'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:04

NickAltena schreef:
Beste Jantien,

ik wil er even op wijzen dat ALLE geposte berichten die NA je waarschuwing op het scherm van mij zijn te lezen er niet EEN ontopic is!
Zou je deze, net als die van mij waarin ik alleen offtopic vragen beantwoord, er zelfs op wijs dat het offtopic vrgen zijn, nu dan ook willen verwijderen?

Dan krijg ik tenminste niet het gevoel dat alleen IK niet offtopic mag schrijven!

Let op de titel van deze lijn....`NATUURLIJKE BEKAPPERS`jullie mening gevraagd.....

Dit had hoop ik een PB moeten zijn ?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:06

NickAltena schreef:
Beste Jantien,

ik wil er even op wijzen dat ALLE geposte berichten die NA je waarschuwing op het scherm van mij zijn te lezen er niet EEN ontopic is!
Zou je deze, net als die van mij waarin ik alleen offtopic vragen beantwoord, er zelfs op wijs dat het offtopic vrgen zijn, nu dan ook willen verwijderen?

Dan krijg ik tenminste niet het gevoel dat alleen IK niet offtopic mag schrijven!

Let op de titel van deze lijn....`NATUURLIJKE BEKAPPERS`jullie mening gevraagd.....

Ter verduideling van de titel....opdat men dat niet verkeerd leest....er wordt door deze topic starter niet gevraagd wat jullie mening is over natuurlijke bekappers !!!! maar ik geloof dat dat zelfs de Moderator hier niet eens duidelijk is?

Hier onder een klein stukje tekst met de uiteindelijke vraag zoals de titel bedoeld is.....

Is dit wat natuurlijk bekappers willen zien? ik zou hier graag eens wat commentaar op krijgen.

ik wilde met het gehele verhaal een duidelijk geillustreerd en onderbouwd verhaal wegzetten over het wel/ niet ijzers gedoe.

Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?

Die tegenstanders van ijzer val ik wel onder....vele hier niet....de aanhanger van natuurlijk bekappen zoals op www.hoefnatuurlijk.nl beschreven ben ik ook....vele hier , te zien aan de stukken die ze schrijven niet....
Ik hoop dat de titel nu duidelijk is? en dat men vanaf nu ook alleen maar een beoordeling geeft als natuurlijke bekapper over de geplaatste foto´s zoals door de topic starter bedoeld...

Nee....ik ben geen moderator op Bokt....maar kan wel lezen !!

Snap je dan nu misschien mijn verontwaardiging Jantien?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:14

Riant schreef:
NickAltena schreef:
Beste Jantien,

Dit had hoop ik een PB moeten zijn ?

Off topic...maar nee...bewust geplaatst gezien een PB niet duidelijk schijnt over te komen! en mijn offtopic antwooden op offtopic vragen worden verwijderd terwijl de offtopic vragen na een zoveelste waarschuwing WEL blijven staan!
Daarnaast....als truukje om jullie aan het lezen te krijgen....want het schijnt dat jullie de waarschuwing van Jantien niet lezen...maar AL mijn berichten wel....
Daanaast heb ik niks te verbergen....maar de uitleg van mijn eerdere PB aan deze dame is verwijderd.....was offtopic
Ik wil met alle plezier die berichten hier plaatsen hoor waarin ik haar via PB waarschuwde voor deze lijn...maar dan moet je verrekte snel kunnen lezen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:20

[quote="NickAltena"]

Ter verduideling van de titel....opdat men dat niet verkeerd leest....er wordt door deze topic starter niet gevraagd wat jullie mening is over natuurlijke bekappers !!!! maar ik geloof dat dat zelfs de Moderator hier niet eens duidelijk is?

Hier onder een klein stukje tekst met de uiteindelijke vraag zoals de titel bedoeld is.....

Is dit wat natuurlijk bekappers willen zien? ik zou hier graag eens wat commentaar op krijgen.

ik wilde met het gehele verhaal een duidelijk geillustreerd en onderbouwd verhaal wegzetten over het wel/ niet ijzers gedoe.

