Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Citaat:In Amerika zijn wij ontwormmiddelen tegengekomen waarvan je dagelijks een klein beetje over het voer doet.
henkv schreef:De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft 1 augustus 2006 (gisteren dus) nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik een samenvatting gemaakt welke hier te lezen is (groen gekleurde tekst, onderaan).
Rosita schreef:Uit deze tekst begrijp ik dat jij H. Vrieselaar bent en dierenarts?
Ja.
Rosita schreef:Ik ben in ieder geval blij met de publicatie en de samenvatting, 't lijkt erop dat ik het redelijk volgens de laatste inzichten aanpak. Nu alleen dat bloedonderzoek nog tackelen...... is dat nu wel nodig en essentieel of niet.
henkv schreef:Rosita schreef:Uit deze tekst begrijp ik dat jij H. Vrieselaar bent en dierenarts?
Ja.Rosita schreef:Ik ben in ieder geval blij met de publicatie en de samenvatting, 't lijkt erop dat ik het redelijk volgens de laatste inzichten aanpak. Nu alleen dat bloedonderzoek nog tackelen...... is dat nu wel nodig en essentieel of niet.
Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen, dus ik weet niet precies op welk bloedonderzoek je doelt. In ieder geval wordt er over bloedonderzoek in het artikel van de parasitologen niet over gerept.
Citaat:Misschien zou je deze kunnen stellen aan hen zelf (Postbus 80165, 3508 TD Utrecht).
Nah, geeft niet, althans voor mij niet. Ik ga 'de bewijsvoering' over eventueel bloedonderzoek overlaten aan degene die het wél belangrijk vinden. Ik ben blij, met mijn paardjes en met mijn (ont)wormbeleid.
Rosita schreef:henkv schreef:Ja.Rosita schreef:Ik ben in ieder geval blij met de publicatie en de samenvatting, 't lijkt erop dat ik het redelijk volgens de laatste inzichten aanpak. Nu alleen dat bloedonderzoek nog tackelen...... is dat nu wel nodig en essentieel of niet.
Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen, dus ik weet niet precies op welk bloedonderzoek je doelt. In ieder geval wordt er over bloedonderzoek in het artikel van de parasitologen niet over gerept.
karelk schreef:Bloedonderzoek voor wormen is bij paarden tweeledig
1/ Onderzoek op Betaglobines. Betaglobines zijn ontstekingseiwitten en geven een idee over de klinische schade die worm(larv)en aanrichten bij het dier. Het zou een idee geven over de hoeveelheid ingekapselde bloedwormen...?
Betaglobines kunnen ook door andere oorzaken verhoogt raken en zijn dus volledig aspecifieke reactie, van het lichaam op weefselbeschadiging.
2/ Er is een diagnostische test die specifieke antilichamen zou meten tegen lintwormen. Deze test is echter niet praktisch uitvoerbaar. Zie verder laatste berciht van HENKV
Kortom het bloedonderzoek wordt veel over gesproken maar levert uiteindelijk heel weinig op.

henkv schreef:De afdeling infectieziekten en Immunologie van de faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht (M.Eysker, c.s.) heeft 1 augustus 2006 (gisteren dus) nieuwe inzichten gepubliceerd in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde over ontwormen van paarden. Hieruit heb ik een samenvatting gemaakt welke hier te lezen is (groen gekleurde tekst, onderaan).

russel schreef:Maar volgens het schema, doet Vermx het goed, maar de Equest dus eigenlijk 100%.
henkv schreef:karelk schreef:Bloedonderzoek voor wormen is bij paarden tweeledig
1/ Onderzoek op Betaglobines. Betaglobines zijn ontstekingseiwitten en geven een idee over de klinische schade die worm(larv)en aanrichten bij het dier. Het zou een idee geven over de hoeveelheid ingekapselde bloedwormen...?
Betaglobines kunnen ook door andere oorzaken verhoogt raken en zijn dus volledig aspecifieke reactie, van het lichaam op weefselbeschadiging.
Ik kan het niet beter uitleggen! Bij zieke en/of vermagerde paarden laten we o.a. de betaglobuline-fractie van de eiwitten bepalen. Wanneer deze te hoog is kan dat een aanwijzing voor schade t.g.v. worminfecties zijn. Maar 100% zeker is dat helemaal niet. Aanwezige wormen bij een klinisch gezond paard geven doorgaans volledig normale waarden.
Daan1 schreef:russel schreef:Maar volgens het schema, doet Vermx het goed, maar de Equest dus eigenlijk 100%.
Ja alleen is Vermx natuurlijk en Equest is dat niet.
Sizzle schreef:hmmm, Henkv, je leest over een belangrijke typo van karelk heen....
Betaglobine is niet een ontstekingseiwit, maar dat is het eiwit wat samen met alfaglobine, heamaglobine vormt in rodebloedcellen dat met ijzer zorgt voor de binding van zuurstof, dit is zeg maar de alom bekende Hb bepaling bij de bloedbank.
Betaglobuline is inderdaad een transporteiwit dat in de lever wordt gemaakt.
Daan1 schreef:Ja alleen is Vermx natuurlijk en Equest is dat niet.
henkv schreef:Sizzle schreef:hmmm, Henkv, je leest over een belangrijke typo van karelk heen....
Betaglobine is niet een ontstekingseiwit, maar dat is het eiwit wat samen met alfaglobine, heamaglobine vormt in rodebloedcellen dat met ijzer zorgt voor de binding van zuurstof, dit is zeg maar de alom bekende Hb bepaling bij de bloedbank.
Betaglobuline is inderdaad een transporteiwit dat in de lever wordt gemaakt.
Je hebt gelijk Sizzle: karelk schrijft betaglobines waar hij waarschijnlijk betaglobulines bedoelt.
Deze vormen samen met albumine en de alfa- en gamma-globulines de totale eiwitfractie van het bloed.Sizzle schreef:Ivermectine is uit een ander organisme geisoleerd (een schimmel of zo), is het daarom niet 'natuurlijk'? Alles wat natuurlijk is, is niet per defenitie goed hoor. Vrijwel alle medicijnen zijn gebaseerd op een natuurlijke basis (een plant, bacterie of schimmel) maar dat vergeten de meeste mensen even.
Ik zou toch graag even de dopingtest willen proberen samen met Verm-x ivm het laatste ingredient op de lijst (die je niet aan zwangere dieren mag geven).
Ook is verm-x volgens de site alleen getest op 1 type worm, ik heb dus geen idee of het ook tegen horzellarven werkt bijvoorbeeld.
Ik zie het als een goed toepasbare aanvulling/afwisseling, maar (nog) niet als totale vervanging.
Heerlijk als iemand eindelijk eens zegt waar het op staat: dat natuurlijke produkten niet per definitie gezonder zijn dan zogenaamde "chemische". Natuurlijk en dus gezond aan elkaar koppelen is de laatste jaren een modieus verschijnsel aan het worden, waar een aantal producenten brood (lees: geld) in ziet...
Datzelfde geldt met allerlei natuurgeneeswijzen die ook zo onbegrijpelijk populair zijn. In bepaalde kringen...