Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:45

weet ik russel, maar weet kinke dat ook?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:45

farrier schreef:
kinke, waarom heb jij je paard in een wei. haal de omheining weg. da's toch veel natuurlijker?

Volgens mij heb je de vertaling van het woord 'natural' hier een beetje te letterlijk genomen. Dat komt vaker voor bij no-native-speakers.

Inderdaad je kunt het interpreteren als:
Paard naar de prairie of poesta transporteren, vrij geven aan de elementen en aanwezige roofdieren, te weinig voedsel e.d. Helicopter huren op een stipje in de kudde wijzen en zeggen: "kijk dat is nou mijn paard. Natural of niet".

Maar natural kan ik het kader van natural horsemanship slaan op de wijze van communiceren, op het paard als paard behandelen. Een paard geen menselijke eigenschappen toedichten (zoals ik heb een jas aan dan moet mijn paard het ook wel koud hebben). Rekening houden met het feit dat paarden kuddedieren zijn, die ook nog eens 80% van de dag bezig zijn met gras eten en derhalve een maag hebben die berekend is op heel weinig voer.

En dan krijg je een stroming die probeer zoveel mogelijk rekening te houden met omstandigheden waarin een paard zich lekker voelt. In een groep op de wei (en ja ik heb ook een paard met veel XX in de stamboom en ze staat desondanks heerlijk in een gesettelde kudde de hele dag). Een stroming die niet bij het geringste zuchtje wind of regen het paard onder een lading dekens zet, en mensen die de hoeveelheid brok aanpassen aan de fysieke mogelijkheden van een paardenmaag, of heel vaak per dag voeren. Dat soort dingen. Dat is dus natural in de goede betekenis van het woord.

En zo zijn er ook mensen op zoek naar een alternatieve methode van bekappen. Methoden waar ik het niet altijd mee eens ben, maar die zeker hun positieve kanten hebben. Het zelfde geldt voor hoefschoenen: ik zou met een paard dat in principe uitstekend met blote voeten loopt, altijd kiezen voor hoefschoenen als ik af en toe wat langer de harde weg op moet bijvoorbeeld. En ik ken teveel voorbeelden van ruiters die af en toe een wedstrijdje springen en daartoe hun paard het hele jaar op ijzers hebben. Om er pinnen in te kunnen draaien.

Anoniem

Re: Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:49

Ik vind juist het onderschrift een heel wijze.

Als we alles heel natuurlijk willen moeten we van onze paarden afblijven .
Helaas lenen onze landen zich daar niet voor.

ik heb een vriendin met een wilde kudde in het zuiden van Spanje en dat is ook altijd niet prettig voor de dieren hoor.Breekt er één zijn been als hij van een rotswand af dondert.Ligt hij daar ook maar.Haar man is dan zo dapper om ze dood te durven schieten.
Ik heb het met haar over natuurlijk bekappen gehad. hun kappen dus eigenlijk praktisch niet dat doet de natuur daar zelf.Maar ze zegt ook je kan onze manier van rijden en leven niet vergelijk met nederland of belgie de omstandigheden zijn heel anders.hun doen daar wel lange ritten met hun paard maar zonder zadel en met paarden die zonder omheining leven.
Wat ze wel doen en daarbij ook ingrijpen in het natuurlijk leven is de paarden bij voeren.Ze gaan op een heuveltop staan fluiten en roepen en uit het niets komt de kudde aan, prachtig om te zien.
maar nu begin ik af te dwalen. sorry

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:53

farrier schreef:
weet ik russel, maar weet kinke dat ook?

Niet flauw gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:56

silvana schreef:
Ik vind juist het onderschrift een heel wijze.

Als we alles heel natuurlijk willen moeten we van onze paarden afblijven .
Helaas lenen onze landen zich daar niet voor.

ik heb een vriendin met een wilde kudde in het zuiden van Spanje en dat is ook altijd niet prettig voor de dieren hoor.Breekt er één zijn been als hij van een rotswand af dondert.Ligt hij daar ook maar.Haar man is dan zo dapper om ze dood te durven schieten.
Ik heb het met haar over natuurlijk bekappen gehad. hun kappen dus eigenlijk praktisch niet dat doet de natuur daar zelf.Maar ze zegt ook je kan onze manier van rijden en leven niet vergelijk met nederland of belgie de omstandigheden zijn heel anders.hun doen daar wel lange ritten met hun paard maar zonder zadel en met paarden die zonder omheining leven.
Wat ze wel doen en daarbij ook ingrijpen in het natuurlijk leven is de paarden bij voeren.Ze gaan op een heuveltop staan fluiten en roepen en uit het niets komt de kudde aan, prachtig om te zien.
maar nu begin ik af te dwalen. sorry

Ja, zucht, zoiets.... Ik roep ook regelmatig tegen echtgenoot, Wanneer gaan we naar Nieuw-Zeeland???? Maar na herhaaldelijke vragen van mij komen er geen antwoorden meer. Snap jij dat nou???