Graag zou ik aan de hand van deze foto's en uitleg feedback krijgen van de 'tegenstanders van ijzers' en de aanhangers van natuurlijk bekappen (niet perse dezelfde mensen).
leg mij nu nog eens uit hoe het ijzers deze hoef heeft beschadigd?

quote]

Nou sorry Nick,

Jij kon lezen ????
Dan heb je gezien dat er op de eerste pagina's wel degelijk adviezen en meningen zijn gegeven over de ijzers van TS.
Aangezien oa. jij op een gegeven moment vreselijk ging uitwijden over NB en je favoriete site. Er zelfs het vorig op slot gezette topic bij ging halen. Vervolgens nog allerlei off-topic zooi bijhaalde gisteren. Gebakken lucht verteld en als we vragen over het hoe en wat geen antwoorden krijgen..
Dat het gestarte topic van TS nu een draai krijgt wat ijzers wel of niet veroorzaken vind ik niet zo gek. Als we 7 pagina's puur adviezen aan TS zouden geven zou ze acuut in 'paniek' schieten vrees ik.
Maar waar ik het meeste van baal is dat ik een jaar geleden opgestapt ben van Paardnatuurlijk vanwege alle betweterigheid, en geruzie.
Als jij meent nu hier op Bokt zo'n zelfde sfeer te moeten creeeren.
Prima... maar dan was dit mijn laatste Bokt bericht.
Heb allesbehalve de behoefte weer in Paardnatuurlijk discussies te verzanden.
Had het idee dat men hier op Bokt meer respect voor elkaar had.

Sorry Jantien en anderen voor mijn uitval. Van dit soort zielepoterigheid zoals Nick heb ik mijn buik meer dan vol.

Groet, Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:25

Als het geen PB is moet je er geen "Beste Jantien" boven zetten maar "beste idereen". Voor jou info ik heb ook een PB van Jantien gehad over deze discusie en mijn manier van posten en ik houd er rekening mensen niet persoonlijk aan te vallen.

Nou ik weet niet of ik me aangesporken moet voelen ..

Maar ik ben weldegelijk een tegenstander van ijzers, niets beter dan een paard op blote voeten.
Ik vind alleen dat je soms niet anders kan, een ijzer is altijd een consessie en heeft nadelen (is duur en verminderd de doorbloeding van de hoef), maar soms is die consessie nodig.

Ik behoor dus tot de groep die tegen ijzers is, maar geen NB-er is

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:26

henny_w schreef:
Niet alleen worden de paarden in het 'wild' gedomesticeerd of niet, in elk geval NIET bereden maar hebben ze ook nog 's de mogelijkheid om de hele dag in vrijheid te lopen. Grote afstanden dus. Met als gezonde hoeven tot gevolg.

Klopt helemaal! Vandaar ook dat er op de hele website, in het boek, en op de cursus nadrukkelijk op wordt gewezen dat natuurlijk bekappen niet het enige is, maar dat 24/7 bewegingsvrijheid minstens even belangrijk is. We wijzen er met nadruk op dat je van natuurlijk bekappen geen wonderen moet verwachten als het paard 23 uur per dag op stal staat. (Nou zit ik wéér een stukje informatie op te lepelen wat al uitvoerig op de website e.d. is beschreven. Ik hou er nou echt mee op, hoor!)

henny_w schreef:
DIE ideale leefomstandigheden kunnen hier in Nederland nauwelijks meer nagebootst worden door eigenaars van paarden.
Dus daar vind ik je vergelijk op z'n paards gezegd 'mank' gaan.

Op de website, in het boek, en op de cursus doen we veel tips aan de hand hoe je die ideale leefomstandigheden zo goed mogelijk kan nabootsen. Er zijn veel kleine dingetjes die in bijna alle gevallen wel kunnen worden toegepast, ter verbetering van de gezondheid van de paarden.

Uiteindelijk krijg je natuurlijk het dilemma "ik wil een paard maar ik heb niet de mogelijkheden/financien om hem het leven te bieden dat hij eigenlijk nodig heeft". Tja, dat is een gewetenskwestie maar die laat ik graag over aan degenen op wie het van toepassing is. Voor mijzelf geldt dat als ik ooit in een situatie kom waarin ik geen andere keus heb dan de paarden op te sluiten in een stal dat ik ze dan weggeef aan iemand die wél in staat is de paarden te bieden wat ze nodig hebben. We hebben het per slot van rekening over levende dieren en dat is iets anders dan een fiets...

Groeten,
Frans

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:34

henny_w schreef:
Maar waar ik het meeste van baal is dat ik een jaar geleden opgestapt ben van Paardnatuurlijk vanwege alle betweterigheid, en geruzie.

Wel opmerkelijk dan dat je je op bokt aanmeldt op het moment dat deze rel onstond, en je precies het enige topic uitzoekt waar wij aanwezig zijn. Het allereerste berichtje wat je op bokt schreef was... in precies de enige discussie waar paardnatuurlijk leden zaten. Schijnheilig

henny_w schreef:
Heb allesbehalve de behoefte weer in Paardnatuurlijk discussies te verzanden.

