Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:42

Nouks schreef:
Coliena schreef:
@Nouks: Het spijt me, maar dat kan ik wel weten. Tuurlijk kan ik niet weten waar op de wereld wat gebeurd is en kan ik niet ALLE gevallen weten (muggezifterij als je het mij vraagt), maar in ieder geval meer dan genoeg om een gefundeerde ervaring te kunnen meedelen. Dat is meer dan vele anderen hier.

Maar je weet het niet UIT EIGEN ERVARING dus wek dan niet de indruk dat je in hoogsteigen persoon bij ieder geval (in Nederland bijvoorbeeld in ieder geval) aanwezig bent geweest.

misschien wel???je weet het niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:45

Ervaring hebben met een situatie is iets anders dan uit eigen ervaring beweringen doen. Als jij zegt "ik heb ervaring met lijkschouwingen van dergelijke gevallen" of "ik heb veel lijkschouwingen gedaan" of "ik weet uit eigen ervaring dat hier veel paarden dood aan gaan", prima. Maar als je zegt (en nu neem ik even het fotografie-voorbeeld erbij) "ik weet uit eigen ervaring dat er nog nooit iemand een Nikon-lens werkende heeft gekregen op een Canon-camera", dan zeg je zoiets niet "uit eigen ervaring" maar "van horen zeggen" of "omdat je er onderzoek naar hebt gedaan".

En hier spreekt even de tekstschrijver in mij, want we hebben het hier over een verschil in het gebruik van het woord "ervaring". Ik zou nooit ontkennen dat jij veel ervaring hebt met dergelijke gevallen of dat ik veel ervaring heb met fotografie. Das een ander verhaal.

En nu weer ontopic Tong uitsteken

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:48

het is een feit dat 1 op de 100 paarden er dood van gaat,er is dus al eens onderzoek naar geweest...is dat niet voldoende?
waarom zelf weer dat wiel uitvinden?met alle gevolgen van dien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:51

Omdat mijn vraag nu wel heel erg onder is gesneeuwd door deze discussie:

[***] schreef:
Edit: mijn paard heeft trouwens dik een jaar geleden Einschuss gehad en is toen behoorlijk behandeld met diverse spuiten en poedertjes. Is er een kans dat mijn paard toen ook hetzelfde medicijn heeft gehad? Ik ga in ieder geval de rekeningen eens checken...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:53

volgens mij waren de bijwerkingingen de dood en niet einschuss,
einschuss komt door een bacterie in de bloedbaan....bloedvergiftiging volgens mij...maar dat wist je al denk ik..

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:55

Om op je vraag te antwoorden, ik zou het niet weten. Meestal (wat er hier gebeurt) als lokale therapie niet helpt, wordt ernstige mok behandeld met antibiotica intramusculair of intraveneus, vergezeld van een ontstekingsremmer of prednisolone. Later kan je dan overgaan op orale antibiotica (poeder dus). Einschuss is trouwens niet hetzelfde als mok. Is een heel stuk ernstiger en wordt dus drastisch behandeld. Zou mij sterk verwonderen moest er hier ivomec zijn ingegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:55

geerke schreef:
einschuss komt door een bacterie in de bloedbaan....bloedvergiftiging volgens mij...maar dat wist je al denk ik..

Ik heb het over de behandeling van Einschuss... Mijn paard HAD Einschuss en is daarom behandeld met hoop medicijnen, ik informeer of het mogelijk is dat Einschuss (wat toch wel een verband heeft met bijvoorbeeld mok en andere infecties) destijds wellicht behandeld is met dit middel.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:56

Niet in mijn ogen. Maar hé, ik zou het spul nooit gebruiken, dus wie ben ik hé. Het zou mij verwonderen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:57

Lijkt me heel sterk eerlijk gezegd hoor
Want ivermectine is een worm- en parasietenmiddel, geen bacteridodend middel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:02

