[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:39

Appie had ook geen eczeem toen ik hem kocht.
maar heb hem nu al 16 jaar en elk jaar word makkelijker vind ik.
Als appie de deken consequent op heeft en ik zorg dat hij slank blijft en weinig gras eet dan gaat het allemaal prima :j

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:50

Ja, wel of niet kopen, dilemma, heel goed over nadenken dus, want het kost heel veel tijd en geld, en niks doen is geen optie bij een paard met jeuk.

Ik wist dat ze schuurde toen ik haar kocht, maar het is zo'n geweldig beestje, en ben nog steeds blij met haar, en wat als ze bij iemand was gekomen die er minder aandacht aan gaf, het is nu acceptabel vind ik en ze is ondanks de jeuk een tevreden en gelukkig paard, maar er blijft altijd aandacht voor nodig, verdiep je anders eerst eens in het fenomeen jeuk, en kijk of je dat er allemaal voor over (kunt) hebben, succes met je beslissing!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 01:04

ellepel schreef:
Appie had ook geen eczeem toen ik hem kocht.
maar heb hem nu al 16 jaar en elk jaar word makkelijker vind ik.
Als appie de deken consequent op heeft en ik zorg dat hij slank blijft en weinig gras eet dan gaat het allemaal prima :j

Ja dat dus. Elk jaar is het makkelijker. Je weet steeds beter wat wel en niet.
En dat is bij ons ook consequent deken + kap op, niet te dik laten worden en niet te veel gras.
En heb kruiden gevonden die ondersteunen, weet dat ik in elk geval 's zomers geen granen moet voeren. Dat ze allergisch is voor Derfen en dat andere dure middeltjes niks helpen. In de ergste weken vet houden met uierzalf of parfumvrije olie en dan ook 1x per week wassen met ZT-shampoo.
Verder niet te veel aan doen; toen ze nog gereden werd een rijvliegendeken en/of vliegenspray of muggenlotion.

edit: het enige wat elk jaar sport blijft is zoveel mogelijk manen, voorpluk en staart te hebben aan het begin van de winter.
Als de hoofdkap af of kapot gaat schuurt ze altijd wel een beetje voordat we de boel gerepareerd hebben en de rust er in de huid weer is.
Of vorig jaar, toen heeft ze bijna niet geschuurd, maar raakte ze haren kwijt door allergie voor Derfen.
Het jaar daarvoor ging ook prima behalve dat we de deken net te vroeg af hadden in de herfst, toch weer een kapsel als wc borstel *zucht*
Gelukkig blijft het dan bij dunnere plekken of het haar rechtop. Tot wonden komt het al lang niet meer.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 02:45

Wist ook niet dat onze pony zomereczeem had en daarbij nog stofallergie. De oud eigenaren ook niet want ze stond op een stal midden op een industrieterrein. Kreeg daar voordroog en stond op vlas en kwam sporadisch buiten omdat er niet echt weidegang voorhanden was.

Als ik het vantevoren geweten had, hadden we haar echt niet gekocht want om haar gezondheid goed te houden is echt veel werk.

Maar zou haar niet meer kunnen missen. Is een gouden pony, mijn dochtertje rijdt er succesvol werstrijden mee en ze is pittig maar zet geen stap verkeerd. Soms is het maar beter dat je niet weet waar je aan begint :D

Ze gaat hier trouwens nooit meer weg want ik denk niet dat ik een andere eigenaar zou kunnen vinden die de tijd er voor over heeft om haar in goede conditie te houden. Dus ze blijft tot haar dood.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 11:12

Jeeeej!!! Het waait hard vandaag *\o/*

evelienn28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:03

weet iemand of zon hoofdkap ook in kleine maatjes verkrijgbaar zijn?
ik heb een minipaardje en die heeft echt een smal hoofdje.
heb toch het idee dat hij wel weer aan zn hoofd zit te schuren had klein wondje.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:07

Cambalache heeft duidelijk eczeem. Erg klote. Heb vandaag een deken opgedaan en gaat nu dus als ridderpaard door het leven. Ik heb de plekken ingesmeerd en hij werd kalmer nadat ik het lekker ingesmeerd had. Het bosje waaraan hij heeft geschuurd hingen de plukken manen in. |( Ze hebben daar nu een stroomdraad omheen gedaan dus daaraan kan hij niet meer schuren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:55

MiiRowiej schreef:
kan iemand mij vertellen in hoeverre de Rambo Sweet Itch Hoody de buik van het paard bedekt?

ik zie namelijk dat veel mensen zweren bij deze deken maar ik vraag me af, aangezien mijn merrie ook op haar buik veel last heeft van jeuk, in hoeverre deze daar bedekt.

mocht iemand een betere optie hebben hoor ik dit natuurlijk ook graag ;) ze heeft momenteel dat standaard bruine modelletje op van Pagony maar de pasvorm is vreselijk...

Shires sweet itch combo!!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:38

Kinke schreef:
Jeeeej!!! Het waait hard vandaag *\o/*

ik hou helemaal niet van wind maar nu vind ik het niet erg lekker zonder deken naar buiten :)
fijn hoor voor de paarden

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:39

Sodeletuut schreef:
MiiRowiej schreef:
kan iemand mij vertellen in hoeverre de Rambo Sweet Itch Hoody de buik van het paard bedekt?

ik zie namelijk dat veel mensen zweren bij deze deken maar ik vraag me af, aangezien mijn merrie ook op haar buik veel last heeft van jeuk, in hoeverre deze daar bedekt.

mocht iemand een betere optie hebben hoor ik dit natuurlijk ook graag ;) ze heeft momenteel dat standaard bruine modelletje op van Pagony maar de pasvorm is vreselijk...