Daar lijkt het dus niet echt op... Schijnheilig

groeten,
Frans

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:39

Laat ik even heel duidelijk zijn:
Voor problemen over het functioneren van een mod kan je bij Sterre terecht. Die is als bemiddelaar duidelijk aangesteld voor de users, en niet voor de moderators.

Het is dan ook niet de bedoeling om door middel van dit soort opmerkingen een goedlopend topic om zeep te helpen.

De titel van dit topic is: "Natuurlijke bekappers" jullie mening gevraagd.
Dat er dan nav de eerste post een discussie ontstaat waarin over verschillende hoef-gerelateerde onderwerpen een mening wordt gevraagd en gegeven is dan niet meer dan logisch en ook nog steeds on topic.

Off topic is redelijk duidelijk. Voorbeelden binnen dit topic zijn het organiseren van (Bokt)meetings tussen users en niet-users, dienstmededelingen over bepaalde paarden en/of eigenaren en ellenlange discussies over nieuwe namen voor een al bestaand systeem.

Posts die op een persoon gericht zijn worden na dit verhaal verwijderd. Bokt heeft namelijk een hele handige functie: die van Persoonlijke Berichten (pm in de nieuwe vertaling). Gebruik die dan ook.

Kan er nu graag weer on topic (volgens het principe zoals hierboven uitgelegd) verder gediscussieerd worden?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:48

Ha fijn ! we zijn weer open..

Ik heb in de tusentijd eens flink over mijn zonden (maar die zijn vrij offtopic Knipoog ) en natuurlijk over de natuurlijke pardevoet nagedacht.

Ik heb een paard gevonden dat 100000% zeker nog nooit bij een smid is geweest en zijn voorouders ook niet. Dit is dus een echt wild paard, het wordt dan ook niet bereden, maar in het kader van dat de hoef zich in de natuur zal aanpassen naar de omstandigheden wil ik dit paard even als voorbeeld gebruiken

(als mustangs in USA relevant zijn .. is deze dat ook wel Knipoog )

En zie hier de meest natuurlijke vorm van een paard

Afbeelding

Mét steunsels, een vrij lange draagwand Haha!
Hoewel ik twee jaar terug dit schitterende paard In Z-Afrika heb mogen aanschouwen waren ze iets te snel om ook de onderkant van de voeten te bekijken. Maar moge duidelijk zijn dat deze hoef anders van vorm is dan de meeste NB-ers graag zien.. maar lijkt eer wel op de vorm van hoeven die Niet NB-ers kennen als goed. Zal de waarheid dan toch in het midden liggen?

Voor deze zebra geen mustangrol dus
(beetje humor mag ook wel toch jongens Haha! )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:58

Lijkt me niet zo moeilijk. Het helpt problemen te voorkomen en in het geval van gezonde hoeven kun je het na een beetje oefening en de cursus meestal zelf.

Bij probleemgevallen kan natuurlijk bekappen ook best helpen maar dan is het verstandiger om er een prof. natuurlijk bekapper bij te halen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:11

Riant schreef:

Ik heb in de tusentijd eens flink over mijn zonden (maar die zijn vrij offtopic Knipoog ) en natuurlijk over de natuurlijke pardevoet nagedacht.

Ik heb een paard gevonden dat 100000% zeker nog nooit bij een smid is geweest en zijn voorouders ook niet. Dit is dus een echt wild paard, het wordt dan ook niet bereden, maar in het kader van dat de hoef zich in de natuur zal aanpassen naar de omstandigheden wil ik dit paard even als voorbeeld gebruiken

Afbeelding

Hoewel ik twee jaar terug dit schitterende paard In Z-Afrika heb mogen aanschouwen waren ze iets te snel om ook de onderkant van de voeten te bekijken. Maar moge duidelijk zijn dat deze hoef anders van vorm is dan de meeste NB-ers graag zien.. maar lijkt eer wel op de vorm van hoeven die Niet NB-ers kennen als goed. Zal de waarheid dan toch in het midden liggen?

OK dan!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:18

hahahaha riant een meesterlijke zet. En inderdaad ook een mooi voorbeeld.

