[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:07

tja ook ik zou echt niet durven wachten tot hij jeuk krijgt, imo ben je dan gewoon te laat. Wisse loopt dus al vanaf half februari onder zn burka :D
Ik zie iedereen hier hoopvol afwachten of ze gaan schuren, maar tenzij je iets heel drastsch hebt veranderd tov vorig jaar, zie ik niet in waarom een echte eczemer nu ineens niet zou gaan schuren? Is meer wishfull thinking en ondertussen gewoon mazzel met het stalklimaat ofzo dat de een wat later begint dan de ander.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:11

Ik heb dus zelf ook een ziekte waarbij ik heel veel jeuk heb. Veel is daarbij gebaseerd op eten en stress. Ik zou het vreselijk vinden dat mijn ouders mij (toen ik nog jong was en zij dus nog de verantwoordelijkheid over mij hadden op die manier) maar net zoveel chocolade lieten eten totdat ik wel heel veel jeuk begon te krijgen. Dat is gewoon mishandeling, terwijl ik dat chocolade natuurlijk heerlijk vond..... en het liefst nu ook alles eet, zonder daar verder over na te denken, helaas werkt dat niet op die manier. Natuurlijk heb ik er de ene keer meer last van dan de andere keer, samenloop van omstandigheden, hormonen, stress, eten etc.
Ik vind dat zelf dus ook niet kunnen..

Aan de andere kant had mijn merrie vroeger altijd heel veel jeuk tussen de navel en de uier. Nu met de RSIH is dat stuk niet bedekt, omdat die deken geen buikflap heeft. Ik wil nu toch afwachten of het daar rustig blijft of dat het toch mis gaat... en dan zo snel mogelijk er een buikflap aan maken. Dit omdat ik wel elk jaar verbetering opmerk bij haar. In het eerste jaar stond ze nog met deken op te schuren, ondanks het strenge deken beleid.. het tweede jaar werd dat al aanmerkelijk minder, maar alleen bij extreme overprikkeling ging het dan mis. Vorig jaar is nagenoeg alles goed gegaan, behalve tijdens de hengstigheid, dan wilde ze nog wel eens wat gaan schuren en het stukje vlak achter de oren was dan wel onrustig, maar nu met de RSIH maken we daar ook korte metten mee...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:48

maar dat is wel oke, dat is maar een klein stukje. Als je paard manen/staart/buik schuurt zou ik hem niet zonder deken laten lopen met alle risico's vandien!
Als je paard maar 2 a 3 dagen jeukt zoals appie, dan maakt het niet zoveel uit, dan kun je de afweging makkelijk maker wat je prettiger voor je paard vindt (langer zonder deken en evt. 3 dagen jeuk, of vanaf het begin onder de deken en geen enkele dag jeuk).

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:02

Ik doe eigenlijk een beetje hetzelfde als Sanet. Vies schuurt alleen de manen en heeft al sinds februari de halsdeken op.
Het is even aankijken of hij ook de staart gaat schuren of niet, maar tot nu toe gaat het erg goed.

Ik denk trouwens dat het toch wel losgebarsten is nu. Ik was gisteren op buitenrit en ik moest niet met mijn mond open rijden, want ik kwam echt zwermen met muggen tegen :x Ook boven sloten e.d. zag het helemaal zwart van de insecten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:53

Ik ga dus niet afwachten tot het mis gaat, want ik ben bang dat het dan dweilen met de kraan open wordt. Als je weet dat je het met een week weer onder controle hebt, tsja, dan is het die overweging wellicht waard. Maar ik durf dat risico niet te lopen. Dus voordat er vliegjes zijn, staat ze al met een (hals)deken op... dat heeft als gevolg dat ze het hele jaar rond met dekens op staat... tsja, dat is dan niet anders. Ik kan me ook voorstellen dat mensen dat als paardonwaardig beschouwen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:01

