Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:13

JoviBan schreef:
Ik heb het lang uitgesteld om naar dergelijke slachtfilmpjes te kijken, maar heb het zojuist dan gedaan. En ik ben er helemaal naar van...... Verdrietig
Op die manier zou ik dus geen afscheid willen en kunnen nemen van mijn paarden. Vreselijk.
Ben toch "blij" dat ik het gezien heb, want slacht was voor mij al nooit een optie en nu weet ik het ook echt 100% zeker.
Lovely schreef:
Princesj, als het terrein goed begaanbaar is per vrachtwagen, kun je de rendac ook op het terrein laten komen. Bij ons op stal is dat gelukkig zo en hoeft je paard dus niet aan de weg te liggen.

Teuntje111 schreef:
dan moet je dus wel geregistreerd staan bij Rendac, dat waren wij niet..

Teuntje, wat bedoel je hiermee, in welk opzicht geregistreerd staan?

Ik heb respect voor je ik durf het nog steeds niet Nagelbijten / Gniffelen Ik heb als 8 jarige het slachten van een varken gezien dus ik denk dat slachten voor mij ook geen optie zou zijn

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:55

@ JoviBan: het bedrijf waar je paard staat, moet bekend staan als paardenbedrijf en bijbehorend KvK nummer hebben. Mijn paard staat op een natuurgebied bij iemand in zijn achtertuin...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:00

Vwb de Rendac; vaak kun je ook wel wat regelen via je kliniek, zodat je dode dier opgehaald kan worden.

Ik blijf erbij dat de vergelijking met een huisdier (lees hond, kat) geen gekke is. Paarden zijn voor veel mensen (waaronder ikzelf) een huisdier. Dat is voor ook de reden om je dier niet af te laten schieten. Ik kan er werkelijk niet bij dat als je een paard jaren hebt gehad, er veel plezier van hebt gehad en een goede band mee hebt, dat je hem een 'kogel' door zn kop laat schieten.

Nogmaals ik ben reuze benieuwd hoeveel er nog voor de slacht zouden kiezen, wanneer de kosten vergelijkbaar zouden zijn met inslapen.

Waarom zou je je huisdier niet in een kistje mogen begraven? Als het je een goed gevoel van afscheidnemen waarom dan niet? Dat is een gevoel van beleving/emotie en daar mag een ander niet over oordelen.
Is een kist alleen voorbehouden aan mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:11

Mijn vorige kat heeft een uitvaart gehad met bloemetjes en afscheid nemen. Odd thing is dat het dierencrematorium daar volledig op is ingericht.

Naar mijn idee is de keuze voor de slager wel enigszins gestuurd door geld, misschien vooral bij mensen die er niet zelf alles over te vertellen hebben. Daarnaast denk ik dat de meeste mensen die hun paard naar de slager sturen, iemand anders meesturen om te gaan kijken en dus niet zelf meegaan. Dat is naar mijn idee toch een beetje een makkelijke oplossing voor iets heel moeilijks. Mag van mij hoor, maar doet niks als argument dat het beter zou zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:12

Alani schreef:
Vwb de Rendac; vaak kun je ook wel wat regelen via je kliniek, zodat je dode dier opgehaald kan worden.

Ik blijf erbij dat de vergelijking met een huisdier (lees hond, kat) geen gekke is. Paarden zijn voor veel mensen (waaronder ikzelf) een huisdier. Dat is voor ook de reden om je dier niet af te laten schieten. Ik kan er werkelijk niet bij dat als je een paard jaren hebt gehad, er veel plezier van hebt gehad en een goede band mee hebt, dat je hem een 'kogel' door zn kop laat schieten.

Nogmaals ik ben reuze benieuwd hoeveel er nog voor de slacht zouden kiezen, wanneer de kosten vergelijkbaar zouden zijn met inslapen.

Waarom zou je je huisdier niet in een kistje mogen begraven? Als het je een goed gevoel van afscheidnemen waarom dan niet? Dat is een gevoel van beleving/emotie en daar mag een ander niet over oordelen.
Is een kist alleen voorbehouden aan mensen?

Ben het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:21

Teuntje111 schreef:
@ JoviBan: het bedrijf waar je paard staat, moet bekend staan als paardenbedrijf en bijbehorend KvK nummer hebben. Mijn paard staat op een natuurgebied bij iemand in zijn achtertuin...

Mijn paarden staan niet bij een bedrijf; ik heb ze bij me thuis.
Hoe kan ik het nu dan regelen voor 'ooit'?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:24

Hier een update:

Vrijdag te horen gekregen dat Lucifer is afgekeurd door de verzekering.
Ik heb er nu ook voor gekozen om hem te laten slachten, maar niet voor consumptie. We brengen hem zelf weg en bij de slachterij is een meneer of mevrouw van de verzekering.

Aan het inslapen hangt namelijk ook een prijskaartje van 400 euro.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:25

Sterkte de komende tijd!

