Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:30

Hanneke van de werkgroep kruiskruid schrijft op de diergeneesmiddelen topic http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=330 op het kruiskruid forum het volgende:
Het PDV heeft mij als antwoord gegeven dat NovelCure en de producten van dit bedrijf niet bij hun bekend zijn. Zij zagen de producten eerder als een medicijn dan als een aanvulllend diervoeder. Hierbij gaf ik aan dat het in Nederland niet gekenschets is als een medicijn en dat het vreemd aanvoelt. Zij gaven ook aan dat als het een aanvullend diervoeder is, dat het GMP gcertificeerd moet zijn. Het GMP logo/erkenning mag niet onrechtmatig gebruikt worden en dit zullen zij verder uitzoeken heb ik begrepen. Ik heb ze verwezen naar Taal zijn website, naar deze topic en naar de dsicussie op Bokt.

Dit wordt nu wel interessant, ik heb bij bureau diergeneesmiddelen nagevraagd of het een geregistreerd diergeneesmiddel is. Ook niet,
Rararara wat is het nou?

Esther

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:38

ravel schreef:

Als dat zo is, waarom heeft dan 1 paard bij mij eczeem en niet alle 3? Ze worden alle 3 onder dezelfde omstandigheden gehouden.
Als het antwoord echt zo simpel was dan had er m.i. al lang een oplossing voor het probleem geweest.

Mijn shetlander en fjord leven het zelfde. Alleen mijn shetlander is 28 en heeft pensioen. Mijn fjord van 10 jaar met eczeem rijd ik wel. Het heeft niet direct te maken met de huisvestigen. Maar met de overgevoeligheid. 1 persoon reageert heel erg op mugenbulten en de andere die voelt er niks van. Zo is het denk ik ook met paarden.

Een paar pagina's terug gaf iemand het vb dat bij haar zomereczeempaard altijd veel mugjes in de buurt zijn, en bij de andere paarden niet. Dit heeft Klaar ook. Als ik in de zomer uitschool kom. En er staat een zwetend, kletsnat paard in de wei. Dan weet ik al hoe laat het is. Klaar word dan weer bestormd met 1 mug. Een keer heeft ze zeker 30 min door de wei lopen te rennen met een mug (o.i.d) achter haar aan. Zelfs stil staan langs de shetlander maakte niks uit. De mug bleef bij Klaar hangen. Ik moet ze dan ook echt met een vliegenmepper weg slaan

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:42

Tja..

Zoals ik het nu begrijp zitten er wat rare kronkels in zijn redenering. Hij beweerd dat hij het middel op kinderen heeft getest? Dat kan echt niet waar zijn. Voor een medische toepassing voor het eerst op mensen mag worden toegepast zit er ongeveer 10 jaar vooronderzoek aan en minstens een paar publicaties.

Voor de rest vind ik het een raar verhaal.
Opzich kan ik mij best vinden in het verhaal van de afvalstoffen, maar geloof echt niet dat dat alles is. Bovendien is er nog iets anders met dat zonlicht...
Zonlicht bevordert de genezing-> genezing jeukt-> maar dat betekend niet dat zonlicht de oorzaak is van de jeuk!!

Zo zijn er nog veel meer dingen die hij zo uitspreekt zonder dat het waterdicht is. Nog zoeen is de erfelijkheid. Het is niet erfelijk, maar overdraagbaar zegt LT..
Op mijn beurt zeg ik dat hij dat niet kan bewijzen. Er is wel een manier...

Je moet een bevruchtte eicel uit een eczeemgevoelige lijn implanteren bij een niet gevoelige lijn en kijken wat er gebeurd. Tijdens de dracht worden veel stoffen via de placenta naar de foetus overgedragen.
Bekend is dat een deel van het immuunsysteem hierdoor 'óverdraagbaar' is maar ook via de moedermelk wordt het immuunsysteem opgebouwd.

LT staat wetenschappelijk nu best zwak. In de literatuur heeft eigenlijk iedereen zich gestord op de vliegjes, wat ik ook niet erg slim vind maarja.. Zolang hij geen waterdicht bewijs heeft ben ik niet overtuigd.

