[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:41

castreren kan op elke leeftijd, het veiligst is zo jong mogelijk ivm de gevolgen, bij oudere paarden wordt het vaker in de kliniek gedaan. te jong is ook lastig, ivm het indalen van de ballen. het veiligst is zo jong mogelijk, nadat de ballen zijn ingedaald.

dierenartsen geven de voorkeur aan castratie in het land. bij mijn veulen regende het te hard, dus moest het binnen, maar ikzelf geef ook de voorkeur aan op het land. beweging is belangrijk, om de bloedsomloop en daarmee de genezing de bevorderen, en infecties te voorkomen. in de wei is ook minder stof, wat de wond kan irriteren. ook de frisse lucht is goed.

bij mij kostte het 70 Euro, en 30 Euro om mijn DA aan huis te laten komen. mijn DA komt van verder, omdat ik dit de beste vind. de DA hier uit de stad beviel mij minder.

ik zou zo geen neem weten van een goede DA bij jou in de buurt... je kunt ook een castreur nemen, die zijn goedkoper maar persoonlijk heb ik liever een DA, ook ivm de nazorg. 70 Euro voor een castratie vind ik heel netjes. bij mijn ruin kostte het 6 jaar geleden iets over de 300 GULDEN! en dat was bij die andere DA. was ook geen fijne castratie. de andere castratie vorige week met de goede DA verliep veel prettiger. zo goed als geen stress voor het kleine ukkie. mijn veulen was overigens bijna 11 maand tijdens het castreren.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:02

@ merrieveulen. Heel erg bedankt voor de uitleg, ben nu weer iets wijzer geworden. Super bedankt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:17

graag gedaan hoor!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:04

ik zit op het moment erg te twijfelen wat ik met mijn shetje zal doen...

mijn shetlandhengstje word dit jaar 4jaar oud.. is echt ONTZETTEND braaf, doet geen vlieg kwaad en heeft gewoon een lekker leventje (met vriendje 24/7 in de wei, iedere dag aandacht etc). met wandelen word ie een beetje een patser bij merrie's, maar dat is ook even "aanstellen" en daarna weer normaal.

maar afgelopen zondag ging ik samen met een vriendin van mij naar buiten, ik naast Tarek, zij op haar merrie.. ging echt ontzettend goed! totdat we al wel zo'n anderhalf uur weg waren, toen begon Tarek letterlijk te trippen (hij had m al een hele tijd uitgeschacht, maar that's it), helemaal te trappen naar die merrie.. hij werd gewoon gek! (sexueel gefrustreerd ofzo Verward )

maar mijn probleem is dus..
ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen.. hij is gewoon de braafheid zelve, doet geen vlieg kwaad en ziet er daarbij leuk uit (ook goede afstamming) en zou dus graag met hem naar hengstenkeuringen willen gaan!
maar daarbij wil ik ook graag met hem naar buiten kunnen samen met mn vriendinnen (veel hebben een eigen merrie)! zolang ik er naast loop gaat het wel, maar stel dat ie zometeen voor de kar staat.. dan heb ik veel minder controle!

ik zit op het moment erg aan castreren te denken, maar twijfel gewoon nog erg!

daarbij zit ik met het probleem: waar zou ik het moeten doen?! mijn weiland is op het moment een modderzooi en ook nog eens langs een drukke weg.
(beetje lang verhaal geworden Bloos )

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:35

Vraagje iemand die ik net sprak hoorde ik zeggen dat een hengst na ze castratie nog 6 maanden vruchtbaar is terwijl ik 2 veeartsen spraken die zeiden dat het tussen de 6 tot 8 weken zo is wie weet wat er nou waar is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 01:37

@ chip, het laatste. zes maanden is onmogelijk.

@ Imke, tje hangt ervan af wat jij het belangrijkste vindt. als je je paardje hebt voor de hobby, en niet als dekhengst dan zou ik castreren. ik zat met hetzelfde, paardje gekocht met als doel naar de HK te gaan, maar omdat ik geen mannelijk weidemaatje meer voor hem had moest de boel eraf, zodat hij met mijn merrie kon blijven lopen. jammer van de HK, maar ruinenkeuringen zijn er ook nog.

als je wel van plan bent hem als dekhengst aan te bieden, wordt het een ander verhaal. wel is het belangrijk voor het beestje zelf dat hij ook aan zijn trekken komt. zijn hormonen schreeuwen om een merrie, zo is hun natuur. natuurlijk speelt de opvoeding een grote rol, maar als je het echt voor de hobby hebt, om lekker mee naar buiten te gaan en als kameraad, en niet als 'eigen-brood-verdiener' in de zin van dekhengst, dan is het ook voor hemzelf veel fijner om ruin te zijn. hij heeft dan geen last meer van zijn hormonen, en jij hoeft hem niet meer te berispen omdat hij zeurt als hij een merrie wil.

