[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

kler

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:56

ik heb een beetje een domme vraag, kan je voor je paardje gewoon elke zonnebrand gebruiken? of moet je speciale kopen?
ik heb een fjord die in de zomer ook heel veel last heeft van vliegen e.d. en is heel erg bang voor sisgeluiden, ik kan niet met een spray in de buurt komen. heb geprobeert met die vliegengels, maar die lijken (bijna) niet te helpen, of maar heel kort. ik weet niet of het zomereczeem is, het worden geen wondon o.i.d.
maar ik denk dat ik deze zomer dan maar knoflookpoeder ga gebruiken, ik heb vorig jaar knoflooksnippers door d'r voer gegeven (ruim vantevoren begonnen), maar naar mijn idee had dat niet zo veel effect. ook heeft ze onder d'r buik altijd heel veel jeuk en bulten, iemand tips daarvoor? ik woon aan het water (polder) dus het stikt echt van de muggen, heel naar...

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:21

Ik heb goede ervaringen met notenmelk van het kruidvat, de notenolie daarin werkt ook nog als ongediertje afweer. Je kunt er tegen de muggen ook nog een flesje citronella-olie (ook kruidvat) doormengen, wel uitkijken met de ogen van je paard.

Met knoflook heb ik ook hele goede ervaringen mijn stalgenootje had de hele winter trouw knoflook gevoerd in de veronderstelling dat dat tegen de dazen zou werken, niet dus, de eerste beste keer dat wij 'szomers samen buiten gingen rijden zat zijn paard onder de dazen en was mijn paard voor het eerst in zijn leven eens daasvrij, terwijl hij normaal zwijmelsterk No 9 op lijkt te hebben voor dazen

Tegen jeuk van muggenbulten werkt met water verdunde azijn erg goed.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:30

Romeotje schreef:
Mij haf heeft ook zomereczeem en ik had verleden jaar een middeltje wat super werkte, ik verkreeg het via een DA in Den Bosch geloof ik. het is een fles van een liter voor 45 euro ofzow, en je kunt er erg lang mee doen en het werkt echt super goed! mijn verzorgster en ik zijn het op een gegeven moment (werd betaald door iemand anders) ook op 2 manege pony's gaan gebruiken, deze 2 hadden echt heel erg eczeem en idd ook tot grote bloedende wonden aan toe schuren, en binnen 2 weken zag je al heel groot verschil en na een maand waren de wonden weg en schuurden ze niet meer. ik zal voor de liefhebbers eens uitzoeken welke DA het ookalweer was en hoe het spul ookal weer heette. het werkt namelijk echt supergoed en met die fles van een liter kun je echt de zomer doorkomen.

Ik heb gebeld: het is een niet natuurlijk middel (dat wil ik natuurlijk altijd even weten ) en het kost 42 euro een HALVE liter en is het is een samenstelling die de dierenarts zelf maakt. Heet gewoon Lotion en is daar verkrijgbaar.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:33

irmaz schreef:
Ik heb goede ervaringen met notenmelk van het kruidvat, de notenolie daarin werkt ook nog als ongediertje afweer. Je kunt er tegen de muggen ook nog een flesje citronella-olie (ook kruidvat) doormengen, wel uitkijken met de ogen van je paard.

Met knoflook heb ik ook hele goede ervaringen mijn stalgenootje had de hele winter trouw knoflook gevoerd in de veronderstelling dat dat tegen de dazen zou werken, niet dus, de eerste beste keer dat wij 'szomers samen buiten gingen rijden zat zijn paard onder de dazen en was mijn paard voor het eerst in zijn leven eens daasvrij, terwijl hij normaal zwijmelsterk No 9 op lijkt te hebben voor dazen

Tegen jeuk van muggenbulten werkt met water verdunde azijn erg goed.

Kijk alsjeblieft uit met die kl*te Citronella olie, ik heb er een verbrand paard aan gehad, de vellen hingen aan zijn mond (heeft wit/roze mond die verbrand)
Wat ik heb gekocht is een zonnebrandnetje van de Paardendrogist wat al erg goed hielp en daarna een masker uit Amerika met speciaal een netje voor de neus van UV werend materiaal, perfect gewoon!! Ook geen ontstoken ogen meer van de vliegen. Hij ziet er wel uit als een Alien maar dat doet ie toch al met zijn Boett!!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:26

Ik kreeg van de week een folder over PCS Cojosol producten… heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het namelijk vrij duur spul.

Wij hebben het bij mijn paard gebruikt. Het leek even te helpen maar later schuurde hij weer vrolijk verder.

Wel gebruik ik de shampoo zomers regelmatig. Het helpt namelijk wel redelijk tegen de jeuk. Daarnaast krijgt mijn paard een soort reinigingskuur van de paardendrogist.

