Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Zenuwsnede bij hoefkatrol ontsteking ,iemand ervaring me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:42

Vraagje;ik ben heel benieuwd wat die 5 weken wigjes voor verschil gaan maken volgens die gerenormeerde paardenarts,behalve kortdurende symptoombestrijding.Wat als die wiggen er onder vandaan gehaald worden,heeft hij dan geen platvoet meer?Schijnbaar is deze gerenormeerde paardenarts niet zo up to date met het corrigeren van probleem voeten,maar
blijven hangen in gedateerde methodes.Je moet voor de leut,maar eens foto's laten maken hoe het hoefbeen nu in de hoef ligt,t.o.v van de stand van de voet.Het is geen hogere wiskunde,om te kunnen zien dat dit niet ten goede van het paard komt.Veel beter was het breakover ijzer van de Nassau's
geweest,hetzelfde positieve effect, zonder de nadelen.
Hopelijk een optie voor de volgende beslagronde,daar zonder ijzers schijnbaar geen optie is voor jou.
Wat betreft AdB,waarom krijgen deze mensen zo'n navolging als de methode niet op zijn minst voor een aantal paarden werkt.
Ik denk omdat veeartsen het paard onvoldoende kunnen onderzoeken om het achterliggende probleem te herkennen.
Dit zegt niets over de kunde van veeartsen,maar meer over het feit dat ze een kreupel paard aangeboden krijgen,een vaak vage symptoom omschrijving,(natuurlijk rijd niemand zijn paard scheef,
duhuh!)en worden alleen de symptomen bestreden.
Ik weet helaas uit ruim 30 jaar ervaring hoe vaak ze er hierdoor naast zitten. En de klachten onverkort terugkeren...
Ik ben persoonlijk meer van het eerst oplossen van mogelijke oorzaken van de symptomen dwz het pogen op te sporen hiervan,fysio/osteopaat/hoefsmid omdat het vakgebied van deze mensen
delen van het paard behandeld waartoe de opleiding v/d dierenarts niet reikt,uitzonderingen daargelaten.En ja, ik heb heel veel paarden die in het reguliere circuit niet geholpen konden worden hier veel baat bij zien hebben.
Veel artsen gaan hier niet in mee omdat beroepstrots ze hier van weerhoud.
De progessieveren onder hen zien de voordelen echter wel.En maken er in toenemende mate gebruik van.Er zit in Friesland zo'n dierenarts,ene Rodinde
die het hele pakket aanbied,0654312822 is haar nummer, en ze verricht wondertjes!
Wat je er mee doet moet je zelf weten,vind persoonlijk dat je mensen vaak onbeschoft bejegend die dingen aandragen die in jou visie niet nuttig zijn.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed waarom ik nog op dit topic reageer,waarschijnlijk uit liefde voor het paard.
Iemand die in dit stadium van een zeer eenvoudig op te lossen probleem,al
info inwint over zenuwsnedes is in mijn optiek Boos! laat ook maar...

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:52

@CherokeeChum Ach gut Ach gut

Keep up the good work!!

Naast Rodinde heb je ook nog Greet de Jonge en bijv Henk Goosen die ook verder kijken dan Utrecht lang is Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:00

Cassidy schreef:
simodi schreef:
Vraagje: Maakt het bij die "therapie" uit of je paard engels of western wordt gereden? En ga je dan met je paard aan het werk in je eigen disciplne (dus engels of western) of rijd je volgens zijn systeem?

Bedoeling is dan wel dat je het paard volgens zijn systeem (zijn? Gewoon klassieke dressuur) gaat rijden. Maar dat zou ik persoonlijk nog het minste euvel vinden, als dat het verschil zou zijn tussen dat enkeltje Manege Stegeman en lekker door te kunnen blijven rijden.