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:29

Mijn hengstje word volgende week gecastreerd.
Maar nu had ik een vraag
Moet je de wond schoon houden ofniet?

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 09:40

Ik heb dit topic even doorgelezen, maar zie hier nog vrij goedkope prijzen.
Wij willen onze hengst waarschijnlijk ook laten castreren, en toen laats de Da van stal langs kwam, hebben we ernaar geinformeerd. Zij zei dat de kosten zeker tussen de 200-300 euro zouden liggen.

Onze hengst is een gezonde bijna 4jarige Andalusier. Het liefst willen we hem laten castreren dmv de nieuwe methode met sneetjes in zijn ballen. Maar aangezien die waarschijnlijk te duur is moeten we het staand of liggend doen.
Kan iemand mij vertellen wat de prijzen van deze 3 methodes zijn en de voor- en nadelen (globaal)?
Alvast bedankt Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:59

Mango15 schreef:
Maar nu had ik een vraag

ik moest er zo min mogelijk aan doen, alleen kijken. pas als er zwelling optreedt kan je evt afspuiten, maar mij werd afgeraden om het te ontsmetten enzo. juist doordat de wond opengelaten wordt kan alle troep eruit stromen, en door eraan te prutsen doe je meer kwaad dan goed.

@ furia, het enige waarover ik kan informeren is liggende castratie, mijn veulen is drie weken geleden gecastreerd. dit kostte 70 Euro, voorrijkosten niet meegerekend. voordeel vind ik dat ze zich liggend minder makkelijk bezeren (en de mensen die ermee bezig zijn ook). bij ons is het op stal gedaan, omdat het te hard regende om het op het land te laten doen. daar geef ik wel de voorkeur aan. beweging is belangrijk ivm infectierisico. de wond geneest dan ook het beste.
ik denk dat het bij jou duurder is omdat je hengst al ouder is, hoe ouder ze zijn hoe groter de risico's.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:09

70 euro is wel heel goedkoop, ik betaal hier iets meer dan het dubbele voor een kleine pony, paard wee tik dus nog niet

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 14:36

Merrieveulen ik d8 ook dat 6 maanden wel errug lang was de veearts heeft mij vanmorgen verteld dat het 6 weken is en daarna kan het geen kwaad meer. Die zei ook dat je niets aan de wond moet doen binnen 5 dagen moet de zwelling minder zijn en anders afspuiten verder niet aan rotzooien

Audi_16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 20:33

merrieveulen schreef:
Mango15 schreef:
Maar nu had ik een vraag

ik moest er zo min mogelijk aan doen, alleen kijken. pas als er zwelling optreedt kan je evt afspuiten, maar mij werd afgeraden om het te ontsmetten enzo. juist doordat de wond opengelaten wordt kan alle troep eruit stromen, en door eraan te prutsen doe je meer kwaad dan goed.

.

Oke! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:38

Chip2 schreef:
Merrieveulen ik d8 ook dat 6 maanden wel errug lang was de veearts heeft mij vanmorgen verteld dat het 6 weken is en daarna kan het geen kwaad meer. Die zei ook dat je niets aan de wond moet doen binnen 5 dagen moet de zwelling minder zijn en anders afspuiten verder niet aan rotzooien

bij de mijne trad pas zwelling op na bijna een week. waarschijnlijk heeft Flicka hem getrapt daar ofzo. maar dat was binnen twee dagen alweer bijna weg. ik heb er weinig aandacht aan besteed, één keer afgespoten maar verder niet.

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:13

Je kan er ook t beste zo weinig mogelijk aan doen hoe meer je er aan rotzooit hoe meer last ze er van krijgen denk ik

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:58

Mango15 schreef:
Maar nu had ik een vraag

ik kan mijn paard ook volgende week laten doen
fjord van bijna 2
nu vraag ik me af
is het verstandig in deze tijd van het jaar
in verband met het rare weer??
gister hagel
vandaag sneeuw???
wie kan mij informeren??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:23

ja, juist wel. het is vochtig, dus weinig rondfladderend stof, weinig vliegen etc. die de wond irriteren. normaal gesproken zou je de wond koud afspuiten als die gezwollen is, en ook daarom is kouder weer een voordeel.
ik heb de mijne de eerste nacht erna wel op stal gedaan, ik wilde hem wegbrengen (door onwijze regen moest de ingreep binnen gedaan worden, buiten is het fijnste), en hij stond te rillen van de kou, kon zich niet warm houden met alle middeltjes enzo die nog in zijn systeem zaten. maar goed, de dag erna is hij gewoon het land op gegaan, niks aan de hand. hoe meer beweging hoe beter.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:44

is er misschien iemand die een veearts in utrecht weet die paarden castreert?
heb de uithof gebeld die willen het doen voor 270 euro!
wil toch even kijken of er goedkopere opties zijn al is het natuurlijk wel de hoofdzaak dat het GOED gebeurt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:54

boaz1 schreef:
is er misschien iemand die een veearts in utrecht weet die paarden castreert?
heb de uithof gebeld die willen het doen voor 270 euro!
wil toch even kijken of er goedkopere opties zijn al is het natuurlijk wel de hoofdzaak dat het GOED gebeurt.

