Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 10:26

Beste wensen allemaal!
Hoe is oud en nieuw gegaan voor jullie?

Sachertorte

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 10:32

De beste wensen allemaal. Hopelijk is de nacht voor jullie zo rustig mogelijk verlopen en mag 2026 een geweldig jaar worden waarin we nog lang plezier mogen hebben van onze oudjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 10:36

Iedereen de beste wensen!

Ik was wat aan het opruimen en vond nog een oude deken met hals, het zou ook een 200 grams moeten zijn. Die deken is al járen niet gebruikt (misschien wel 10 jaar :oo ) en de hele hals lijkt me wel lekker met de komende sneeuw/vorst voor Boon, maar ik twijfel of die nu nog wel waterdicht is ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 11:29

Kom je vanzelf achter toch als je het op doet?
Lekt die door,dan doe je het weg :j

Hier in de stad werd echt heel veel geknald,maar ik was hartstikke moe en lag er voor tien uur al in.
Samen met oordoppen in heb ik toch nog redelijk geslapen.
Was al op tijd bij de paarden, die waren gelukkig wel chill dus geen narigheid gehad van het vuurwerk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 13:03

Klinkt als een simpele oplossing, maar dan zit je met een zeiknat paard en een loodzware deken. Nou ja eerst maar eens zien of er geen muizengaten oid in zitten :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 13:53

Kan ook mee vallen hoor, de oude van Kelly begon pas na een hele dag regen een beetje op de rug door te lekken…
Maar ik dacht dat jij je paarden aan huis had staan ,dan kan je toch zo even checken?

Anders zou ik het gewoon weg doen en het zekere voor het onzekere nemen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 14:06

Hier is het goed verlopen. Ik vind hem wel wat onrustiger dan anders (en dat gaf mij meer zorgen ivm zijn hart) maar uiteindelijk werd hij rustiger toen het ergste geknal over was.
Moet zeggen dat hier vooral mooi siervuurwerk was een maar weinig van die lawinepijlen en carbid enzo. Gelukkig!

Allemaal de beste wensen en een dikke knuffel voor de oudjes. Hopelijk blijven ze 2026 rond en gezond!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 14:54

Beste wensen!! Hier is alles op stal goed verlopen.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 15:42

Beste wensen allemaal!
Hier is ook alles goed gegaan, alleen de jongste was wat aan het rennen, maar doordat de oudjes rustig waren werd zij dat ook.
Pony van de eigenaar van de wei stond in de stal met de deur dicht. De ex was toch gekomen gelukkig, dus ik stond er niet helemaal alleen voor.
Hopelijk geen nare dingen meer dit jaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:35

Ik heb ze net maar binnen gezet, want de regen slaat hier tegen de ramen en van mijn uitlekkende jas hoor ik de druppels op de grond vallen.

Als vanavond de jas droog is die ze nu aan heeft zal ik hem wisselen en kijken of hij morgen nog waterdicht blijkt te zijn. Er zaten iig geen gaten van beesten in.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 23:03

Wat een weer he?

Fijn dat iedereen oud en nieuw goed is doorgekomen. Mijn grote heeft wel een slechte nacht gehad en had meer moeite dan de afgelopen 2 jaar. Ergens wel verwacht aangezien ze al 2 weken ofzo stress heeft op de paddock ook. Ze had amper tot niets gegeten. M'n pony was ook leger en rillerig.

En dan gaan we van het vuurwerk naar wind en rot weer en dat gepiep in de paddock blijft. Ze staat eigenlijk alleen maar vooraan in de hoek en wilt slecht eten want dan vliegt ze om niets weer naar voren.

Ik weet niet zo goed hoe lang ik dit nog vol hou dat gemiep. Ze zijn nooit zo heftig geweest en ik snap er niets van want merk niet waar ze nu steeds zoveel moeite mee hebben waarom ze niet naar achteren willen. Het geeft mij ook veel stress ze zo te zien...

Ik had ze vandaag even samen (staan apart van elkaar) maar durfde ze niet samen te laten want die grote gaat in aanval modus als ze van slag is (overspronggedrag) en dat vind ik weer eng met die kleine.

Echt, wat een getrut. Stiekem gaat dit al een maand af en aan en is ook een soort visuele cirkel; stress en minder eten, kouder worden, meer stress nog minder eten blabla...

Ik geef het nog 2 weken, en anders. Uh ja. Wat eigenlijk dan? := Dacht zet ze wel binnen maar binnen vinden ze het ook verschrikkelijk -O-

Stom gedoe. Graag windstil en droog weer zonder vuurwerk en poespas de komende 3 maanden totdat het lente is graag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 00:44

Tancreda4 schreef:
Wat een weer he?

Fijn dat iedereen oud en nieuw goed is doorgekomen. Mijn grote heeft wel een slechte nacht gehad en had meer moeite dan de afgelopen 2 jaar. Ergens wel verwacht aangezien ze al 2 weken ofzo stress heeft op de paddock ook. Ze had amper tot niets gegeten. M'n pony was ook leger en rillerig.

En dan gaan we van het vuurwerk naar wind en rot weer en dat gepiep in de paddock blijft. Ze staat eigenlijk alleen maar vooraan in de hoek en wilt slecht eten want dan vliegt ze om niets weer naar voren.

