[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:05

geerke schreef:
waren het niet de signalen van de hypofyse naar de bijnieren die verstoord waren?Waarop de bijnieren teveel cortisol aanmaakten?Ik weet het niet meer hoor...word er draaierig van :D

Bijna: van de hypothalamus naar de hypofyse!

Even versimpeld gezegd:
In de hypothalamus gaan er dopamine neuronen dood = minder communicatie d.m.v. dopamine
Dopamine werkt als rem op ACTH afgifte. Dus minder dopamine = minder remming = meer afgifte ACTH.
(Even specifiek: Minder dopamine zorgt voor MEER afgifte CRH (corticotropin releasing hormone). CRH zorgt voor meer ACTH. etc.)

ACTH zorgt vervolgens in de bijnieren weer voor cortisol aanmaak.

Naomi heeft trouwens nog een even lelijke vacht deze winter. Zomervacht was prachtig, maar nu weer rare slag bij de manenkam, warrig haar en vreselijk vet.... ACTH was prima in oktober... Dus ik moet er maar mee leven :+

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:08

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even een paar foto's spammen van pony hoor :o

Ik vind het allemaal maar lastig die materie van cushing paarden. Scheikunde en dergelijke was ik vroeger al geen ster in helaas. (nou ja en mijn Pablo is ook een moeilijk punt nu maar die heeft geen cushing)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:12

Focussed, klopt dus wat ik erg versimpeld zei toch ? Het begint allemaal met de afname van de dopamine productie in de hypothalamus.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:17

Maris schreef:
Focussed, klopt dus wat ik erg versimpeld zei toch ? Het begint allemaal met de afname van de dopamine productie in de hypothalamus.

Dat klopt inderdaad helemaal!

Of ja, het begint eigenlijk met degeneratie van dopamine neuronen (wss door oxidatieve stress). Wanneer we dat dus kunnen voorkomen kun je echt de oorzaak aanpakken van de Cushing, tot op dat moment blijft het nog "symptoom bestrijding".

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:44

Misschien moet je het dan meer zo zien ?

Allemaal subgroepen met verschillende oorzaken om cushing te triggeren kunnen zijn:
- te laag dopamine gehalte door b.v. toxines door zware metalen of pesticiden of niet goed werkende lever etc
- een hoge waarde aan prolactine ( als prolactine= hoog, dan is dopamine laag) door b.v. tekort aan schildklierhormonen
- Of een andere subgroep heeft een hoog insuline (IR) en daarom een laag dopamine. (Insuline onderdrukt dopamine)

Wat denken jullie ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 10-12-13 22:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 22:50

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ben der stil van dames. Hoewel als je er eens rustig over gaat nadenken, valt het nog allemaal op zijn plaats ook; schildklierproblemen - te dik of te mager zijn - I.R. - EMS - PPID, het lijken verdomme wel mensen, of word ik nou gek?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:03

Weten jullie wat mij het eerst opviel aan het haar?
Op zijn hals groeide het niet meer mooi naar achter (zoals alle andere haren met de stroom mee) maar op sommige plekken naar beneden. Geen krullen dus, maar veranderde groei richting.

Mooie bos haar Ipsi!
Daarna ontstond slag op de pijpbeenderen. Zie ik dat nu ook bij jouw pony?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:09

Ik merkte ook dat far zijn vacht anders aanvoelde, kan het moeilijk omschrijven. Nu voelt/ziet zijn vacht er weer normaal uit

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:20

Pony heeft wel de langste vacht van de drie. Zelfs de fjord zit korter in zijn haar en die heeft geen deken op.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:22

Maris schreef:

Allemaal subgroepen met verschillende oorzaken om cushing te triggeren kunnen zijn:
- te laag dopamine gehalte door b.v. toxines door zware metalen of pesticiden of niet goed werkende lever etc
- een hoge waarde aan prolactine ( als prolactine= hoog, dan is dopamine laag) door b.v. tekort aan schildklierhormonen
- Of een andere subgroep heeft een hoog insuline (IR) en daarom een laag dopamine. (Insuline onderdrukt dopamine)

Wat denken jullie ?

