wordt het dode weefsel in de lever afgebroken en verwijderd door de ontstekingscellen. Waar het dus om gaat is dat de paardeneigenaar attent is. Als hij in een vroegtijdig stadium van de ziekte reageert en de mogelijkheid van vergiftiging met JKK onderzoekt, is de lever nog in staat om te herstellen. Bij dieren met langdurig symptomen zal dat niet meer lukken (langdurige vermagering en zenuwverschijnselen).

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:19

Weet iemand wanneer deze kruid weer begint te groeien?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:30

DaydreamRick schreef:

rozetten zijn het hele jaar door te vinden. De bloeitijd is van jumi t/m oktober. Ik heb ze ook nog wel wat later zien bloeien hoor.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:35

EstherHegt schreef:
DaydreamRick schreef:

rozetten zijn het hele jaar door te vinden. De bloeitijd is van jumi t/m oktober. Ik heb ze ook nog wel wat later zien bloeien hoor.

Ah oke, ik dacht al wat eerder

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:13

Leerzame ochtend in Den Bosch gehad.
En dan doel ik vooral op de leuke discussies die ik vandaag heb gehouden met diverse aanwezigen tijdens de veelvuldige koffiepauzes en de lunch. Zelfs in de pendelbus naar het centraal station gingen we met de aanwezigen lekker verder over het inmiddels overbekende gele plantje en de problematiek er om heen.

Het was een hoge opkomst. Achter ons werden nog 2 extra rijen stoelen bijgezet. Allerlei "pluimage" was aanwezig, zowel onder sprekers als toehoorders.

De uiteenzetting van Jaap Bronsveld van Waterschap Rivierenland vond ik het interessants.
en van de heer Van den Top, dierenarts het grappigst. We waren achterin echt even benieuwd of hij ook de "likzucht" van het paard na zou gaan doen Haha!

Op omroep Brabant wordt er aandacht besteed aan dit symposium.

Ik heb er een in ieder geval een goed gevoel aan over gehouden.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:27

Vertel ook eens iets over de inhoud Ingrid?
Ellen

B_Oktor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:51

Ik was daar vandaag ook als deelnemer/paardenhouder.
De dame hierboven vergeet nog een aantal namen die ik toch echt wel een behoorlijk duidelijke bijdrage heb horen en zien doen.
Daar was bijv. ene Martijn Bezemer met een uitstekende presentatie over de ecologie van JKK.
Zeer duidelijke grafieken (uitslagen van testlokaties) die laten zien dat ingrijpen meer kwaad dan goed doet.
Die ook tonen dat na 2 jaar de populatie ineens behoorlijk (aanvaardbaar) terug loopt.
Zichzelf uitroeit door een schimmel te vormen in de bodem.

en wat dacht je van die dame..... E.Hegt als paardhoudster met zeer veel en zeer goed onderboude kennis aanwezig.
Ik snap niet dat die isapaardje die nou juist "vergeet" ? te melden.
Ik zit hier deze lijn te lezen (na aanleiding van haar presentatie) en deze Mevr. E.Hegt schrijft ook op dit forum.
Dit moet dus een bekende zijn van haar....maar wordt door haar niet genoemd ?
Deze dame had toch echt wel een hele duidelijk boodschap die door velen als een soort " eindelijk eens duidelijke taal en geen gezwam " ontvangen werd.
Zelfs de mensen met de al noodzakelijke (maar nog immer beperkte ) beroepsmatige kennis geven haar een pluim voor haar zeer nuttige bijdrage waar zelfs deze beroepsmatige mensen verder mee kunnen.
Geen flauwekul , geen omheen gelul maar gewoon duidelijke en goed onderzochte punten die in de media tot op vandaag de dag behoorlijk opgeblazen waren en helemaal niet blijken te kloppen of onderbouwd kunnen worden.
Ik ben blij dat deze dame daar nu eens voor duidelijkheid heeft gezorgd op een hoop punten.

Overigens , die Hr. van den Top vond ik dus 3 keer niks.
Een waardeloze aandachtstrekker.
Je maakt geen grapjes over dit soort serieuze zaken waar aanwezige mensen emotioneel toch behoorlijk geraakt zijn.
Zo sprak ik een man die al rond de 30 paarden kwijt was aan dat JKK.
Ik vond het dan ook een misselijkmakende voorstelling van die Top om als een volwassen man op een podium met een breed lachende smoelwerk te tonen hoe een doodziek paard uiteindelijk rondjes aan het lopen is of met het hoofd leunt tegen een deur of muur (in zijn geval zijn spreektafeltje)

Diep triest ook dat dit blijkbaar door sommige als grappig/leuk wordt gezien !
Dat zegt wat over dit soort mensen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 00:56

Uiteraard gaat het om een heel serieuze zaak, maar dat wil niet zeggen dat je het niet luchtig zou kunnen of mogen brengen.
Er zijn nou eenmaal mensen met een aparte vorm van humor en dat kan ik soms wel waarderen.

Eigenlijk jammer B_Oktor, dat we elkaar niet ontmoet hebben; had vast ook een interessante discussie kunnen geven ...