ik heb geen adres voor je, maar 270 Euro vind ik wel te gek voor woorden! mijn veulen is keurig netjes gecastreerd, zo goed als stressloos en geen complicaties, gewoon bij ons op stal. kosten: 70 Euro. en het is niet gedaan door een castreur, maar door een goede dierenarts, die hoofdzakelijk paarden behandelt.

sander10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:08

(hallo allemaal,
ik ben hier nieuw maar weet even niet waar ik me kan voorstellen!)

Ik heb een klophengst (genoemd; sander)! Super braaf ! Wou hem ook laten castreren maar heb besloten hem niet te castreren. Dier doet geen vlieg kwaad. Zelfs bij hengstige merries heb ik hem in de hand. Het is een macho! Daar hou ik wel van..

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:51

hoi
welkom

mijn hengstje is nu bijna 2
echt een schatje
maar ben bang dat hij over een jaar door de hormonen misschien niet meer zo lief zal zijn.
en dat risico wil ik eigenlijk niet nemen

Jar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:41

Hoj,

Ik ben nieuw hier maar zit al met een prangende vraag.
Ik heb ondertussen zo globaal dit topic al eens doorgelezen maar zit nog met enkele concrete vragen.

Ik heb een henstenveulen lopen van 9 maanden. Ik was niet van plan om hem voor zijn 2 jaar al te laten castreren (in verband met uitgroeien en zo verder) maar ik zit in de problemen dat ik geen weide genoeg heb om hem te scheiden van de andere paarden (waaronder dus enkele merries).
Mijn vraag voor jullie is nu: Als ik mijn veulen op 9maanden oude leeftijd castreer welke gevolgen zal dit dan concreet hebben. Ik heb al gehoord dat ze wat groter worden en minder gespierd (maar spieren kan je later toch altijd bijtrainen he?) Is het ook mogelijk dat zijn gangen hierdoor minder worden. (het veulen heeft nu zeer mooie gangen en nogal veel "allure") Wat ik op zich wel mooi vindt, maar ik vrees dat dit typisch hengst is en dus zal verwijden? Of is dit vermoeden onterecht?
Wie kan mij een beetje inlichten?

Mvg.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:51

hoi jar

de gangen zullen niet minder worden, kans is er aleen dat ie wat 'slungerliger/lomper' word daar ben ik bij mij paardje ook bang voor.
ze worden inderdaad iets groter als je ze vroeg castreerd, en spieren kun je inderdaad altijd bijtrainen, als je m bijvoorbeeld op ze 8ste laat castreren en hij heeft dan veel sier gaat dat toch ook weg in de loop van de tijd.
als je echt met weidegang zit zou ik het gewoon laten doen
wat maakt het uiteindelijk uit?? ben ik nu zelf ook achter...

Jar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:06

Bedankt voor de reactie.
Ik zal het inderdaad laten doen en hopen dat hij niet al te "lomp" wordt. Dit zou jammer zijn.
Zijn er nog mensen die hun veulen zo vroeg castreren?
Wat merken jullie op van veranderingen na de castratie?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:39

Jar schreef:
Bedankt voor de reactie.
Ik zal het inderdaad laten doen en hopen dat hij niet al te "lomp" wordt. Dit zou jammer zijn.
Zijn er nog mensen die hun veulen zo vroeg castreren?
Wat merken jullie op van veranderingen na de castratie?

mijne was tien maand, inmiddels elf maand. bij hem merk ik er nog niks van, hij is net zo wild (in positieve zin, speels) en showt erop los.
mijn andere was twee toen hij gecastreerd werd, en inmiddels bijna 9 jaar. ook bij hem heb ik er niks van gemerkt, behalve minder sterke interesse in merries. hij is nog even dominant, en is uitstekend uitgegroeid. ik krijg nog weleens complimenten over zijn fraaie gebogen hals, een echte hengstenhals!

ik wilde met mijn veulen naar de hengstenkeuringen, alleen omdat ik ook zonder weidemaatje zat (mijn ruin is te dominant), behalve mijn merrie, heb ik hem laten castreren. het maakt niks uit of je het eerder of later doet, wel duurt het uitgroeien wat langer. het is een fabeltje dat de beweging achteruit gaat, en dat de bespiering minder wordt. dat ze minder showen heeft te maken met de hormonen, een ruin vindt het als het ware minder nodig om te showen, hij hoeft immers geen indruk meer te maken op merries, hoewel er ook uitzonderingen zijn daarin.

Jar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:33

Bedankt voor de uitleg.
Ik ben al een beetje meer gerustgesteld moet ik zeggen en zie de castratie nu al een stuk beter zitten.