Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:48

Jet schreef:
Ja, doe ik ook hoor, Einschuss kan inderdaad ook nog en daar zit ik ook niet op te wachten. Elvee is weer een dure dame zo, 10 oktober DA vanwege een vochtbult voor haar uier, 31 oktober DA vanwege de schimmel en dan nu misschien nog weer voor haar been...

Een voordeel, de volgende keer als je denkt dat een paard schimmel heeft, bel je geen veearts meer maar haal je gewoon een flesje imaverol bij de welkoop!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 00:51

Dat is wel zo, maar ten eerste wilde de stalhouder anders geen maatregelen nemen en nr.1 en 2 waren erg laconiek en behandelden hun paarden niet goed en ten tweede heeft onze Welkoop geen imaverol te koop.
Nr. 2 heeft het gewoon verzwegen dat haar paard het had, terwijl er vijf andere paarden bij haar paard in de wei liepen en nr. 1 vertelde rond dat het totaal niet besmettelijk was ( tegen mij zei ze dat het heel licht besmettelijk zou kunnen zijn voor paarden die jong waren en een verminderde weerstand hadden).
Als ik er geen DA bij had gehaald, hadden ze nu ngo alleen de plekken behandeld en geen dekken etc. gewassen. Of dat nu gebeurt betwijfel ik, maar goed, de drie paarden die het zichtbaar hebben staan apart buiten, de boxen worden ontsmet en paard nr. 1 is zaterdag voor het eerst een soort van helemaal gewassen. Voor zover ik weet rijdt ze nu ook even niet, die heeft een behoorlijk grote plek bij de singel ook. Singel schoonmaken was er niet bij, ik hoop maar dat ze dat nu wel doet.
Misschien is het voor iedereen hier niks, maar ik baal. Ik zou vrijdag naar Nijkerk voor mijn zadel, dat moet nu uitgesteld. Ik zou met een stalgenoot samen in mijn tweepaardstrailer naar het bos, dat kan voorlopig ook niet. Ik zou naar de Veluwe voor een clinic. Die ging niet door vanwege te weinig deelname, maar anders had dat me ook € 50,-- gekost.
Dus ik baal als een stekker, ik heb hoe dan ook kosten die anders niet nodig waren als nr. 2 en 1 open kaart hadden gespeeld.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:34

@Jet, heb dit ook nog voorgehad: hengst met ringworm teruggekregen uit training, was behandeld dus was niet meer besmettelijk. Yeah right: hoewel ie niet bij de andere paarden liep, had ik in no time 8 paarden met ringworm!

Sorry als het al gezegd is, maar heb de moed niet om meer dan 60 blz. te herlezen. Maar zijn hier mensen die goede ervaringen hebben met osteo, fysio, bepaalde supplementen... bij paarden met KS?

Duivelsklauw las ik net, welke vorm heb je dan? (vloeibaar, gebroken, poeder...). En nog andere? Ik moet wel zeggen: heb zelf duivelsklauwzalf, en het is het enige dat zo goed werkt voor mijn rugpijn, heb er vandaag wat van aan mijn paard gesmeerd ook (heeft blokkade op "verdachte" plaats, verder onderzoek op KS volgt).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 23:26

Dank je hwn voor het vertellen. Sinds afgelopen donderdag heb ik de mijne apart staan. De andere twee behandelen niet meer, terwijl nr. 1 nog overal plekken heeft. Die twee zijn gelijk weer gewoon bij de groep gegaan, nou ja, ze zoeken het maar uit, ik doe er alles aan. Toch heeft ze nog steeds dat er kleine plekjes bij komen. Alleen rond haar lippen en neus aan de linkerkant, rechts heeft ze op dezelfde hoogte een klein plekje. Ik ga nu iedere drie dagen wassen en de boel schoonmaken, als ik dan volgend weekend nog geen verbetering zie bel ik volgende week maandag de DA weer.
Been gaat gelukkig goed, nog wat verdikking aan de buitenkant net boven de kogel, maar stap en draaf loopt ze weer goed gelukkig. Alleen de overgang van galop naar draf op de linkerhand gaat niet goed, dan ontziet ze LA nog steeds heel erg, dus dat doen we nog maar even niet. Ik heb er nog niet weer op gezeten, misschien morgen, maar dan is het erg druk met lessen op stal en dat vind ik niet fijn om daar bij te rijden.

