Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Paniek...2 jaarlingen uit kudde overleden/kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:47

ik vind het ook eng hoor, heb ook een veulen van 5 maand, maar vind het ook gewoon super erg voor elk paard en eigenaar, die dit treft.
ik hoop dat er supersnel duidelijkheid komt hierover!
kunnen we niet in dit topic een overzicht maken, een poll ofzo, dat men kan aangeven als ze het in de buurt hebben, in welke provincie het is?
of belgië duitsland?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:56

laetitia schreef:
Ik heb geen jacobskruid gezien, wel liggen er eikeltjes...

Vanmorgen hoorde ik een bericht op de radio dat ergens in Friesland 3 paarden zijn overleden aan de gevolgen van het overmatig eten van eikeltjes...

Door de storm van vorige week zijn er heel veel eikels daar in de wei gevallen en hebben de paarden zich er flink tegoed aan gedaan. Een paar eikeltjes is niet erg, maar als het in hoeveelheden van 3-4 kg per dag gaat, kan dit fataal aflopen, volgens de opgeroepen dierenarts.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:01

die van mij hebben ook geen eikeltjes gehad, maar hebben wel precies dezelfde syptomen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:01

Ik heb ook gehoord dat er door de storm gewoon ook enorm veel schimmels en bacterien door heel nederland is heen gegaan en daardoor dus met name jonge dieren t/m 18 maanden erg vatbaar voor kunnen zijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:02

ik ben net terug gebeld door de uithof.
er zijn op dit moment 2 gevallen bekend die binnen zijn gebracht vanuit noord holland , waarvan 1 veulen al is overleden en de ander zeer kritiek op de IC ligt en uiteraard deze beschreven gevallen.
wat mij verteld werd is dat het tot op heden niet duidelijk is wat het veroorzaakt... sporen, paddestoelen, schimmels, gras, voeding etc en zelfs een virus is niet uit te sluiten, omdat ze totaal niet weten waar het vandaan komt.
het komt tot nu toe voor bij jonge paarden en sowieso in koppels, wanneer er daarbinnen 1 getroffen wordt is de kans groot dat de rest ook getroffen wordt. het weiland ernaast/aansluitend is dan niets aan de hand. vorig jaar is het in duitsland en belgie ook ter sprake geweest en ook daar is tot op heden nog geen uitsluitsel gekomen van waardoor het gekomen is.
wel is duidelijk dat het voorkomt bij wisseling van seizoenen en temperaturen.

de DA gaf aan dat ik het beste mijn paarden kan houden zoals ik nu doe en vooral niet moet gaan verandere/verplaatsen omdat dat alleen stress etc veroorzaakt bij de paarden. omdat niet duidelijk is waar het vandaan komt, is er ook geen oplossing van wat beter is...stal, land, 'snachts stal, overdag land etc...
tot nu toe is het alleen voorgekomen bij jonge paarden, maar ook dat is niet uit te sluiten dat het nooit voor zal komen bij oudere paarden.
je kan er niets aan doen, alleen goed opletten op symptomen, welke lijken op spierbevangenheid. veel liggen, stijf zijn, weinig eten/drinken, koortsig etc. in het geval dat je paard getroffen wordt door dit vage iets, is alleen symptoombestrijding mogelijk in de klinieken.

dit is wat ik dus van de uithof begrepen heb.... vind het allemaal maar eng, vooral omdat niet duidelijk is (na toch wel behoorlijk wat gevallen zowel vorig als nu dit jaar weer) wat het is.... ghet kan overal door komen, maar het is niet preventief tegen tegaan.

nogmaals sterkte met alle getroffen paardjes en ik hoop dat er niet nog meer bij zullen komen. Huilen

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:08

OMG, de hele wei is dus leeg nu Huilen O wat vreselijk...........

Laetitia meid, heel veel sterkte.Wat erg dit........

Ottolucky, ik blijf hopen dat jouw paardje het mag gaan redden en die stoere bonte ook natuurlijk.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:16

Ik heb ook mee zitten lezen....wat vreselijk!! Huilen

Heel veel sterkte allemaal... Ach gut

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:28

Ook Laetitia's Karim nu al? Huilen
Ik wens iedereen heel erg veel sterkte... helaas kan ik op dit moment niet meer doen...
Het is ongelooflijk en houd mijn hart vast voor alle andere paarden.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:35

Jeetje mina. Scheve mond

Heel veel sterkte .. Ach gut

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:55

Vind het wel eng... heb ook een hengstje lopen van 6 mnd en eentje van 1,5 jaar.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:58

Ach nee ...dus toch...wat vreselijk!!!

Heel veel sterkte aan diegenen die hun paardje hebben moeten laten gaan..
Ach gut

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:25

Stonden de twee arabische merries met veulens er trouwens ook nog? Hoe is het daarmee of met de veulens? Of zijn die de dans ontsprongen??

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:40

Wat een vreselijk drama en het is nu nog niet op het eind.
Echt een nachtmerrie.
Ik wil Laetitia heel veel sterkte wensen met het verlies van haar veulen.
Ook de andere eigenaren en van het vosje heel veel sterkte.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:23

Getver, dit is echt nix zo zeg Huilen Mijn veulentje staat net ergens in Overijssel, ik hoop niet dat zij het ook krijgt...