Ik weet niet zo goed hoe lang ik dit nog vol hou dat gemiep. Ze zijn nooit zo heftig geweest en ik snap er niets van want merk niet waar ze nu steeds zoveel moeite mee hebben waarom ze niet naar achteren willen. Het geeft mij ook veel stress ze zo te zien...

Ik had ze vandaag even samen (staan apart van elkaar) maar durfde ze niet samen te laten want die grote gaat in aanval modus als ze van slag is (overspronggedrag) en dat vind ik weer eng met die kleine.

Echt, wat een getrut. Stiekem gaat dit al een maand af en aan en is ook een soort visuele cirkel; stress en minder eten, kouder worden, meer stress nog minder eten blabla...

Ik geef het nog 2 weken, en anders. Uh ja. Wat eigenlijk dan? := Dacht zet ze wel binnen maar binnen vinden ze het ook verschrikkelijk -O-

Stom gedoe. Graag windstil en droog weer zonder vuurwerk en poespas de komende 3 maanden totdat het lente is graag.

Heb je al eens aan bach rescue remedie gedacht? Helpt vaak om stress weg te nemen of als ze emotioneel ergens mee zitten.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 00:46

Tancreda, krijgen ze iets om wat rustiger van te worden? Iets tegen nerveusiteit? De grote staat bij mij inmiddels al jaren op magnesium citraat, of het zeker alles oplost weet ik niet maar ik durf er in ieder geval niet mee te stoppen na zo'n lange tijd.

Ik heb ook Bach geprobeerd maar dat had ik niet zoveel resultaat mee. Maar uitproberen kan altijd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:33

Ze krijgt sinds ca. Half november magnesium relax combo van horseflex en kamille. En ik heb van de homeopaat speciaal gemaakte 'vuurwerk druppels' voor ze gekregen die ze vanaf de 10e kregen. Merk er niet veel van. Met rustig weer gaat t beter, maar er hoeft maar iets anders te zijn en het is ruk. Ik denk dat ze niet heeft gegeten vannacht als ik haar zo zie staan op de camera en haar voor verzamelde poepjes zie.

Vanmiddag wordt ze behandeld (fasciaal), hopelijk helpt dat haar ook iets.

Welke bach zouden jullie adviseren? Gewoon de rescue?

Zou ze van de hartog senior ook zo rillerig kunnen worden? Ik skip dat voor de zekerheid voorlopig even. Dar is wel iets nieuws van de afgelopen maanden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 09:10

Wat een narigheid Tancreda. Ik kan je helaas niet helpen, heb dat soort supplementen nooit gebruikt.
Sterkte ermee.

Die wind en regen hoeft van mij ook niet, bah

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:12

@Tancreda4: hopelijk doet die behandeling iets positiefs!

Ik haat sneeuw... ik heb een hekel aan regen en vorst, maar ik haat sneeuw!!
Maar ik kan wel meteen testen of de oude deken-met-hals nog waterdicht is 8-)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 09:15

Dat is waar Dubbelfun, hopelijk is hij nog goed.

Ik zit ook aan deken met hals te denken, tis echt niets aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:20

@marleen: als je een gewone deken hebt met lussen in de hals kun je ook af met een losse hals.

Ik ben benieuwd of het zeil van mijn schuiltent het gaat houden :oo Het is nu 'water naar de zee dragen', maar als het zo blijft sneeuwen zal ik wel moeten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:24

Hopelijk is hij nog waterdicht, en anders kan je hem misschien helpen met waterdicht spray?

Hier wittig maar niet noemenswaardig. Volgens mij meer een hagelbui overblijfsel.

Hals gebruik ik amper, alleen als het echt uren achter elkaar regent. Of afgelopen nacht, als je paard droog moet zijn voor een behandeling :)) En denk komend weekend ook met de kou en sneeuw die voorspeld is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:34

Ik denk dat hier vanochtend al 3 a 4 cm lag en sinds die tijd sneeuwt het aardig door.
Als ik een gewone deken op doe dan zijn ze altijd rond de hals nat, dus ik heb graag een halve hals of een hele al dan niet los.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 09:36

Heb een hals die aan mijn Smartex 150 of Amigo 250 past. Ik ga even bekijken wat hij nodig heeft.

Hier (nog) geen sneeuw, wel heel guur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:23

Hier momenteel zon en het ziet er best mooi uit... vanachter glas :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:26

Die zon was van korte duur... het sneeuw weer...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:50

De beste wensen voor 2026 *\o/*
Dat onze oudjes nog ouder mogen worden **\O/**

Vervelend tancreda dat ze zo "paniekerig" zijn.
Wat geef je momenteel qua biks/brok/mineralenbrok?
Soms kan daar ook een kleine kink in zitten qua zomer/winter.

Hier zijn we goed erbij weg gekomen qua vuurwerk.
Layka vind het sws allemaal wel welletjes....
De 2 jonkies hadden wel even stres, maar met een heleboel mineralenbrok van subli kom je toch een heel eind _O-
Toen het ergste voorbij was ging layka alweer midden in de paddock op rust staan en uiteindelijk hebben we de jonkies ook weer los gelaten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:32

Nou, daar is de sneeuw hoor. Wel natte nog. Hagel en regen hebben we ook al gehad.

Afbeelding

Ik zal idd even t voer uitpluizen. Ze krijgen hetzelfde als de zomer behalve dan de supplementen (in de zomer suikerbalans en in de winter artrose spul) en dan dus de hartog senior.

Wat fijn dat het rustig is verlopen Hagelslag!