[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:55

Welke muesli geven jullie?
Ik gaf de bonpard colon omdat ze wat last had van haar darmen. Maar dat is allemaal onder controle en elke keer 35 euro voor een zak is beetje veel als er ook andere opties zijn :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:59

Hmm over de gluco balance kan ik niet meepraten, heb toch besloten even af te wachten hoe het op de nieuwe stal met onverpakt hooi gaat. Inderdaad even kijken wat er veranderd is.

Ik voer fiberforce, laag in suiker en zetmeel en ook geschikt voor paarden met darm problemen. Mijn eczemer had ook vaak dunne mest, maar sinds ik dit voer niet meer. Een tijdje terug ben ik even gestopt met het voer en had ze er direct weer last van.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:31

Ik geef voer van Voermeesters huid vitaal

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:56

Ik voer de Gastro+ van Havens.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:28

Oke, ik ga het dus nog wel in die hoek zoeken.. even kijken wat de leverancier bij ons heeft liggen! Top!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:56

ik geef normaal gesproken subli dieetmix.
bij een eczemer zou ik kiezen voor graanvrij voer :j

ik gaf er trouwens maar een beetje van hoor.
meer om de vitaminekorrel mee te mengen, en dat is pavo vital

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:12

Yontheke schreef:
Ik voer de Gastro+ van Havens.

Ik ook inderdaad! darmwerking verbeterde héél snel, minder opgeblazen buik en veel betere mest. En gewoon véél meer energie.

Unseen schreef:
Het ging een paar pagina’s geleden over Glucose Support en Gluco Balance.
Ik voer nu sinds een paar dagen Horseflex Glucose Support aan mijn Welsh merrie en sindsdien heeft zij behoorlijk diarree... hebben meer mensen dit ervaren of leg ik een verkeerde link en heeft ze de dunne mest toch van iets anders? Er is verder niks veranderd in haar voer- of leefpatroon.

Nee, mest blijft hier gewoon goed op de glucose support. Máár die van mij krijgt havens gastro+, dus darmwerking wordt wel ondersteund met haar normale voer. (Ze duikt overigens echt haar voerbak in voor de voerbeurt waar de glucose support in zit, dus ze zal het wel nodig hebben)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:30

Ik voerde altijd Marstall Force maar ben van het winter overgestapt naar Gastro+ van Havens.

Bevalt tot nu toe prima! Alleen wat het van het zomer qua jeuk gaat doen is natuurlijk afwachten.
Skippy, Yontheke, hebben jullie ervaring met Gastro+ in de zomer?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:44

Zijn er nog mensen die afgelopen jaar zijn gestart met immunotherapie?

In medische studies maken ze echt vooruitgang met onderzoek naar de vaccinaties, en zijn veel interessante medische artikelen online gekomen in 2019.
Heb een paar jaar geleden informatie gevraagd bij mijn dierenarts maar toen werkten ze er nog niet zo veel mee.
Zit er aan te denken om nu toch weer te informeren nu ze toch verder zijn.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:55

MarliesV schreef:
Ik voerde altijd Marstall Force maar ben van het winter overgestapt naar Gastro+ van Havens.

Bevalt tot nu toe prima! Alleen wat het van het zomer qua jeuk gaat doen is natuurlijk afwachten.
Skippy, Yontheke, hebben jullie ervaring met Gastro+ in de zomer?

Nog niet, maar ik blijf het wel voeren deze zomer. Mijn logica is dat als de darmwerking goed is, veel andere processen óók beter lopen in het lichaam. Dat is bij mensen niet anders. Ze doet het er goed op, en ik heb veel andere dingen geprobeerd aan vitaminekorrels en mixen van bijv equifyt. Moet wel zeggen dat de jeuk van de mijne vooral ook voedingsgerelateerd lijkt (gras). Dus of het anders is met eentje die het puur van de knutjes heeft, weet ik natuurlijk niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:02

Hier idem Skippy, temperatuur/gras/voeding, alles heeft hier invloed lijkt het.

