Is ontwormen wel zo gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:41

Maar volgens het schema, doet Vermx het goed, maar de Equest dus eigenlijk 100%.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:50

Wij ontwormen om de 3 maanden, ben er ook niet zo gek op, maar een wormbesmetting zitten we ook niet op te wachten. De tips die ik hier vind ga ik ook zeker verder uitspitten.
In Amerika zijn wij ontwormmiddelen tegengekomen waarvan je dagelijks een klein beetje over het voer doet. Zo krijgen de paarden niet in 1 x een hele hoge dosis troep binnen en zorg je dus dat ze altijd wormvrij zijn.Het is wel een stuk duurder dan spuiten. Nadeel van de wormspuiten vind ik dat na iedere spuit de populatie wormen weer toe kan nemen, waarna de paarden weer behandeld worden als er veel wormen zouden zitten.
Maar het is veel prettiger om te weten of het ook inderdaad nodig, als er geen wormen zijn hoef je ze ook niet te bestrijden.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:18

ik ontwprm mijn paarden om de 2 maanden met iedere x een andere wormenkuur,en dat doe ik al zes jaar zo en ze zijn er nog nooit ziek van geworden.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:36

Citaat:
In Amerika zijn wij ontwormmiddelen tegengekomen waarvan je dagelijks een klein beetje over het voer doet.

Dat is dé manier om snel resistentie bij wormen tegen wormmiddelen te ontwikkelen. Daarbij is een kleine hoeveelheid niet effectief: niet alle wormen gaan dood.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:14

Vreemd genoeg wordt het wel als een ideale methode gezien. Maar je gaat er dan ook vanuit dat je met een geheel wormvrij paard begint en 1x per jaar alsnog een spuit er in stopt.
De werking ervan is mij niet geheel bekend maar al vast wel onderzocht zijn. De meeste Amerikanen zijn zuinig genoeg op hun paarden om ervoor te zorgen dat iets werkt en dan worden kosten nog moeite gespaard.

http://www.horse.com/products/sku-BBL02.html ,een link met korte uitleg van Strongid C. Maar het wrodt op diverse plekken, van diverse merken verkocht, o.a. bij http://www.valleyvet.com en http://www.valleyvet.com/ct_sub_categor ... 46d3c7889a .

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 01:39

De werkzame stof van Strongid-C is pyrantel en wordt in Nederland als wormpasta verkocht onder de naam Strongid-P (ook onder andere namen wordt dit in Nederland verkocht). Een prima en veilig, maar evenals ivermectine, gewoon chemisch preparaat. Hiertegen is nog niet veel resistentie aangetoond. Wel moet deze pasta elke zes weken worden herhaald. En het is niet werkzaam tegen de paardenhorzel en ook niet tegen de ingekapselde strongyliden.

De door jou genoemde korrels moeten in een bepaalde minimum-dosering dagelijks over het voer worden gegeven om worminfecties te voorkómen. Ik vraag me af of het wel gezond is om levenslang dagelijks dergelijke preparaten te voeren....
En eigenaardig dat het alleen in de VS wordt gebruikt.
De fabrikant (Pfizer) adviseert dan ook daarnaast 2 x per jaar ivermectine pasta te geven.
De tijd zal het leren...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:29

In o.a. Spanje verkopen ze het ook............

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:20

De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft 1 augustus 2006 (gisteren dus) nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik een samenvatting gemaakt welke hier te lezen is (groen gekleurde tekst, onderaan).

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:36

henkv schreef:
De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft 1 augustus 2006 (gisteren dus) nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik een samenvatting gemaakt welke hier te lezen is (groen gekleurde tekst, onderaan).

Uit deze tekst begrijp ik dat jij H. Vrieselaar bent en dierenarts?

Ik ben in ieder geval blij met de publicatie en de samenvatting, 't lijkt erop dat ik het redelijk volgens de laatste inzichten aanpak. Nu alleen dat bloedonderzoek nog tackelen...... is dat nu wel nodig en essentieel of niet.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:43

Rosita schreef:

Ja.

Rosita schreef:
Ik ben in ieder geval blij met de publicatie en de samenvatting, 't lijkt erop dat ik het redelijk volgens de laatste inzichten aanpak. Nu alleen dat bloedonderzoek nog tackelen...... is dat nu wel nodig en essentieel of niet.

Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen, dus ik weet niet precies op welk bloedonderzoek je doelt. In ieder geval wordt er over bloedonderzoek in het artikel van de parasitologen niet over gerept.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:47

henkv schreef:
Rosita schreef:

Ja.

Rosita schreef:

Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen, dus ik weet niet precies op welk bloedonderzoek je doelt. In ieder geval wordt er over bloedonderzoek in het artikel van de parasitologen niet over gerept.

Een algemeen bloedonderzoek volgens mij, waardoor er meer/beter het hebben van wormen aangetoond wordt? De stelling is dat mestonderzoek niet voldoende is maar dat dit aangevuld moet worden met bloedonderzoek om alle wormen uit te sluiten.
Ik kan geen documentatie vinden om dit te ondersteunen óf te weerleggen.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:59

Het hele artikel (7 pagina's) spreekt over het belang van faecesonderzoek. Met betrekking tot lintworminfecties wordt heel kort gememoreerd aan een Liverpool ontwikkelde bloedtest, waarbij tot op zekere hoogte de ernst van de infecties kan worden vastgesteld, maar dat deze test in de praktijk niet is toe te passen. Dat is alles.

Het artikel is geschreven door bekende onafhankelijke parasitologen en je zou kunnen verwachten dat zij, als dit werkelijk van belang zou zijn, alle onderzoeken uit de kast zouden halen. Niet dus. Alleen faecesonderzoek.
Ik ben geen parasitoloog en moet het ook van deze info hebben, dus helaas kan ik je niet verder helpen met je vraag.
Misschien zou je deze kunnen stellen aan hen zelf (Postbus 80165, 3508 TD Utrecht).

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:12

Citaat:
Misschien zou je deze kunnen stellen aan hen zelf (Postbus 80165, 3508 TD Utrecht).

Geen mailadres??? Wow! Haha! Nah, geeft niet, althans voor mij niet. Ik ga 'de bewijsvoering' over eventueel bloedonderzoek overlaten aan degene die het wél belangrijk vinden. Ik ben blij, met mijn paardjes en met mijn (ont)wormbeleid.

Dankjewel voor je moeite!

karelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:12

Bloedonderzoek voor wormen is bij paarden tweeledig
1/ Onderzoek op Betaglobines. Betaglobines zijn ontstekingseiwitten en geven een idee over de klinische schade die worm(larv)en aanrichten bij het dier. Het zou een idee geven over de hoeveelheid ingekapselde bloedwormen...?
Betaglobines kunnen ook door andere oorzaken verhoogt raken en zijn dus volledig aspecifieke reactie, van het lichaam op weefselbeschadiging.
2/ Er is een diagnostische test die specifieke antilichamen zou meten tegen lintwormen. Deze test is echter niet praktisch uitvoerbaar. Zie verder laatste berciht van HENKV

Kortom het bloedonderzoek wordt veel over gesproken maar levert uiteindelijk heel weinig op

Omdat bloedafname een diergeneeskundige handeling is en dus door DA uitgevoerd moet worden, zal bloedonderzoek nooit als een routine test kunnen worden gebruikt om te weten of men moet behandelen ja of te nee. Alleen al de kosten voor de DA: voorijkosten; bloedafname kosten en test in het lab, (zal snel 50 euro worden) maken het dit soort testen onbetaalbaar.

Bij www.wormbestrijding.nl kan je voor 12.50 een mestmonster laten onderzoeken en krijg je daarbij een deskundig advies, door een dierenarts-parasitoloog. Kan niet niet beter zou ik zeggen.. Ook bij dit laboratoium wordt niet gesproken over bloedonderzoek..!.
Door regelmatig mestonderzoek kan het aantal behandelingen veel minder worden claimt dit laboratorium. Want weet dat tot 80% van de paarden welk in Nederland wordt ontwormt geen wormeitjes heeft ten tijde van de behandeling.

KarelK

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:58

Tjonge, wat een goeie info zeg! En jawel een heuse DA in da house. Geweldig dit.
Mijn manier van wormbestrijding is dus nog niet zo gek. Als dit de nieuwste inzichten zijn..de inkt is nog niet droog zo nieuw. Nou mooi.
Ik haal ook nog iedere dag de mest uit het weiland van de 2 paarden dus wel goed bezig geloof ik... Vork

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 21:39

Rosita schreef:
henkv schreef:
Ja.

