[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:48

Antheman schreef:
Andor schudt niet meer, maar veegt nog heel erg veel zijn neus af.

dinsdag komt de osteopaat en ik hoop dat zij hem wat rechter kan zetten ,hij is vreselijk scheef en daardoor heeft hij allerlei klachten.

Dat is in ieder geval heel goed dat je de osteopaat erbij laat komen.
Bij Onassa komt ie ook.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:54

Andor heeft ook al de nodige behandelingen bij Laarakker gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:48

gisteren tijdens een buitenritje toch weer wat proesten en schudden met het hoofd gemerkt.
maar nu was t gisteren ook ineens weer wat warmer....

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:10

mijn paard heeft er ook last van, hij heeft het dan ook door pollenallergie, hij is allergies voor stof, gras en boomsoorten, rij ook met het netje voor zijn neus en vanaf maart t/m oktober krijgt hij speciale op "maat" gemaakte druppels, dit helpt heel erg goed bij hem, dan heeft hij geen last van schudden, de druppels haal ik bij www.natuurlijkinbalans.nl.
Zij heeft mijn paard eerst getest voorwat hij allemaal allergies is en toen speciaal druppels gemaakt voor Bono. Ik gebruik ze nu al 2 jaar en het werkt perfect en de kosten zijn ook te overzien.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:57

gillian schreef:
Ondertussen heb ik de homeopatische druppels "Heel Colocynthis Homaccord" in België gevonden en gekocht.
Vandaag heb ik de eerste dosis gegeven, over 3 dagen de volgende.
Om de 3 tot 4 dagen 1ml.
Ben heel benieuwd of het werkt...
Ik houdt jullie iig op de hoogte!

Hallo Gillian
Zou je al wat van je bevindingen van je druppels kunnen schrijven.
Sinds afgelopen jaar heeft mijn merrie ook last van headshaking, en ben benieuwd . roetjes ceesje

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 03:23

wat is een osteopaat precies? en wat doet hij?
kan iemand mij het adres/ telefoonnummer geven van een osteopaat die ook in Zwolle behandelt? dan kan ik iig wat vragen stellen over het hoofdschudden van mijn paard...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 04:17

*zucht

wij zijn er nog niet zo lang achter dat het paard van mijn zusje een headshaker is...
Ze is alergisch voor zonligt ,
zo snel de zon een beetje schijnt word ze echt helemaal gek van pijn...
Er zijn testen op haar gedaan maar ze is ongeneesbaar verklaard...

Als alles met de verzekering rond is dan word ze dus uit haar lijden verlost

sorry, moest het even kwijt

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:41

Wat erg knolliepower
Sterkte ermee

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:17

ceesje schreef:
Hallo Gillian
Zou je al wat van je bevindingen van je druppels kunnen schrijven.
Sinds afgelopen jaar heeft mijn merrie ook last van headshaking, en ben benieuwd . roetjes ceesje

Hoi Ceesje,

Ik ben ondertussen weer gestopt met het spul.
In het begin werkte het echt heel duidelijk.
Maar hij begon opeens weer erger te schudden, dus ben uiteindelijk maar gestopt.
Nu schudt ie zo goed als niet meer.
Hij krijgt nu ook geen medicijnen meer.
Het enige wat ik heb gedaan is het werk veranderd.
Eerst reed ik fanatiek dressuur, zat in een dressuurteam en reed ook veel shows daarmee.
Totdat ie begon met schudden, zomaar van de een op de andere dag.
Verschillende dierenartsen erbij gehaald, diverse onderzoeken gedaan, holistisch arts, osteopaat, noem maar op, zelfs een verdoving van de aangezichtszenuw hielp niet.
Met de 2 behandelingen van de osteopaat heeft ie nog het meeste baat mee gehad.
Hij heeft in het begin 3 maanden op rust gestaan, alleen in de wei.
Toen ben ik begonnen met buitenrijden, alleen lekker het bos in, het dorp in, gewoon naar buiten.
Buiten deed ie het helemaal niet, maar zo gauw ik weer het terrein opkwam begon ie weer.
Heb wel eens in de bak gereden maar daar schudde ie z'n kop er bijna vanaf, zo erg...
Nu rijdt ik ook aangespannen met hem, vind ie geweldig en het fijne is dat ie ook hierbij niet schudt!!
Ben helemaal gestopt met dressuur, wedstrijden en shows zijn verleden tijd.
Op het moment schudt ie zo goed als niet.
Zelfs nu ie een poosje rust heeft wegens een blessure en alleen maar mag stappen.
De preciese oorzaak weet ik nog steeds niet maar ik weet wel dat de verandering van werk geholpen heeft!
Succes met je head shaker!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:50

Mijn paardje is niet de klassieke headshaker, maar om iedereen op een idee te brengen even mijn verhaal, al heb ik dat al eerder op bokt gedaan. maar wat ik heb, kunnen meer paarden hebben.