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:57

farrier schreef:
smeden slaan geen ijzer onder een hoefbevangen paard. zeker niet in de acute en chronische fase.

Toen ik een paar jaar geleden mijn acuut hoefbevangen paard naar de kliniek in emmeloord bracht zijn er ijzers ondergeslagen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:59

cornelie schreef:
farrier schreef:
smeden slaan geen ijzer onder een hoefbevangen paard. zeker niet in de acute en chronische fase.

Toen ik een paar jaar geleden mijn acuut hoefbevangen paard naar de kliniek in emmeloord bracht zijn er ijzers ondergeslagen.

Ik heb ze zelfs in het gips zien staan.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:59

@farrier, is dat spuitspul nog 'gifitig' oid voor de hoef zelf? En kan dat ook zelf verwijderd worden of moet dat door een smid gedaan worden?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:12

anya, de uitdrukking heb ik gekregen van red. een echte native farrier uit tasmanie, inclusief de beschreven uitleg.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:14

Ja als ik 'bus' intik in de online woordenboeken dan krijg ik ook verschillende betekenissen. Ik kan me voorstellen dat ze in Tasmanie (zuid Australië toch) een andere betekenis hechten aan het woord 'natural". Daar wordt alle veel 'natural' gehouden en kijken ze niet op van een paard of schaap meer of minder wegens dergelijke omstandigheden.

In Nederland is de andere betekenis echter meer gemeengoed.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:16

@cornelie nee hoor, het is inert. trouwens het slijt, en in nederland mag je geen giftige stoffen in het milieu brengen. in principe slijt het eraf, maar als je het zelf wilt verwijderen kun je het eraf snijden, knippen of vijlen.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:19

anya, de discussie natural loopt wereldwijd. er zijn veel verschillende benamingen. in engeland bijv. barefoot fetish. maar 'mijn' regel komt ook veel voor. als ik de amerikaanse benamingen geef wordt ik gebant haha. ik bedoel maar. De regel en uitleg die ik geef is wereldwijd geaccepteerd.
oja het is zuid australie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:20

Russel ik ga wel mee naar Nieuw-zeeland.Mijn man krijg ik nog niet naar de Ardennen laat staan naar Nieuw-Zeeland.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:23

russel: ik heb ze bij hoefbevangen paarden poly urthane platen onder zien maken met plakband. paard stond in een keer 5cm hoger. liep echter wel makkelijker.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:27

@anya

ps: natuurlijk heb ik in de discussie met kinke het woord even letterlijk genomen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:28

farrier schreef:
@cornelie nee hoor, het is inert. trouwens het slijt, en in nederland mag je geen giftige stoffen in het milieu brengen. in principe slijt het eraf, maar als je het zelf wilt verwijderen kun je het eraf snijden, knippen of vijlen.

Klinkt wel interessant eigenlijk, heeft het spul ook een naam? Dan kan ik eens informeren bij de hoefsmid die hier op stal komt.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:47

super fast - temporary shoes van vettec.
volgens mij staat er ook info op www.vettec.com

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:05

was even op de vettec site, en wat zie ik daar bij de foal extension: lage verzenen.................

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:16

een veulenvoet ja, da's een van de toepassingen. correctie van veulens

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:17

ja dat dacht ik al.
Ach het is wel een lollige discussie zo.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:18

jackie schreef:
was even op de vettec site, en wat zie ik daar bij de foal extension: lage verzenen.................

Ik vrees dat Farrier de point mist

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:50

Sugarmiss schreef:
jackie schreef:

Ik vrees dat Farrier de point mist

niet de eerste keer

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 23:56

nee hor maak me alleen niet meer druk om alle onzin die geschreven wordt door geindoctrineerde nb met wereldverbetergevoel

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:08

farrier schreef:
en kinke ff off topic. alleen in de wei kun je ook niet voor ieder paard stellen. Mijn wedstrijdpaard zou het niet overleven. teveel bloed zie je. ze wil trouwens ook niet. een uurtje buiten accepteert ze wel, daarna bleert ze de hele buurt bij elkaar.

hoezo te veel bloed? Wat een bullsjit! Het is haar gewoon niet geleerd, ze heeft gewoon al jong veel binnen moeten vertoeven. Ik heb hier 4 bloedpaarden staan, en ze staan lekker samen in de wei. En ze zijn daar heerlijk rustig. Als je ze echter alleen zet kan het wel inderdaad zo zijn dat de lol er zo sneller van af is.

Daarbij zijn er wedstrijdpaarden van TOPruiters, vaak echte bloedkikkers die zelfs nog in de wei komen! En die van jou kan dat niet. Dat zegt meer over jou dan over je paard.

Ik begin me langzamerhand voorstellen dat jouw methode van paarden houden lijnrecht tegenover die van de strassermethode staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:18

Ho,ho, de paarden van farrier worden echt wel goed verzorgt hoor! En komen echt wel buiten.
Ik weet dat zijn vrouw dat zeer goed doet