Rosita schreef:

Een algemeen bloedonderzoek volgens mij, waardoor er meer/beter het hebben van wormen aangetoond wordt? De stelling is dat mestonderzoek niet voldoende is maar dat dit aangevuld moet worden met bloedonderzoek om alle wormen uit te sluiten.
Ik kan geen documentatie vinden om dit te ondersteunen óf te weerleggen.
[/quote]
Nee Rosita, geen algemeen bloedonderzoek! Een bloedonderzoek naar een parasitaire besmetting.>>>>>>>>>>pas het nog even aan>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ik ben blij dat ik toendertijd een bloedtest heb laten doen! Ook al waren er geen eitjes aantoonbaar in de mest was Niek toch besmet met bloedworm e.o. lintworm en niet zo'n klein beetje ook. Dat bleek wel uit de bloedtest. Wel raar dat dat niet aangetoond kon worden met een mestonderzoek?!
Ik laat het hierbij ....

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 04:06

karelk schreef:
1/ Onderzoek op Betaglobines. Betaglobines zijn ontstekingseiwitten en geven een idee over de klinische schade die worm(larv)en aanrichten bij het dier. Het zou een idee geven over de hoeveelheid ingekapselde bloedwormen...?
Betaglobines kunnen ook door andere oorzaken verhoogt raken en zijn dus volledig aspecifieke reactie, van het lichaam op weefselbeschadiging.
2/ Er is een diagnostische test die specifieke antilichamen zou meten tegen lintwormen. Deze test is echter niet praktisch uitvoerbaar. Zie verder laatste berciht van HENKV

Kortom het bloedonderzoek wordt veel over gesproken maar levert uiteindelijk heel weinig op.

Ik kan het niet beter uitleggen! Bij zieke en/of vermagerde paarden laten we o.a. de betaglobuline-fractie van de eiwitten bepalen. Wanneer deze te hoog is kan dat een aanwijzing voor schade t.g.v. worminfecties zijn. Maar 100% zeker is dat helemaal niet. Aanwezige wormen bij een klinisch gezond paard geven doorgaans volledig normale waarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:33

Dus ik mag er van uitgaan dat de wormeneitelling die ik onlangs heb laten doen, betrouwbaar is?

Nu zit ik met een paard dat snel vermagerd, en dus weer in de afgelopen week zichtbaar vet verloren heeft. Hij zal veel stress hebben, een binnenvetter zijn, want hij is 4 maanden geleden verplaatst en heeft een eigen stukje wei samen met een merrie. Er naast staat een ruin, ieder heeft per 2 een stukje wei, en er is concurrentie tussen beide ruinen. Wist niet dat een paard zo snel zo veel kan vermageren, binnen 2 weken staken de ribben er uit, spieren weg en hij krijgt nu behoorlijk veel hooi, voordroog extra vitaminen en mineralen.

Zit dus spijtig te denken weer een equest er in te stoppen, hoewel de wormeneitest als uitslag gaf dat hij minder dan 50 had.

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 21:57

henkv schreef:

Fijn dit te lezen, heldere en duidelijke uitleg Pling

Daan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 21:59

russel schreef:
Maar volgens het schema, doet Vermx het goed, maar de Equest dus eigenlijk 100%.

Ja alleen is Vermx natuurlijk en Equest is dat niet.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:05

Ik vermoed dat wormen nauwelijks onder de indruk zijn van 'natuurlijke' wormmiddelen op kruidenbasis. Dus als je dan toch ontwormt: doe het dan goed en doeltreffend. De bestaande wormmiddelen zijn in de voorgeschreven dosering en bij opvolgen van de adviezen op de bijsluiter niet gevaarlijk voor het paard (als iemand mij wetenschappelijk onderzoek kan laten zien waaruit dat wel zou blijken, dan houd ik me aanbevolen), maar kunnen bij veel en willekeurig gebruik wel resistentie geven bij wormen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:29

henkv schreef:
karelk schreef:

Ik kan het niet beter uitleggen! Bij zieke en/of vermagerde paarden laten we o.a. de betaglobuline-fractie van de eiwitten bepalen. Wanneer deze te hoog is kan dat een aanwijzing voor schade t.g.v. worminfecties zijn. Maar 100% zeker is dat helemaal niet. Aanwezige wormen bij een klinisch gezond paard geven doorgaans volledig normale waarden.