Hmmm ok.... Weet wel dat 'ie behoorlijk platgespoten is met van alles en nog wat toen maar dat we in ieder geval niet zijn gewaarschuwd voor eventuele risico's, vandaar dat ik het vraag. Ik zal in ieder geval de rekeningen eens opzoeken. Gezien de reputatie en kunde van de artsen denk ik het ook niet, hoor...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:04

Nouks schreef:
geerke schreef:

Ik heb het over de behandeling van Einschuss... Mijn paard HAD Einschuss en is daarom behandeld met hoop medicijnen, ik informeer of het mogelijk is dat Einschuss (wat toch wel een verband heeft met bijvoorbeeld mok en andere infecties) destijds wellicht behandeld is met dit middel.

o.k ik begeep het verkeerd..sorry
ik denk dat je de rekeningen eens na moet pluizen inderdaad,en als het wel het geval is heeft je paard een aardig risico gelopen.
je kunt dan natuurlijk nog altijd bij je da de vraag neerleggen waarom...
maar het lijkt mij van niet,of hij moet gedacht hebben dat de mok door mijten kwam....ik maak trouwens ook weleens mee dat da er van
alles inspuit omdat ze het ook niet weten...(dan praat ik hier in frankrijk,het platteland,zo is mijn paard ziek geworden..)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:06

Coliena schreef:
Coliena schreef:
Antibiotica is helemaal niet gevaarlijk, spuit het gerust in de bloedbaan, geen enkel probleem, sommige moeten zelfs zo worden toegediend. Enkel de IVOMEC/DECTOMAX (is trouwens geen antibioticum maar een antiparasitair middel) is gevaarlijk. WIlde gewoon even duidelijk maken dat antibiotica een goede therapie kan zijn voor mok.

Ooit al gehoord van wateroplosbare penicilline? Na-peni? Dat mag wel degelijk in de bloedbaan. Alle witte producten met penicilline niet. Maar als je goed leest dan zie je dat ik zeg dat er SOMMIGE zo moeten toegediend worden, niet allemaal.

ja daar heb ik van gehoord uiteraard. Maar ik lees heel goed hoor! Er staat namelijk dat AB NIET gevaarlijk is, spuit het gerust in de bloedbaan! Dat je erachter zet dat sommige zelfs zo moeten worden toegediend nuanceert je eerdere opmerking niet. Waarom ik hierop in ging is omdat je hiermee verwarring kan wekken, als mensen dit lezen kan het fout gaan! En dat vind ik belangrijk om te voorkomen. Je zal het anders bedoelen dan er staat maar ik wil je gewoon even waarschuwen om op je taalgebruik te letten om verwarring te voorkomen.
Nog 1 ding, ook al heb je over het algemeen ontzettend gelijk, wil ik je toch verzoeken om het op een iets vriendelijker toon te doen, ik vind je vrij agressief overkomen en dat bevorderd zo'n discussie niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:08

Hmmmm nog een vraag, puur uit interesse... Heb beetje gezocht en gegoogeld en gelezen, en ik lees net dat ivermectine de meest gebruikte en meest aangeraden werkzame stof in wormenkuren is...

Die één op de 100 paarden die aan zo'n injectie komen te overlijden, hoe reageren die doorgaans op een gewone wormenkuur met deze werkzame stof? Valt het te voorzien welke paarden in shock zullen raken door de injectie en welke niet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:13

Coliena, ben je nu wel of geen DA / VA? Je lijkt de wijsheid in pacht te hebben, maar ik vind je niet erg sympatiek overkomen. Alsof jij alles weet en de rest van bokt onnozele gansjes zijn.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:24

Nouks schreef:
Hmmmm nog een vraag, puur uit interesse... Heb beetje gezocht en gegoogeld en gelezen, en ik lees net dat ivermectine de meest gebruikte en meest aangeraden werkzame stof in wormenkuren is...

Die één op de 100 paarden die aan zo'n injectie komen te overlijden, hoe reageren die doorgaans op een gewone wormenkuur met deze werkzame stof? Valt het te voorzien welke paarden in shock zullen raken door de injectie en welke niet?

