Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:56

OK dan!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:38

scoxxx schreef:
De flare's die Rowan heeft op de foto, groeien niet in 2 a 3 weken tijd. Dat kan niet... ook gezien de opbouw van zijn hoefwand.
De flare's die ik op de foto ziet, zijn in één keer redelijk goed bij te vijlen. Kwartierboogjes zullen het gevolg zijn van het uitdunnen van de hoefwand op de plek van de flare's van Rowan.

Al met al, ik vind het werk van NB-er slecht van kwaliteit... ookal zijn de foto's 3 weken later genomen.
Ik hoop dat je een goede NB-er vindt. Want die zijn er wel hoor Knipoog

Ik ben het helemaal met je eens Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:41

scoxxx schreef:
De flare's die Rowan heeft op de foto, groeien niet in 2 a 3 weken tijd. Dat kan niet... ook gezien de opbouw van zijn hoefwand.

Wat bedoel je met "dat kan niet" "ook gezien de hoefwand". Wanneer er een flare zit, zit deze er al ca. minimaal 3/4 jaar. Wat heeft de opbouw van hoefwand te maken met het al dan niet ontstaan van flares?

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:54

Ik denk dat je je paardje toch rust moet geven. Gaan rijden met gevoelige hoeven kan problemen geven. Hier hebben wij een paard die 3 dagen rust krijgt nadat de hoefsmid is geweest omdat ze anders teveel last krijgt van haar benen en rug. Ze reageert namelijk erg gevoelig op veranderingen in dat gebied. Na 3 dagen is het weer gewend en kan je er weer vanalles mee. Ben alleen bang dat het in jouw geval iets langer zal duren..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:07

drie dagen rust nadat de hoefsmid geweest is?
is de stand dan zo verandert?
dan zou ik of een andere hoefsmid laten komen of hem iets eerder laten komen.....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:23

_Nelleke_ schreef:
Wat de NB-er heeft gezegd erover is dat hij niet te snel de overgang tussen TB en NB wilde maken en dat ie daarom nog niet ideaal staat. Hij wil m elke keer een klein stukje naar natural zetten, maar niet in 1x grote stap.

Ik zal zaterdag voor en na foto's maken en hier posten voor de mensen die nog geinteresseerd zijn.
Hoefjes zien er nu overigens 'goed' uit. Is niks meer afgebrokkeld en is door het bakzand een beetje weggesleten.

Ja

kun je nu alvast foto's plaatsen van hoe de hoeven er nu uitzien?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 09:22

Als ik me camera niet vergeet zal ik zo even een paar foto's maken Lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:23

starjo schreef:
Kijk inderdaad eens op http://www.hoofcare.nl
Stop met NB. Laat een goede smit die het aan durft er weer ijzers onder zetten, bij hoofcare kunnen ze dit zeker weten.
Als je het niet doet rij jij voorlopig niet op jou paardje. Het is trouwens bewezen dat alle hoefsmeersels en biotine niet helpen. Vet stoot inderdaad water af dit is algemeen bekend en de hoef schoen neemt geen vet , olie of wat voor smeersels dan ook op.
Veel succes met je paardje en laat je niet gek maken

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ga naar van Nassau en laat hen kijken, jouw haf zal niet de eerste zijn die zij na natural bekappen weer op de been hebben geholpen Lachen

Daarnaast heb ik van mijn smid begrepen, dat als een paard pijn heeft aan zijn voeten, dit ook de groei behoorlijk kan stagneren. Heeft je paard dus pijn, dan zal de groei ook slecht worden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:35

_Nelleke_ schreef:
Wat de NB-er heeft gezegd erover is dat hij niet te snel de overgang tussen TB en NB wilde maken en dat ie daarom nog niet ideaal staat. Hij wil m elke keer een klein stukje naar natural zetten, maar niet in 1x grote stap.

Ik zal zaterdag voor en na foto's maken en hier posten voor de mensen die nog geinteresseerd zijn.
Hoefjes zien er nu overigens 'goed' uit. Is niks meer afgebrokkeld en is door het bakzand een beetje weggesleten.

Mee eens, maar dit betreft de laterale hoefas, als deze überhaupt wel bestaat op de manier zoals bedoeld wordt. Met andere woorden... het hielwerk en het wel of niet verlagen van de hielen.
Alle "hoefgewrichten" betreffen scharniergewrichten, en scharniergewrichten veranderen bij iedere belasting van as(-hoek). Ik persoonlijk hecht net iets meer waarde aan de dorsale hoef- c.q. beenas.