Het is wetenschappelijk bewezen dat er veel onstekingscellen zitten op aangedane plekken bij paarden met zomereczeem. Ook zit daar veel IgE, en stof betrokken bij de humorale afweer. Deze IgE is een kenmerk van een allergische reactie. Over opstapeling van toxinen onder de huid heb ik nog geen publicatie kunnen vinden...

Als iemand dat wel heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:56

Eigenlijk is het ook best wel intressant om te weten of exceem afhankelijk is met het geslacht.Hebben ruinen meer last als merrie's bv.En idd een hormoonstoring onze haf is een merrie en zo'n echt pismerrie.Dus van hormonale storing is zeker sprake.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 17:59

Over IgE heeft hij het zeker weten niet gehad. Dat had ik absoluut onthouden. Hij praatte voornamelijk over resorcine-gehalten.

En als hij het nou voedingssupplement noemt in plaats van geneesmiddel, mag hij het dan wel op mensen testen?

Na het lezen van jouw reactie gaat bij mij het metertje toch steeds verder richting kwakzalver.

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:35

Wind schreef:
Over IgE heeft hij het zeker weten niet gehad. Dat had ik absoluut onthouden. Hij praatte voornamelijk over resorcine-gehalten.

En als hij het nou voedingssupplement noemt in plaats van geneesmiddel, mag hij het dan wel op mensen testen?

Na het lezen van jouw reactie gaat bij mij het metertje toch steeds verder richting kwakzalver.

Inderdaad; ik heb hem ook nooit over IgE gehoord , met name over resorcine gehaltes en de Ca en Mg waarden.
Als ik het mij nog goed herinner geeft het resorcine gehalte de mate van ernst van het zomereczeem aan en geven de gehaltes Ca en Mg aan in hoeverre de darmen functioneren.

@wind; jij bent nog recent op een lezing van LT geweest, dit is het verhaal toch?

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:38

Wind schreef:

resorcine- gehalten Nadat ik zag hoe hij sommige termen wist te verkrachtten kan het natuurlijk dat hij het gewoon verkeerd heeft uitgesproken, maar het zegt mij nu even niks..Ik zal kijken of ik iets hierover kan vinden...
Ca is calcium en Mg magnesium maar zover komen jullie vast ook wel.

Bij een voedingssupplement moet er ook echt onderzoek gedaan worden. Je kan niet zomaar alles eten. Het misverstand is ook dat als het maar natuurlijk is het geen kwaad kan, maar niks is minder waar.
Zelfs als het een mix zou zijn van getestte middelen moet eerst getest worden of ze onder fysiologische omstandigheden niet met elkaar zouden kunnen gaat reageren. Hierbij kan gedacht worden aan verteringssappen of de lage zuurtegraad in de maag...

Bovendien moet getest worden met welke andere (genees)middelen het zou kunnen reageren. Als ik kijk naar welke instantie hij verwijst, zullen er zeker kinderen zijn die daar aan de kalmeringstabletten zijn o.i.d.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:40

p.s.

Denk dat Trisca wel weet wat de regels zijn om op mensen te mogen testen.
Weet wel dat de regels vorig? jaar enorm aangescherpt zijn voor zeg maar drogisterij producten, b.v. een product dat in de USA goed gekeurd is mag niet vanzelfsprekend de EUR/NL markt op.

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:01

[quote="trisca
[/quote]

resorcine- gehalten Nadat ik zag hoe hij sommige termen wist te verkrachtten kan het natuurlijk dat hij het gewoon verkeerd heeft uitgesproken, maar het zegt mij nu even niks..Ik zal kijken of ik iets hierover kan vinden...
Ca is calcium en Mg magnesium maar zover komen jullie vast ook wel.

.[/quote]

Toch handig om e.ea. te bewaren; heb wat aantekeningen gevonden met nog veel meer kreten;

Het bloedonderzoek: hippo ionic protein profile, wordt bepaald uit het bloedserum

Mijn paard bleek immuno deficient met een leverwerking van -11

Bij mijn paard waren een beta en een gamma (globuline?) te laag, de alpha was normaal

De Mg productie in de darm was te laag

Hoog biotine verbruik door stress

Een neg. hepatoxine/hepotoxine productie in de hersenen

hematoxine opslag in het bindweefsel

nog iets over een FRED waarde die de immuniteit aangeeft

en tot slot de resorsine/ resocine?