Ik blijf het ook voeren hoor, die van mij doet het er goed op. Is wel errug druk, haha, maar goed het is een goed opgevoede koudbloed, dus ze blijft wel hanteerbaar.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:10

Die van mij wordt er ook wel 'wakker' van inderdaad. Ze krijgt niet eens veel. 600 gram per dag naast haar ruwvoer en weidegang (ja, ik heb er eentje die op weidegang kan, ze is geen hele extreme. Staat nu ook nog zonder deken).

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:49

Mijn paard staat al anderhalf jaar op de gastro+. Dus zowel zomer als winter. Die van mij krijgt ook wel behoorlijk wat ( 1 schep in de ochtend en avond en als hij gewerkt heeft nog wat extra) maar is van zichzelf best een chill paard dus die kan wel genoeg energie gebruiken. Loopt nu sinds kort ook 5 dagen in de week. Hij wordt 6 in mei en is ook nog minstens 5 cm gegroeid in de tijd dat ik hem heb. Krijgt ook snel een vitamine E tekort dus krijgt bovenop de gastro nog extra vitamine E van Pharmahorse.

Hij heeft ook nog een tijdje fiberforce van cavalor bijgekregen maar ik heb gemerkt dat hij het echt niet goed doet op muesli waar stukken luzerne inzitten. Slobber kan hij ook niet goed wegkrijgen en appels moet je hem ook niet geven, krijgt hij buikpijn van. Raar paard hoor. Zolang ik hem enkel de gastro geef, is alles oké.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:53

Yontheke schreef:
Mijn paard staat al anderhalf jaar op de gastro+. Dus zowel zomer als winter. Die van mij krijgt ook wel behoorlijk wat ( 1 schep in de ochtend en avond en als hij gewerkt heeft nog wat extra) maar is van zichzelf best een chill paard dus die kan wel genoeg energie gebruiken. Loopt nu sinds kort ook 5 dagen in de week. Hij wordt 6 in mei en is ook nog minstens 5 cm gegroeid in de tijd dat ik hem heb. Krijgt ook snel een vitamine E tekort dus krijgt bovenop de gastro nog extra vitamine E van Pharmahorse.

Misschien een ander type paard dan? Mijn merrie (haflinger) wordt over 11 dagen 6, loopt ook 5 dagen per week best pittige trainingen (we starten niet, maar de trainingen zitten op M niveau nu, en dan tussendoor nog springtrainingen, WE trail trainingen en galoptrainingen) en is inderdaad ook ongeveer 5 cm gegroeid tussen haar 3e en haar 6e. Maar als ik die 2x een schep geef, kun je haar rollen hoor haha :') :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:03

Mijne is een BWP van 1,70m dus je kan het wel een ander type noemen dan een haflinger ja, haha.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:05

Die van mij krijgt ook 2x 300 gram per dag, maar is ook een haflinger. Dus vergelijkbaar met Skippy.

Staat alleen veel minder in training dan die van jullie. Maar dat is geen probleem, is netjes op gewicht.

Fijn Yontheke dat jouw ervaringen positief zijn, ook in de zomer.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:08

Ik schipper ook wel een beetje met de hoeveelheden hoor. Als hij binnenkort weer op het gras gaat, gaat het krachtvoer ook wel even naar beneden want het is ook geen magere die van mij. Maar als ik hem echt een sportlijntje wil geven dan vind ik dat hem te weinig ruwvoer kan geven en met minder krachtvoer is hij dan echt niet fris genoeg. Dus liever iets ronder en lekker fijn te rijden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:09

@yontheke haha, behoorlijk anders dan ja! Verklaart wel dat er wat meer nodig kan zijn ;)

@MarliesV als ze goed op gewicht zijn, is het prima toch! Trainen doe ik vooral omdat ik dat echt heel erg leuk vind, niet omdat ze op gewicht moet blijven :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:15

Diarree kan ik niet aan de glucobalance linken maar elk paard reageert anders natuurlijk.

Pony staat nu alweer een aantal weken op de Culico druppels en ik heb het idee dat hij er wat suf van wordt? Hij is in eens zo droepie en mak.. herkent iemand dat? Wil niet van de druppels af want ze werken heel erg goed voor hem maar een pony die zichzelf niet is, is ook niks.

