ElskaIsland schreef:Kim, kijk eens op het pssm forum op Facebook. Daar staan alle diëten per type pssm uitgebreid op. Voor type 1 zo suikerarm mogelijk. Ik geef mijn pony die suikergevoelig is nutrimash van vitalbix. Dat is een slobber, maar er zijn ook brokken van vitalbix. Dit is met laag suiker en zetmeel gehalte. Daarnaast krijgt ze een balancer van ‘je paard gezond en fit’ . Is een dure, maar wel erg goed en ook suiker- en zetmeel arm. Daarnaast ruime natuurlijke vitamine e, glucobalance en lijnzaadolie.
Maar kijk even op het forum, daar is heel veel informatie!
Met een koudbloed type met pssm1 zou ik juist terughoudend zijn met extra vitE bovenop de mineralenbrok. De mijne doet het prima zonder. En ik ben blijkbaar niet de enige met een koudbloed die er helemaal hyper van wordt.
Tenzij het paard al zwaar symptomatisch is zou ik in de basis het dieet in orde maken. Kijken wat voor effect dat heeft en daarna kijken wat er gebeurd met toevoegen met vitE.
Koudbloedtypes zijn vaak op een andere manier lijder van deze ziekte dan de warmbloeden en hebben minder poespas nodig om het verder prima te doen.