Nou Trisca................lig jij al in een deuk?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:22

Zijn er ook mensen waarbij bij het paard zomereczeem is geconstateerd voor het 2e levensjaar?
De verklaring in de literatuur is namelijk dat er geen IgE gemaakt kan worden voor het 2e levensjaar en dat daardoor dan pas zomereczeem kan ontstaan. Ik heb zo mijn eigen theorietje, maar dan moet dit wel kloppen

Medisch Biologen werken vaak met proefdieren. Het krijgen van proefdieren voor je onderzoek is al erg moeilijk. Je moet echt duidelijk bewijs hebben uit labwerk(waarom het zou werken op cellulair niveau). Voor het krijgen van proefpersonen moet eerst de molen van de proefdieren zijn doorlopen en dan nog kost het erg veel vooronderzoek en kan het niet zomaar worden toegepast.
Voor het aan mensen kan worden toegepast ben je meer dan 10 jaar en miljoenen euro's verder. Bovendien moeten eerst enorm veel risico's worden uitgesloten en worden de proefpersonen allemaal individueel gevolg(medisch). Ik denk niet dat LT daar het geld voor heeft..

ravel even opgezocht:

De globulines bestaan uit een aantal fracties. Het alfa-globuline vervult in het bloed de rol van transportmiddel (onder andere voor ijzer en koper), het bèta-globuline bevat stoffen die van belang zijn voor de bloedgroepen (agglutininen) en de gamma-globulinen bevatten de eiwitten die een rol spelen in de immuniteitsreacties (immuniteit staat voor onvatbaarheid voor infecties of de door bacteriën geproduceerde giftige stoffen). Deze immuniteitseiwitten (immunoglobulinen, immuunglobulinen) vormen de antfstoffen tegen uiteenlopende vreemde stoffen (antigenen) waarmee het lichaam in aanraking is geweest.

Vitamine H/ Biotine

Chemische naam: D-Biotine (engels: Biotin)
Molecuulformule: C10H16N2O3S
Molecuul gewicht: 244,3 g/mol

Hoewel Biotine ook wel vitamine H wordt genoemd, hoort deze stof toch tot de B-familie.
Het is een wateroplosbaar vitamine. Biotine kan in het lichaam worden omgezet in het coënzym biocytin (Molecuulformule: C16H28N4O4S, molecuul gewicht: 372.5 g/mol).
Biotine helpt bij het vrijmaken van energie uit de voeding en bij de vorming van antilichamen.
Dit vitamine is ook verantwoordelijk voor een goede conditie van de huid en de haren.
Een gebrek aan dit vitamine komt wel eens bij baby's voor. Dit is dan herkenbaar aan een ontstoken en schilferige huid.

Eigenschappen
- Voorkomt grijze haren
- Verlicht diverse vormen van spierpijn
- Helpt tegen eczeem, dermatitis en andere huidproblemen
- Helpt tegen kaalheid

Symptomen bij een tekort
- Eczeem??
- Vermoeidheid
- Verslechtering van de stofwisseling van vet

Voorzichtig en giftigheid
Biotine is onschadelijk, maar geadviseerd wordt maximaal 300 mg per dag te gebruiken, tenzij onder medische begeleiding.

Dosering en natuurlijke bronnen
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is vastgesteld op 0,15 mg (= 150 microgram) per dag.
De maximale veilige dosis is 300 mg per dag.
Belangrijke bronnen van biotine zijn onder andere: eieren, melk, fruit, noten, sojabonen, biergist, ongepelde rijst, vlees en vis.

Overzicht van de verschillende soorten vitaminen

Wat ik kan vinden over resorcine is dat het helpt tegen de acne..

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 19:39

Ik had ook al mijn twijfels bij resorcine toen hij erover vertelde. Ik heb het gegoogled, maar kon er niet bijzonder veel over vinden.

@ ravel: ja dit topic is gebaseerd op zijn lezing van 21 januari.