Flare's zijn overbodig materiaal, hetgeen de hoef zelf kwijt wilt en dus kwalitatief vrij slecht materiaal. Dient door iedere NB-er altijd verwijderd te worden, eveneens al het overige flaky material.
Betreffende NB-er van Roman heeft duidelijk de klok wel horen luiden, maar weet nog niet precies waar de klepel hangt... zo vermoed ik. Maar dat betreft natuurlijk mijn persoonlijke mening Knipoog Ik kan het mis hebben, ik ken de goede man immers niet.
Maar zijn werk spreekt me absoluut niet aan.

Hoef van Roman lijkt enigzins niet helemaal in balans... lees hoefbeentje P3 ligt niet helemaal loodrecht met de grond. Maar ik kan het helemaal fout hebben hoor, foto's kunnen hieromtrent een wat vertekend beeld geven.

Mijn tip, verdiep je wat meer in NB... echt enorm interessant Knipoog Mijn grote favoriet is Pete Ramey en zijn site is http://www.hoofrehab.com.
Een ernstig the-American-way site haha Knipoog Maar zijn boek is zoveel meer duidelijker!

Overigens zou ik nogmaals willen benadrukken dat pijn na bekappen absoluut not done is.
Is echt een teken aan de wand, mag absoluut niet! Betekent voor mij persoonlijk, dat er duidelijk iets mis gegaan is tijdens bekapping.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:06

scoxxx schreef:
Flare's zijn overbodig materiaal, hetgeen de hoef zelf kwijt wilt en dus kwalitatief vrij slecht materiaal.

Ja en nogmaals .... wat versta jij onder een flare??????

Edit: En wat heeft de opbouw van de hoefwand ermee te maken????

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:12

amazone77 schreef:
vraag even aan een goede hoefsmid of hij er ijzers onder kan plakken!
als ze weer op lengte zijn kan je ze er weer onderuit laten.
en laat voort een gewone smid zijn hoeven doen. Pling

Helemaal mee eens!

En natuurlijk bekappen is dus niet geschikt voor elk paard Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:39

opala schreef:
scoxxx schreef:
Flare's zijn overbodig materiaal, hetgeen de hoef zelf kwijt wilt en dus kwalitatief vrij slecht materiaal.

Heel heel kort samengevat, een flare = het materiaal van de hoef wat niet parallel aan mijn hoefvijl loopt.
Beter uitgelegd door één van mijn idolen: http://www.hoofrehab.com/a-Randi%20Heel%20Height.htm
En hoe ik dat zie aan de opbouw van de wand? Simpel, het punt daar waar de flare begint. Natuurlijk zijn er nog meer zaken, waar ik naar kijk. Maar dat komt grotendeels overeen met hetgeen op de eerdergenoemde site staat beschreven.

En tuurlijk is ieder paard geschikt voor NB, maar niet iedere NB-er is geschikt voor ieder paard Knipoog

Overigens liggen onder twee van mijn paarden een kunststofijzertje hoor. Niet alles is door middel van enkel NB-werk op te lossen (jammer genoeg). Dit betreffen 2 paarden die veel duurwerk doen (lees lange afstanden ineen relatief hoog tempo rijden).
Echter, ik bekap volgens de principes van Pete Ramey (en dus NB), voordat ik er een kunststof-ijzertje ondertik.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:16

Nee hoor niet ieder paard is er geschikt voor mijn pony is bevangen geweest en moet gewoon op ijzers blijven is voor haar het beste Lachen en ook bv een bokhoef kan je niet natuurlijk bekappen dan looptie niet meer Knipoog

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:27

scoxxx schreef:
Hoef van Roman lijkt enigzins niet helemaal in balans... lees hoefbeentje P3 ligt niet helemaal loodrecht met de grond. Maar ik kan het helemaal fout hebben hoor, foto's kunnen hieromtrent een wat vertekend beeld geven.

Overigens zou ik nogmaals willen benadrukken dat pijn na bekappen absoluut not done is.
Is echt een teken aan de wand, mag absoluut niet! Betekent voor mij persoonlijk, dat er duidelijk iets mis gegaan is tijdens bekapping.

