Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Re: Paard met voetprothese .......(Inclusief foto's )

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 02:51

Ach, echt goed dat jullie dat voor hem/haar overhebben! Lovers
Mooie foto's voor de Boktwiki (even offtopic) Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:38

Ik vind het buitengewoon knap! zeker

Maar waar ligt de grens??? IK persoonlijk vind dat dit wel te ver gaat. Een dier is een dier en als het niet kan lopen of iets anders heeft waardoor het echt niet meer kan functioneren dan moet je humaan zijn en het dier in laten slapen.

Trek je het door naar de mens, dan hoop ik alleen maar dat mensen net zoveel rechten ooit gaan krijgen als dieren.......

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:38

cara schreef:
ik denk dat fantoompij niet aan de orde is, gezien een dier niet op die manier kan denken als een mens,je ziet een hond na een operatie meteen opstaan en lopen,daar waar een mens nog graag een week in bed wil blijven liggen.

Fantoompijn heeft niets met denken te maken, maar met signalen van de zenuwen naar de hersenen. Puur fysiek dus. Dat dieren vaak meteen opstaan na zoiets, is dat ze een veel sterker overlevingsinstinct hebben dan mensen en daardoor meer pijn verdragen zonder het te laten merken. Aan pijn toegeven betekent het loodje leggen.

Ik vind het een goede ontwikkeling, als een dier daarna tenminste echt probleemloos door het leven kan.

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:26

wat je zegt,klopt helemaal speedster,daar kan ik niets aan toe voegen,behalve dat pijn en ook fantoompijn) ook te maken heeft met pijnbeleving en dat is , inderdaad mede door overlevingsdrang, ook een stukje gerelateerd aan denken en als je ziet dat een dier blij door het leven gaat,dan kan dat niet anders dan erg meevallen.
daarnaast vind ik ook,dat alles wat leeft,het recht heeft op een leven,mits dat kwalitatief goed is.Als je die kwaliteit kunt bieden met een of andere kunstgreep,dan zit dat wel goed,voegt het niets toe,dan moet je eens ernstig nadenken over wat je aan het doen bent!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:51

Ik ben het hier helemaal mee eens. Of een dier blij en levenslustig is, zie je als eigenaar wel (als je geen hele roze bril op hebt). Ik wilde met mijn opmerking over overlevingsdrang alleen zeggen dat het niet automatisch betekent dat een dier geen pijn heeft als hij meteen opstaat en wegloopt.

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:57

goh ik vind het toch een geweldige vooruitgang!
het paard ziet er iniedergeval weer gezond en gelukkig uit ..
En als dit paard niet strijdlustig was , weet ik eigenlijk wel niet of hij/zij door dit alles heen was geraakt .. Bedoel zo'n paard moet daar ook meer leren lopen he en zo had hij het ook kunnen "opgeven".. Denk dat het iets is dat je alleen maar kan ondervinden door het inderdaad te proberen .. Het dier een kans te geven en moest het dier er last van hebben ed kan je het nog laten inslapen.. Zo kan het paard toch nog zelf een keuze maken vind ik .. Wat jullie zeggen over ontstekingen en overbelasting ed .. Het is ontwikkelt door professionals, dit is niet iets wat je zelf ff in elkaar knutselt dus ik vertrouw er ook wel op dat er met al die dingen rekening is gehouden.. Bij een mens is dat toch ook zo .. Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 17:43

1Steffi schreef:
Wat jullie zeggen over ontstekingen en overbelasting ed .. Het is ontwikkelt door professionals, dit is niet iets wat je zelf ff in elkaar knutselt dus ik vertrouw er ook wel op dat er met al die dingen rekening is gehouden.. Bij een mens is dat toch ook zo ..

Bij een mens is het de gebruiker die aangeeft of het goed genoeg is, of toch eigenlijk nog niet. Dat kán de profesional simpelweg niet zien namelijk!! En dat is dus precies waarom ik er op tegen ben.
Protheses voor mensen kunnen alleen goed passend gemaakt worden als de gebruiker goed kan aangeven hoe het voelt, wat hij voelt, wanneer hij dat voelt, wat het effect er van is etc. Pas dán kan de proffesional het gaan aanpassen. Maar als de profesional een been ziet zonder zichtbare drukplekken ofzo, zal hij er weinig tot niks aan gaan aanpassen. Terwijl het dan wel degelijk nodig kan zijn dat er iets aangepast word. Maar degene die aanmeet moet op zijn zicht afgaan, terwijl de gebruiker dingen voelt. En je voelt veel dingen nou eenmaal eerder dan dat je ze ziet.....

Daarbij zijn er genoeg mensen die een goed passende prothese hebben, en desondanks dat ding liever niet dan wel dragen omdat het gewoon niet fijn is. Hoe zou een paard dat aan moeten geven???