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:53

Oh mooi trisca dat je het topic gevonden hebt
Je brengt ons weer wat verder!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:48

wat een vaktermen en een hoop leters zeg!!
whehehe snap al bijna niet meer waar het om gaat.

wat ik ervan begrijp van de laatste posten is dat dieren met eczeem verhoogde waardes hebben die een allergie aantonen...

zou het kunnen...........

dat die dieren allergisch zijn voor een grassoort?
ik weet niet hoor, maar vroeger had je bijna geen eczeem paarden of in elk geval meer dan de helft minder dan nu, en er zijn tegenwoordig zoveel grassoorten bij gekomen die zo'n beetje iedereen in de wei heeft staan dat ze daar allergisch voor zijn?

alle eczeem dieren eten namelijk wel gras, ( en anders in gedroogde vorm---hooi/kuil)je zou haast gaan moeten proberen om dat uit te zoeken, bepaalde soorten weglaten ofzo..

weetnie hoor, zomaar een theorietje van mij

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:56

trisca schreef:
Zijn er ook mensen waarbij bij het paard zomereczeem is geconstateerd voor het 2e levensjaar?
De verklaring in de literatuur is namelijk dat er geen IgE gemaakt kan worden voor het 2e levensjaar en dat daardoor dan pas zomereczeem kan ontstaan. Ik heb zo mijn eigen theorietje, maar dan moet dit wel kloppen

Hoi,
Jazeker voor het 2e levensjaar!
Bij die van ons.... De eerste zomer dus als veulen al eczeem verdacht... de tweede zomer al meteen in hele erge maten. Wij hebben haar toen op vanalles laten testen (luizen, schimmel enz..) want je denkt toch.. zou het niet ??? Maar nee ook de 3e zomer jeuk helaas...

Dus wat mijn ervaring is dat het ook voor het 2e levensjaar bij paarden voor kan komen!
Groetjes Anne

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 13:31

http://v3.espacenet.com/textdoc?IDX=WO2 ... 067951&F=2
Hier is beschreven wat er in het middel zit, dit is het patent.
Uncaria tomentosa= kattenklauw
ballota nigra = Stinkende Ballote
glycyrrhiza glabra =Zoethout -
Eleutherococcus senticosus = ginseng
avena sativa= haver
Piper methysticum = kava kava
Melisse officinalis= melisse

Kava Kava mag niet verkocht worden in Nederland
http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... kava+kava/

Kava kava

Kava kava, ook bekend als Piper methysticum, wordt gebruikt als alternatief slaap- en kalmeringsmiddel. Het gebruik is niet zonder risico: kava kava kan bijwerkingen veroorzaken, zoals ernstige, onherstelbare leverbeschadigingen of tijdelijke huidaandoeningen en zenuwafwijkingen.

Kava kava heeft waarschijnlijk een rustgevend effect, maar meer onderzoek is nodig om dit te bevestigen. In verband met het risico op (soms fatale) leverbeschadigingen, is de verkoop van kava kava in Nederland en verschillende andere landen sinds 2002 verboden.

Op het kruiskruidforum is momenteel hier veel over te lezen.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=330

Esther

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:08

Is dit zijn tinctuur?

En dan die kattenklauw, wat voor toegevoegde waarde?
Una de Gato, (in het Engels: Cat’s Claw; in het Nederlands: Kattenklauw) kan betrekking hebben op twee planten waarvan de Latijnse namen luiden Uncaria tomentosa en Uncaria guanensis. Het vindt toepassing in de kwakzalverij als een “wondermiddel-kruid uit de Peruviaanse regenwouden” en speelt aldus in op de fascinatie met de exploraties van regenwouden. Uit verslaglegging in de alternatieve literatuur komt de bewering dat de plant door Peruvianen wordt toegepast bij de behandeling van kanker en dit wordt dan opgesmukt met pseudo-wetenschappelijke gegevens.

Bron: http://www.kwakzalverij.nl/php/display/p/213

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:16

Ik heb hier een stuk over bietenpulp wat ik interessant vind, zeker als er een gewenst resultaat bij leverbeschadigingen wordt verkregen.

In hoeverre dit bij exceempaarden kan helpen, weet ik niet, maar het kan ruw en kracht voer vervangen, met toevoeging van vitaminen en mineralen. Een goedkope probeersel om het tinctuur van Taal niet te proberen??