Laetitia en elinax21 heel erg veel sterkte met het verlies van jullie paardjes Ach gut
Ottolucky, hopelijk haalt jouw veuelntje het wel!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:25

Wat een ellende zeg !
Iedereen veel sterkte met het verliezen van hun paardjes/veulentjes.
Laetitia: arme Gandalf/Karim, je had hem nog maar zo kort Huilen Ach gut
Het moet toch niet gekker worden !!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:33

Oh wat vreselijk. Ik heb hier in de buurt er nog niks over gehoord.
Ik heb er 1 van 19 maanden oud, zal haar goed in de gaten gaan houden.

Heel veel sterkte aan degene die een paardje verloren zijn Ach gut

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:57

wat raar dat ze niet weten wat het is.... echt erg.
heel veel sterkte voor de mensen die er al een paardje door verloren zijn..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 17:29

Bedankt voor jullie steun.
Gisteravond om half 11 smste de boer dat alles in orde was, ik ben toen met een goed gevoel gaan slapen.
Vanochtend werd ik om 7 uur wakker en ik had meteen iets van: ik moet naar Karim. Maar ik vond dat ik me aanstelde en probeerde weer te gaan slapen. Ik werd echter om iets over 7 gebeld door een vriend die daar ook een pony heeft lopen, dat het mis was met Karim.

Toen ik aankwam lag Karim gestrekt in de wei, hij had het heel erg zwaar, rilde van de pijn en kou en ademde moeizaam. Na een half uur is de dierenarts gekomen en constateerde dat hij er heel erg aan toe was.
Hij heeft een pijnstiller gegeven en hem een infuus ingegeven met een zoutoplossing. Na een hele lange tijd is Karim opgestaan en toen hebben we hem met 4 man naar een stal kunnen slepen.
Dit was heel erg zwaar voor hem, hij had zoveel pijn en kon amper lopen. Hij heeft dit met zijn laatste krachten gedaan, op het laatst ging hij steeds krachtiger lopen. Ik had echt het idee dat hij de stal wou halen.

Op stal had iemand een heerlijk dik strobed gemaakt, en Karim is meteen gaan liggen. Hij viel meteen in een zeer diepe slaap en was erg ver heen.
De dierenarts heeft zijn urine onderzocht en dat was zo bruin als koffie, heel erg slecht.

Ik heb toen besloten dat ik hem niet langer wou laten lijden en heb hem in laten slapen. Hij was al ver heen, en Karim was in no time weg.
Hij heeft niet lang pijn geleden en is overleden op een warme stal met een dik strobed met zijn vriendje (de bonte) naast hem.

Ik heb de dierenarts gezegd dat ik hem ter beschikking stel voor onderzoek, zodat ze wellicht in de toekomst andere paarden kunnen redden.

Karim was mijn eerste paardje, en mijn mooiste droom. Hij zal altijd mijn droom blijven.

Rust zacht, lieve, zachtmoedige en trotse Karim.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:34

@ laetitia: heeeeel veel sterkte....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:35

sterkte! weet hoe vreselijk je je nu voelt. ben zelf bang dat ons 3e veulen het ook niet gaat redden. idd allemaal dezelfde verschijnselen...vooral dat spierbevangen..dat is nog wel t ergste misschien om te zien. weet dat het pijnlijk is maar hoe is karim overleden? bij ons is de eerste aan een chock overleden en bij mijn veulen van vanmorgen leek het wel of ze hersens aangetast waren, ze begon te spartelen, ogen draaiden weg en toen was het gedaan. had liever dat ze ook in hun slaap gingen, zoder wat te merken maar ze hebben allemaal zo n pijn Huilen

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:39

Oh, was vreselijk zeg!! Heel veel sterkte meid!!

Claudia (Ullwin) Caylinn staat nog gewoon lekker te eten hoor, met Bente, maar ik houd ze in de gaten!! We hebben er heel makkelijk zicht op, je weet waar ze staan..

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:39

@laetitia: wat een verhaal zeg !
Arme Karim, wat een rotziekte ook. Hopelijk komt er iets uit het onderzoek zodat '' andere zieke paarden" gerichter geholpen kunnen worden en hier iets tegen te vinden is ! Ik wil je veel sterkte wensen met het verlies van Karim Huilen Hij was zo'n mooi en lief manneke Ach gut

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:42

elinax21 schreef:
bij ons is de eerste aan een chock overleden en bij mijn veulen van vanmorgen leek het wel of ze hersens aangetast waren, ze begon te spartelen, ogen draaiden weg Huilen

Raar, onze Zayra had in 2003 ook zulke symptomen, niemand weet ook waar ze aan gestorven is. Kan dus ook hetzelfde zijn geweest Verdrietig
Elinax21: veel sterkte ook met deze ellende Huilen Ach gut

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:56

@Laetitia, ik heb er gewoon bijna geen woorden voor... er zijn ook geen woorden voor... ik wil je alleen nog een keertje heel erg veel sterkte wensen en ik vind het superdapper (en lief!) van je dat je Karim ter beschikking stelt. Ach gut
Nu maar duimen dat er wat uitkomt, dan is dat laatste niet helemaal voor niets...

@Elinax21: Ook hier heb ik gewoon geen woorden voor, alleen maar jij ook heel erg veel sterkte, ik hoop dat het 3e veulentje het alsnog gaat halen!!
En wat afschuwelijk om te zien wat je hierboven beschreef! Ach gut

Misschien nog een wat dommige vraag; maar staan jullie ook bij elkaar in de buurt of op stal?
En is er nog wat bekend van het vosje van Ottoluckey?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:16

allemaal heel veel sterkte, echt heel erg als je dit overkomt.