Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:35

xChantal94 schreef:
MissAmazone schreef:
hoe lang zit er nu tussen vandaag en de laatste uitbraak? De kansen worden toch steeds kleiner dat er nog meer gevallen bijkomen? Volgens de dierenarts moet je binnen een paar dagen na besmetting al symptomen gaan zien, dus verkoudheid/koorts, zwalken of dikke achterbenen..
Ze hebben het wel steeds over die 5/12 dagen of langer maar de dierenartsen zeggen dus gewoon binnen enkele dagen.

|o Mijn paard stond vandaag ineens met dikke achterbenen... Nouja, zeg maar het stuk onder z'n bil (aan de zijkant gewoon). Beide kanten maar 1 kant was toch wel echt opvallend.. Had er overigens 0,0 last van en loopt helemaal goed.. Nu maak je me wel ongerust.. :+

Sorry was niet de bedoeling, maar alleen een dik been waar die geen last van heeft duid niet op rhino. Gaat dan meer over het slepen van achterbenen en een slappe afhangende staart. Opgezette lymfklieren, coordinatie problemen, sloomheid. Scheef hoofd.. volgende de dierenarts kun je het snelle begin vergelijken met een beroerte.
De neurologische rhino vorm is eigenlijk zo dat het zenuwstelzel/bloedvaten enzo vernauwen en het bloed niet goed doorstroomt, zo komt de verlamming, hetzelfde gevoel als dat bij ons het been slaapt en je er even niet op kunt staan zo voelt het paard dat ook, alleen bij ons enkele minuten en bij paarden een hele dag of langer.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:05

ik zou niet gaan hoor, ik kom ook daar vandaan, ik wil eigenlijk in berlicum jonge paarden starten, maar ik denk er nog overna. heb ook nog niet in geschreven, maar denk ook niet dat ik het ga doen. er zijn nog meer wedstrijden.

2rambolove2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:20

Ik heb zaterdag een wedstrijd van de Nederlandse kampioen schappen :) maar met die virus.. zouden jully gaan rijden ?
Laatst bijgewerkt door 2rambolove2 op 29-02-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:20

Ik zou het niet doen! Ik zou een mail sturen naar de Knhs!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:21

nee, ik zou het niet riskeren, ik zou mijn paard niet eens zomaak van zijn stal afhalen

2rambolove2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:24

Oke,, ik weet ook nog nie of ik het ga doen.. |( maar alle pony's worden wel gecontroleerd volgens my :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:25

ja maar als de mijne vandaag het virus krijgt, is dit pas later merkbaar, dus dat geeft geen zekerheid

2rambolove2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:27

Dat is waar ;)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:35

bij ons wel, er wordt geen les meer gegeven, en iedereen die in contact is gekomen met een ander paard moet zich omkleden

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:41

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:42

SuperRoos schreef:
Als dit bedoeld wordt met Uden: http://www.omroepbrabant.nl/?news/17015 ... raak+.aspx

Dan wordt er dus verkeerd gelezen. Daar is geen uitbraak maar nemen ze juiste voorzorgsmaatregelen zoals op veel plaatsen in de omgeving gedaan wordt..

inderdaad daar gaan we weer !! er is dus niks aan de hand er is een wedstrijd afgelast.

DE WEDSTRIJD IS AFGELAST. IVM DE ONRUST EN GERUCHTEN OVER HET RHINO-VIRUS HEBBEN WIJ DIT MET HET BESTUUR BESLOTEN. ER IS GEEN BEVESTIGING VAN HET VIRUS IN ONZE REGIO!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:44

Citaat:
Wedstrijd in Uden dit weekend afgelast, verstandig besluit.

Dames, jullie helpen zelf de roddels de wereld in. Er staat duidelijk gemeld door een lid dat de wedstrijd in Uden is afgelast, niet dat er Rhino heerst!!

