[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:45

wat is pbh spray?

ik wil inderdaad op de muur een rubber matje plaatsen en op de ijzeren kan hij beter vanaf blijven..

het wordt vannacht de tweede nacht dat hij zonder staat,hij doet het zo af en toe en heeft toch heel de dag hooi.

droebel

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:16

PBH spray is spul dat je bijv. op dekens, manen of hout enz. kan sprayen zodat ze er vanaf blijven. het stinkt en smaakt ontzettend smerig.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:38

okidoki,dat wordt weer een ritje ruitersportzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 23:45

Daar zal ik ook eens een paar bussen van in gaan slaan

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:06

moet ik eigenlijk wel een plekje aanbieden waar hij mag luchtzuigen of kan ik ook alle randen met cribbox smeren?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:13

Ik zou een veilig luchtzuigplekje aanbieden.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:51

Als je wilt dat hij echt stopt met zuigen zou ik hem geen luchtzuigplek geven. de jouwe doet het nog niet continu dus je kan er nog voor zorgen dat hij ermee stopt voordat hij er echt verslaaft aan is.
als ik de mijne een zuigplek gegeven had, dan was hij nu nog aan het luchtzuigen. ik heb hem dus geen plek gegeven en hij is er voor 95% mee gestopt. ik heb het dus kunnen doorbreken terwijl hij normaal een hele tijd achter elkaar stond te zuigen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:14

vergeet niet dan mijn ruin al 15 jaar ernstig kribbebijt..
ik heb hem pas 4 maanden en ben dus aan het onderzoeken/testen met hem..

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 14:54

Toen k mijn paardje kocht was hij net begonnen met luchtzuigen. Bij ons kwam hij in een binnen stal terecht, en die stal was van hout. Hij was de hele tijd aan het bijten en luchtzuigen. We hadden toen van iemand van stal cribbox gehad, en dat op zijn stal gesmeerd. Ook vertelde ze dat sambal goed helpt. Dus wij zn hele stal insmeren met sambal en cribbox. Na een tijdje hebben we een luchtzuigband gekocht en omgedaan. Een vriendin van mij ging weg met haar paardje en haar stal kwam vrij. Dat was een buitenstal, zonder hout (ijzeren randjes om het hout). Hij was toen gelukkig gestopt, omdat hij het alleen maar op het hout deed. Alleen laatst waren de drinkbakken bevroren, en kregen ze zo'n plastic emmer aan de deur om uit te drinken. Daar is hij toen weer op begonnen. Nu het niet meer zo koud is zijn die emmers weg, maar doet hij het op zijn gewone drinkbak. Ik ben bang dat hij die van de muur trekt, en dat de leiding springt of zo iets. Om hem af te leiden zetten wij hem veel buiten, maar nu luchtzuigt ie buiten op het hek ook al. Dus we hebben hem maar weer die band om zn kop gedaan, maar nou was hij van de week aan het hoesten en heeft mn moeder m weer afgedaan. We geven hem veel hooi en wortels zodat hij wat te doen heeft in zn stal. In de zomer als hij lekker in de wei staat doet hij het niet. Het is alleen als hij zich verveelt.
Is er iemand die een ander middeltje weet om hem ermee te laten stoppen?

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:50

ander middeltje:band af.

heel de dag hooi,geen biks maar muesly,veel naar buiten,cribbox en rubber plaatsen,maagcompositium kopen.

dit is wat ik inmiddels geleerd heb en het werkt nog ook!

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:43

Hij krijgt zelf zijn band ook af, en ik wil hem niet te strak doen.

We geven hem al extra hooi, musli i.p.v biks, we proberen hem zo veel mogelijk buiten te hebben, cribbox hebben we ook geprobeerd. Rubber plaatsen op zn drink/voerbak kan niet.

Ik heb op een site ook iets gelzen over Essentiële Oliën tegen luchtzuigen: Venkel Zoete Cult. Is er iemand die dat aan zijn paard geeft?

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 20:59

mijn paard is sinds een blessure 4 jaar geleden gaan luchtzuigen ( waarschijnlijk heeft ze het vroeger bij de oude eigenaar ook wel eens gedaan want dit kwam naar voren tijdens de keuring toen ik haar kocht....maar ze heeft het eerste jaar dat ik haar had het niet gedaan) ze stond op boxrust.

Het werd steeds erger, gek werd ik ervan. Cribbox, PCB spray, miracle band alles geprobeerd. Van die Miracle band kreeg ze hele wonden en dat ding moest steeds strakker. Ze stond niet meer naar haar zin op stal en door de stress ging ze écht 24 uur per dag zuigen, het aantal keren dat mijn paard koliek heeft gehad (en 1x naar utrecht was ze bijna dood ) is niet meer te tellen.