Shires sweet itch combo!!

ik heb deze deken
Hij heeft hem nu 1x op gehad de buik is goed bedekt hij trapte nog wel naar zijn buik maar heeft dan ook precies bij zijn navel jeuk en die is niet bedenkt maar dat kan ook niet want dan zou hij niet meer kunnen plassen .Daar smeer ik dan ook wat op

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:14

ooh zie nu deze berichten pas! ik ga nog even kijken.

pff wat was het vreselijk de afgelopen dagen zeg! zo blij dat het vandaag lekker waait :)
ik zie echt op tegen volgende week met dat warme weer...

zijn er trouwens bokkers die hun ZEer dacht en nacht buiten hebben staan? en zo ja wat zijn nog meer dingen die je kun doen naast goed inpakken/voer goed aanpassen/salfjes en vliegenspray spuiten?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:17

MiiRowiej schreef:
ooh zie nu deze berichten pas! ik ga nog even kijken.

pff wat was het vreselijk de afgelopen dagen zeg! zo blij dat het vandaag lekker waait :)
ik zie echt op tegen volgende week met dat warme weer...

zijn er trouwens bokkers die hun ZEer dacht en nacht buiten hebben staan? en zo ja wat zijn nog meer dingen die je kun doen naast goed inpakken/voer goed aanpassen/salfjes en vliegenspray spuiten?

Van binnen uit ook de jeuk aanpakken; bv brandnetel, zeewier e.d. geven? En geen brok voeren, maar bijvoorbeeld een vitaminebrokje.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:51

Zijn hier ook sportpaarden met ZE? Want ik lees veel dingen over weinig gras en brok. Maar een paard die intensief word getraind moet wel genoeg voeding krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:53

Hier een sportpaard met vliegen en gras allergie.

Leeft op bietenpulp, hooi lucerne en muesli gaat prima.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:58

Yvank_ schreef:

Interessant! Vond net een site 'paardenvoer vergelijken' met informatie. Stond ook bietenpulp op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:56

Bietenpulp is fijn om te voeren :j

Ik geef wel veel hoor op een dag maar anders blijft hij niet op gewicht.
Krijgt dagelijks:
*Onbeperkt hooi
* Emmer lucerne (1,5 kg)
* 2 scheppen bietenpulp, wordt geweekt een volle emmer
* 1 kg coolmix muesli

Hier doet die het prima op :) , staat dus niet op gras.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:49

Jeetje met een paar uurtjes gras en onbeperkt hooi heb ik al vetzakken staan... Ik kan echt geen "krachtvoer" of bietenpulp geven dan ontploffen ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:52

Jij hebt tinkers? Dat is natuurlijk wat anders dan een sportpaard.. Mijn paard is net een hardloper kan heel veel vreten zonder een gram aan te komen.

Heb ook een fjord die krijgt lang zo veel niet want die wordt al dik van het kijken naar het voer van mijn paard. En vergis je niet in gras! Zit nog best veel in helemaal nu. Ik geef helemaal geen gras.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:58

Een volwassen Tinker een 2jarige Tinker, een Hannoveraan en een Zangersheide... En de tinker eet een stuk minder dan de "sport" paarden. Dus nee niet "alleen maar" Tinkers. Ik train niet elke dag en recreatief dus zeker verschil maar wat een buiken 8)7

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:00

Appie staat 24/7 buiten. :j

loopt op paddock paradise systeem,dus lopen erg veel
momenteel geen gras dus krijgen ze 3x daags ruwvoer,
er ligt een zoutblok en als ik kom krijgt hij 3/4schep pavo care4life, een schep veteranensupplement, en ik kook nu 3x per week lijnzaad voor hem en hij krijgt 3x per week een pompje selenium omdat hij daar snel tekort aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:15

_PatriciaH schreef:
Een volwassen Tinker een 2jarige Tinker, een Hannoveraan en een Zangersheide... En de tinker eet een stuk minder dan de "sport" paarden. Dus nee niet "alleen maar" Tinkers. Ik train niet elke dag en recreatief dus zeker verschil maar wat een buiken 8)7

Ja nouja mijne loopt 5/6 keer per week op M niveau dus verbruikt dan ook wel wat natuurlijk. En zal wel net als met mensen zijn de één heeft aanleg voor dik worden en de ander niet :D

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:22

Nou ja het zijn toch 2 totaal verschillende paarden... De een heel relaxt en de ander echt een stresskip maar beide heel snel dik!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:33

Yvank_ schreef:

Kunnen eczemers tegen lucerne? Daar zitten toch juist heel veel eiwitten in?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:36

Eiwit is niet erg, die kunnen paarden wel gebruiken.
suiker niet,.
ik kijk nooit naar eiwitgehalte in voer, wel naar suiker/zetmeel :j

appie lust geen lucerne, wel dat beetje wat in zijn voer zit,maar als ik het zo geef eet hij het niet

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 12:43

Ik zag dat er Lucerne is van Subli, ik zat er aan te denken om daar een schep van door de brokken te doen.
Allereerst jeukt mijn paard nog niet, maar hij komt behoorlijk mager van het land en er moet wat bij. Er zit geen melasse in. Dus op dat vlak moet het behoorlijk goed zitten.
Is er iemand die dit voert?
Mijn paard staat op dit moment op 1 schep ponybrok en 1 schep kruiden muesli. (van de Subli) en op 9 kg hooi afgemeten.
En hij komt hier mooi op aan. Denk dat hij nog 50 tot 75 kg nodig heeft om er weer goed uit te zien.

http://www.subli.nl/Assortiment/nl/82/Luzerne.html