Qua krachtvoer een aanvullingen krijgt Elvee dit: Structuurmuesli van Subli, drie keer per dag een kleine halve voerschep, de derde keer is gemengd met het volgende: Een kleine halve voerschep slobber van Subli, een schepje hoofcompositum van Phytonics, een maatschep Gelatinaat van Primeval, anderhalf maatbekertje Equilin basic en 150 ml. lijnzaadolie omdat ze zand in haar mest had.
Eigenlijk niet echt speciaal voor de KS, maar ik denk dat de Gelatinaat daar toch wel wat voor doet. Duivelsklauw is een pijnstiller en daar wil ik niet aan beginnen, dan onderdruk je de pijn die ze eventueel hebben en zo lang ik er nog op rijd wil ik dat niet. Heel af en toe gebruik ik wel de rugspray van de Groene Os, maar meestal vergeet ik dat :o .
Verder heeft ze dus wel heel snel een dek op, nu nog steeds eentje met fleecevoering, maar als ik merk dat ze daaronder niet warm genoeg is ga ik over op een dikker dek. Ik sleep dus wel heel wat af met dekken, zeker nu ze ook steeds gewassen moeten worden door de schimmel.

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:58

Nou, die van mij word aanstaande maandag half 2 ingeslapen. Ze willej haar zo graag voor autopsie dat we geen euthanasie kosten hoeven betalen. Ze heeft eigelijk alleen maar pijn, het moet gewoon gebeuren..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:30

femo schreef:
Nou, die van mij word aanstaande maandag half 2 ingeslapen. Ze willej haar zo graag voor autopsie dat we geen euthanasie kosten hoeven betalen. Ze heeft eigelijk alleen maar pijn, het moet gewoon gebeuren..

Wat ontzettend verdrietig.. heel veel sterkte en kracht gewenst.

Uiteraard wil je niet dat je paardje moet lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:33

Wat verdrietig Femo. Ik wil je heel veel sterkte wensen maandag. :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 17:41

Jeetje Femo, wat triest! Heel veel sterkte de komende tijd, het is heftig hoor. Krijg je trouwens nog een verslag van de autopsie of wil je dat niet? Je hebt wel groot gelijk hoor om daarvoor te kiezen. Als ze zoveel pijn heeft is het fijn als je daar een einde voor haar aan kan maken en als ze er van kunnen leren is dat alleen maar goed. Dikke :(:) !

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:21

femo schreef:

Wat sneu Femo maar verstandige beslissing denk ik.
Heel veel sterkte!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:32

Wat naar zeg :( Maar wel de enige juiste beslissing. Als leven lijden wordt...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:56

Ai Femo, had niet gelezen dat je al de beslissing genomen had. Veel sterkte!

Hier wordt de mijne - na een verontrustende thermografie - deze week toch nog onderzocht. Wou eerst afwachten tot de osteo, aangezien ik haar helemaal niet beroerd vind bewegen momenteel, maar zopas heeft ze me weer zomaar uit het niets in de arm gebeten, terwijl ze al bijna een jaar niet meer gedreigd had. Hoeft natuurlijk niet uit pijn te zijn: wou haar achteruitzetten door met mijn vinger in haar borst te prikken, en daar houdt ze al niet van, en ik was tegelijk mijn opstapje aan het verplaatsen, dus ik was (nog) kleiner dan anders, dus wss was dit de trigger, voelde ze zich "groot" genoeg om de confrontatie aan te gaan, en plots had ze haar tanden rond mijn bovenarm. Ik moet wel zeggen: normaal vind ik haar vooral zielig als ze aanvalt, maar nu was ik toch behoorlijk pissed, ze heeft toch paar kletsen van het leidtouw gekregen, en daarna nog eventjes aan het werk gezet (voor zover mijn arm het toeliet). Ik denk om toch es na te vragen bij DA of ze ook kunnen scannen op hersentumor of zo, je weet maar nooit.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:38

hwn schreef:
Ai Femo, had niet gelezen dat je al de beslissing genomen had. Veel sterkte!