Niettemin heb ik me prima onderhouden met de mensen waarmee ik wel gesproken heb voor, tijdens en na het symposium. Dat leverde steeds heel aangename discussies op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:15

@B_Oktor : bedankt voor je helderen brede uiteenzetting. Ondanks dat ik begrijp dat het optreden van Hr. van den Top wat storend c.q. pijnlijk aangrijpend kan zijn voor gedupeerden denk ik dat ook een 'vrolijke noot' soms meer blijft hangen als alleen maar serieus gepraat.

Verder vind ik het wat tegenstrijdig als je aan de ene kant dingen zegt dat sommige sprekers wat relativerend minder zwaar op de hand zijn vwb het gevaar van JKK en aan de andere kant iemand gesproken hebt die 30!!! paarden is kwijtgeraakt aan dit plantje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 11:34

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:30

ik vond alle powerpointpresentaties goed genuanceerd, had idd ook wel een beetje moeite met het naspelen van een ziek paard omdat ik dat erg sneu vond voor Sjaak. Ik heb ook heel veel positieve reacties gekregen in de pauzes en ook in mjn mailbox en het is goed dat het met het kruiskruidvrije hooi nu goed in gang komt. Ook dat er meer samengewerkt gaat worden is heel positief te noemen.
In verschillende kranten staan artikelen over het Symposium bijv "giftige plant, nette discussie " http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/a ... 641000.ece

B_Oktor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:50

Die rond de 30 paarden was wel op slechts een plaats/houderij en had als oorzaak een zeer slechte kwaliteit hooi die nooit verkocht had mogen worden.
Hoewel zoiets nmm. zeer lastig te bewijzen is als echte oorzaak.
Leverfalen kan vele oorzaken hebben en dit JKK plantje is er slechts een van.
Maar uit zijn verhalen begreep ik dat het niet is veroorzaakt door veel JKK in de wei wat vers gegeten zou zijn , maar uit (goedkoop) hooi.

Er zijn zo'n 30 paarden dood door leverfalen , dat is wat ik hoor.
Maar dat is wat anders dan zeggen , er zijn 30 paarden dood gegaan door JKK.
Slechts mijn mening waarbij ik hoop dat de man de rest van de mogelijke oorzaken ook gaat bekijken.
Zie ook hieronder waarom ik deze mening heb.

Dit verhaal benadrukt in ieder geval in mijn ogen wel het feit dat de certificering van het hooi waarover ook gesproken is een bittere noodzaak is.
Ondanks het afwijzende advies van die heer die meende dat het al onder de EU regelgeving viel.
Als iemand dan nog gaat voor niet gekeurd hooi is het eigen schuld dikke bult , maar nu sta je machteloos en controle is nihil tenzij je zelf al weet hoe het er uit ziet.
Dat lang niet iedereen van de geintresserde aanwezige dat plantje herkend is ook fijntjes duidelijk geworden op deze dag.

Wat betreft mijn uitspraak over mevr. Hegt :
Het bleek uit haar presentatie dat er erg veel onzin als waarheid in de media wordt geschreven.
Er is op diverse fora en media te veel info te vinden die totaal niet blijken te kloppen.
Paniek en dode dieren is een grote en goed verkopende drijfveer voor de media maar als je een beetje verder kijkt dan de krant en sommige site's zie je dat er een hoop na-praterij is ipv. van werkelijke onderzoeken of iets ook klopt wat men in die media beweerd.
Vraag de mensen die het melden eens hoe men daadwerkelijk geconstateerd heeft dat er bijv. 6500 paarden aan JKK zijn gestorven in Engeland.
Geen mens zal je dat kunnen vertellen vrees ik , er was toen nml. nog helemaal geen manier om JKK als enige oorzaak vast te stellen.
En die is er tot op heden nog steeds niet bij mijn weten.
Toch heeft dat cijfer een groot effect op de paarden en andere hooi etende dieren bezitters.
Iedereen ziet het getal, het gaat om veel dode dieren , dus komt er paniek.
Internet en de andere media doen dan de rest.

Ik vind dan zo'n relativering of " feiten ipv. fabels" zoals zij het noemt een totaal andere (en ook acceptabele) reactie op een lezing dan wat de heer Top met zijn gedraai probeerde over te brengen.
Ik had meer de indruk dat de man leuk probeerde te zijn en mensen die om hun eigen grappen moeten lachen neem ik zelden serieus.
Voor grappen en grollen ga ik naar een andere ruimte, ook wel theater genoemd, voor en over serieuze zaken wil ik graag serieuze uitleg.
Maar goed, dat is dan ieder zijn mening , ik vond het niet passende humor.
Er is overigens verder niets blijven hangen van wat deze meneer heeft laten zien of vertelt dan die "vrolijke noot".
Het tegenovergestelde effect dus , want deze "vrolijke noot" was niet het belangrijkste wat de man te vertellen had maar is juist hierdoor "vergeten".

B_Oktor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:57

Isapaardje schreef:
Uiteraard gaat het om een heel serieuze zaak, maar dat wil niet zeggen dat je het niet luchtig zou kunnen of mogen brengen.
Er zijn nou eenmaal mensen met een aparte vorm van humor en dat kan ik soms wel waarderen.

Eigenlijk jammer B_Oktor, dat we elkaar niet ontmoet hebben; had vast ook een interessante discussie kunnen geven ...

Ik denk dat om bovenstaande reden ons gesprek niet de door Uw verwachte intressante discussie had opgeleverd.
Mijn gevoel voor humor en/of de timing daarvan ligt duidelijk elders dan het Uwe.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:13