Doe het net als Sanet. Ben liever een maand te vroeg dan een dag te laat.
Er is niks zo erg als jeuk. Zelfs voor een halve dag zou ik dat m'n paard niet aan willen doen.
Ik lees hier met verbazing dat een paar dagen jeuk niet zo erg is...mensen die wachten tot het paard al jeuk heeft...
Imo is het dan ook te laat. Voordat die jeuk eindelijk weer uit het lichaam is, dat duurt wel even.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:36

opisop_shop schreef:
maar dat is wel oke, dat is maar een klein stukje. Als je paard manen/staart/buik schuurt zou ik hem niet zonder deken laten lopen met alle risico's vandien!
Als je paard maar 2 a 3 dagen jeukt zoals appie, dan maakt het niet zoveel uit, dan kun je de afweging makkelijk maker wat je prettiger voor je paard vindt (langer zonder deken en evt. 3 dagen jeuk, of vanaf het begin onder de deken en geen enkele dag jeuk).

klopt,maar dat is ook een periode anders geweest. :j
ik ben nog niet zo lang bezig met dekens en zeker het eerste jaar was het drama.
tweede jaar deed ik de deken op en hield hij nog heel lang jeuk, en vorig jaar en dit jaar is het binnen3 dagen echt weg.
kan hem nu ook gewoon even op stal zetten en dan schuurt hij een beetje achter zijn oren,maar dat doen alle paarden bij ons die even binnen komen.

appie loopt al altijd onder een deken,daartom vind ik hem zo fijn als hij dan wel een paar weken zonder kan lopen :D
maar iedereen moet het zelf weten toch hoe hij het doet?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:41

Ik heb de premiere gekocht!
In de winkel zeiden ze ook wel dat hij wellicht zal scheuren als de andere paarden hem bijten enzo, maar uiteindelijk is dat eigenlijk wel logisch (zou nogal gevaarlijk worden als de dekenstof sterker is dan de huid van het paard, als ze ergens blijven hangen ofzo...) Ik hoop dat ik een beetje de juiste maat gekocht heb, de hals zal allesinds wel lang genoeg zijn denk ik, zulk een ding!
Ben ook benieuwd hoe mn ruin er op zal reageren, als ik heel dat gedoe over zijn hoofd moet trekken (is gelukkig niet zo'n angstig paard, wel een beetje speels/brutaal, zou me niet verwonderen zou hij er in het begin zelf gaten in proberen te bijten eigenlijk :+ )

Over dat wachten met dekens... Jeuk is inderdaad wel erg voor het paard, maar ik hoop toch ook wel elk jaar dat het wegblijft of in te perken is met smeermiddeltjes... Het is ook van zoveel afhankelijk, een kilometer verderop van onze stal staat ook een zware excemer, en die heeft nog niéts geschuurd, volgens mij omdat er veel meer wind is op zijn weitje dan de weide waar mijn ruin staat...
Zelf ben ik trouwens ook nogal allergisch voor insectenbeten, krijg ik hele erge jeuk van, en echt lange tijd, maar ik ga mezelf ook niet helemaal dag in dag uit inpakken uit preventie, dat zit ook niet echt lekker he, en ik kan me wel voorstellen dat die burka's voor de paarden zelf ook niet echt de hemel op aarde zijn, tegen de jeuk natuurlijk wel, maar je hoort zelf ook wel hoe blij sommige paarden hier zijn als ze even zonder mogen :)

(bovendien las ik dat de meeste dekens ook beschermen tegen zonlicht, terwijl zonlicht wel deels nodig is voor de aanmaak van vitamine D...)

Ik vrees dus dat de perfecte oplossing nog lang op zich gaat laten wachten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:44

geen zonlicht,maar daglicht ;)
er komt genoeg onder de deken uit om vitamine D uit te halen hoor.
dat dacht ik vroeger ook,maar dat valt best mee.
en in je voer zit ook extra vitamine D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:50

hier gaat t met de eczeem nu goed. ze heeft niet meer geschuurd sinds ze de deken weer op heeft...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:52

Even een quote uit een ander topic;

IndianaJones schreef:
Bij paarden met jeuk is het toch beter om krachtvoer (minimaal 2 kilo per dag...zonder suikers/eiwitten/ etc) te geven. Ze hebben dit ook nodig om afvalstoffen etc kwijt te kunnen.
Deze uitleg kreeg ik afgelopen jaar toen ik Shathu liet behandelen. (hij is Insuline Resistent en lichte eczeem....beide gaat overigens vaak samen) Hij kon z'n afvalstoffen via lever ook niet kwijt, gevolg dikke/harde manenkam, jeukerig (en nooit zag ik plekjes door de knutjes in z'n manen) etc. Nu heeft hij hier iets voor en tot vandaag gaat het stukken beter. Maar WEL 24/7 ruwvoer (hooi/gras) en 2x daags 1 kilo krachtvoer.