Ik heb net een verslag van de Bowker bijeenkomst gelezen, maar daar werd gezegd door drs. Bowker:
Onderzoek heeft aangetoond dat de meest optimale stand van het hoefbeen een hoek van 2 – 5
graden maakt met de grond.
Helemaal grondparallel zetten heeft een groot gevaar bij een gezonde hoef.

Geweldig. Dit weten we al heel lang, en daar komen ze nu na onderzoek achter. Bij NB moet het hoefbeen grondparallel lopen (toch? *kijkt vragend naar Arabesk*). In werkelijkheid zie je toch dat het hoefbeen een kleine hoek met de grond hoort te maken.

Teken aan de wand, jazeker! Rustig aan met die wand.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:51

opala schreef:
scoxxx schreef:

De opbouw van de hoefwand heeft er vrij veel mee te maken, evenals de vorm van het hoefbeen en de manier waarop het paard loopt. Een flare zit op een plek waar teveel druk komt te staan, dwz als je stelselmatig de wand daar in zou korten en de druk eraf zou halen, groeit de flare uit. Een hoef groeit in een klein jaar af, dus duurt het even tot de flare volledig verdwenen is. Dit kan niet in een paar weken opgelost worden. Het is ook geen 'overbodig materiaal', je kan een flare niet zomaar helemaal wegvijlen want dan zit je vaak in de witte lijn. Optisch kan je het met wat vijlwerk wel verbeteren. Belangrijk is ook de staat van de zool, de witte lijn en de steunsels.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:16

Een antwoord wat ik zou doen (op de beginpost)
Is eerst de hoeven laten groeien voordt je uberhaupt de hoeven aan allerlei ondergronden wil laten wennen. 6cm is echt veel te kort!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 22:07

SpikyBlue en Scoxxx, jullie zeggen erg interessante dingen. Ik moet me er inderdaad meer in verdiepen. Die site ga ik doorspitten. Is gelijk goed voor m'n Engels. Had niet gedacht zoveel aan dit topic te hebben. (Is overigens aan iedereen gericht.)

Arabesk, foto's gemaakt, maar paard wilde niet stilstaan Clown Hij had last van vliegen enzo, dus alle foto's zijn bewogen. Zal morgen even duidelijkere maken.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:23

ben nu ook wel benieuwd naar de foto's,en ik ga verder met scoxxx mee,behalve dat het hoefbeen dat grondparallel moet zijn.en ik vind erg prettig van scoxxx om te lezen dat ook zijn/haar? paarden niet allemaal blootsvoets kunnen gaan.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:30

SpikyBlue schreef:

De opbouw van de hoefwand heeft er vrij veel mee te maken, evenals de vorm van het hoefbeen en de manier waarop het paard loopt. Een flare zit op een plek waar teveel druk komt te staan, dwz als je stelselmatig de wand daar in zou korten en de druk eraf zou halen, groeit de flare uit. Een hoef groeit in een klein jaar af, dus duurt het even tot de flare volledig verdwenen is. Dit kan niet in een paar weken opgelost worden. Het is ook geen 'overbodig materiaal', je kan een flare niet zomaar helemaal wegvijlen want dan zit je vaak in de witte lijn. Optisch kan je het met wat vijlwerk wel verbeteren. Belangrijk is ook de staat van de zool, de witte lijn en de steunsels.[/quote]

OK dan! Heel goed verwoord!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:03

timilon schreef:
ben nu ook wel benieuwd naar de foto's,en ik ga verder met scoxxx mee,behalve dat het hoefbeen dat grondparallel moet zijn.en ik vind erg prettig van scoxxx om te lezen dat ook zijn/haar? paarden niet allemaal blootsvoets kunnen gaan.

Die van mij wel Pling (profiel)
Het hangt er vanaf wat je van je paard verlangt.
Als je er meer mee wilt doen dan de hoeven aankunnen, moet je ze beschermen. Das de crux.

@CC: meer dan welkom hier Sigaar

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:08

Ik heb deze hoefjes al zo vaak gezien, vooral bij haflingers. Ga aub naar de gebroeders van Nassau, zij kunnen dit beestje in ieder geval helpen. Vele voorbeelden om mij heen gezien, en ze lopen allemaal weer als een tierelier.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:15

SpikyBlue schreef:
De opbouw van de hoefwand heeft er vrij veel mee te maken, evenals de vorm van het hoefbeen en de manier waarop het paard loopt. Een flare zit op een plek waar teveel druk komt te staan, dwz als je stelselmatig de wand daar in zou korten en de druk eraf zou halen, groeit de flare uit. Een hoef groeit in een klein jaar af, dus duurt het even tot de flare volledig verdwenen is. Dit kan niet in een paar weken opgelost worden. Het is ook geen 'overbodig materiaal', je kan een flare niet zomaar helemaal wegvijlen want dan zit je vaak in de witte lijn. Optisch kan je het met wat vijlwerk wel verbeteren. Belangrijk is ook de staat van de zool, de witte lijn en de steunsels.