2 maand geleden begon mijn paard met shaken. Het bestond uit kort en fel ja-knikken. heel irritant natuurlijk. Ook keek ze niet meer gelukkig uit. Mijn eerste reactie was om haar mond en bit te bekijken. De tandarts was er in maart nog bijgeweest, dus dat was wel goed. het bit was versleten, nieuwe gekocht, en ... het ging niet over.

Na een paar week ben ik naar de kliniek gegaan. het was een otitis, een ontsteking van de uitwendige gehoorgang. Komt niet veel voor, maar vooral bij paardjes met heel veel haar (ik heb een tinker).
Helaas eerst de verkeerde zalf. Meteen na de eerste kuur van 3 weken kwam het shaken erger terug, ze liep nu compleet te schudden met het hoofd.

Weer een kweekje, nieuwe oordruppels, we hebben nu weer 3 week gedruppeld, en het lijkt heel goed. 2 knikjes bij het losrijden en verder niks. Waarschijnlijk is dat aangewend en gaat dat vanzelf over. Vrijdag isde kuur afgelopen en ik vind het erg spannend of het dan goed blijft!!

moraal van het verhaal: als je paard ineens (geleidelijk) begint met shaken, laat dan de oren nakijken. volgens mijn DA kan shaken naar aanleiding van zo'n ontsteking ook een gewoonte worden en dan gaat het er nooit meer uit!!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:52

merrieveulen schreef:
wat is een osteopaat precies? en wat doet hij?
kan iemand mij het adres/ telefoonnummer geven van een osteopaat die ook in Zwolle behandelt? dan kan ik iig wat vragen stellen over het hoofdschudden van mijn paard...

Hier mijn verslag.
Martine Burgers heeft hem behandeld en zij reist door t hele land. Haar website staat ook in deze link.

viewtopic.php?f=99&t=498205&hilit=

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:54

goeie tip! ik zal mijn paardje er zeker even op laten checken! ook op de oren...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 01:18

Wat de reden van het shaken ook is, bijna bij elk paard blijft het als het eigenlijk klachtvrij is tussen de oren zitten.
Probeer dan eens een touwtje (veter ofzo) met een kraaltje eraan aan de sperriem te hangen, zo dat het kraaltje tijdens het rijden tussen de neusgaten hangt.
Dit leid het psychische effect van het headshaken af en ik heb er in ieder geval baat bij!

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:58

Wel een goede tip van de oren.
Bij Roos hebben ze de oren ook nagekeken, idd omdat ze daar ook van kunnen gaan schudden. Maar niks gevonden, dus daar ligt het bij Roos niet aan.
Kraaltje heb ik ook geprobeerd, dat had geen effect. Rijd nu met pollennetje, maar daar ben ik pas aan het einde van de zomer mee begonnen dus kom er pas volgend jaar achter of het helpt of niet.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:27

Hier iemand met hetzelfde probleem!

Ik was in het voorjaar buiten in de wei aan het springen totdat meneer ineens histerisch met zijn kop begon te schudden en begon te briesen. Hij kwam omhoog en was niet meer te houden. In eerste instantie dacht ik dat er een beestje in zijn neus was gevlogen. Helemaal nagekeken, maar konden niets vinden.
Naar Eric Laarakker geweest en die constateerde geen allergieen, maar wel een verdraaide nekwervel. die is gemanipuleerd en toen moest het over zijn. Nou mooi niet.
Hij kon niet eens binnen aan de longe los zijn rondjes lopen, hij werd echt gek van de pijn.
Een homeopaat constateerde een allergie voor gras en hij kreeg bioresonantie druppels, deze hebben een maandje geholpen en toen kwam het terug.
Uit pure frustratie besloot ik hem op rust te zetten, zolang hij rustig in de wei staat is er niets aan de hand.
Begin november weer opgepakt, pollen moeten nu nl echt uit de lucht zijn en het ging super, na een weekje begon hij tijdens het uitstappen weer te schudden en te briezen. Ik baalde enorm, maar een dag later was het weg. Gister begon hij weer en het was weer intens heftig, ik moest na 5 min rijden afstappen, want hij laat zich gewoon op zijn rug vallen van de pijn.
Ik weet nu echt niet meer wat te doen, weer naar Laarakker en 150 euro neertellen, gewoon op het land gooien en er nooit meer iets mee doen? Hij is 6 en heeft geweldig springbloed, dus dat wil ik eigenlijk ook niet. Ik denk niet dat het zin heeft om de DA er weer bij te laten komen, want ik durf te wedden dat wanneer die er is, hij nergens last van heeft en dan morgen weer wel.....
Hebben jullie nog tips, want ik zit met de handen in het haar.....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:28