Bietenpulp als paardenvoeder: (on)gewenste effecten ?

Door: Annemarie F.S. Olsman

Bietenpulp is een voedermiddel met een omstreden reputatie; “het is rijk aan koolhydraten en dat is slecht voor een paard…”, “eenmaal opgenomen gaat het zwellen en dat veroorzaakt een maagruptuur…”, “het heeft geen voedingswaarde…”, “paarden vinden het niet smakelijk…”. Dit zijn allemaal uitspraken welke vaak het gevolg zijn van onwetendheid en wantrouwen jegens het product en zijn te scharen in de categorie ‘empirisch geneuzel’ omdat de effecten van bietenpulp als voedermiddel voor paarden nauwelijks zijn onderzocht. Toch zijn er de laatste jaren verschillende wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en worden er regelmatig discussies op internet gevoerd zoals in het onderstaande is samengevat. Hieruit blijkt dat ook bij de vaak genoemde relatie tussen bietenpulp en een slokdarmverstopping de vraag kan worden gesteld: feit of fabel?

Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine.'

Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.

Toepassing in de praktijk
Er zijn verschillende redenen, al dan niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, om bietenpulp op te nemen in het dagelijkse rantsoen.
Ten eerste zouden schrale paarden baat hebben bij pulp doordat ze sneller op gewicht komen en beter op gewicht blijven. Ook paarden die veel energie nodig hebben, maar niet onbeperkt krachtvoer kunnen opnemen (verzuring in de dikke darm), zouden welvaren bij bietenpulp. Pulp wordt om deze reden veel gevoerd aan renpaarden in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zou het een betere ruwvoerbron zijn dan hooi voor paarden met luchtwegproblemen: bietenpulp bevat veel vezels (lees: matig snel fermenteerbare koolhydraten), geen stof en geen schimmelsporen of allergenen die hooi juist wel bevat. Ook zouden paarden met gebitsproblemen makkelijker pulp op kunnen nemen dan hooi en zou het vanwege de goede verteerbaarheid een goed voeder zijn voor paarden die herstellende zijn van ziekte.
Naast bovengenoemde “praktijkervaringen” zijn er een aantal wetenschappelijk onderbouwde argumenten aan te dragen. Ten eerste zou bietenpulp het eiwitmetabolisme kunnen beïnvloeden, met name op het niveau van de absorptie van ammoniak. Door diverse auteurs wordt geadviseerd om paarden met leveraandoeningen bietenpulp te voeren. Dit advies is gebaseerd op het volgende: in de dikke darm zou bietenpulp enerzijds een pH daling induceren en anderzijds de microbiële groei stimuleren. Daardoor wordt er meer ammoniak met de mest uitgescheiden en dus minder ammoniak geabsorbeerd. Ammoniak wordt nog steeds gezien als een van de belangrijkste neurotoxische stoffen in de pathogenese van hepato-encefalopathie (HE). Een vermindering in de absorptie van ammoniak in de dikke darm zou het risico op HE verminderen en de lever ontlasten. De lever is immers het enige orgaan waar het neurotoxische ammoniak omgezet wordt in ureum, dat vervolgens door de nieren wordt uitgescheiden. Uit recent onderzoek blijkt dat het voeren van bietenpulp inderdaad leidt tot een daling in de veneuze ammoniakconcentratie.
Daarnaast is er beschreven dat het voeren van bietenpulp een daling in de veneuze creatinineconcentratie veroorzaakt. Mogelijk hangt dit effect samen met waarnemingen dat het voeren van bietenpulp leidt tot een verandering in het metabolisme van triacylglycerolen. Deze waarnemingen tezamen zouden kunnen duiden op een verandering in het energieverbruik van spieren. Echter, het mechanisme wat aan beide bovengenoemde waarnemingen ten grondslag ligt is niet geheel duidelijk en vraagt om nader onderzoek.
Tot slot zijn er vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen om aan te nemen dat bietenpulp de absorptie van mineralen zou beinvloeden.