Ik had al een erg groot vraagteken bij mijn hoofd toen mijn paard werd vergeleken met een mustang omdat zijn leefomgeving, bewegingspatroon en bewegingen niet overeenkomen. (om nog maar niet te spreken van zijn 'baas ik vind het te koud om naar buiten te gaan hoor' mentaliteit)
de vergelijking met deze zebra gaat voor mijn paard ook niet op maar de vergelijking van deze zebra met een mustang vind ik al iets beter. (een stuntteam schijnt tegenwoordig ook te rijden met een zebra dus wat dat betreft zou dat pas een interessant studieobject zijn)

Heb je ook foto's van ezeltjes die niet bekapt worden? dat zou voor mijn paard namelijk de beste vergelijking zijn denk ik Clown
oortjes iets inkorten et voila je hebt mijn paard

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:24

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar Mustangs zijn geen wilde paarden (van oorsprong) Het zijn verwilderde paarden.

Zebra's zijn bij mijn weten (behalve die ene dan Knipoog ) nooit bereden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:28

Hoi allemaal,

Om de draad van voor 'de storm' Knipoog weer op te pakken een nog steeds onbeantwoorde vraag.
Ik blijf nog steeds belangstellend naar de stelling van Nick.
"Een ijzer verandert de stand van de hoef"

Ik kan daar nog steeds de logica niet van begrijpen.
Ondanks dat ik zelf geen ijzers meer gebruik is mijn interesse daarin nog wel aanwezig.
Al was het alleen maar om er een boompje over op te zetten versus natuurlijk bekappen richting traditionele smeden in mijn omgeving.

Groetjes, Henny

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:37

pol013 schreef:
Overigens staat dit paard nu dus 5 jaar op ijzers, loopt M2 dressuur en heeft alleen gallen aan de achterbenen.
(de kalkoenen zijn ook een goede reden voor mij om het bij de ijzers te houden. Wel eens een fikse middendraf gereden op nat gras? Dan heb ik liever kalkoenen dan blote voeten)

Wat denk je van een cross? Haha! Ben blij dat ik er dan stiften met punten kan indraaien Bloos
Dat is voor mij de reden om mijn paard op ijzers te zetten. Mijn pony crosst niet meer en die loopt achter zonder ijzers

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:39

Riant schreef:
Ik heb een paard gevonden dat 100000% zeker nog nooit bij een smid is geweest en zijn voorouders ook niet. Dit is dus een
echt

wild paard, het wordt dan ook niet bereden, maar in het kader van dat de hoef zich in de natuur zal aanpassen naar de omstandigheden wil ik dit paard even als voorbeeld gebruiken

Sinds wanneer is dit een paard? Zebra's hebben weinig met paarden te maken. Ze hebben niet eens dezelfde hoeveelheid chromosomen. En daarbij vraag ik me af hoe wild deze zebra was en of hij daadwerkelijk niet bekapt was. Het geheel gaf mij niet bepaald een "wilde" indruk...

Maar bovenal: aan de reacties te zien hebben mensen mijn bericht niet gelezen. Ik zet hieronder nog maar weer een keer hoe het nou zit met die "wilde mustangs".

---knip---

Zoals je ook overal kunt lezen zijn die onderzoeken verricht op afstammelingen van gedomesticeerde paarden. Echte wilde paarden zijn uiterst zeldzaam, wat er aan "wild" rondloopt zijn afstammelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen decennia zijn ontsnapt of vrijgelaten omdat de eigenaar het beest niet meer wilde. Zo ging dat nou eenmaal nog niet zo lang geleden. Je kan dat ook zien aan het feit dat er tussen die "wilde" paarden zelfs kakelbonte exemplaren rondlopen. Niet echt "wild" dus...

Je kan dan ook gerust zeggen dat wilde paarden hetzelfde zijn als gedomesticeerde paarden en dus goed vergelijkbaar zijn.

Over die domesticatie nog het volgende: Het is niet zo omdat een dier door mensen gehouden wordt het ineens niet meer vergelijkbaar is met een wild dier. Kijk maar eens naar katten: die zijn al veel langer gedomesticeerd dan paarden, maar ze vertonen nog volop gedrag dat overeenkomt met wilde dieren. Ook paarden speuren nog volop naar "enge roofdieren" terwijl die hier helemaal niet zijn; hoezo "gedomesticeerd"?