Ik vroeg me gewoon af in welke houding je paard moet lopen, dat is dus toch meer opgericht en verzameld dan, om zo de voorbenen te ontlasten neem ik aan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:05

quote "Onzin, die klok is al gaan tikken op het moment dat het paard pijn kreeg en ging kreupelen.
Met een zenuwsnede is het mogelijk om bij Röntgenologisch aangetoonde HKO die klok waar jij het over hebt nog een X aantal jaren terug te zetten.
Ons paard heeft jaren kreupel in het land gelopen zonder dat ze berden werd of op een andere manier getraind werd en het werd steeds erger. Niks niet scheef gereden dus.
Na de operatie gaat het nu al 2 jaar goed!
De zenuw kàn aangroeien, maar het gebeurd lang niet altijd.
Het veranderen van rijden kan helpen bij klinische HKO (= imo niks anders dan ernstige teugelkreupelheid) maar bij fase 3-4 aangetoond op röntgen foto's kan je het naar mijn idee wel schudden.[/quote]" unquote

Dus bij een fase 3/4 zou een zenuwsnede nog wel een goede optie zijn? Met andere woorden, zelfs in die fase is dat nog zinvol?
Ik zie ook niet waarom er zoveel weerstand tegen de zenuwsnede is, er wordt gereageerd of je juist je paard iets pijnlijks aandoet en hij/zij er slechter van wordt en een slechter leven krijgt. Dat lijkt me helemaal niet, je neemt alleen een operatierisico want je paard moet toch onder narcose (neem ik aan), maar als het genezen is heeft je paard juist geen pijn meer. Waarom wordt het dan als zo paardonvriendelijk beschouwd? Uiteraard moet je je rijstijl aanpassen, maar dat moest je zowiezo, sterker nog, rijden is anders gewoon uitgesloten op een gegeven moment vanwege pijn ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:17

eilander schreef:
Enorme balken ja!!!Nee dus,wigjes.(tijdelijk voor 5 weken)Ook ik kreeg dit advies van een gerenomeerd paardenarts.Gek toch dat die man nog nooit met AdB gepraat heeft en hem nooit om advies gevraagd heeft.Vreemd ,heeeeel vreemd.

AdB heeft voor- en tegenstanders...en ik vind het ontzettend jammer dat ook mensen op academisch niveau niet professioneel genoeg zijn om hun vooroordelen opzij te zetten en even te luisteren wat een ander te vertellen heeft. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:24

Het ligt er maar net aan hoe het verteld wordt. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:27

simodi schreef:

. Waarom wordt het dan als zo paardonvriendelijk beschouwd? Uiteraard moet je je rijstijl aanpassen, maar dat moest je zowiezo, sterker nog, rijden is anders gewoon uitgesloten op een gegeven moment vanwege pijn ...

Het wordt als paardonvriendelijk beschouwd omdat veel van deze paarden toch weer in de sport ingezet werden, MET een lichamelijk gebrek, en dat is (ben ik met iedereen eens) nnot done

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:34

Als Cherokeechum even terug had gelezen dan had je kunnen lezen dat mijn paard al op het breakoverijzer staat! De wigjes zijn ervoor om de banden en pezen even hun rust te gunnen en de verzenen aan te laten groeien zodat ze er iets steiler op staat.En als je nog beter had gelezen had je kunnen lezen dat ik dit advies heb gekregen van paardenkliniek Vinkega !Ja ,ja DE kliniek van jou zogenaamde RODINDE (Hoogenraad) en haar echtgenoot Albert van Unen die al jaren het Olympish team begeleid en pas weer mee is geweest als begeleidend dierenarts in WEG te Aken.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:39

VValar schreef:
Wilawander schreef:
Een paard met een zenuwsnede zal door bliven lopen als:
1) Het in een spijker trapt
2) Er een fikse zoolzweer zit
3) Als het hoefbevangen wordt
4) Eigenlijk bij alle hoefproblemen.
Dus met andere woorden. tegen de tijd dat je dit dan nog opmerkt dan is het vaak te laat of wordt het een dure aangelegenheid.

Een paard met zenuwsnede zal makkelijker ergens over struikelen omdat hij niet precies voelt hoe het de voet neer zet. Daarom wordt springen ook ten strengste afgeraden. Ook voor de eigen veiligheid. Het is al vaker voor gekomen dat paard en ruiter over de kop sloegen hierdoor. Daaom mag je (terecht) ook geen wedstrijden rijden.

Mijn HKo paard is onder behandeling van een bekende paardenkliniek en daar hebben ze ook de zenuwsnede afgeraden om o.a deze redenen. De slijtage gaat verder met of zonder zenuwsnede. Door de belasting in met name galop en springen maak je je paard nog verder kapot. Dat is de reden dat ik heb besloten dat mijn paard met zijn 13 jaar met pensioen mag en als het goed gaat een beetje onder de man stapt en dat is het. Staat ze binnenkort ook met pijn op de wei dan laat ik haar gaan.