Ook merk ik wel verschil na het overstappen van de luzerne en de meusli van hartog naar voer van Havens. Hij krijgt nu alleen nog granenmix, elektrolyten voer en hooi.

Ook spoel ik hem zomers bijna dagelijk af met water na het werken. Ook dit scheelt weer.

Mijn paard is ook ingespoten met (kan ff niet op de naam naam komen cost....) Hier werd hij alleen maar ziek van en ik was 280 euro armer.

Hij staat zomers bijna altijd op stal met een bucas vliegendeken en 24 uur per dag een vliegenvanger aan.

Heel soms loopt hij een half uurtje buiten als het donker weer is en lekker waait.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:22

simongek schreef:
Ook merk ik wel verschil na het overstappen van de luzerne en de meusli van hartog naar voer van Havens. Hij krijgt nu alleen nog granenmix, elektrolyten voer en hooi.

Wat was precies het verschil? Ik heb de switch andersom gedaan (Havens --> Hartog) en dat werkte bij mijn paarden erg goed.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:50

Wij wilden het voer van Hartog niet meer door de melasse die erin zit.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:14

irmaz schreef:
simongek schreef:

Wat was precies het verschil? Ik heb de switch andersom gedaan (Havens --> Hartog) en dat werkte bij mijn paarden erg goed.

Muesli en biks enzo bevatten te veel koolhydraten en eiwitten en suikers. Melasse (=stroop) bevat ook veel te veel suikers. Ik heb gewoon de granenmix+ van Subli, doet ie het ook goed op en is niet te heet zoals veel mensen denken!

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:17

Josefien schreef:
Ik heb gebeld: het is een niet natuurlijk middel (dat wil ik natuurlijk altijd even weten ) en het kost 42 euro een HALVE liter en is het is een samenstelling die de dierenarts zelf maakt. Heet gewoon Lotion en is daar verkrijgbaar.

nouwja, halve liter, ik vind het allemaal best , het enige dat ik weet is dat het super werkt, en ik er de hele zomer mee vooruit kon, of iig zo goed als.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:26

Romeotje schreef:
kee dan
twente - best, das nogal een eindje

misschien kun je via haar vragen hoe het heet, zoals ik net al zei, ik heb op het moment niet echt makkelijk om te kijken hoe het heet

nee, ik kom er nooit meer. Zoals je al opmerkte, ik woon nu in Twente. Maar ik woonde eerst in Eindhoven en had mijn paarden toen staan in Son en Breugel. En dan ben je nogal eens een keer vlot in Best.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:28

Ilsel schreef:

Ik denk dat er veel verschillen zijn bij paarden onderling, zoals vaak bij allergieën. Vaak is het toch zoeken naar een geschikt middel voor jou paard.

Groetjes, Ilse

dat denk ik dus ook! En kom er maar eens achter wat voor allergie het is, waar het aan ligt, en welk middeltje het beste werkt!

vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:02

Hoi allemaal,

Ik lees net over lidocaine (de zalf) dat dit ook goed is tegen de jeuk, ik weet alleen niet hoe lang je dit kunt gebruiken.
Dit kun je natuurlijk even na vragen bij de veearts of denk ik ook huisarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:58

ik had aan het einde van vorig jaar summerwash van de ruitersportzaak, hielp wel heel goed.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:29

vrijdag schreef:
Hoi allemaal,

Ik lees net over lidocaine (de zalf) dat dit ook goed is tegen de jeuk, ik weet alleen niet hoe lang je dit kunt gebruiken.
Dit kun je natuurlijk even na vragen bij de veearts of denk ik ook huisarts.

Kijk daar goed mee uit, want daar zitten hormonen in en dat is weer iets wat niet goed is voor je paardje. Net zoals die corticosteroïde injecties of tabletten, het is allemaal rotzooi

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:13

ik heb ook een paard met eczeem
zit nu een vlinke kale plek
maar ik gebruik nu sweet ich (helpt redelijk)
maar je blijft een kale plek zien
en een deken in de zomer lijkt me nog al iri zitten:P
maar hij heeft het niet zo erg
een meisje zei dat hij schurft had maar dat is besmettelijk en dat heeft een pony die ook bij santos staat die heeft niks
maar ik heb het hele topic niet doorgelezen
maar ik weet echt niet wat ik moet doen
vroeg binnen zetten kan ook niet want hij heeft een hekel aan de box
en hij staat in een uitloop stal
hij krijgt vee lvitaminen binnen +voer enz
maar het kan niet te duur zijn want zoveel geld heb ik niet (groeit niet op m,n rug)

ManOnniie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:23

Mijn pony heeft ook elke keer weer exceem.. Zo irritant ze schuurt ook echt door tot de bloed en je ziet ook soms hele rare beestjes zitten in haar huid die halen we er dan uit met een tekentang omdat we niet zeker weten wat het is.. maar we hebben echt alles al geprobeert.. maar van zo'n deken heb ik nooit gehoord..?! Hoe duur is dat en kan je het gewoon in een paardenwinkel kopen..? Ik vindt het ook echt vervelend voor mijn paardje want ze heeft er heel veel last van..