Verder zijn er onderzoeken geweest waarbij wilde paarden inderdaad zijn gevangen en behandeld als een gedomesticeerd paard (In Amerika, waar er een overschot is aan wilde paarden kun je gewoon een wild paard kopen, vandaar de zogenaamde "paardentemmers") en het blijkt dat wanneer een wild paard eenmaal in een stal moet staan en brokjes gevoerd krijgt en bekapt wordt door een traditionele hoefsmid dat de hoeven ineens van dezelfde "kwaliteit" worden als die van de andere gedomesticeerde paarden en dezelfde hoefproblemen oplopen.
Het omgekeerde komt ook voor: In Australie is het meer dan eens voorgekomen dat een uitbehandeld HKO-paard niet is afgemaakt maar vrijgelaten, en tot verbazing dook zo'n paard dan jaren later weer op, met gezonde hoeven.

Voordat de bekende dooddoener weer opgevoerd wordt: "Ja maar, in de natuur vind je alleen maar paarden met gezonde hoeven wat de slechte die overleven het niet": Ook de overleden paarden zijn veelvuldig onderzocht (er zijn niet zo gek veel roofdieren die de hoeven opeten) maar ook daaraan was te zien dat de hoeven volkomen gezond waren. Hoefkatrolontsteking is bijvoorbeeld iets dat bij die (inmiddels duizenden) wilde paarden nog nooit is geconstateerd, niet eens het beginstadium, ook niet bij overleden exemplaren.

Het is dus kortzichtig om dit soort onderzoeken zomaar weg te wuiven onder het motto "mijn paard is geen wilde mustang". Overigens zijn serieuze onderzoeken pas de laatste 10 jaar verricht, de informatie is dus betrekkelijk nieuw en daarom onbekend bij de hoefsmeden die al veel eerder zijn opgeleid, in een tijd waarin eigenlijk niet bekend was hoe de hoeven van wilde paarden zich gedroegen.

Misschien verhelderend om te weten dat Jaime Jackson 30 jaar lang traditioneel hoefsmid was, tot het moment dat hij door de overheid werd uitgenodigd om deel te nemen aan een onderzoek toen men de wilde paarden wilde gaan vangen om ze naar een reservaat over te brengen. Toen zag J.Jackson dat de hoeven heel anders functioneerden dan altijd was aangenomen, en daardoor ging hij experimenteren met een andere manier van bekappen: the wild horse trim. Dit bleek zo succesvol dat de methode inmiddels wereldwijd bekend is/aan het worden is.

Maar zoals bij alle nieuwe dingen moet er heel wat aan weerstand e.d. worden overwonnen. Zoals altijd zijn er mensen die nieuwe informatie gretig gebruiken en mensen die hun vingers in hun oren stoppen en roepen "LALALA, ik hoor je niet, ik hoor je niet". Knipoog De informatie IS er gewoon, mensen!

Dit is nu echt de laatste keer dat ik informatie geef die geinteresseerden op onze website, uit ons boek, en op vele andere plaatsen op het internet zelf kunnen vinden. Ik hou op met het lepeltje voor lepeltje verstrekken van informatie, ga nu zelf maar eens eten. Knipoog Het bestek is o.a. door Arabesk aangeleverd en kun je ook vinden op www.hoefnatuurlijk.nl

Groeten,
Frans

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:39

sflj schreef:
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar Mustangs zijn geen wilde paarden (van oorsprong) Het zijn
verwilderde
paarden.

Dat klopt ! Maar we hebben het toch over natuurlijk .. de zebra is nooit bereden .. wordt ook niet gesomesticeerd ondat het valse loeders zijn (en die hoeven schijnen ook echt keihard te zijn vertelde ze me in Afrika)

Het heeft er denk ik niet zo veel mee te maken.

Dit is toch de meest natuurlijke vorm, van een eenhoevige mogelijk?
En ook al is een mustang "verwilderd" wat doet dat er toe voor de hoeven?? Ze worden nu toch volop "verwilderd" geboren ook ? Ik wilde aangeven dat de hoef zich aanpast aan de omgeving en de natuurlijke vorm van de hoef dus per omgeving anders is.

Om mijn punt duidelijker te maken een pairie is een andere omgeving dan een savanne.. (en de nederlansche wiedeweide) een Mustang is anders gebouwd dan een zebra (en dan een KWPN-er).

Je gaat me nou niet vertellen dat ik geen mustang met een zebra mag vergelijken maar wel mijn KWPN-er van 1.78 die voor de springsport wordt gebruikt..

toch ?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:40

Riant schreef:

Citaat:
Ik heb een paard gevonden dat 100000% zeker nog nooit bij een smid is geweest en zijn voorouders ook niet. Dit is dus een
echt

wild paard, het wordt dan ook niet bereden, maar in het kader van dat de hoef zich in de natuur zal aanpassen naar de omstandigheden wil ik dit paard even als voorbeeld gebruiken

Het lijkt me dat de mustang (vanwegen zijn oorsprong) wat dichter in de buurt komt van ons gehouden paard dan deze ezel.