Hier wordt de mijne - na een verontrustende thermografie - deze week toch nog onderzocht. Wou eerst afwachten tot de osteo, aangezien ik haar helemaal niet beroerd vind bewegen momenteel, maar zopas heeft ze me weer zomaar uit het niets in de arm gebeten, terwijl ze al bijna een jaar niet meer gedreigd had. Hoeft natuurlijk niet uit pijn te zijn: wou haar achteruitzetten door met mijn vinger in haar borst te prikken, en daar houdt ze al niet van, en ik was tegelijk mijn opstapje aan het verplaatsen, dus ik was (nog) kleiner dan anders, dus wss was dit de trigger, voelde ze zich "groot" genoeg om de confrontatie aan te gaan, en plots had ze haar tanden rond mijn bovenarm. Ik moet wel zeggen: normaal vind ik haar vooral zielig als ze aanvalt, maar nu was ik toch behoorlijk pissed, ze heeft toch paar kletsen van het leidtouw gekregen, en daarna nog eventjes aan het werk gezet (voor zover mijn arm het toeliet). Ik denk om toch es na te vragen bij DA of ze ook kunnen scannen op hersentumor of zo, je weet maar nooit.

Grappig dat je dat nu zegt, mijn zus heeft een pony gehad die ook mensen aanviel. die wilde ze ook gaan scannen op de hersenen. uiteindelijk niet gedaan vanwege de grote kosten. maar zo'n gek idee is het niet hoor! veel artsen denken ook dat paarden bijv autistisch of spychotisch kunnen zijn.

het meest voor de hand liggende is toch wel zuur, vanwege pijn..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:49

Ja, vroeger was ik daarvan overtuigd, maar de laatste dagen was ze de hele tijd zo vriendelijk, heel anders dan in haar andere "aanvalsperiodes". En ik heb haar de laatste tijd ook wel wat rotverwend met beloningen, toegestaan dat ze het voer bijna uit mijn zakken schudde, dus de grenzen van respect en dominantie waren al wat vervaagd.

Een theorie die ik ook gehoord heb (van Chris Irwin, maar er is iemand die er zich nog meer in verdiept en er een boek over geschreven heeft, ken haar naam echter niet) is die van de haarwervels, dus die "wrongen" waar het haar samenkomt. Vooral de wervels op het voorhoofd zouden bepalend zijn voor het karakter. De meeste paarden hebben er één, iets gecompliceerdere hebben er twee. Paarden die er meer dan 2 hebben, zouden dan helemaal een handleiding hebben, soort meerdere persoonlijkheden of zo. En laat deze er nu net 3 hebben.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:25

Hwn, dat is Linda Tellington Jones. Maar volgens mij is die daar wel weer een beetje van teruggekomen. Zij is van TTouch en TTeam.

Het kan inderdaad zijn dat ze haar kans schoon zag om je even te pakken. Bij ons op stal stond een ruin die laat gecastreerd was. Zijn eigenaar was niet de vriendelijkste, dus die ruin ook niet. Op een gegeven moment stond hij te grazen, aan een halstertouw vastgehouden door zijn eigenaar. Die werd even ergens door afgeleid en die ruin beet hem zo in zijn kuit, aardig door. Die pakte zijn eigenaar gewoon even terug }>. Bij jou ligt dat echt anders natuurlijk, maar ze had waarschijnlijk ineens zoiets van: dit is mijn kans.
Lou, mijn vorige paard heeft tijden gehad dat ze de trailer niet in wilde en zich dan gewoon van me af omdraaide en met mij aan het touw terug draafde naar de andere paarden. Dit is denk ik zon 4 jaar over geweest en toen kocht ik een tweepaards-trailer. Ineens weer hetzelfde gedrag, het heeft me samen met een ander anderhalf uur gekost om haar erop te krijgen.
Vervolgens is het denk ik nog zo'n 7 jaar goed gegaan. Toen ze de één-ná-laatste keer de trailer op moest om te laten controleren in Wassenaar ( ze had een peesblessure die niet meer over ging), trok ze dit truckje ineens weer uit de kast en vloog ze door een smal steegje naar de andere paarden, sprong over een touwtje op een meter hoogte en toen was ze weer bij de anderen. Stom is dat hoor, ga je op pad om haar af te laten keuren, flikt ze zoiets... Hoofdstel in gedaan en toen liep ze weer als een mak lammetje mee.
Die zag ook ineens haar kans schoon en verviel even in haar oude gedrag.