Voorweken en smakelijkheid: gevaar …?
In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is voorweken (“natte pulp”) niet altijd nodig. In de literatuur is beschreven dat paarden 5 kg gedroogde bietenpulp (als brok) per dag opnamen zonder dat daarbij problemen werden gezien zoals een slokdarmverstopping. Problemen zijn echter niet ondenkbaar bij paarden die onvoldoende kauwen en/of wanneer water onvoldoende (niet ad lib) beschikbaar is. Ook blijkt het ene paard gevoeliger voor verstopping te zijn dan de ander. Daarom wordt door de meeste auteurs toch aangeraden om bietenpulp voor te weken in koud water (minstens 2 tot 3 uur) of in heet water (> 50 ºC, < 100 ºC en af laten koelen tot handwarme temperatuur). Voor de verhouding wordt geadviseerd: 3 L water op 1 kg pulpbrok. Alhoewel het zwelvermogen van pulp aanzienlijk is, zijn verhalen over maag- of darmrupturen niet gegrond bij gezonde paarden met een normale maaglediging en darmfunctie. Echter, bij paarden met ernstige motiliteitsstoornissen van het maagdarmkanaal (bijvoorbeeld een maagimpaction) is de kans op problemen zeker niet ondenkbaar.
Een bijkomend voordeel van voorweken is dat het voeren van poeders of oliën, zoals supplementen of geneesmiddelen, eenvoudiger wordt: door een supplement te mengen met de natte pulp is men er zeker van dat het supplement daadwerkelijk in het paard terecht komt en dat niet de helft aan de voerbak blijft kleven. Nadelen van voorweken zijn er echter ook. Ten eerste moet voorweken in koud water niet te lang duren (max 12 uur). De houdbaarheid van natte pulp is niet oneindig; schimmels afkomstig uit de omgeving gedijen prima op dit product. Ook treedt fermentatie op bij warme omgevingstemperatuur. Het mag duidelijk zijn dat dit de smakelijkheid niet bevordert. Dit probleem doet zich met name voor in de zomer. In de winter zou voorgeweekte pulp kunnen bevriezen; ook dit is niet bevordelijk voor de opname.
Over smaak valt niet te twisten, zelfs niet bij paarden. Voorgeweekte bietenpulp zou smakelijker zijn dan droge brok. Echter, paarden die niet gewend zijn om nat voer te eten kunnen in eerste instantie weigeren de geweekte pulp op te nemen. Een oplossing kan zijn om het krachtvoer (haver, biks, muesli) te mengen met de bietenpulp. En houdt immer rekening met het algemene principe van elke rantsoenwijziging: laat veranderingen geleidelijk plaatsvinden! Vaak wordt hiervoor een periode van 5 dagen aangehouden. Daarnaast is het van belang dat een paard ab lid beschikt over schoon fris water.

Verkrijgbaarheid en prijs
Bietenpulp is zowel nat (vers of ingekuild) als droog (gepelleteerd als brok) te verkrijgen.
Bij de fouragehandel is de brok verkrijgbaar in zakken van 20 of 25 kg. De prijs varieert tussen de E 5,- en 10,- per 25 kg. Voor zover bekend wordt bietenpulp niet verwerkt in Nederlandse commerciële krachtvoeders.
Hoeveel bietenpulp er dagelijks aan een paard gevoerd kan of zou moeten worden, hangt af van de reden waarom het opgenomen wordt in het totale rantsoen; is het de bedoeling om een deel van het ruwvoer (gras, kuil of hooi) òf juist een deel van het krachtvoer te vervangen? Wordt pulp gevoerd als extra energiebron naast het bestaande rantsoen? Of wil men een rantsoen samenstellen voor een paard met leverproblemen? Een rantsoenberekening biedt op dit soort vragen een eenvoudig antwoord.

Conclusie
Bietenpulp, al dan niet voorgeweekt, is een voedermiddel dat de energiedichtheid van het rantsoen aanzienlijk kan verhogen zonder dat daarbij het risico op verzuring in de dikke darm toeneemt. Daarnaast is bietenpulp een smakelijk, relatief eiwitarm product. De noodzaak of wens om bietenpulp voor te weken hangt samen met de eetgewoontes en eventuele ziekteproblemen van een paard en de praktische haalbaarheid. Alhoewel er sterke aanwijzingen zijn voor verschillende positieve effecten van bietenpulp op het metabolisme van het paard, dienen deze nader onderzocht te worden om de toepassing van bietenpulp in de (dieet)voeding en therapie van lever- en maagdarmaandoeningen beter te kunnen onderbouwen. De hoeveelheid bietenpulp welke gevoerd kan worden, evenals de noodzaak tot het supplementeren van mineralen en/of vitaminen, kan eenvoudig beoordeeld worden aan de hand van een rantsoenberekening.

