[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:38

Jammer dat je niet ziet van welk materiaal hij is gemaakt. Het lijkt me een warme deken zo vanaf de foto. Over het algemeen werken vliegendekens ook niet afdoende, zijn de mazen te groot.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:46

@Mindim
hij staat als eczeem deken op de site dus vandaar

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:40

houden jullie de dekens ook s'nachts op? ook als ze in de stal gaan? Ik heb nu 2 dagen de rambo aan maar om 4u zet ik de paarden nu allemaal binnen en doe ik van de jeuker de rambo af. Dacht dat die knutten niet zo dol waren om in de stal te vliegen?
Mag je tkc ook onder de rambo nog smeren? of hoef je met een deken niet meer te smeren? of kan ik beter toch smeren omdat ik het deken in de stal af doe?
Sorry is eerste maal dat ik met een deken moet gaan werken. vorig paard kon ik met tkc houden zonder deken en zonder opstallen.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:55

Die van mij blijft buiten dus die laat ik op. Of het moet voor ik naar bed ga nog slecht weer worden, dan trek ik hem af, maar dan ga ik 's ochtends wel op tijd (tussen 5 en half 6 :z ) er weer uit om hem om te doen, want dan is het al weer licht en staan ze alweer te zwiepen.

Ik dacht ook altijd dat op stal de vliegjes niet kwamen, hangt mss wat van je stal af. Die van ons is niet meer dan 3 boxen met open luiken, dus daar komen ze zo binnen, maar sta je in een grote loods oid, dan valt het volgens mij wel mee met vliegend gespuis :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:22

Hier ook dag en nacht op.
Zag afgelopen nachten hoe onrustig ze zijn door vliegend ongedierte, ook op stal.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:41

De deken blijft hier dag en nacht op. Ook op stal. Ik merk dat ook de normale vliegen heel graag naar mijn paard gaan. En hij reageert hier door zijn zomereczeem extra gevoelig op. Hij is al heel snel aan het stressen. Als hij zijn deken op heeft is hij een stuk rustiger.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:04

Ik heb nog even een vraagje :o
Hoe doen jullie dat met entingen? Heb wel eens gehoord/gelezen dat het juist slecht kan zijn om te enten omdat ze dan juist de eczeem erger kan worden.
Natif moet eigenlijk in juni geënt worden maar ben dan bang dat de eczeem erger gaat worden.
Klopt dit of is het een fabeltje? Iemand met ervaringen?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:45

@KaWi, ja bij sommige paarden speelt dat mee. Maar enten is verplicht, dus wat moet je?

Ik doe de deken s nachts wel af op stal. Lijkt me veel lekkerder voor een paard, dat de boel ook even kan 'ademen'. Als ze op stal is (buitenstal met open luik), zie ik niet dat ze last heeft. Nou is die van mij ook geen zware eczemer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 15:59

Enten is alleen verplicht als je deelneemt aan wedstrijden of georganiseerde ritten.

Het afweer/immuunsysteem van een paard met eczeem is in de war. Het reageert overdreven op de stof die de mugjes inspuiten om bloed te kunnen drinken. Bij het enten belast je het afweersysteem nog meer. Dat is de reden dat veel mensen met eczeempaarden buiten het eczeemseizoen (dus in de winter) enten.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:03

@Malenka, dat was het inderdaad! Bedankt. Klinkt heel erg logisch.
Ik wil over een jaartje of 2 misschien wel wedstrijden gaan starten dus wil hem wel goed enten.
Dan ga ik het enten toch maar in de winter doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:09

Graag gedaan. Denk er dan wel om dat je, als je het nu uitstelt en je wilt wedstrijden gaan starten, dan de basisenting overnieuw moet geven. Je moet namelijk na de basisenting telkens binnen een jaar weer opnieuw geënt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:48

line18 schreef:
@Mindim
hij staat als eczeem deken op de site dus vandaar

Hij staat als vliegendeken op de site, niet als eczeemdeken. Hij staat wel onder de categorie eczeem, maar er staat duidelijk bij dat het om een vliegendeken gaat :D En die zijn vaak niet afdoende.