Je hoeft er dus niet van alles achter te zoeken, maar het is wel goed dat je haar nu goed laat doorlichten als de thermografie al tegenviel. Kan je aangeven wat er te zien was?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:46

Ah ja, ik dacht eerst dat zij het was, maar dacht toen: kan niet, die is van Ttouch.

Op de rug waren enkele warmteplekken te zien. Ik wist sowieso dat er problemen waren door mijn zadels, maar er was ook een plek achter het zadel, meer in de lendenen, die er de vorige keer ook was, dus ik laat sowies onderzoeken op kissing spines en gelijk es onderzoeken of hormonaal alles in orde is (want is in hetzelfde gebied). De ene schouder was ook veel meer doorbloed dan de andere, zou aan scheefheid te wijten zijn (zou best kunnen), maar ik leg het toch even voor aan de DA. En wss laat ik haar benen ook es checken, dan hebben we het allemaal gehad. Want ik moet op zoek naar een passend zadel, maar dan moet ze wel nog geschikt zijn als rijpaard. Niet dat rijden voor mij prioriteit is.

Vroeger had ik zoiets van: ocharme, paard heeft wss pijn, anders zou ze zoiets niet doen, maar anderzijds heb ik ook al 4 jaar constant rugpijn, en ik heb ook nog niemand aangevallen.

Wat me wel opvalt: in België hoor je zelden of nooit dat de rug van een paard op de foto gaat, en heb ook nog nooit gehoord van een paard dat omwille van kissing spines ingeslapen is. Integendeel, veel mensen kennen die term hier zelfs niet, zelfs wedstrijdruiters. Anderzijds zijn in België de meeste paarden niet verzekerd, en hebben meer mensen hun paarden aan huis denk ik, dus een leven als weidepaard is financieel niet zo zwaar als in Nederland.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:33

Ik heb alle pagina's doorgespit maar kan helaas geen antwoord vinden op mijn vraag..

Ik heb een 16 jarige ruin die ik 4 jaar geleden heb stilgezet vanwege onduidelijke problemen. Hij is toen diverse keren door de kliniek door de medische molen getrokken. Eerst kwam er gevoelige voorvoeten uit (atrose achtig maar dat hebben ze nooit zo benoemd), toen peesblessure aan beide achterbenen. Hij heeft daardoor al een half jaar stilgestaan. Na controle bleken pezen mooi genezen.
Uiteindelijk mocht ik gaan opbouwen en had ik een staatsgevaarlijk paard onder me. Terug naar de kliniek en foto's van zijn rug geeist en ja hoor, Kissing spines.. 4 wervels vergroeit waarvan 2 tegen elkaar. Ik heb hier foto's in het topic gezien en die van mijn paard zagen er jammergenoeg niet zo uit. We hebben verschillende dierenartsen in de kliniek gesproken en allemaal zagen ze behandelen niet meer zitten gezien de dusdanige vergroeiing. Ik heb ook opties als inspuiten ed geopperd en ze zagen er geen heil in.. Ik was toen al zeker 2 jaar bezig met allerlei osteopaten, masseurs en speciale training om recht te richten, maar hij voelde naar mijn idee gewoon niet goed aan. Dat bleek dus ook.
Na lang overleggen en heel veel googlen heb ik besloten hem met vervroegd pensioen te zetten. Volgens de dierenartsen daar was weidegang acceptabel..
We zijn inmiddels zo'n 2 jaar verder.. Ik heb altijd gezegd, hij blijft weidepaard zolang hij geen pijn heeft. Maar hoe weet ik nou dat hij geen pijn heeft?

Ik ben al een poosje op zoek naar een andere baas, de reden ligt voornamelijk in dat wij gewoon geen klik hebben. Hij heeft meerdere malen te koop gestaan maar o.a. door die blessures elke keer moest ik hem noodgedwongen uit de verkoop halen. Maarja, wie zegt dat ik een eerlijke baas vind die er niet op gaat zitten (hij is dan echt gevaarlijk) en wie zegt dat ik uberhaupt iemand vind die iets met een paard wil dat geblesseerd is.. Ik vind het een ontzettend moeilijke keuze, die ik helaas op dit moment echt moet maken. Ons hele geschiedenis plus het feit dat ik blijvend ziek én nu ook nog zwanger ben maken het er niet makkelijk op. Ik heb altijd keuzes gemaakt die voor hem het beste waren, maar is een andere baas dat wel?