Hier in Aalten en Dinxperlo zijn ook alle stallen afgesloten en de lessen op rijverenigingen stilgelegd. Dit is al ruim een week, puur uit voorzorg, dat wil nog niet zeggen dat er Rhino heerst.
We hebben natuurlijk te maken met een incubatietijd, maar gelukkig is het erg stil rondom nieuwe uitbraken. Blijkbaar hebben de eigenaren van de getroffen paarden direct goede maatregelen genomen en zo erger weten te voorkomen. In 1995 waren er ontzettend veel gevallen van Rhino, werkelijk de ene dag na de andere kwamen er nieuwe gevallen bij.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:54

hoorde dat rhino, abortus variant geen meldingsplicht heeft..
mooi belachelijk want zo blijft er een hoop info over uitbraken binnen de deuren, terwijl het wel een groot risico is voor drachtige merries.
Dierenartsen geven ook aan dat het allang verder is dan door de media bekend wordt gemaakt.

uit voorzorg hebben wij ook alle verenigingslessen per vandaag gecanceld.
tjaa de kampioenschappen..worden wel veel voorzorgsmaatregelen genomen maar vooral als je drachtige merries op stal hebt, zal ik het risico niet willen nemen.
nu tijdelijk geen wedstrijd kies ik liever voor dan dadelijk balen als je wat mee brent met alle gevolgen van dien..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:56

En daarbij rhino is het hele jaar door aanwezig maar wordt er bij een ziekig paard niet gelijk gedacht aan rhino of zijn de symptomen mild. Of er wordt geen melding gemaakt, en meestal wordt bij een sterfgeval ook niet gelijk het paard onderzocht...
Ik hoor de meest vreemde verhalen van alle kanten (b.v dat de politie je paardin beslag neemt en ter plekke afschiet als je je paard gaat vervoeren in nederland) , iedereen maakt elkaar de kop gek en iedereen blijft maar suggereren over waar het eventueel ook wel eens rhino zou kunnen zijn...
Dat je voorzichtig moet zijn op de plaatsen waar de rhino heerst dat is logisch, maar het enkel overdraagbaar door direct contact met een besmet paard of veel paarden in dezelfde ruimte als er b.v 1 hoest tegen de ander aan, of door kleding van mensen die van het besmette paard naar het andere gezonde paard gaan. Het is niet overdraagbaar door de lucht.
Laatst bijgewerkt door silverbrumby op 29-02-12 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:57

misschien had ik dat bij mijn bericht moeten zetten. Wedstrijd in Uden afgelast, dit is een voorzorgsmaatregel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jammer dat men niet goed leest, zo zaai je paniek om niets.

poma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:16

MissAmazone schreef:
poma schreef:
Weet je wat ik nou niet snap: Afgelopen weekend kwam ik met mijn auto langs de Veerkracht in Heumen, staat daar de hele parkeerplaats vol met auto's en lopen er kinderen rondom de manege. Welliswaar zag ik een bord staan waarop stond dat de stallen niet toegankelijk waren maar wat moet iedereen daar dan? Er stond zelfs een auto met een trailer erachter. Lijkt me allemaal niet zo verstandig. Blijf daar nu toch gewoon weg! Sluit het hek en laat alleen mensen binnen die er daadwerkelijk iets te zoeken hebben zoals verzorgers, eventueel dierenarts en eventueel eigenaren van pensionpaarden. Dit in het belang van ons allemaal.

Kom omdat er daar dag en nacht een hoop mensen aanwezig zijn, er slapen zelfs mensen op veldbedden in de binnenbak om de stallen en paarden goed in de gaten te kunnen houden vandaar waarschijnlijk de trailer dat is een dichte aanhanger om spullen te vervoeren, hoeft geen paard in te staan hé. Er is een ploegen team steeds en er zijn ook mensen die voor die ploegen koken, telefoon te beantwoorden enzo dus dan zijn er natuurlijk een boel auto's. Ook worden 50 paarden 3x per dag getemperatuurd e.d en daar zijn een hoop handen voor nodig. En die mensen hebben ook kinderen die soms effe mee moeten, want kleine kinderen laat je niet alleen thuis. Maar ook de kinderen weten wat ze wel en niet mogen, ze werken daar heel hard en erg gecoordineerd om de boel gezond te houden en op de rails te krijgen. De grootste piek is er geweest en nu is het nog even doorploegen naar de laatste loodjes.