Wij enten hier ook inde winter ivm eczeem idd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 17:50

Ik ent ook in het najaar, en Bregh staat in haar blootje nu!!! *\o/* Hoop dat ik dat poppetje nog vaak mag gebruiken bij de updates!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:53

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:33

Hmm.. dan bel ik mijn DA van de week wel even om te overleggen :) . Bedankt tiwi.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:35

En dan kun je alsnog over een half jaar laten enten en dan het jaar erop weer. Dan zit je voortaan mooi in de winter met je entingen. Zo heb ik het ook gedaan toen mijn dochters pony erbij kwam met licht ZE. De rest werd hier ook altijd in juni geent. Nu lopen ze allemaal weer gelijk en in januari.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:50

Kom weer even binnen vallen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Derfen Creme? Geurt die net zo als de lotion en hoe smeert deze? :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:20

Ik heb beide en het ruikt allebei hetzelfde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:42

Hoe doen jullie het op de echt hete zomerdagen? Mijn paard krijgt het dan echt te heet onder welke eczeemdeken dan ook. Hij wordt onrustig van de hitte, gaat dan meer zweten en tja, dan verergert de jeuk.
Ik heb vlechten bij hem, een vliegendeken met op de manen en staart extra bescherming en ik spoel hem in de avond af, alhoewel ik soms het idee heb dat het laatste jeukverergerend werkt.
Opstallen gaat niet, want de stal is warmer nog dan buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 05:49

tiwi1969 schreef:
Ik zou nu wel even tegen influenza enten i.v.m. een uitbraak in Frankrijk zie sectorraad paarden:

http://www.sectorraadpaarden.nl/persber ... item_id=59

als het hier gaat om een nieuw virus dan werkt enten ook niet en word je paard alsnog ziek.

ik ben gestopt met enten juist om de reden dat het voor een eczemer dus beter zou zijn om niet meer te enten.
de eczeem is er niet beter van gewordne,dus ik geloof er niet zo in dat het zo veel invloed heft.
een goed voer/weide beleid en consequent de deken op werkt denk ik beter :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:30

Het schuren is dit jaar lang uitgebleven.
Maar na dag 1 van een uurtje weidegang was het zover, eergisteren mijn Pagony deken toch maar uit de kast gehaald.
Gelukkig is ze nu rustiger en zo goed als gestopt met schuren....ik heb ook al 101 dingen gedaan en aangepast en telkens eindig ik toch weer met een "gelukkige" pony MET exzeemdeken. :)

Ze is wel beter met haar aangepaste voeding, ik geef ook "Fly away" (kruidenmengsel) maar ik weet niet echt of het helpt...

Freya101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:14

Hallo,

Sorry dat ik me hier even tussen gooi maar ik zit met een vraag,
ik heb een tinker van 1 jaar.
Sinds vorige week is het mij opgevallen dat hij op de plaats waar zijn halster zit
zijn manen korter zijn,ik heb hem nog niet zien schuren maar aangezien dat ze toch korter
zijn moet het wel van het schuren zijn.Aan zijn staart zie ik niets enkel aan de manen rond het halster.
Kunnen we hier spreken over beginnend zomereczeem of gewoon jeuk aan het halster,
ik heb nog geen ervaring met zomereczeem daarom men vraag,ik laat zeker een bloedtest doen
dan ben ik natuurlijk zeker maar in afwachting toch even vragen hier.

Alvast bedankt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:30

Veel excemers hebben juist veel jeuk achter de oren in de manen. Maar bij mijn paard begon het met de staartwortel schuren. Kun je het halster ook aflaten Freya, dan weet je of het door het halster komt of niet.
Als het zomerexceem is, doe je er goed aan om het veulen direct goed te beschermen, omdat de allergie zich opbouwt.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:42

Hallo, ik heb een vraag aan de experts...
Ik heb een 2 jarige quarter hengstje die 6 weken terug de staartwortel kaal kreeg en wat kortere plukken in de manen en wat kalige huid. Iets korstjes.
De manen kan ik inkomen, hij staat in een groep hengsten dus die ravotten met elkaar. Ik heb alles gewassen toen met betadine en lekker vet gehouden.
Nu lopen ze sinds een week in de koppel in het land en de staartwortel is nog steeds kaal, met een paar DROGE korstjes. De huid is donker van kleur. Hij schuurt blijkbaar niet, want anders was het bloederig geweest en er staan 2 mega waterbakken in het land, dus hij kan schuren als hij wil.
Ik vraag me af, kan dit eczeem wezen, hij heeft ook wat kalige huid op de zijkant van zijn hoofd, zeg maar tussen oren en wangen in, deze huid ziet ook donker. Ik kan hem geen deken opdoen, mocht het eczeem wezen, want hij loopt in een koppel hengsten dus die deken is dan zo verscheurt. Wie weet misschien of het eczeem is of wat anders kan zijn...

Freya101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:53

intel_1x ; Alvast bedankt voor je reactie,ik doe straks het halster af.
Ik hoop natuurlijk dat het van het halster komt.