[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:27

Anoniem schreef:
In stap en draf eigenlijk niet.
Maar na half rondje galop (en tíjdens)hoor je hem ademen en zie je zijn neusvleugels ook wijder gaan.
Dus direct terug naar stap gedaan en dan zie je hem wel iets moelijk ademhalen.
Dat echte hele zware ademen zie ik niet,je ziet iets dat hij zeg maar naast de flank zijn buik gebruikt maar is moeilijk te zien.

Als hij verkouden is geweest, zou ik het langzaam opbouwen. Na ziekte is hij natuurlijk niet gelijk weer topfit. Ik zou hem nog even de tijd geven om te herstellen. Sterkte iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:35

Idd, ik mocht rustig stap en draf doen.
Maar aangezien hij zelf wel (speels)rondrent in de wei,dacht ik 'ik probeer galop'.
Dat ging dus niet.

verder hoest hij niet meer.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:06

Dan gaat het wel de goede kant op hoor, komt vast goed :(:) Als hij speels rond rent voelt hij zich duidelijk beter.
Ventipulmin is wel echt doping spul. Ze krijgen er extra spieren van. Die van mij had ook looplust voor 10. :j
Hij was gisteren ook zichtbaar beter. Maar wat een gedoe met die medicijnen. Hij was echt boos op me dat ik zijn eten zo vies maakte ha...ha.. :r

Anoniem

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:23

haha,de mijne wordt wel erg heet van die ventipulmin(en stout!).
Maar echt ziek was hij sowieso niet,alleen hoesten en benauwd.

Hahaha,vindt de jouwe het zo smerig ja?
de mijne vindt het lekker.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:32

Ja, het siroopje gaat wel, maar die van mij had er ook antibioticapoeder bij. En ik proef altijd ff voor :=
Super bitter! Ik vind het ook niet raar hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:40

Ah,dacht dat je ook de ventipulmin poeder had,die eet de mijne wel erg makkelijk..

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 12:55

bertine37 schreef:
shettie1978 schreef:
ik deed het vermengen met een beetje water en dan trok ik het in een spuit en dan kon ik het zo in zijn mond spuiten, ging hartstikke makkelijk :)

Gisteren heb ik het er uiteindelijk ingekregen met appelmoes. Maar jouw methode klinkt wel goed. Maar krijg je dan na de 2 e keer zon spuit er nog wel in?

ja hoor geen enkel probleem, ze stond er gewoon al op te wachten en als ze braaf was, kreeg ze daarna een snoepje en dat heb ik zo weeeeken volgehouden, ze vond het absoluut niet erg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 13:29

De mijne is vandaag ff nagekeken door de dierenarts.
Klonk al vele malen beter.
Ook even na inspanning geluisterd en toen hoorde ze duidelijk nog minder in de longen,dus het komt wel degelijk los.
Nu even kijken hoe hij het zonder ventipulmin doet,heeft nu wel een soort hoestsiroop op natuurlijke basis gekregen..

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 14:49

Hier was de antibioticapoeder al op na een paar dagen. Met een appeltje en wat honing wilde het uiteindelijk wel.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:11

Na de verhuizing van ongeveer een week geleden heeft mijn bollie niet meer gehoest. En dat terwijl hij van 24/7 buiten naar 's nachts op stal is gegaan, waar hij op stro staat. Gewoon geen kuchje meer gegeven.
De mest (die echt dun was) is bij alle 3 mijn paarden ook ineens goed, bij de exczemer beginnen de manen plots super hard te groeien, en mijn hittepit quarter is rustiger geworden.
Locatie doet dus blijkbaar ook veel.
Ik blijf nog wel even de kruiden door voeren, gewoon voor de zekerheid.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:55

Ben ik toch ook wel benieuwd welke kruiden je nu geeft?

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:13

Hij krijgt losse kruiden door de muesli, zoals weegbree (slijmoplossend), tijm (slijmoplossend en tegen de zere keel), goudsbloem (ontstekingsremmend), kamille (ontstekingsremmend en kalmerend) en af en toe wat zeewier voor de mineralen. Klein beetje water er over zodat het niet zo droog is (anders gaat hij kuchen van het eten) en dan eet hij zo ongeveer de bak erbij op.
Nu dat alles weer ontdooid is en de sneeuw gesmolten is merk ik wel direct dat hij meer last heeft door de hogere luchtvochtigheid, maar hij hoest niet meer.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 11:17

En waar koop je dat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:04

Bij paardendrogist kan je veel kruiden kopen maar er zijn volgens mij wel meer sites waar je losse kruiden kan bestellen..
Lijkt mij ook wel wat.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:23

Ik bestel via de Varuvo, mijn moeder heeft een eigen praktijk dus ik heb groothandelsprijzen en grootverpakkingen ;)
Dingen als foenegriek (krijgt hij maar af en toe, het onderdrukt de hoestprikkel) haal ik bij de Epplejeck, het zeewier ook trouwens.
De Paardendrogist heeft ook veel kruiden, en zo zijn er hier en daar wel wat dingetjes te vinden.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:31

Die van mij krijgt feneknoflook van Sectolin. Heb ik bij een ruitersportzaak hier in de buurt gehaald.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:57

Die van mij hoest momenteel bijna niet, maar zit nog midden in de ventipulmin kuur.
Ik geef nog wel wat eucalyptus poeder bij

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:59

na dat ik eindelijk dit topic te hebben gevonden, hier een berichtje over mijn pony.
ik heb haar nog niet zo lang, ze staat nu ongeveer een half jaartje bij mij en is nog niet helemaal officieel van mij.