Ik weet dat hier mensen zitten die een beetje met hetzelfde hebben geworsteld en ik hoop dat er iemand is die misschien een eye-opener heeft of een verhaal waar ik hem in herken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:40

Heel hard, maar zo'n paard zou ik laten inslapen. Echt niet verkopen, je weet nooit waar hij terecht komt en zo'n paard moet je imo ook niet willen verkopen, en wil wil er nou een paard die zo slecht is...

Om te kijken of hij pijn heeft kun je m altijd nog op buut zetten, maar waarom zou je dat willen weten in dit geval, kapot is kapot, en verkopen kun je niet...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:41

Ymke, klinkt heel hard wat ik nu zeg, maar als hij weg moet zou ik hem niet verkopen, maar naar de eeuwige groene weides laten gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:59

Ymke: Zo'n paard kan en moet je niet willen verkopen. Laat hem inslapen als je er afstand van moet doen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:06

Maar ik ben zo'n emomuts en vind het dus niet eerlijk dat ik een paard zou in laten slapen omdat ik er niet voor kan/wil zorgen. :o

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:33

Zeker nie verkopen. Hoe is hij in vrijheid? Beweeglijk of niet?

Pijnstillers kunnen wel veel duidelijk maken. Mijn merrie ging in volle galop de wei door. Toen wist ik dat het tijd was afscheid te nemen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:46

Absoluut niet verkopen!! Je gaat je nog veel rotter voelen als je paard verkeerd terecht komt en die kans is heel erg groot. Dat wil je je paard ook niet aandoen.

Zoals hiervoor ook aangegeven zet je paard eens een tijdje op flinke pijnstillers.

Ik kan me niet voorstellen dat een paard met zoveel blessures geen pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:46

#Ymke# schreef:
Maar ik ben zo'n emomuts en vind het dus niet eerlijk dat ik een paard zou in laten slapen omdat ik er niet voor kan/wil zorgen. :o

Ik zou t juist egoistisch vinden als je het paard niet in laat slapen ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:57

Ymke echt niet verkopen zo'n paard. Al zou je hem weggeven dan nog niet. Als je om het paard geeft, laat m inslapen.

Hier gaat het helaas ook niet best. Na trailerongeval bleek mijn pony zware artrose in zijn rug te hebben op 3 plaatsen. Maar omdat hij daarvoor nog gewoon echt goed liep vonden DA en ik dat die balans mogelijk wel weer terug te krijgen was. En idd weer opgebouwd en hij liep weer als een zonnetje. Als je de foto's kent en je zag m lopen, dan kon je je niet voorstellen dat de foto's bij die pony hoorden. We dachten alweer aan een wedstrijdje M1. Nog 1 puntje voor t M2. Tot een paar weken geleden. Toen was het ineens klaar. Eerst denk je nog hij heeft zn dag niet, maar als dat dan weken duurt en het gaat samen met weersomslag dat weet je het al. Hij wil niet echt meer naar voren en ontspannen al helemaal niet, ook al stappen we nog zo lang in.
Vorige winter hebben we niks gemerkt van zn artrose. Deze winter slaat ie hard in. En eigenlijk moeten we er maar niet meer opzitten. Maak volgende week een afspraak met de DA. Maar eigenlijk in mn achterhoofd weet ik t al....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:01

Nog even ter verduidelijking, hij wordt ook niet "verkocht" want ik wil helemaal geen geld aan hem verdienen. Hij had allang weg kunnen zijn want heb best wat reacties gehad maar bij geen van allen had ik een fijn gevoel of sloot het aan bij hem. Hij gaat echt niet zomaar met iedereen mee.

Maar Joolien, zeg jij dat omdat je denkt dat het paard pijn heeft?

Jullie maken het nog lastiger. Ik ga morgen mijn dierenarts eens bellen om te vragen of ik daar aan pijnstillers kan komen.. :j