Maar bij de punten die jij noemt zou dan de dopamine transmissie in veel meer delen van het brein aangetast moeten zijn, en zou je dus ook andere (niet cortisol gerelateerde) problemen verwachten. (Wellicht is dat ook zo, maar is denk ik nu nog te weinig over bekend om daar harde uitspraken over te doen). Sec de dopamine in de hypothalamus speelt een (grote) rol bij ACTH en uiteindelijk dus ook bij cortisol. Dopamine in de nucleus accumbens speelt bijv. weer een rol bij beloning (en dan met name verslavingsgevoelige beloningen, dus gokken/drugs e.d.), in het VTA zorgt het dan weer voor het "willen"/"craving" (wanneer je een stukje chocola MOET) van voedsel (beloning van voedsel wordt voornamelijk gedaan door opiaatachtige stoffen), dopamine in het nigrostratiale pathway zorgt voor controle over bewegingen (hier vindt degeneratie plaats bij Parkinson patienten!), en bij de thalamus speelt dopamine dan weer een rol met het remmen van indrukken die worden toegelaten door de hersenen (waarom je bijv. je kleren alleen voelt op je huid wanneer je net aanhebt, maar na 10 minuten voel je ze niet meer bewust, zelfde geldt voor geuren. De paardenlucht op stal ruik ik alleen als ik net aankom, daarna neem ik het niet meer waar).

Sorry dat ik mis een beetje verzand, maar (mensen)hersenen zijn gewoon helemaal mijn ding :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:25

Bij Illo heb ik deze winter een jachtpatroon geschoren waarbij nog een groot gedeelte van de hals bedekt is met haar. Hier groeit het nu dus ook de andere kant op. Hij krijgt ook overal kruinen, en waar kruinen horen verdwijnen ze. Maar geen krullen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:35

Douraque schreef:
Ik merkte ook dat far zijn vacht anders aanvoelde, kan het moeilijk omschrijven. Nu voelt/ziet zijn vacht er weer normaal uit

Fluffig?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:37

Na een poos kreeg die van mij ook gekke kruinen (misschien kunnen jullie je de foto van 'de kruincavia' nog herinneren?)
Zal het linkje naar die foto nog is zoeken, was zo gek..

Edit gevonden
IMJ @ [MD] Cushing

De dag er na was ie er niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:47

Focussed schreef:
Maris schreef:

Wat denken jullie ?

Maar bij de punten die jij noemt zou dan de dopamine transmissie in veel meer delen van het brein aangetast moeten zijn, en zou je dus ook andere (niet cortisol gerelateerde) problemen verwachten. (Wellicht is dat ook zo, maar is denk ik nu nog te weinig over bekend om daar harde uitspraken over te doen). Sec de dopamine in de hypothalamus speelt een (grote) rol bij ACTH en uiteindelijk dus ook bij cortisol. Dopamine in de nucleus accumbens speelt bijv. weer een rol bij beloning (en dan met name verslavingsgevoelige beloningen, dus gokken/drugs e.d.), in het VTA zorgt het dan weer voor het "willen"/"craving" (wanneer je een stukje chocola MOET) van voedsel (beloning van voedsel wordt voornamelijk gedaan door opiaatachtige stoffen), dopamine in het nigrostratiale pathway zorgt voor controle over bewegingen (hier vindt degeneratie plaats bij Parkinson patienten!), en bij de thalamus speelt dopamine dan weer een rol met het remmen van indrukken die worden toegelaten door de hersenen (waarom je bijv. je kleren alleen voelt op je huid wanneer je net aanhebt, maar na 10 minuten voel je ze niet meer bewust, zelfde geldt voor geuren. De paardenlucht op stal ruik ik alleen als ik net aankom, daarna neem ik het niet meer waar).

Sorry dat ik mis een beetje verzand, maar (mensen)hersenen zijn gewoon helemaal mijn ding :D

Nou ja, dan zal dit van mij wel weer heel stom klinken hoor, maar ik merk dus aan MiniMe, dat sinds ze aan de prascend is, ze echt vreselijk aan het bedelen is geslagen, op het neurotische af gewoon, echt met zon kop van; ik moet, ik moet, IK MOET nu wat lekkers! Die hapt als ze de kans krijgt het snoepje (waar ik regelmatig op sabbel tegen misselijkheid) uit mijn mond...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:49

Maar vergeet niet dat cortisol ook het paard klaarmaakt voor de winter: oftewel meer vreten want de winter wordt weer schaars.... (Naomi bunkerde namelijk ook zo vlak voor we haar gingen behandelen... Ze doet het nu op 7/8kg hooi (= onbeperkt) en toen at ze 15-20 als je haar haar gang liet gaan!!!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:54

ohjajoh6 schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Ben der stil van dames. Hoewel als je er eens rustig over gaat nadenken, valt het nog allemaal op zijn plaats ook; schildklierproblemen - te dik of te mager zijn - I.R. - EMS - PPID, het lijken verdomme wel mensen, of word ik nou gek?

