Maris schreef:Misschien moet je het dan meer zo zien ?
Allemaal subgroepen met verschillende oorzaken om cushing te triggeren kunnen zijn:
- te laag dopamine gehalte door b.v. toxines door zware metalen of pesticiden of niet goed werkende lever etc
- een hoge waarde aan prolactine ( als prolactine= hoog, dan is dopamine laag) door b.v. tekort aan schildklierhormonen
- Of een andere subgroep heeft een hoog insuline (IR) en daarom een laag dopamine. (Insuline onderdrukt dopamine)
Wat denken jullie ?
Maar bij de punten die jij noemt zou dan de dopamine transmissie in veel meer delen van het brein aangetast moeten zijn, en zou je dus ook andere (niet cortisol gerelateerde) problemen verwachten. (Wellicht is dat ook zo, maar is denk ik nu nog te weinig over bekend om daar harde uitspraken over te doen). Sec de dopamine in de hypothalamus speelt een (grote) rol bij ACTH en uiteindelijk dus ook bij cortisol. Dopamine in de nucleus accumbens speelt bijv. weer een rol bij beloning (en dan met name verslavingsgevoelige beloningen, dus gokken/drugs e.d.), in het VTA zorgt het dan weer voor het "willen"/"craving" (wanneer je een stukje chocola MOET) van voedsel (beloning van voedsel wordt voornamelijk gedaan door opiaatachtige stoffen), dopamine in het nigrostratiale pathway zorgt voor controle over bewegingen (hier vindt degeneratie plaats bij Parkinson patienten!), en bij de thalamus speelt dopamine dan weer een rol met het remmen van indrukken die worden toegelaten door de hersenen (waarom je bijv. je kleren alleen voelt op je huid wanneer je net aanhebt, maar na 10 minuten voel je ze niet meer bewust, zelfde geldt voor geuren. De paardenlucht op stal ruik ik alleen als ik net aankom, daarna neem ik het niet meer waar).
Sorry dat ik mis een beetje verzand, maar (mensen)hersenen zijn gewoon helemaal mijn ding