Het probleem is niet de werkzame stof, maar het oplosmiddel waarin de stof zit. Werkzame middelen van geneesmiddelen bevinden zich altijd in een soort dragerstof. Deze zorgt er voor dat het werkzame middel al dan niet wordt opgenomen in het bloed, geresorbeerd wordt in het juiste gedeelte van de darm, lang genoeg aanwezig blijft of net snel wordt afgebroken, depot werking uitvoert, enzovoort. De paarden reageren dus niet op het werkzame middel, maar op de manier waarop het middel wordt gegeven. de dragerstof bij ivomec/dectomax is gemaakt voor koeien, zorgt ervoor dat het in koeien op de juiste manier wordt afgegeven. Een paard is geen koe, één en ander werkt serieus verschillend! Dus paarden kunnen zeer zwaar allergisch reageren op de dragerstof, vandaar dat er voor paarden wormtubes zijn gemaakt, met een andere dragerstof die voor het paard niet gevaarlijk is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:25

coliena staat voor haar mening...ik begrijp wel dat het soms wat onvriendelijk overkomt...maar dat moet je niet persoonlijk opvatten....zij wil voorkomen dat er nog meer paarden het leven laten door dit spul...begrijpelijk toch?

intraveneus/intramusculair is een totaal andere werking dan oraal.
jee...ik heb toch maar even de beschrijving erbij gepakt.
als het om ivomec 1% injectie gaat(bruin doosje met een varken,koe en schapenhoofd erop)
Daar staat heel duidelijk op dat het alleen subcutaan ingespoten mag worden(onder de huid)
En dan nog alleen bij rund,schaap,varken.
Bij deze dieren helpt het wel tegen interne en ectoparasieten..mijten,
maar een varkensmijt is geen paardenmijt.
Dus als de da dit spul heeft gebruikt(er bestaan nog andere varianten )heeft hij inderdaad een grote fout gemaakt,niet alleen omdat het niet voor paarden bedoeld is ,maar ook nog eens omdat dit goedje dus totaal niet geschikt is om intraveneus in te spuiten!!
Als het dit spul was natuurlijk...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:27

Anoeska schreef:
Coliena, ben je nu wel of geen DA / VA? Je lijkt de wijsheid in pacht te hebben, maar ik vind je niet erg sympatiek overkomen. Alsof jij alles weet en de rest van bokt onnozele gansjes zijn.

Ik denk dat het wel duidelijk is of ik al dan niet veearts ben. Vraag maar eens rond of zoek maar eens.
Ik vind bovendien niet dat ik hier zeer onsympatiek geweest ben naar gelijk wie. Maar goed, bij deze trek ik mij dan maar weer eens terug, omdat het hier op bokt altijd eindigt op dergelijke uitspraken...
Vragen zijn nog steeds welkom, voor degenen die mij dan wel sympatiek vinden uiteraard! Tong uitsteken Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:30

Anoeska schreef:

wat doet dat ertoe wat iemand doet of is?
ik beschouw mijzelf ook als een onnozel gansje,en ik leer hier veel ....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:30

"hier op bokt" heb je zelf ook in de hand... ik vat het trouwens ook echt niet persoonlijk op (zei geerke), ik vind gewoon een discussie voeren op deze toon niet nodig. Terugtrekken ook helemaal niet! Ik vind dat je zeker een erg nuttige bijdrage levert aan de discussie en het zou zonde zijn als je je terugtrekt. Ik verzocht je enkel om op je toon te letten, is dat zo raar?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:33

Coliena schreef:
Anoeska schreef:

Ik denk dat het wel duidelijk is of ik al dan niet veearts ben. Vraag maar eens rond of zoek maar eens.
Ik vind bovendien niet dat ik hier zeer onsympatiek geweest ben naar gelijk wie. Maar goed, bij deze trek ik mij dan maar weer eens terug, omdat het hier op bokt altijd eindigt op dergelijke uitspraken...
Vragen zijn nog steeds welkom, voor degenen die mij dan wel sympatiek vinden uiteraard! Tong uitsteken Haha!