Voer vind ik zó lastig iets. Er is zoveel op de markt en iedereen voert weer wat anders en heeft andere ervaringen pff. Vorig jaar heeft hij care4life gehad geloof ik met wat Basisbrok.
Hij wordt makkelijk dik terwijl ze echt al niet veel te eten krijgen, binnenkort weer aan de glucobalance. Ik zoek iets waar je wel redelijk wat van mag voeren ipv maar een klein handje (het is een shet).

Heeft iemand tips voor online voedingsadvies wat niet merk gerelateerd is?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:22

casperzazoe schreef:
Diarree kan ik niet aan de glucobalance linken maar elk paard reageert anders natuurlijk.

Pony staat nu alweer een aantal weken op de Culico druppels en ik heb het idee dat hij er wat suf van wordt? Hij is in eens zo droepie en mak.. herkent iemand dat? Wil niet van de druppels af want ze werken heel erg goed voor hem maar een pony die zichzelf niet is, is ook niks.

Voer vind ik zó lastig iets. Er is zoveel op de markt en iedereen voert weer wat anders en heeft andere ervaringen pff. Vorig jaar heeft hij care4life gehad geloof ik met wat Basisbrok.
Hij wordt makkelijk dik terwijl ze echt al niet veel te eten krijgen, binnenkort weer aan de glucobalance. Ik zoek iets waar je wel redelijk wat van mag voeren ipv maar een klein handje (het is een shet).

Online voedingsadvies kan ik je niet mee helpen helaas, maar ik was wel benieuwd waarom je graag iets wilt waar je veel van mag voeren ipv een handje?

Mijn shet (en de grote ook) krijgen enkel ruwvoer/gras, liksteen in de weides en een beetje Metazoa. Van dat laatste heb ik de grote brokken, en die voer ik dus ook niet als voermaaltijd maar als beloning verspreid over de dag (brokje bij het hallo zeggen, beloning tijdens trainen of passende situaties, etc). Ik heb juist het idee dat ze op hun best zijn als ik het zo sober mogelijk houdt, vandaar dat ik benieuwd ben naar waarom je graag toch meer in volume voert.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:04

Hij krijgt z'n supplementen er door, Glucobalance, Foenegriek en lijnzaad. In één handje brok krijg je dit nooit goed gemengd.

En verder is het m'n pennyhart :+
Hij staat samen met een andere pony, ze krijgen ook hun brokjes tegelijk in dezelfde schuilstal. Andere pony krijgt één kilo aan brok waar die lang over doet en de shet krijgt dan 2 handjes die in no time op zijn. Vind het dan zo sneu als hij allang klaar is en de ander nog uitgebreid staat te kauwen :+

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:55

casperzazoe schreef:
Hij krijgt z'n supplementen er door, Glucobalance, Foenegriek en lijnzaad. In één handje brok krijg je dit nooit goed gemengd.

En verder is het m'n pennyhart :+
Hij staat samen met een andere pony, ze krijgen ook hun brokjes tegelijk in dezelfde schuilstal. Andere pony krijgt één kilo aan brok waar die lang over doet en de shet krijgt dan 2 handjes die in no time op zijn. Vind het dan zo sneu als hij allang klaar is en de ander nog uitgebreid staat te kauwen :+

Ah, kijk, dat klinkt best logisch.. ;)

Misschien een idee, maar bij ons heb ik een periode kleingeknipt ruwvoer als mengvoer gebruikt toen 1 van hen een tijd supplementen door het voer moest. Dat werkte bij ons best goed en hij was er ook wel even zoet mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:07

Ik voer in de avond Optiform bij, ook voor de darmen en de samenstelling van de mest, hier moeten ze lang en goed op kauwen en stimuleert de speekselaanmaak.

Is ook nog een optie ipv brokjes. Lijkt op Luzerne qua look maar is het niet:
https://www.mijten.be/nl-be/hippalgo-op ... 20015%2015

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:23

casperzazoe schreef:

zit 35% alcohol in de culico
misschien is ie wel een beetje aangeschoten. :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:50

Haha zo staat ie er wel een beetje bij :') met een hele blije kop in het zonnetje een beetje rond te staren haha. Misschien toch wat minder druppels geven als we weer gaan mennen dan :+