Referenties

Literatuur:
Hallebeek J.M., Beynen A.C., 2002. Influence of dietary beetpulp on the plasma level of triacylglyerols in horses. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Jansen W.L., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Assessment of the minimum protein requirement of adult ponies. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Huurdeman C.M., Jansen W.L., Haaksma J., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Macronutrient digestibility, nitrogen balance, plasma indicators of protein metabolism and mineral absorption in horses fed a ration rich in sugar beet pulp. Submitted for publication.

Een uitgebreide literatuurlijst is op aanvraag bij de auteur te verkrijgen.

Websites:
http://staplhorse.tripod.com/beetpulp.html
www.paper-horse.com/askthevet/beetpulp.htm
www.shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml
www.xcodesign.com/aaep/displayArticles.cfm?ID=111
www.equinerescue.info/weightgain.txt

Over de auteur: Annemarie Olsman, oud-bestuurslid van VHiVer, heeft na het behalen van haar doctoraal Diergeneeskunde een excellent tracé programma doorlopen bij de HGP, Afdeling Voeding en Discipline Inwendige Ziekten. Dit excellent tracé programma, getiteld “Equine nutrition and hepatic function; a perfect match?” heeft zij in april 2002 afgerond. Op dit moment doet zij promotieonderzoek naar voeding en de ammoniakstofwisseling bij paarden en volgt de differentiatie coschappen.

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:56

Siggy schreef:

----- Original Message -----
From: Sigrid Dijkhuizen
To: ****
Sent: Monday, January 03, 2005 11:15 AM
Subject: meer info Eczit

Geachte heer Taal,

Waarom gebruikt u een laboratorium in Belgie ? WAAROM WOONT U IN NEDERLAND//?? OMDAT DIE SAMEN WERKT MET DE UNIVERSITEIT IN LEUVEN EN KASSEL BRD, WAAR IK AFSTUDEER. VERDER DE NEDERLANDSE UNIVERSITEIT o.a. WUR WAGENINGEN<WAREN BEZIG MET SUBSIDIES AAN TE VRAGEN VOOR HET STOMPZINNIGE MUGGEN ONDERZOEK.TN IK MET HET HET WETENSCHAPPELIJK BEWIJS HIERVOOR KWAM DAT HET NIET KON.. VERKEERD MOMENT DUS. MINISTER VEERMAN SPRAK HIER LATER ZIJN VERWONDERING OVER UIT> NEDERLANDSE UNIVERSITEITEN BEPERKEN ZICH TOT PUBLICATIE STUDIES EN GEEN WETENSCHAPPELIJK PRAKTIJK KLINISCH ONDERZOEK. NEDERLAND LOOPT WAT DAT BETREFT ACHTER DE FEITEN AAN.UTRECHT<HEEFT ZIJN GOEDE NAAM ALLANG VERLOREN IN DE WERELD EN BETEKEND NIETS MEER WAT BETREFT KWALITEIT!!!!.
Ik hoop dat u mijn vragen kunt beantwoorden. U zult vast begrijpen dat ik graag mijn paardje met (nog vrij lichte) zomerexzeem wil helpen,

maar niet zomaar van alles wil toedienen, zonder dat ik weet wat ik haar geef. Ik zal uw antwoorden dan ook zeker bespreken met

mijn dierenarts. MOET U ABSOLUUT DOEN. VERTEL HEM DAN OOK MAAR DAT MIJN ADVISUERS PROF T>BAARS en PROF DR HC DR F NEMETH ZIJN. IK BEN GEEN JOMANDA

MET VRIENDELIJKE GROET LEEN TAAL>

Met vriendelijke groeten,

Sigrid Dijkhuizen

Heb eens stevig gegoogled maar in Leuven is geen prof. Baars te vinden en ook geen prof. Nemeth (alleen iemand uit Budapest, telecommunicatie).
De site van univ. Kassel Brd is wat onduidelijker maar ook daar nog niet 1 van beide professoren gevonden!