Ja, je kunt het ook gewoon zeggen natuurlijk
(waarom moeilijk doen als het makkelijk kan)

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:37

Mijn toon is op geen enkele moment deningrerend of agressief bedoeld. Ik ben gewoon iemand die ongezouten de feiten weergeeft, dat is alles. Niemand hoeft dit dus persoonlijk op te vatten. Ik reageer enkel op feiten. Mijn escuses dus aan iedereen die zich aangevallen voelt, dit is mijn manier van schrijven. Ik zal er nooit doekjes om winden.

Om op vragen te antwoorden: ja. Maar om waaschijnlijk begrijpelijke redenen, loop ik hier liever niet mee te koop op bokt. zelfs openlijk reageren doe ik niet graag. Is niet mijn taak en is onbegonnen werk. Maar lezen doe ik graag en van zulke toestanden (ivomec en paarden) gaan mijn haren recht overeind staan. Dan word ik lichtelijk agressief. Met alle respect dus.

Dus vanaf nu ga ik weer een beetje in stand by toestand. Mensen die vragen hebben kunnen die altijd stellen. Geen probleem.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:40

ik kreeg ook niet de indruk dat je agressief over wil komen hoor, maar ik weet uit ervaring dat je hierdoor vaak juist de verkeerde reacties krijgt. Ik geef ook ongezouten mijn mening indien ik er zeker van ben maar ben me wel altijd bewust van de toon waarop ik dat doe (tja daar ben ik nou eenmaal een mierenn**ker in Haha! )
Wel begrijpelijk dat je haren ervan rechtop gaan staan trouwens... dit zijn ontzettend moeilijke kwesties waarbij levens op het spel staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:42

Niet elkaar in de haren vliegen Ach gut De eigenaar van het dier wat is gestorven leest hier ook mee. Beetje respect voor haar gevoelens is wel op zijn plaats denk ik Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:45

geerke schreef:
coliena staat voor haar mening...ik begrijp wel dat het soms wat onvriendelijk overkomt...maar dat moet je niet persoonlijk opvatten....zij wil voorkomen dat er nog meer paarden het leven laten door dit spul...begrijpelijk toch?

intraveneus/intramusculair is een totaal andere werking dan oraal.
jee...ik heb toch maar even de beschrijving erbij gepakt.
als het om ivomec 1% injectie gaat(bruin doosje met een varken,koe en schapenhoofd erop)
Daar staat heel duidelijk op dat het alleen subcutaan ingespoten mag worden(onder de huid)
En dan nog alleen bij rund,schaap,varken.
Bij deze dieren helpt het wel tegen interne en ectoparasieten..mijten,
maar een varkensmijt is geen paardenmijt.
Dus als de da dit spul heeft gebruikt(er bestaan nog andere varianten )heeft hij inderdaad een grote fout gemaakt,niet alleen omdat het niet voor paarden bedoeld is ,maar ook nog eens omdat dit goedje dus totaal niet geschikt is om intraveneus in te spuiten!!
Als het dit spul was natuurlijk...

even nog voor de eigenaar...ik hoop dat het een beetje redelijk met je gaat,na deze enorme klap...het is niet niks je paard te verliezen,en dan door z'on stomme fout..

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:45

Nouks schreef:

Daar ben ik ook benieuwd naar. In januari heb ik na het geven van een wormkuur (Eqvalan Duo om precies te zijn) het volgende topic geplaatst [MD] Allergische reactie op wormkuur? . Ik ben er nog steeds niet achter waar hij nou precies op gereageerd heeft, maar mijn dierenarts wilde in elk geval niet in de bloedbaan ontwormen (dan dat alleen met ivermectine of zijn er ook middelen die wél geschikt zijn om paarden direct via de bloedbaan te ontwormen?) omdat hij bang was dat daar wellicht een soortgelijke reactie op zou komen, maar als het in het bloed zit ben je natuurlijk verder van huis.

Verder wens ik de eigenaresse van het paard veel sterkte, wat een vreselijke manier om je paard te verliezen Scheve mond