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:07

hmm ja tuurlijk heb je daar wel gelijk in , maar ik vertrouw op de wetenschap dat ze hier toch iets op weten..
de wetenschap staat veel verder dan dat wij ons ook maar kunnen inbeeldne..
Als je hoort dat er beweert wordt dat er al gekloonde mensen rondlopen enz..
Het moet denk ik heel eng zijn om te weten wat ze tegenwoordig allemaal wel niet kunnen..

Heb er zelfs wat schrik van :s kennis is een gevaarlijk iets :s Maar we hebben het nu eenmaal nodig..

Wat je zegt van dat er ook mensen zijn die hem niet willen dragen, ok dat is waar, maar ik hoop/denk dat ze (zeker als dit 1 van de eerste keren is dat ze zoiets doen) goed opvolgen en kijken hoe het paard overal op reageert.. Het blijft gewoon een vervelende situatie waar het moeilijk is om te bepalen wat nu het beste zou zijn... Ik denk dat zolang je zelf niet met zo'n paard te maken hebt gehad (en ik hoop dat ik dat ook nooit mee ga maken) het helemaal moeilijk is om hierover te oordelen.. Doch vind ik het ook een teken van liefde voor je paard, denk dat heel dat gedoe toch een serieus dure grap is geweest en ze hadden hem evengoed kunnen laten inslapen ofzo ..

Eigenlijk zou ik wel graag het hele verhaal willen horen van het paardje... Hoe het allemaal is gebeurd enzo..

Moest iemand dit weten gelieve me te pb'en of het hier te plaatsen Lachen

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:55

Van de week hadden ze op omroep MAX het ook over protheses voor dieren. In dit geval honden. De honden die ik zag functioneerden weer prima en ik vind het dan ook een prima oplossing voor in ieder geval honden. Bij een paard weet ik het niet omdat de meeste mensen toch een paard hebben om op te rijden of voor de kar en ik vraag me af of dat met een paard met prothese nog wel kan. Zo niet, dan denk ik niet dat er veel mensen zullen zijn die deze oplossing voor hun paard kiezen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 00:33

Volgens mij hadden deze mensen een beetje te veel geld.. Nagelbijten / Gniffelen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 01:14

KiWiKo schreef:
Ik vind het buitengewoon knap! zeker

Maar waar ligt de grens??? IK persoonlijk vind dat dit wel te ver gaat. Een dier is een dier en als het niet kan lopen of iets anders heeft waardoor het echt niet meer kan functioneren dan moet je humaan zijn en het dier in laten slapen.

Trek je het door naar de mens, dan hoop ik alleen maar dat mensen net zoveel rechten ooit gaan krijgen als dieren.......

Vergeet niet dat wij eigenlijk ook dieren zijn.
Wij hebben alleen een spreektaal die duidelijk kan maken wat we voelen etc.
Paarden laten het ook wel zien.
Als een paard een kunstbeen heeft en vrolijk in de wei rond staat te rennen etc, lijkt het me toch niet dat hij ongelukkig is en dus liever dood wou.

Over dat laatte: ik dacht toch cht altijd nog dat mensen meer rechten hadden... en dier mag je gewoon verkrachten hier in nederland.. een mens niet. Veel dierenrechten hier zijn nog echt veel te slap. Maarja dat is het hele rechtsysteem hier, vermoord je iemand, krijg je maar 3 jaar Scheve mond

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:58

cara schreef:
ik denk dat fantoompij niet aan de orde is, gezien een dier niet op die manier kan denken als een mens,je ziet een hond na een operatie meteen opstaan en lopen,daar waar een mens nog graag een week in bed wil blijven liggen.
Jeuk? ja dat is een leuke.

Wie zegt dat fantoompijn psychisch is dan? Klachten die onder die noemer vallen kunnen naar mijn weten ook zenuwpijnen zijn.

edit: ik zie dat het al beantwoord is Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:36

Ik zie dit topic nu pas.
Ik vind het gaaf.

Ik denk dat je goed zal zien aan het paard of deze (nog) gelukkig is.
Ookal zou hij er (wat) pijn aan hebben, hij zal echt wel aangeven waneer hij teveel pijn heeft. Hoeveel paarden lopen er niet met pijn?
Ik denk dat er bij dit paard beter naar de signalen wordt gekeken, dan bij vele andere paarden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:29

Poeh grensgevalletje hoor.