hmmm, Henkv, je leest over een belangrijke typo van karelk heen....
Betaglobine is niet een ontstekingseiwit, maar dat is het eiwit wat samen met alfaglobine, heamaglobine vormt in rodebloedcellen dat met ijzer zorgt voor de binding van zuurstof, dit is zeg maar de alom bekende Hb bepaling bij de bloedbank.
Betaglobuline is inderdaad een transporteiwit dat in de lever wordt gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:05

Daan1 schreef:
russel schreef:

Ivermectine is uit een ander organisme geisoleerd (een schimmel of zo), is het daarom niet 'natuurlijk'? Alles war natuurlijk is, is niet per defenitie goed hoor. Vrijwel alle medicijnen zijn gebaseerd op een natuurlijke basis (een plant, bacterie of schimmel) maar dat vergeten de meeste mensen even.
Ik zou toch graag even de dopingtest willen proberen samen met Verm-x ivm het laatste ingredient op de lijst (die je niet aan zwangere dieren mag geven).
Ook is verm-x volgens de site alleen getest op 1 type worm, ik heb dus geen idee of het ook tegen horzellarven werkt bijvoorbeeld.
Ik zie het als een goed toepasbare aanvulling/afwisseling, maar (nog) niet als totale vervanging.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:38

Sizzle schreef:
Betaglobine is niet een ontstekingseiwit, maar dat is het eiwit wat samen met alfaglobine, heamaglobine vormt in rodebloedcellen dat met ijzer zorgt voor de binding van zuurstof, dit is zeg maar de alom bekende Hb bepaling bij de bloedbank.

Je hebt gelijk Sizzle: karelk schrijft betaglobines waar hij waarschijnlijk betaglobulines bedoelt.
Deze vormen samen met albumine en de alfa- en gamma-globulines de totale eiwitfractie van het bloed.

Daan1 schreef:

Ivermectine is uit een ander organisme geisoleerd (een schimmel of zo), is het daarom niet 'natuurlijk'? Alles wat natuurlijk is, is niet per defenitie goed hoor. Vrijwel alle medicijnen zijn gebaseerd op een natuurlijke basis (een plant, bacterie of schimmel) maar dat vergeten de meeste mensen even.
Ik zou toch graag even de dopingtest willen proberen samen met Verm-x ivm het laatste ingredient op de lijst (die je niet aan zwangere dieren mag geven).
Ook is verm-x volgens de site alleen getest op 1 type worm, ik heb dus geen idee of het ook tegen horzellarven werkt bijvoorbeeld.
Ik zie het als een goed toepasbare aanvulling/afwisseling, maar (nog) niet als totale vervanging.
[/quote]

Heerlijk als iemand eindelijk eens zegt waar het op staat: dat natuurlijke produkten niet per definitie gezonder zijn dan zogenaamde "chemische". Natuurlijk en dus gezond aan elkaar koppelen is de laatste jaren een modieus verschijnsel aan het worden, waar een aantal producenten brood (lees: geld) in ziet...
Datzelfde geldt met allerlei natuurgeneeswijzen die ook zo onbegrijpelijk populair zijn. In bepaalde kringen...

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:39

henkv schreef:
Sizzle schreef:

Je hebt gelijk Sizzle: karelk schrijft betaglobines waar hij waarschijnlijk betaglobulines bedoelt.
Deze vormen samen met albumine en de alfa- en gamma-globulines de totale eiwitfractie van het bloed.

Sizzle schreef:
Ivermectine is uit een ander organisme geisoleerd (een schimmel of zo), is het daarom niet 'natuurlijk'? Alles wat natuurlijk is, is niet per defenitie goed hoor. Vrijwel alle medicijnen zijn gebaseerd op een natuurlijke basis (een plant, bacterie of schimmel) maar dat vergeten de meeste mensen even.

Heerlijk als iemand eindelijk eens zegt waar het op staat: dat natuurlijke produkten niet per definitie gezonder zijn dan zogenaamde "chemische". Natuurlijk en dus gezond aan elkaar koppelen is de laatste jaren een modieus verschijnsel aan het worden, waar een aantal producenten brood (lees: geld) in ziet...
Datzelfde geldt met allerlei natuurgeneeswijzen die ook zo onbegrijpelijk populair zijn. In bepaalde kringen...