Wat is jullie mening over het bijvoeren?
Mij lijkt deze hoeveelheid krachtvoer wel erg veel namelijk!

Indiana, weet je zeker dat t niet door de Cavalesse komt?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:58

uhu over die vitamine D, zullen ze idd wel geen tekort van oplopen, maar zo lekker 'bloot' in het zonnetje lopen lijkt me toch prettiger dan met een deken op (wat wel prettiger is dan met jeuk natuurlijk)

2x daags 1kg krachtvoer is toch niet zo heel veel? Ik weet niet precies hoeveel demijne krijgt (staat op pensionstal) maar het zal wellicht niet minder zijn, en hij heeft het ook echt nodig om op gewicht te blijven en genoeg energie te hebben... Hangt erg af van het type paard je hebt denk ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:00

ik heb een keer een merrie op weidegang gehad en die kreeg dagelijks een kilo brok,maar die trok ik wel spierbevangen uit de wei.
nou was die wei ook flink vet dus dat kon ook de reden zijn, en dat paard werd toen niet bereden wegens blessure

die 2 kilo,is denk ik meer bedoeld als de hoeveelheid vitamines en mineralen die er in die 2 kilo zitten.
en dan nog hangt het af van een aantal factoren,oudere of jonge dieren hebben veel nodig.,
maar ook dieren met een ziekte..dus eczeem,etc...

zorg ervoor dat je wei niet al te vet is, leg een liksteen neer en vul aan met vitamines.
die vitamines zijn wel nodig omdat in gras niet alles zit.
hoe je dat aanvult kan verschillend,kan met brok,kan met een supplement..

sinds ik appie veel hoger in de vitamines heb staan gaat het met hem veel beter,iedereen zegt ook dat hij er heel goed uit ziet :D
maar ik geef niet dagelijks,alleen als ik op stal ben krijgt hij een beetje muesli met een total supplement en voor de rest ligt er een liksteen.
vergeet ook niet dat als je je paard schraal zet,het ook behoefte heeft aan extra he

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:04

ik klopte inderdaad ietsie te hard.

Over wachten met deken op doen. Doe ik anders nooit, echt niet. Maar door de Gluco Balance wat hij nu krijgt, is hij ook heel anders dan anders.
En de jeuk is nog niet echt dat je zegt "goh wat jeukt ie enorm". Ook nog niet als ie van de wei afkomt en in z'n stal komt te staan (normaal stortte hij zich dan op de tralies)
Deed hij gisteren ook niet, echter ik zag wel dat hij wat aan z'n staart had geschuurd (wat van die halve haren die er zaten...nou heeft hij zo'n mega staart dat je het nauwelijks ziet, maar toch haahha)
Bij Shathu heb ik overigens nog nooit een open plekje ofzo kunnen ontdekken, alleen maar jeukerig, geen kale plekken ofzo.

Nou eerlijk Opisop...hij krijgt nu de Gluco Balance, Cavalesse en Drainage. En ik dacht ook afgelopen week...WAT zal het nou zijn!? hahaha
De Drainage kreeg hij vorig jaar ook al hoor. Toen was het jeuken al een stuk minder. Misschien door de Gluco Balance dat het nu nog beter gaat?!? En tja...OF misschien toch ook wat door die Cavalesse...of alleen daardoor, hahaha. Tis zo erg, gaat nu best goed dat ik niet durf te stoppen met 1 ervan hahaha (GlucoBalance mag ie ook niet mee stoppen nu overigens)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:10

heb jij shathu dan wel gewoon in het gras staan met zijn IR?
is dat echt vastgesteld door een veearts bij hem?
appie heeft geen IR,maar zit er wel bij in de buurt,maar mijn veearts raad het aan alle kanten af.

vind dat toch wel eng,lees het wel meer in het IR topic dat ze wel gewoon op het gras staan.
weet wel heel zeker dat die gluco balance heel wat doet. :j
cavalesse is een supplement,staat er bij jou ook op wat er nou allemaal precies in zit?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:11

2 kg per dag aan eczeempaarden??? jeetje, waar halen ze dat nou weer vandaan?