Ik vind het prachtig dat zoiets kan. Maar gevoelsmatig zit je hiet m.i. wel op een grens. Zoals al zo vaak is gezegd: hoe weet je hoe het paard zich er bij voelt? Kan ie er mee op de wei met andere paarden?
Aan de andere kant zijn er genoeg operaties die volgens mij veel heftiger/ingerijpender zijn voor een paard. Denk bijvoorbeeld aan die volbloed Barbaro die maanden in de banden heeft gehangen vanwege een gebroken been, wat een gemartel was dat. Ik heb bij die filmpjes serieus zitten janken. Een daar riep wel 90% van de mensen dat ze het zo geweldig vonden dat het beestje weer "gefixed" werd. Maar dat ziet er anders uit en ligt gevoelsmatig ook anders misschien.
Het argument over de kosten en dat daarmee een heleboel andere paarden van de slacht gered zouden kunnen worden is theoretisch misschien wel valide, maar in praktijk kun je daar natuurlijk niks mee. Ik heb regelmatig dieren in de praktijk die ziek zijn en waarvan de eigenaar de kosten gewoon niet meer aankan, en ja, dan komt er een moment dat het dier ingeslapen wordt. De een kan geen 500 euro missen, de ander trekt de grens bij 1000 en er zijn ook mensen die pas bij 10000 de grens trekken. En dat is wel eens zuur, de een wil alles op tafel leggen en dan kun je het beest niet redden, terwijl een ander voor je gevoel veel te vroeg stopt. Maar die keus kun je niet maken voor een ander. En een eigen geliefd dier is dan toch heel anders dan een onbekend beestje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:45

x_Marr schreef:
Over dat laatte: ik dacht toch cht altijd nog dat mensen meer rechten hadden... en dier mag je gewoon verkrachten hier in nederland.. een mens niet. Veel dierenrechten hier zijn nog echt veel te slap. Maarja dat is het hele rechtsysteem hier, vermoord je iemand, krijg je maar 3 jaar Scheve mond

Maar een noodlijdend mens mag je niet uit zijn/haar lijden verlossen......... die MOET maar doormodderen

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 00:34

Is euthanasie dan niet toegestaan? sorry heel erg offtopic Vork

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:36

echt knap dat ze dit nu ook al doen. leuk dat het paard zo toch nog gewoon kan lopen enz.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:48

Echt heel erg mooi vind ik dit, in de begin post die je ook dat het paardje er gewoon op loopt, en hij kijkt niet raar ofzo! ik vind het erg mooi dat dit zo gemaakt is.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:00

Even een vraagje aan de TS. Had je de vragen nog voorgelegd aan je vriend?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:12

Ik vind het heel knap dat dit tegenwoordig al kan!
Het paard loopt (zo te zien) vrolijk in de wei, super knap!

Ik vind niet dat dit te ver gaat, zoals x_Marr hier al heel mooi zei:

Vergeet niet dat wij eigenlijk ook dieren zijn.
Wij hebben alleen een spreektaal die duidelijk kan maken wat we voelen etc.
Paarden laten het ook wel zien.
Als een paard een kunstbeen heeft en vrolijk in de wei rond staat te rennen etc, lijkt het me toch niet dat hij ongelukkig is en dus liever dood wou.

Ik ben ook benieuwd naar die vragen.. Ik blijf dit topic zeker volgen!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:15

Ik zie op de foto's een gezond, vrolijk en oplettend paard. Ik vind het super!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:18

Tsja, beetje dubbel. Ga er vanuit dat het paard zo weinig tot geen pijn heeft. Dat is fijn. Waarschijnlijk was dit een experiment? Weet eigenlijk niet goed wat ik er van zeggen moet. Waar eindigt het wat betreft het in leven houden van een paard?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:41

Citaat:
Waar eindigt het wat betreft het in leven houden van een paard?

Op het moment dat een paard niet meer een paard kan zijn. Zonder prothese zou dat zeker het geval zijn omdat het paard niet zijn natuurlijk gedrag (bv vluchten) kan uitvoeren. Als het paard met prothese gewoon paard kan zijn dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen. Je houdt natuurlijk in de gaten hoe het paard erop reageert. Is het nog vrolijk, attent, mooi in de vacht etc. Alles waar je bij een 'normaal' paard ook aan kan zien dat het paard lekker in zijn vel zit.

tralalaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:48

woow wat apart!
het paardje ziet er wel gelukkig uit op de foto's!
ik ben benieuwd hoe dit verder ontwikkeld!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 01:48

Bij mensen zie je in de praktijk regelmatig drukplekken op de huid,door een prothese,omdat deze niet meer past of door irritatie,de mens kan daar op reageren naar de buitenwereld door het te vertellen,een dier kan niet praten,maar wel signalen afgeven en als je je dier goed kent,dan zie/merk je dat,wel is het zo,dat een mens een prothese uit kan doen,op momenten dat het hem verveeld,een dier kan dat niet en dat is een lastige zaak.
Dus blijft voor mij staan,dat kwaliteit van leven het belangrijkste is wat bestaat en daar moet je wel erg alert op zijn,de ontwikeling van nieuwe mogelijkheden vind ik op zich heel goed.