Gr manOnniie_

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:13

bij divoza hebben ze een goedkopere eczeemdeken, gewoon even op hun site gaan zoeken.
via verkoopsites kun je ze soms wel 2e hands kopen, zeker de moeite waard, gewoon even gaan zoeken

de echte boett-dekens zijn wat duurder,maar ik ben er zelf inmiddels wel al achter dat als je alle smeersels en spul bij elkaar optelt wat je elk jaar koopt je ook een behoorlijk bedrag neertelt..

ik ga dit jaar zeker voor t eerst een eczeemdeken proberne, en ben heel erg benieuwd wat dat voor verschil gaat maken.

ManOnniie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:13

Okee dankjewel ik ga het zeker zoeken want ik wil er echt vanaf!

Hippolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:21

post verwijderd
commerciele advertenties zijn niet toegestaan op medisch.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:18

Zo, ff reclame maken ofzo ?
Iemand ervaringen met dit middel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:00

En vertel eens, heeft Lingh ook zomerexceem??

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:36

voor de mensen die het eerder ook al hebben gevolgd over traumeel, dit jaar heb ik weer een nieuw paard, 2 zelfs die ik mag volgen in de behandeling. 1 staat in nederland, en 1 staat in duitsland. Die in duitsland behandel ik zelf.
Ik zal de bevindingen hier weer opschrijven. Vorig jaar was het zo'n groot succes dat mijn pb box bijna overbelast werd met vragen over hoe en wat van traumeel. Josefien weet er alles van, dus die kan je ook alles vragen
Eeven in het kort, traumeel is een homeopatische vloeistof. Het zit in 5ml ampullen en je moet dit per injectie toedienen. je begint er mee op 1 maart, de 2e spuit op 14 maart en de 3e spuit op 28 maart. Daarna zodra de allereerste tekenen van jeuk zich voor doen. Vergeet je te spuiten dan is al je werk voor niks geweest helaas. Het kost E1,- per spuit, en per jaar heb je voor de ergste gevallen zo'n 25 spuiten nodig. Voor de mindere gevallen kom je er al met 10 spuiten.
Het paard wat ik in duitsland behandel is een heel erg geval. Deze merrie is elk jaar aan het schuren tot bloedens toe, alles er af. Het is een warmbloed, en ik geloof dat ze boven de 7 jaar is nu.
Het andere paard is er vorig jaar mee begonnen. Eigen fok van iemand, en het is nog een erg jong dier, ik geloof nu 3 jaar oud. Echt heel erg schuren deed hij niet, maar wel zo dat aan het eind van het jaar de manenkam dik en opgezet was. Staart idem.

Wellicht erg leuk om te volgen, want het is goedkoop, en tot nu toe werkt het vrij vaak op de patienten. *tequilla* hier gebruikt het bij haar tinker, en die heeft er ook baat bij, evenals de fries die daar op stal stond.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:50

He sherwood, jij woont helemaal niet ver bij mij vandaan. Mogelijk zou je mijn paard eens kunnen helpen! Ik woon voorbij Uelsen, net over de grens, vooraan in gem. Tubbergen! misschien ken je dat wel.

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:32

En kan je die Traumeel zelf toedienen dan?

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:03

Ja dat kan hoor Desiree. Vind ik wel leuk om te doen, en te volgen.
Ik mag zelf spuiten omdat ik da assistente ben. Tenminste op paier. Ik prik al mijn paarden zelf, maakt voor mij niet uit.
Maar ik ben van mening dat iedereen traumeel zelf kan toedienen.
Er zijn namelijk 2 manier om dit te spuiten. Manier 1 kan echt iedereen.
1: trek de ampul leeg in een spuit, en plaats deze daarna in de hals of de borstspier van het paard. Zuig even aan, en kijk of je geen bloed ziet. Als dat wel het geval is moet je opnieuw steken, anders kun je de traumeel er zo in spuiten.

2: neem de ampul en trek de inhoud in een 20cc spuit. Steek daarna de naald in de halsader en trek de rest van de spuit vol met bloed. Nu heb je in de spuit een mengsel zitten van traumeel en eigen bloed. Dit mengsel injeceer je onderhuids.

Het verschil tussen deze 2 methoden is de snelheid en de manier van opnemen in het lichaam. Maar na proberen bleken ze allebij te werken. Ik spuit namelijk op manier 2, maar de tinker van *tequilla* en de fries daar op stal zijn op manier 1 gespoten.

Manier 2 is de manier van de da, dus neem ik aan dat die het beste is. Maar kennelijk werkt manier 1 ook prima, dus eigenalijk moet het niet veel uitmaken.