Het enige verschil is dat mijn schildklierhormoon vergoed word en die van pablo niet :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:54

Hmm, kunnen jullie niet delen geerke? }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:55

Haha, was het maar zon feest! Maar madam heeft blijkbaar noten op haar zang, want als ik haar dan een pluk hooi geef, haalt ze doodleuk haar neus ervoor op, wat weer doodeng is met al die esdoorn blad en zaad, die vreet ze dan gerust uit nijd lijkt wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:57

Nou dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn zeg, kan je niet eens een babbeltje maken met je huisarts, geerke? Of lijkt het niet eens op elkaar, de medicijnen bedoel ik?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:59

IMJ schreef:
Hmm, kunnen jullie niet delen geerke? }:0

Ik eet een kwartje van hem... Ik vind het zon gedoe om iedere drie maanden naar de dokter te gaan Normaal krijg ik het wel vergoed maar dat spul kost geloof ik 2 euro per maand ....andersom gaat niet,pablo slikt iets meer.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:08

Liefde = samen pillen delen voor jullie schildklierprobleem <3

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:15

Focussed schreef:
geerke schreef:
waren het niet de signalen van de hypofyse naar de bijnieren die verstoord waren?Waarop de bijnieren teveel cortisol aanmaakten?Ik weet het niet meer hoor...word er draaierig van :D

Bijna: van de hypothalamus naar de hypofyse!

Even versimpeld gezegd:
In de hypothalamus gaan er dopamine neuronen dood = minder communicatie d.m.v. dopamine
Dopamine werkt als rem op ACTH afgifte. Dus minder dopamine = minder remming = meer afgifte ACTH.
(Even specifiek: Minder dopamine zorgt voor MEER afgifte CRH (corticotropin releasing hormone). CRH zorgt voor meer ACTH. etc.)

ACTH zorgt vervolgens in de bijnieren weer voor cortisol aanmaak.

Naomi heeft trouwens nog een even lelijke vacht deze winter. Zomervacht was prachtig, maar nu weer rare slag bij de manenkam, warrig haar en vreselijk vet.... ACTH was prima in oktober... Dus ik moet er maar mee leven :+

Wel dat haar in de gaten houden hoor, bij willy was dat wel elke keer weer een teken dat ie net te weinig pergolide kreeg als hij weer meer kruinen en slagen kreeg. Een verhoging en hoepla het gladde haar keerde weer terug.. Dus evt over tijdje nog een keer testen en toch symptomen echt in de gaten houden, het haar is wel degelijk een uiting dat het niet helemaal onder controle is..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:17

Ja dat leek mij dus ook.... Vorig jaar had ze dat lelijke haar en toen had ze een ACTH van 12.... Nu in oktober weer laten testen en toen was het 32... Dus wel prima...
Het is ook alleen de wintervacht, de zomervacht is nog nooit zo mooi geweest. Super dun en glad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:20

Focussed schreef:
Ja dat leek mij dus ook.... Vorig jaar had ze dat lelijke haar en toen had ze een ACTH van 12.... Nu in oktober weer laten testen en toen was het 32... Dus wel prima...
Het is ook alleen de wintervacht, de zomervacht is nog nooit zo mooi geweest. Super dun en glad.

Ja dat dachten wij dan ook, het is wel weer winter... maaar ook zijn wintervacht kon glad en mooi zijn alleen wat langer .. En het kan zich weer geleidelijk ontwikkelen, als het ware onder de controle uit krabbelen juist in het najaar en winter had willy die ontwikkeling. De keren dat wij moesten verhogen was ook in deze periode.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 00:24

Dat begrijp ik, vorig jaar heb ik dan ook tijdelijk verhoogd maar Naomi werd er enkel slechter op, waaruit ik de conclusie had getrokken dat 0,75 (op dat moment) nog te hoog was voor haar.
Ze heeft ook verder helemaal geen andere klachten, behalve zo nu en dan een zoolzweer en een slag op haar manenkam als het geregend heeft. Ik hou het wel goed in de gaten overigens... Bij de kleinste verdenking gaan we gewoon weer meten en eventueel verhogen.