Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:seme dieet van N. Hebing-Vissers (boekje is verschillende keren genoemd in dit topic) Is bietenpulp, zemelen, zeewier en sanofor veendrenkstof. Verder goed hooi en liefst beperkt gras (afhankelijk van bemesting)
ellepel schreef:staar je niet teveel blind op suikergehaltes in het voer hoor.
neem een voer waar niet al te veel suiker inzit en vul aan met een supplement.
zo geef je minimaal suikers en maximaal vitamines.
ik zou ap eigenlijk anderhalf tot twee kilo muesli per dag moeten geven om aan zijn vitamines toe te komen.
maar in plaats daarvan krijgt hij zomers om de dag een halve schep met vitaminepoeder
in gras zit fructaan, dat is bij veel eczemers iets wat jeuk kan veroorzaken .
verdiep je daar een beetje in:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm
appie heeft altijd op ras gestaan waar veel fructaan in zat.
nu hij op ander gras staat wat bovendien op de goede manier bemest word is zijn jeuk heel erg teruggedrongen.
reden voor mij om ook heel zeker te weten dat dit gras nu goed is dat hij altijd een dikke manenkam had in de zomer en nu helemaal niet meer
ellepel schreef:tja, je wilt wat doen voor een eczemer of je wilt het niet.
gelukkig is het op mijn stalling heel normaal om de paarden daar neer te zetten waar ze zich het beste voelen.
ap gaat gewoon achter de andere paarden aan.
samen met een fjordje die van lucht groeit komen zij op een stuk wat bijna kaalgegeten is door andere paarden.
dat kan bij jou op stal toch ook wel?
bijvoeren doen we zelf in de zomer,dan voert de stalhouder helemaal niks.
maar mijn voerton staat daar toch.
dus doe je het eten in een emmertje of whatever en voert je paard buiten de wei...zo moeilijk is dat toch niet?
Piera schreef:Wat dat fructaan betreft, daar kan ik helaas niet al teveel aan doen, mijn paard staat in een hele fijne wei, eigenlijk is alles perfect; grote kudde, groot gebied, fijne stal enz enz. Het enige probleem is dat ze in de zomer switchen tussen drie weides, die dan natuurlijk hoog gras hebben staan. Ik zit nu wel te denken of ik azukar misschien een paar dagen later zou kunnen laten switchen iedere keer, maar dan staat hij alleen, dat lijkt me ook zo weer zo sneu. Ik vraag me af wat het effect is, als het veel zou schelen is het wel de moeite waard natuurlijk en misschien wil er wel iemand in de wei bij mij blijven. Zou het schelen als ik Azukar twee/drie dagen langer op een schrale wei laat staan als de rest van de paarden (het zijn er 10) naar een volle wei gaan van ongeveer 2/3 hectare? Daar ben ik wel benieuwd naar