Een zenuwsnede is in mijn ogen paard onwaardig. Moet er niet aan denken dat ik s'morgens mijn paard in de wei zet. Ze hierbij in een spijker trapt en een ander haar binnen haalt en dat die niks merkt omdat ze niet kreupel is. En dat je er de volgende dag achterkomt. Nee.

Dan ben jij waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de huidige ontwikkelingen van de zenuwsnede. Vroeger was het inderdaad zo dat het hele gedeelte van de hoef (eigenlijk vanaf welk deel de zenuwsnede was uitgevoerd) gevoelloos.
Tegewoordig gaat dit veel verfijnder. Ze kunnen nu het probleemgebied goed lokaliseren en alleen dat betreffende gebied (hoefbeen eo) 'uitschakelen' zodat het paard in de rest van zijn hoef wel nog gevoel heeft. En dat was al 2 jaar geleden het geval!

Raar hoor.... dan is mijn school zeker niet goed op de hoogte van de zogenoemde nieuwe ontwikkelingen.... Ik heb het na gevraagd en het is nog steeds hetzelfde als vroeger hoor... en ik neem echt aan dat mijn lerares dit wel heel zeker weet!....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:42

Escardo schreef:
Raar hoor.... dan is mijn school zeker niet goed op de hoogte van de zogenoemde nieuwe ontwikkelingen.... Ik heb het na gevraagd en het is nog steeds hetzelfde als vroeger hoor... en ik neem echt aan dat mijn lerares dit wel heel zeker weet!....

En dat moet je nu net niet doen. Kritisch blijven, je blijven informeren uit verschillende bronnen, niet aannemen dat iets waar is als je dat maar van een bron hebt gehoord. En ook leraren en scholen kunnen achter lopen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:52

Helemaal met Cassidy eens....... de info in je opslaan, en eventueel weer in de prullenbak gooien als het onzin blijkt.

Hou ogen en oren open, vorm een eigen oordeel

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:02

nou ik had mijn eigen oordeel al geveld hoor.... maar iedere keer als ik iets vertel dan is het nooit goed volgens een ander...
vind het wel een beetje jammer... en natuurlijk zullen er mensen zijn die het beter weten als ik maar ook ik heb de nodige ervaring.. en ik sta altijd open om iets te leren...graag zelfs...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:59

eilander schreef:
Enorme balken ja!!!Nee dus,wigjes.(tijdelijk voor 5 weken)Ook ik kreeg dit advies van een gerenomeerd paardenarts.Gek toch dat die man nog nooit met AdB gepraat heeft en hem nooit om advies gevraagd heeft.Vreemd ,heeeeel vreemd.

Omdat je op een eiland woont,dus zooooo vreemd is het nou ook niet Clown
Weet je zelfs de dé hoefsmeden Van Nassau wiggen afraden?Waarschijnlijk niet

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 16:52

Nogmaals ik kreeg dit aangeraden door de gerenomeerde paardenarts en zijn vrouw Albert van Unen en Rodinde Hoogenraad van de Paardenkliniek Vinkega aan DE VASTE WAL!!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:10

Waarom denken sommige mensen dat als je op een eiland woont je 10 jaar achter loopt Rolleyes

Dat men nog met een roeibootje naar de grote boze wereld op het vaste land roeit voor de boodschappen e.d.. Rolleyes

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:39

Sammie schreef:
Waarom denken sommige mensen dat als je op een eiland woont je 10 jaar achter loopt Rolleyes

Dat men nog met een roeibootje naar de grote boze wereld op het vaste land roeit voor de boodschappen e.d.. Rolleyes

Ze laat het zo op ons overkomen Knipoog
Eilander,ik zie steeds je DA voorbijkomen,wat zegt je smid ervan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:54

@TS : ondertussen zit jij nog steeds met een paard wat pijn heeft in het achterste deel van de hoef. Waar de DA geen duidelijke oorzaak voor heeft kunnen aanwijzen, er wel het etiketje HKO op geplakt heeft en tegelijkertijd aangeeft dat de rontgenfoto's dat niet ondersteunen.