Dat druk flares veroorzaakt snap ik, maar de samenhang met opbouw van de hoefwand en de vorm van het hoefbeen, volg ik nog steeds niet Bloos .

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:29

SpikyBlue schreef:
Bij NB moet het hoefbeen grondparallel lopen (toch? *kijkt vragend naar Arabesk*).

Volgens mij hanteert Dr. Strasser deze uitspraak. NB werkt niet met vaste gradenposities.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:29

SpikyBlue schreef:
Ik heb net een verslag van de Bowker bijeenkomst gelezen, maar daar werd gezegd door drs. Bowker:
Onderzoek heeft aangetoond dat de meest optimale stand van het hoefbeen een hoek van 2 – 5
graden maakt met de grond.
Helemaal grondparallel zetten heeft een groot gevaar bij een gezonde hoef.

Hey, das interessant! Heb je een website-link voor ons SpikyBlue?

Ik vind het al met al een kei-leuke discussie! Ik zal nog een bijdrage leveren in de vorm van foto's van één van mijn eigen paardjes.

Iedere hoef is uniek. De hoeven van mijn halve dravers zijn zo anders dan de hoeven van mijn arabieren.
De arabieren hebben allen vrij lage hielen en de dravers vrij hoge hielen.
No way dat ik de hielen van mijn dravers verlaag naar het arabieren-nivo.
Dan vraag ik natuurlijk naar blessure's.
Indien ik de hielen van mijn dravers zou verlagen, zou ik in "gezond" hoefmateriaal moeten snijden... en dat is absoluut not-done volgens de white line strategy van Pete Ramey.

Echter de flare's van Roman... die zijn in 1 (hooguit 2) beurt(en) te verhelpen hoor. Je vijlt inderdaad tot aan de witte lijn ja, dunt de hoefwand uit en verkrijgt zo een kwartierboogje.
Overigens leert een klassiek opgeleide hoefsmid eveneens om flare's eruit te vijlen hoor. Wat dat aangaat niks nieuws onder de zon.

Wellicht kan ik mijn ideeën verduidelijken d.m.v. fotootjes van één mijn eigen paardjes?
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Afbeelding
Toen dit paardje net bij me kwam wonen... had ze last van flare's (niet zo erg als Roman hoor Knipoog )
Dit heb ik na 1 bekapping eruit gekregen.
Je ziet dat ik tot aan de witte lijn heb opgevijld.
Dit levert een krom kunststofijzertje ter hoogte van de kwartier-boogje
Is niet erg, groot voordeel van kunststof.

Hoefsmidtechnisch had mooier geweest als hier geen kwartierboogje zou zitten. Ik had haar hielen lager kunnen vijlen/bekappen opdat ik het kunststofijzertje er rechter onder had kunnen tikken.
Echter dan had haar hoefbeentje naar achter gekanteld zijn geweest en grotere kans op blessure's.
Anderzijds... ik had de flare's ook kunnen laten zitten. Dan had me dat minder problemen gegeven voor het ijzertje eronder tikken. Klassieke hoefsmeden kiezen nog wel eens voor deze laatste oplossing... helaas, vind ik. Maar ja, soms kan je niet anders met ijzeren ijzers.

Afbeelding
Onderkantje

Afbeelding
Zijaanzichtje schuin. Is wat duidelijker te zien dat tot aan de witte lijn is gevijld.
En dan passen er gewoon nog nagels in ook Knipoog

Sorry voor mijn uitgebreide uitleg Bloos ... ik ben nogal geobserdeerd van hoeven Haha.
Overigens, de hoefjes van dit paardje zijn ook zeer klein. Hier ligt een Easy Walker onder, maatje 110
Maar goed, ffkes ter verduidelijking dus van de manier van bekappen die ik aanhang.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:39

Volgens mij promoot Ramey ook niet het gebruik van kunststof beslag Clown