Kris, laat de osteopaat eens komen, zie berichtje hierboven.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:37

Zou het een rugprobleem kunnen zijn? En wat zijn de gemiddelde kosten van een osteopaat?
Ik denk er ook over om naar Gurray te gaan in Kalkar (Duitsland) die doet iets met acupunctuur en chineese kruiden. Ik weet het gewoon allemaal niet meer!
En een bezoekje van onze gewone fysio?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:53

Bij Onassa komt het ook vanuit de rug, mede met zonlicht allergie.
Ik ben naar Lienden geweest, daar hebben ze rontgen foto's gemaakt en een echo.
Daar kwam dus kissing spines uit.
Misschien een idee om dat eens na te laten kijken.
Trekt hij zijn rug weg als je er steving over heen gaat???

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:57

Valt wel mee, wel iets, maar volgens fysio heeft hij geen slechte rug......

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:00

Maar de fysio kan er natuurlijk niet inkijken.
ik heb ook ruim 2 jaar lopen dokteren voor ik de stap nam om er foto's van te laten maken.
Nu weet ik in ieder geval wel wat er aan de hand is.
Onassa gaat het ergst schudden als ik wat van haar vraag in de mond, met een los teugeltje gaat het redelijk.
Zomers is het geen doen met haar.
Rijd dan maar 's avonds als er geen zon is en anders met het hele masker voor.
Het neisnetje helpt niet bij haar, gaat ze juist slaan en dan heeft ze dat netje op een gegeven moment op haar neus hangen ipv ervoor.
Ze word daar heel druk en onrustig van.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:04

Ik heb ook zo'n neusnetje en dat werkt bij mij ook niet. Komt vol te zitten met snot en kwijl waardoor hij helemaal geen lucht meer krijgt.
Schud die van jou nog steeds, want ik kan niet geloven dat het bij die van mij dus om de pollen in de lucht gaat, want die zitten er echt niet meer....
Sanrhos is niet ziektekosten verzekerd. Foto's maken kost enorm veel geld. Vorig jaar kreeg hij huidkanker, is weggehaald, maar daarna was het potje met geld voor het paard wel leeg. Operatie koste 1200 euro

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:48

Die van mij schud nu veel minder....echt helemaal vrij zal ze er nooit van worden, maar nu is het voor haar wel de beste tijd.
Hoofdschudden kan zo enorm veel oorzaken hebben en het is soms erg moeilijk dat te achterhalen.
Dat zul je zelf als geen ander weten.
Met dat neusnetje was het bij Onassa precies zoals jij het beschrijft!
En zij is ook een schat in de omgang, maar een draakje onder het zadel.
Heb je het al eens geprobeert met een vetertje aan de sper???
Dat is voor mij na veel dure en ingewikkelde methodes eigenlijk het enige waar ze een beetje baat bij heeft.
Een simpele en goedkope oplossing, en helpt het niet, dan is dat echt jammer, maar heb je er geen kosten voor hoeven maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:09

kris25:

heel raar, er word bij jouw dier pollenallergie geconstateerd maar als hij rustig in de weide staat schud hij niet??

dan heeft hij dus naar mijn mening geen pollenallergie.

mijn pony wel, die schud en proest ook als hij los in de weide staat, compleet met dikke ogen erbij( waar mensen ook last van hebben)volgens mij kun je een pollenallergie paard daar heel makkelijk aan herkennen.
tenminste, iedereen die ik ken met een pollenallergie paard die verteld dat zijn dier ook los in de weide schud en proest.

klopt zeker dat zo'n beetje de helft van alle headshakers last heeft van scheve wervels of iets in die richting..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:10

Hij begint pas met schudden na inspanning, of tenminste, dat was zo.
Ik probeerde vandaag were even te rijden. Van te voren helemaal losgemasseerd en getut, vind ie heerlijk, maar bij het betreden van de bak begon het alweer, na 5 minuten stappen aan licht contact teugeltje (wanneer ik lange teugel geef ben ik bang dat hij mijn neus breekt) moest ik er alweer vanaf.
Ik denk er wel over om DA eens bloed te aten prikken en dat te laten testen. Ik denk nu zelfs al een een tumor in zijn koppie ofzo....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:12

Wat bedoel je met een vetertje aan de sperriem?
Heb je een foto en hoezo zou dat helpen?