Ben van stal veranderd en in haar nieuwe thuis was ze al veel relaxter en steeds minder zuigen. Heb de band ook afgelaten want vond het zó zielig al die wonden!! Ze is voor algehele controle door Laarakkers nagekeken en heb maagcompositum meegekregen......het duurde even tot ik resultaat zag maar nu doet ze het alleen nog na het eten en ze is véél relaxter ook met rijden, ze is nogal stresserig en met rijden als ze al stress/nervositeit had met rijden werd het alleen maar erger omdat die maagzweer ging opspelen. Nu is ze veel makkelijker te rijden, ook op wedstrijden, en is ze veel makkelijker rond te houden in haar lijf omdat haar maag nu optimaal alle voedingsstoffen opneemt. Plus de koliek blijft uit !!

Luchtzuigen komt niet alleen voort uit verveling, ook uit pijn en irritaties. Denk dat je beter op zoek kunt gaan naar de oorzaak dan het tegen te gaan met een luchtzuigband of andere middeltjes. Ik heb er spijt van dat ik het niet eerder wist !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:04

Citaat:
Luchtzuigen komt niet alleen voort uit verveling, ook uit pijn en irritaties. Denk dat je beter op zoek kunt gaan naar de oorzaak dan het tegen te gaan met een luchtzuigband of andere middeltjes.

En dat is een waarheid als een

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:06

shaollanneke: waar kreeg je paard koliek van?

en toch durfde je de band daarna af te doen?
dat vind ik knap van je..

ik vond het nu al eng om het te doen na dat mijn pony hem 15 jaar heb omgehad..

trouwens,nog een vraag aan alle experts..

maagcompositium heb ik vandaag binnen,er staat bij liever niet met voer vermengen,hoe krijg je dan twee schepjes poeder binnen?
in een appel ozfo of op brood?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:15

Ik doe het poeder door een schepje appelmoes en doe dat in een grote spuit van 60ml (gekocht bij apotheek = sondevoedingspuit) en spuit hem zo als een wormenkuur in haar mond. Werkt perfect.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:23

ik deed het gewoon door het voer, schepje 's morgens en schepje 's avonds en beetje nat maken!

waar ze nou precies koliek van kreeg dat weet ik niet, maar zal toch ook te maken hebben met dat ze haar eten niet goed verteerd en te veel stress wellicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:34

Advies van Den Hoek (praktijk Eric Laarakker) is een kwartier voor het eten, staat ook op het emmertje: bij voorkeur buiten de maaltijd om.

Daarom doe ik het met appelmoes in zo'n spuit dat werkt perfect, ze vind het zelfs erg lekker

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:41

Gast8253,maar het is niet zo praktisch 2 x een spuit in hun mond.

in een dubbelgevouwen boterham ga ik het denk geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:58

Wat vind je er niet praktisch aan? Ik vond het juist een heel handige oplossing. Bij mijn paardje werkt het prima en je hoeft de spuit alleen maar in hun mondhoek te doen, die van mij staat al met haar mond open als ik met die spuit kom Moet ik wel bij vertellen dat mijn paardje ook een flessenveulen is geweest dus gewend is aan een soort gelijk iets in d'r mond. Maar het door een lepel appelmoes roeren en dan op een boterham smeren kan ook hoor.

ravel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:27

casanova schreef:

heel de dag hooi,geen biks maar muesly,veel naar buiten,cribbox en rubber plaatsen,maagcompositium kopen.

inderdaad, luchtzuigen is meestal uit verveling. Je paard afleiding bezorgen met bv hooi is een goed idee

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:03

ravel schreef:
casanova schreef:

inderdaad, luchtzuigen is meestal uit verveling. Je paard afleiding bezorgen met bv hooi is een goed idee

daar ben ik het niet helemaal mee eens,maar in beide gevallen ,probeer het met de band af..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:14

ravel schreef:
casanova schreef:

Pumba doet tijdens het hooi eten,gewoon lucht zuigen..
Heb al spray geprobeerd en zo'n band.
Hij staat nu de meeste tijd op de wei,daar kan hij het niet doen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:19

indianrose..

je hebt nu dus geprobeert het te stoppen met hooi,band en spray,waardoor meest meer stress veroorzaakt word en maagproblemen niet verholpen worden.

waarom niet laten zuigen(nu de wetenschap zo ver is dat het dus niet erg is als iedereen dacht) en wat dingen aanpassen en de mogenlijke maagproblemen aanpakken..

dus:
geef een plekje met rubber tegen slijtage tanden.
geef de hele dag hooi
vervang biks door licht verteerbare muesly
zoveel mogenlijk buiten
hooi voor de mueslymaaltijd
en bij paardendrogist maagcompositum bestellen(goedkoop en doe er lang mee!) en brengt rust in de maag.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 17:55

luchtzuigen is niet alleen uit verveling! het heeft vaak ook een medische oorzaak.

Ik heb het spul ook gekregen van Laarakkers, ik mocht het gewoon over het voer heen doen en beetje water erover ivm stuiven van het poeder.
Maar ieder z'n eigen manier, toch ? Als het maar werkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:18

Rubberen rand is eigenlijk niet meer nodig,want hij heeft alleen zijn ondertanden en kiezen nog
(Zal wel eens een foto maken )

Afbeelding

Zoals je op de foto ziet,doet hij het dus overal..
Kan het wel gaan afstraffen,maar dat heeft toch geen zin.