2 kg vind ik sowieso al erg veel, laat staan voor eczemers.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:17

ik geef, voer en doe op moment alles na advies van dierenarts (en hol.arts). Geef NIETS zomaar zelf (en ook dit met advies, wat voor mij niet nodig was, gooi van mezelf ook niet zomaar alles in ze ;) )
Krachtvoer belangrijk (en nagekeken welke goed voor 'm was) om afvalstoffen kwijt te kunnen etc. en voor z'n vitamines etc. Iig 2 kilo.
Volgens mij zijn er ook veel eczeempaarden die bijv een gebrek aan iets hebben juist hoor.

En ook dat hij nu op het gras staat werd me bij behandeling verteld dat ik dat gewoon kon doen (heb er nadrukkelijk naar gevraagd). En ik moet zeggen, het gaat prima momenteel! Staat in hoog gras (tis een snel te dun IR paard), weinig jeuk en geen harde manenkam! Ik ben blij! ;)

Ja...denk ook dat de Gluco Balance nu veel doet voor/bij hem hoor.
Volgende week gaan we weer op controle.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:21

Hangt toch heel erg van je paard af.

Mijn merrie valt snel terug op de bovenlijn, dus heeft ze soms het echt wel nodig, anders hou ik geen paard over. Op dit moment krijgt ze ongeveer een halve kilo per dag.

@indiana: Ik had dat dus ook, van alles proberen, zodat je niet meer weer wat helpt en dus nergens mee durft te stoppen... :s

@ellepel: Wat geef jij extra voor vitamines dan? Ik wil dus geen fruit geven vanwege de fruit/duivensuikers..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:25

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:26

ikenindi schreef:
2 kg per dag aan eczeempaarden??? jeetje, waar halen ze dat nou weer vandaan?

2 kg vind ik sowieso al erg veel, laat staan voor eczemers.

vind ik nogal kort door de bocht...
Het aantal kilo's is ook afhankelijk van het type krachtvoer dat je geeft he, 2 kg pavo korrels is bijvoorbeeld veel meer dan 2kg lannoo recreatiemengeling...
En een paard op rust, op een weide met veel gras heeft ook iets minder nodig dan een paard dat elke dag moet werken bijvoorbeeld
Of een koudbloed tov een warmbloed die nogal een hoog metabolisme heeft...
Demijne zou echt te weinig hebben met minder dan 2 kg denk ik (maar nog maals, ik weet niet hoeveel hij precies krijgt, 'smorgens en 'savonds een grote schep gemengd met lucerne)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:35

die van mij krijgt op t moment helemaal geen krachtvoer, was wel gewoon aan t werk (lange buitenritten vind ik ook werken ;) ) en dat ging prima!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:41

ikenindi schreef:
die van mij krijgt op t moment helemaal geen krachtvoer, was wel gewoon aan t werk (lange buitenritten vind ik ook werken ;) ) en dat ging prima!

Ik zeg zeker niet dat het niet mogelijk is, het zou zelfs veel vaker zo moeten zijn!

Maar demijne bv kan niet 24/7 op de wei, en de uurtjes dat hij wel mag, valt er ook niet zoveel meer te grazen (een beetje teveel paarden op een te klein stukje land, maar beter dat dan 24/7 binnen) ze krijgen natuurlijk wel hooi bij, maar daar zou hij nooit genoeg mee hebben.
Zou ik hem wel op een deftige weide hebben zou hij natuurlijk veel minder krachtvoer nodig hebben denk ik :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:47

Ik zie jullie ook heel veel schrijven over die klitwortel van de kruidvat. Maar waar kan ik deze vinden, heb net gezocht en ik kon hem echt niet vinden tussen de shampoo's.
In watvoor soort verpakking zit deze?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:59

Het is een cilinervormige (?) fles, met een paarse dop.
Gewoon even vragen, bij ons stond ie ook niet tussen de shampoos nl.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:01

Het stomme is ik heb het gevraagd aan de verkoopsters maar hun konden hem ook niet vinden.
Ik ga morgen weer een poging wagen, maar dan bij een andere winkel. Is de fles zelf doorzichtig? En is hij groot ( net zoals een shampoofles) of klein?