Aha, duidelijk, door mijn bezorgdheid kwam ik misschien wat onvriendelijk over.
Heel veel sterkte en succes! Fijn dat het zo netjes geregeld is.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:23

Ik heb een kleine stal met mangalarga marchadores in het dorp zeeland, vanaf dat ik t weet, (sinds vorige week woensdag) ben ik ook gesloten voor "paardenmensen". Niet omdat hier nu paarden ziek zijn.
Ik ben net als vele paarden eigenaren, bezorgd, maar onnodig onrust zaaien helpt niet echt.
In de regio van *** is een bedrijf verdacht. Ga niét speculeren, maar bel bv je dierenarts en vraag of jij reden hebt om je nu zorgen t maken en wat wijs is in jou situatie.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 29-02-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd die niet bevestigd is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:26

O sjips als dat zo is komt het wel snel dichtbij. Enig idee vanwaar dit is overgenomen? Concours, bezoeken? En kan dit bevestigd worden op de een of andere manier?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:26

joyfordogs schreef:
Ik heb een kleine stal met mangalarga marchadores in het dorp zeeland, vanaf dat ik t weet, (sinds vorige week woensdag) ben ik ook gesloten voor "paardenmensen". Niet omdat hier nu paarden ziek zijn.
Ik ben net als vele paarden eigenaren, bezorgd, maar onnodig onrust zaaien helpt niet echt.
In de regio van *** is een bedrijf verdacht. Ga niét speculeren, maar bel bv je dierenarts en vraag of jij reden hebt om je nu zorgen t maken en wat wijs is in jou situatie.

Rij je nog wel in de bossen of doe je dat ook niet meer. Ik ben even benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 29-02-12 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:52

bij verdacht graag mods inseinen en niet zomaar posten, dan kunnen zij gaan bellen voor een eventuele bevestiging. natuurlijk voorzichtigheid is geboden,en alleen maar heel goed als er voorzorgsmaatregelen worden genomen maar er ontstaat al gauw paniek heb ik inmiddels ervaren en dat is nooit goed.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:25

Moderatoropmerking:
Weer worden er veel plaatsen genoemd waar mogelijk Rhino heerst zonder bevestigingen. Jullie kunnen dit melden bij de nieuwsredactie. Absoluut niet in dit topic om allerlei roddels te voorkomen!

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:29

ik word er dol van klote virus...weet verder dus niet of ik wel naar de keuring 1 april wil als zo doorgaat...ik ga morgen toch ff de veerarts bellen hoe en wat :j omdat ik las beste veears bellen.
het dit jaar al genoeg ellende achter de rug....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:33

1 april is nog erg lang... laten we vooral niet meer paniek maken dan nodig is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:39

suffie schreef:
Dames, jullie helpen . Er staat duidelijk gemeld door een lid dat de wedstrijd in Uden is afgelast, niet dat er Rhino heerst!!

Hier in Aalten en Dinxperlo zijn ook alle stallen afgesloten en de lessen op rijverenigingen stilgelegd. Dit is al ruim een week, puur uit voorzorg, dat wil nog niet zeggen dat er Rhino heerst.
Ja doe jij zelf ook...: "zelf de roddels de wereld in"
afglopen zondag: manege Aalten / IJzerlo gewoon open, met binnenbak clinic cross.
meeste deelnemers kwamen met trailers van buitenaf.
Geen enkel teken van afsluiten, waarschuwingen of onrust daar or whatever.
Men was de rust zichzelf ook de eigenaars.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:45

Vind dat er ook een hoop paniek gezaaid wordt! Ieder paard wat beetje anders is dan normaal wordt gelijk verdacht van rhino en als dit naar buiten komt doen de meest rare verhalen de ronde.. Natuurlijk is het oppassen en is het goed dat men voorzichtig is maar maak mekaar de kop niet gek....