Maar gaat het er niet om wat voor jou en je paard het beste is ipv het geld? Is geen aanval gewoon een vraag Knipoog

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:29

lucifertje schreef:
Hier een update:

Vrijdag te horen gekregen dat Lucifer is afgekeurd door de verzekering.
Ik heb er nu ook voor gekozen om hem te laten slachten, maar niet voor consumptie. We brengen hem zelf weg en bij de slachterij is een meneer of mevrouw van de verzekering.

Aan het inslapen hangt namelijk ook een prijskaartje van 400 euro.

Wat een moeilijke beslissing maar je moet doen wat voor jou het beste voelt. Heel veel sterkte meid!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:31

@ mistral. Het gaat idd niet om het geld, zou het zo betalen, maar mijn grootste punt was dat hij voor consumptie gebruikt kon worden. Dat is nu dus niet meer het geval.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:46

MISTRAL94 schreef:
Sterkte de komende tijd!

Maar gaat het er niet om wat voor jou en je paard het beste is ipv het geld? Is geen aanval gewoon een vraag Knipoog

Nogmaals: schieten is het beste voor je paard.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:47

Lucifer: heel veel sterkte!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:47

Trennie schreef:
MISTRAL94 schreef:
Sterkte de komende tijd!

Nogmaals: schieten is het beste voor je paard.

Leg eens uit hoe weet jij dat? Heb je het zelf ondergaan? Niemand kan oordelen wat het beste voor het paard is. Paard kan het tenslotte niet na vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:23

lucifertje schreef:
@ mistral. Het gaat idd niet om het geld, zou het zo betalen, maar mijn grootste punt was dat hij voor consumptie gebruikt kon worden. Dat is nu dus niet meer het geval.

Maar waarom is het inslapen bij jullie zo duur dan? Ik heb iets van 100 betaald en 20 euro Rendac, alles erop en eraan.

Heel erg veel sterkte in ieder geval, ik hoop dat het gaat zoals je zelf wilt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:29

@Lucifer; ik vind je tenminste eerlijk. Maar als de kosten gelijk zouden zijn aan slachten waarvoor koos je dan?

@Trennie; ik ben wel benieuwd hoe jij dat weet en als jouw leven niet meer is wat het moet zijn, jezelf daar ook voor kiest?

@Lovely; ik heb helaas als eens een jaarling moeten laten inslapen. Dat kostte in totaal ook rond de 400,- euro.
Als de da aan moet komen dan betaal je uitaard een visite.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:56

Ik heb geen idee waaarom het zo duur is, volgens mij moet je hem eerst terug kopen van de verzekering en dan nog het inslaap geld betalen.

@alani: ik denk toch dat ik voor het slachten kies. het is veel eerder voorbij dan met inslapen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:57

Dat is logisch dat je hem terug moet kopen van de verzekering. Daarom verzeker je je paard toch ook? Zodat je geld uitgekeerd krijgt wanneer je paard iets overkomt? Zodat je een ander paard weer kunt kopen?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 12:59

ja dat klopt, maar nu die is afgekeurd, en wij het geld krijgen is die van de verzekering. In de polis is opgenomen dat slachten gratis is en inslapen 400 euro kost.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:00

Maar als zij laten slachten worden ze na mijn idee wel voor consumptie gebruikt omdat de verzekering daar nog geld voor krijgt. Zou dat maar even goed uit laten zoeken voor je voor verrassingen komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:02

Toch gek al die verschillende bedragen voor het inslapen, ik was met visite en 3 spuiten echt maar 100 of 110 euro kwijt, zal wel regionaal zijn Lachen. Bij terugkopen wordt de slachtwaarde verrekend, ook als je laat inslapen volgens mij. Doet er verder niet zoveel toe, het is allemaal al erg genoeg.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:03

klopt, daarom ben ik er ook zelf bij. Wij maken een afspraak met een meneer of mevrouw van de verzekering, komen na het slachthuis en blijven erbij totdat die dood is. Ik zelf wil denk ik neit zien dat die die pin geschoten krijgt. meneer H (van de manege) die blijft er wel bij.

Ik heb ook van iemand gehoord dat je hem anders een wormenkuur van te voren moet geven, dan mag het vlees zowiezo neit gebruitk worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:04

Lovely, dat is ook wat ik weet. Als je kiest voor inslapen ipv slacht, dan wordt de slachtprijs in mindering gebracht op het uit te keren bedrag.
Hoeveel is de slachtprijs tegenwoordig eigenlijk?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:05

Maar niet om het 1 of ander hoor ik ben alleen benieuwd naar je denkwijze hierover. Je wil er niet bij zijn als hij geschoten wordt vind je het dan wel eerlijk om hem dit te laten ondergaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:07

Mistral, ik snap je bedoeling en ik ben het ook met je eens. Maar ik denk dat dit voor lucifertje echt een heel slecht moment is om erover te discussieren, het is al pijnlijk genoeg. De keuze is gemaakt en als dat niet de juiste blijkt zal ze er zelf verder mee moeten, wij niet en het paard ook niet Lachen.

Sterkte dus nogmaals.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:08

Is niet om iemand te veroordelen hoor dat moet ieder voor zich weten, dat is ook absoluut mijn bedoeling hierachter niet! Maar ik ben gewoon benieuwd naar de denkwijze van mensen daarin.