Verschillende mensen hier geven aan dat zij vanuit hun ervaringen een aantal mogelijke oorzaken en oplossingen weten. Waarom verdiep je je daar niet eens ipv alles meteen af te schieten?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:31

Escardo"
[quote="Wilawander schreef:
Een paard met een zenuwsnede zal door bliven lopen als:
1) Het in een spijker trapt
2) Er een fikse zoolzweer zit
3) Als het hoefbevangen wordt
4) Eigenlijk bij alle hoefproblemen.
Dus met andere woorden. tegen de tijd dat je dit dan nog opmerkt dan is het vaak te laat of wordt het een dure aangelegenheid.

Een paard met zenuwsnede zal makkelijker ergens over struikelen omdat hij niet precies voelt hoe het de voet neer zet. Daarom wordt springen ook ten strengste afgeraden. Ook voor de eigen veiligheid. Het is al vaker voor gekomen dat paard en ruiter over de kop sloegen hierdoor. Daaom mag je (terecht) ook geen wedstrijden rijden.

Mijn HKo paard is onder behandeling van een bekende paardenkliniek en daar hebben ze ook de zenuwsnede afgeraden om o.a deze redenen. De slijtage gaat verder met of zonder zenuwsnede. Door de belasting in met name galop en springen maak je je paard nog verder kapot. Dat is de reden dat ik heb besloten dat mijn paard met zijn 13 jaar met pensioen mag en als het goed gaat een beetje onder de man stapt en dat is het. Staat ze binnenkort ook met pijn op de wei dan laat ik haar gaan.

Een zenuwsnede is in mijn ogen paard onwaardig. Moet er niet aan denken dat ik s'morgens mijn paard in de wei zet. Ze hierbij in een spijker trapt en een ander haar binnen haalt en dat die niks merkt omdat ze niet kreupel is. En dat je er de volgende dag achterkomt. Nee.

Dan ben jij waarschijnlijk niet goed op de hoogte van de huidige ontwikkelingen van de zenuwsnede. Vroeger was het inderdaad zo dat het hele gedeelte van de hoef (eigenlijk vanaf welk deel de zenuwsnede was uitgevoerd) gevoelloos.
Tegewoordig gaat dit veel verfijnder. Ze kunnen nu het probleemgebied goed lokaliseren en alleen dat betreffende gebied (hoefbeen eo) 'uitschakelen' zodat het paard in de rest van zijn hoef wel nog gevoel heeft. En dat was al 2 jaar geleden het geval!
[/quote]

[/quote]

Doe geen moeite. Daarom is dit ook mijn laatste reactie hier in dit topic.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:32

Ik vind dat een zenuw snede alleen een optie is als je paard HKO heeft wat róntgenologisch aangetoond is en bij voorkeur nog eens is bevestigt in een second opinion van een röntgenologisch onderzoek in een andere kliniek.

Je moet er rekening mee houden dat je paard blijvende zorg nodig houdt m.b.t. het onderhouden van de hoeven door jezelf èn door de hoefsmid. Dit mag je niet laten versloeren, 'omdat je paard er toch niks meer van voelt!'

Ook moet je ervan uit gaan dat je je paard ook na een zenuwsnede nooit meer ècht zult kunnen rijden.
Doe je dat wel; dan ben je niet eerlijk naar je paard toe en heb je je paard laten opreren om de verkeerde reden (er wordt hier zo antie zenuwsnede gereageerd, omdat er veel mensen zijn die zichzelf niet kunnen beheersen wanneer het paard voor het oog weer goed loopt).

Met dit in je achterhoofd is een zenuwsnede een acceptabele oplossing voor een paard met HKO in een ernstige fase en kan je je lieveling nog een paar pijnloze jaartjes in de wei gunnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:49

Citaat:
Ik vind dat een zenuw snede alleen een optie is als je paard HKO heeft wat róntgenologisch aangetoond is en bij voorkeur nog eens is bevestigt in een second opinion van een röntgenologisch onderzoek in een andere kliniek.

Plus alle adviesen die hier boven zijn gegeven. En mocht je antoine de bodt gaan proberen verwacht dan niet in 1 week 'genezing' maar houd de traing zeker een maand of 2 a 3 aan.

Wil dan echt niks meer helpen kun je altijd nog een ingreep laten doen maar laat het paard dan wel de rest van zijn leven in de wei staan.

Mijn paard kreeg als enig alternatief een zenuwsnede ...er was niks te zien op de foto's , er waren 3x buigproefen gedaan, 1x verdoving en 1x een inspuiting.