de eigenaar had haar vanaf haar 3de geloof ik en heeft haar de laatste jaren op een pensionstal gehad waar ze 2 uurtjes naar buiten ging.. ze stond de rest van de dag op een stal met stro bedekking.
een stal waar ze redelijk vaak op de tocht stond.

ze is toen naar mij gekomen en ging meer na buiten, ze staat nu minimaal 4 uur per dag buiten, en zomers vaak 12 uur per dag.
ze staat bij mij op stro, veel ruimere stal en geen tocht. goede ventilatie.

vanaf dat ze bij mij staat hoest ze al af en toe.. eigenaar zij, geef haar beetje fenegriek en dan gaat weer weg..
ja eerste 2 keer hielp dit..
nu niet meer..

deze winter werd het erger! veeeel erger!!
vandaag de dag hoest ze bijna continu.

ik heb een aantal weken geleden de dierenarts geraadpleegt, deze gaf me eerst ventipulmin.
hielp niet echt..
nog keer dierenarts.. gaf me predniselon.. 10 dagen..
hielp redelijk.. maar toen kur afgelopen was. was de hoest weer terug.
weer dierenarts, langdurig predniselon, heb nu een kuur van een maand.
maar het helpt nu niet..
ze krijgt het vanaf maandag maar merk nu nog niks geen verschil.

gister toen ik bedacht om weer een keer te kijken of weer zou kunnen rijden had ze ook een beetje gelig snot uit haar neus.

dierenarts had me trouwens gezegt dat ze waarschijnlijk gewoon overgevoelig is voor stof, en als ze op stal zou staan ze predniselon zou moeten en szomers waarscijnlijk minder last zou hebben..

ze staat dit moment nog op stro, maar zaagsel is besteld.
ze krijgt geweekt hooi..
ze krijgt sochtends 3 capsules predniselon door haar musli, hier doe ik ook een beetje water door..
savonds een handje biks met water er door..

de deur van haar stal staat vanaf gister dag en nacht open, vanaf maandag 12 uur per dag open.
ze staat minimaal 4 uur per dag buiten, dit moment vaak 8 uur per dag.

iemand meer tips??
zou ik nog een keer de dierenarts bellen??
of afwachten? ( maandag zou ik haar zoizo bellen )

ik ben ook aan het kijken naar natuurlijke geneeswijze, daar heb ik ook positieve verhalen over gehoord..

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:35

die prednisolon kuur hielp bij mij ook niet, en ik heb het echt heeeeeeeel lang gegeven. ik heb ze uiteindelijk echt helemaal van het hooi afgehaald ( ook geen geweekt hooi meer) ze krijgt nu kuilgras en daar doet ze het super op, na de 1e dag kuilgras geven was de ergste hoest al weg :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:47

Oh wat vervelend zeg.
Dat kuilgras zon verschil kan maken zeg.
Bij mij is het heel raar. Mijn paard heeft een aantal dagen geen kuchje gelaten ( heeft nu nog ventipulmin) en net antibiotica gehad. Echter gisteren hoestte hij zijn longen uit zijn lijf. Wat een verschil met de dag daarvoor. Hebben jullie een verklaring ?
De deur van stalgang staat nu wel weer open, volgens mij is er niet veel tocht. Maar zijn stalluik is nog niet open( moet dit even overleggen) want ze zijn juist heel bang voor tocht.
Heeft iemand ervaringen met de hooispray van de paardendrogist?

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:52

ja dat heb ik, ik had inderdaad ook de hooispray besteld, maar dat haalde ook niet heel veel uit voor het hoesten, ze kreeg er wel meer lucht van door het inademen, maar ook al gooide ik bij wijze van heel die fles over het hooi, ze bleef hoesten, wel iets minder, maar het ging er niet van over
er kan ook een soort van schimmel in het hooi zitten waar ze allergisch voor is :) hoeft niet perse alleen stof te zijn

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:59

Is dat ook met zon eucalyptus geurtje? Ik geef mijn paard nu wel een sterk naar eucalyptus ruikend poeder erbij. Maar misschien dat dat juist weer hoesten kan veroorzaken?
Lastig he? Het probleem van het hoesten.
Ik denk eigenlijk dat 24 uur buiten met schuilstal nog het beste zou zijn, maar ja, is niet eenvoudig te regelen. :(

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:40

het is en blijft een heel lastig probleem ja dat hoesten.
er zit inderdaad een hele sterke geur aan, ik moet zeggen het ruikt best lekker hoor.
ik ben toen ook alles wat maar iets een kuchje op kon wekken gaan vermijden, ze kreeg altijd muesli en droge kruiden, ben gelijk overgestapt op brok, dat ging ook gelijk goed, ik had zo'n idee dat muesli toch ook wel een beetje prikkels veroorzaakt in de keel

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:46

Het gekke is dat die van mij op stal niet zo gek veel hoest. Wel even bij het aan het werk gaan. Maar als we dan doorgaan houd het meestal op. ( behalve gisteren) als ik soms het hooi in zijn bak doe, moet ik zelf wel eens kuchen, maar paard doet dat dan helemaal niet.
Ik heb niet zoveel invloed op het hooi enzo omdat hij op pension staat. Hij is op zich wel meewerkend, maar hooi weken gaat niet gebeuren ben ik bang.
Zelf kan ik het niet door mijn nekhernia :(

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:27

ik heb mijn paard al wel half op kuil staan. maar omdat het echt koeien kuil is ben ik daar niet zo'n voorstander van.
woon op boerderij, en mijn pa is niet van plan nog meer extra kosten te gaan maken voor mijn paardjes..
naar zijn en mijn weten is paardenhooi het beste wat ze kunne krijgen, dus dat krijgen ze..
is natuurlijk waar maar voor een hoestend paard is het helaas anders..