LT heeft mij ook eens iets verteld over een leerstoel in Kassel........ iemand die daar wat meer van af weet?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:20

ellepel schreef:
:D
wat een vaktermen en een hoop leters zeg!!
whehehe snap al bijna niet meer waar het om gaat.

wat ik ervan begrijp van de laatste posten is dat dieren met eczeem verhoogde waardes hebben die een allergie aantonen...

zou het kunnen...........

dat die dieren allergisch zijn voor een grassoort?
ik weet niet hoor, maar vroeger had je bijna geen eczeem paarden of in elk geval meer dan de helft minder dan nu, en er zijn tegenwoordig zoveel grassoorten bij gekomen die zo'n beetje iedereen in de wei heeft staan dat ze daar allergisch voor zijn?

alle eczeem dieren eten namelijk wel gras, ( en anders in gedroogde vorm---hooi/kuil)je zou haast gaan moeten proberen om dat uit te zoeken, bepaalde soorten weglaten ofzo..

weetnie hoor, zomaar een theorietje van mij

Wat mijn idee nu is (kan het ook helemaal mis hebben:+ )...
Is dat er eigenlijk teveel allergieen onder zomereczeem geschoven worden. Volgens mij is er een groep paarden die een storing heeft in het immuunsysteem waardoor kleine irritaties (kunnen vliegjes zijn, maar ook voer, zon, gras etc..) door het lichaam groot worden bestreden. Er zijn afweersystemen in het lichaam; cellulair( door witte bloedlichaampjes) en humoraal( door antilichamen zoals IgE).
De dieren met die 'afwijking' reageren zo heftig dat ze direct het grof geschut in werking zetten.

Het nadeel is dat dit een hoop rotzooi achter laat. De cellen scheiden namelijk veel cytokinen( stofjes ) uit die andere cellen roepen of activeren. Hierbij worden ook wel eens per ongeluk gezonde cellen geruimd. Bovendien blijven deze stofjes een tijdje in het weefsel en is er een soort cascade van reacties die snel een chroninsch karakter krijgen.
Dit word alleen maar erger als het paard door de jeuk de wonden openhoud...

Hierdoor komt het paard in een soort vizieuse cirkel terecht soms zelfs zo erg dat de jeuk de hele winter aanhoud.

Maar ik kan het hier ook helemaal mis hebben hoor....

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:22

Je hebt hetzelfde gevonden als ik vond, niets dus.
Ik krijg een nare smaak in mijn mond van het hele middel. Ik snap ook gewoon niet dat er geen enkele wetenschappelijke publicatie is.
Ligt bij het vertaalbureau dus, vol met taalfouten.Vergeef me de woordspelingen

Esther

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:29

Ik heb wat wetenschappelijke artikelen over Piper methysticum.
Maaarr.... De link via Rug loopt nu niet helemaal door, dus ik heb geen toegang tot de artikelen....

Ik blijf het proberen hoor

hebben jullie deze al: http://www.herbmed.org/Herbs/Herb110.htm

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:35

Welke link moet je hebben Trisca? Ik kan vrijwel overal bij, ook als het niet werkt. Ben assistent webmaster geweest voor de RUG en heb mijn rechten nog.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:38

Wind schreef:
Welke link moet je hebben Trisca? Ik kan vrijwel overal bij, ook als het niet werkt. Ben assistent webmaster geweest voor de RUG en heb mijn rechten nog.

Vorige week deed deze link het nog..
http://www.rug.nl/bibliotheek/locaties/bibCMB/links/pubmed.
Dan krijg je een RuG tekentje erbij en kan he daarmee de gehele artikelen ophalen...
Dus de link van Pubmed via RuG

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:42

Oh, bedenk me net iets: er wordt dit weekend groot onderhoud aan de site gepleegd en een server vervangen, dus daar zou het best aan kunnen liggen. RUG is trouwens tegenwoordig met 3 hoofdletters.
Laatst bijgewerkt door Imre op 28-01-06 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:42

ooooo ok