Toch best shocking dat ik na deze simpele onderzoeken al direct een optie kon krijgen op een zenuwsnede terwijl er nog zoveel meer is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:53

Dàt vind ik ook heel erg raar ja...
Ik vind dat het dan toch ècht wel met foto's aangetoond moet zijn.
Als het dan met foto's aangetoond is prima, maar anders moet je inderdaad beter wat anders proberen.

Ik ga overigens ook niet 2-3 maanden op een kreupel paard rijden die al twee jaar niet bereden is en op een gegeven moment bijna op drie benen door het land strompeld bij wijze van spreken; zèlfs niet bij AdB.
Dat vind ik nog veel zieliger dan een zenuwsnede. Je hebt bepaald geen garantie dat het werkt en je bezorgt je paard héél veel pijn 2-3 maanden lang. Niet mijn ding bij aangetoonde HKO fase 3-4.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:10

Het is bij de training natuurlijk wel de bedoeling dat er vooruit gang inzit. Als je na 2 weken nog niks merkt...jaaa.

Ik had na 2 weken al duidelijke verbetering.

Overigens vind ik het nog acceptabel deze manier van training een week of 3 met hulp van een pijnstiller te doen. Vaak zitten paarden helemaal vast en dat heeft tijd nodig wardoor de pijn niet direct verdwenen is.
Overigens zijn een paar bezoekjes aan fysio ook niet verkeerd tijdens de training.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 19:18

tamary schreef:
@TS : ondertussen zit jij nog steeds met een paard wat pijn heeft in het achterste deel van de hoef. Waar de DA geen duidelijke oorzaak voor heeft kunnen aanwijzen, er wel het etiketje HKO op geplakt heeft en tegelijkertijd aangeeft dat de rontgenfoto's dat niet ondersteunen.

Verschillende mensen hier geven aan dat zij vanuit hun ervaringen een aantal mogelijke oorzaken en oplossingen weten. Waarom verdiep je je daar niet eens ipv alles meteen af te schieten?

Juist albert van Unen(niet mijn vaste veearts maar speciaal opgezocht omdat hij als een van de betere paardenartsen bekend staat)heeft geconstateerd dat ze GEEN HKO heeft via rontchenfoto s.LEZEN!!!
En ik schiet helemaal niks af ik denk dat de AdB aanhangers(ik wil niet iedereen over een kam scheren)dat juist doen .De een begint in het proces bij AdB en de ander bij Albert van Unen.Je moet toch ergens beginnen zou ik zeggen.En wat mijn hoefsmit betreft hij pleegt overleg met van Unen.Ja ,zelfs op een eiland!!Hij is trouwens smit aan de vaste wal en komt 2 dagen per 2 weken naar het eiland.Aan de wal beslaat hij diverse goedgekeurde dekhengsten,dat doe je ook niet zomaar,in mijn beleving.

Maargoed dit heeft allemaal niks meer te maken met de reden waarom ik dit topic gestart ben.Dat was om info in te winnen over de zenuwsnede in het geval ik dat advies zou krijgen.Er bleek gelukkig iets anders aan de hand te zijn.Als je info wint wil dat niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk uitgevoerd zal worden.Juist om ervaringen uit te wisselen zet ik dat op bokt en dan krijg je advies om naar AdB te gaan .Daar vraag ik toch niet om!Ik snap ook wel dat dat goed bedoelt is,prima.Maar nogmaals dat was niet de vraag.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:36

De AdB aanhangers zijn erg fanatiek in het promoten van deze methode.
Ik vindt het prachtig dat het voor hen gewerkt heeft, maar zij hebben dus géén ervaring met de zenuwsnede in relatie met röntgenologisch aangetoonde HKO.
Adviseren is prima (1 keer is dan ook wel weer genoeg), maar denk niet dat je het recht hebt om mensen die de zenuwsnede hebben laten of erover denken om het te laten doen te veroordelen! Jullie hebben jullie ervaringen en wij hebben onze ervaringen en beide methoden hebben voor en nadelen.

In dit topic werd inderdaad duidelijk gevraagd naar ervaringen van mensen die zenuwsnede hebben laten doen.
Er werd NIET gevraagd naar een uitgebreide promotie tour ten bate van AdB...
Ik begrijp zodoende best dat TS er een beetje zat van is. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:36

Ik heb EN ervaring met zenuwsnede EN ervaring met AdeB Haha! Haha!