Een goed boek om te lezen zou zijn.... het boek " de aard van het paard " zijn waarin men een juiste lijn ziet van de evolutie/afstamming van ons huidige paard.
Het boek is van Stephen Budiansky...maar niet echt makkelijk leesbaar voor sommige misschien maar wel in het nederlands.
Dit gaat dus vanaf de eohippus (juister is Hyracotherium) van zo´n 55 miljoen jaar geleden tot aan het huidig gehouden paard, Equus.
Vele verschillende zaken komen er aan de beurt.....zo staan er ook vele zaken in die in deze zelfde evolutie nou juis niet veranderd zijn aan het wezen Equus....erg intressante kost voor de liefhebbers.
Ook hierin....vele bron gegevens waar hij de info vandaan heeft.

Citaat:

Ik heb het idee dat de hoge draagwand zoals je dit benoemd de hele hoefwand is? de hoogte dus van de hele hoef?
Dit is dan een foute benaming nmm.
Draagwand was voor de smid....maar het heet hoefwand....ook bij een ezel.

Citaat:

Van mij wel...ik weet niet meer wat hier wel en niet mag...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:43

Frans..

Lees nou toch even die onderste regel van mijn post jongen en denk aan je hart vriend !!! En ik typte niet voor niets "eenhoevige"

Ik vind het overigens wel heekl grappig hoe eerst benasrukt hoe natuurlijk die paarden op de prairie wel niet leven.. en dat nu het roer om gaat en we wel goed moeten begrijpen dat die mustangs helemal zo natuurlijk niet zijn, maar verwilderd .. Ik amuseer me kostelijk.

overigens kan ik je garanderen dat wilde zebra's wel zulke hoeven hebben want ik heb van mijn eigen reis ook foto's (van echte wilde zebra's) maar geen scanner.

Gelukkig heb ik ook in Cambodja paarden gezien, daar hebben ze geen geld voor ijzers mag ik die paarden wel vergelijken.
En ik heb mogen rondwandelen tussen een kudde verwilderde paarden in de Pyreneën tellen die ook ??

Nogmaals ik probeer te ontdekken of de leefomstandigeheden van de paarden invloed hebben op de optimale vorm van de hoef. Ik kan namelijk niet zomaar aannemen dat er voor ieder soort paard dezelfde vorm van hoef het beste is.
Ik probeer nog steeds het NB niet af te kraken Ik kijk alleen wat verder dan mijn neus kang is (en een chromosoompje meer of minder houdt mij niet tegen Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Janski op 23-03-05 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:49

Afbeelding

Deze zebra's zien er wat wilder uit... De hoeven ook!
Waarbij ik overigens van mening blijf dat zebra's niet goed vergelijkbaar zijn met paarden, maar de "wilde mustangs" (lees: afstammelingen van gedomesticeerde paarden) wél!

Groeten,
Frans

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:59

FransVeldman schreef:
Deze zebra's zien er wat wilder uit... De hoeven ook!
Waarbij ik overigens van mening blijf dat zebra's niet goed vergelijkbaar zijn met paarden, maar de "wilde mustangs" (lees: afstammelingen van gedomesticeerde paarden) wél!

Groeten,
Frans

Welke hoeven Frans,
Die onder de waterspiegel of die in de modder zijn weggezakt, kan alleen niet bepalen hoe diep.

Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:01

die hoeven staan óf in het water óf in de modder waarbij ze langer zouden moeten zijn dan zichtbaar ..
Sorry frans .. als je even iets verder door googelt kom je er nog een tegen met nog veel kortere hoeven, dat is een berg zebra deze heeft weer een andere vorm van hoeven dan de zebra die op de steppen leeft..

echter (en het is echt heel jammer dat ik geen scanner heb) als je alle plaatjes bij het googlen op een rijtje zet hebben de meeste zebra's vrij lange en opvallend stijle hoeven. En niet alleen op Google .. in het echt ook Knipoog

Naepir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:20

Ik heb ook even op google gezocht.
Even een kleine selectie:
http://www.321site.com/greg/photos/zebra.jpg
http://www.ics.uci.edu/~eppstein/pix/sdwap/Zebra-m.jpg
http://www.rachelleb.com/images/2004_04_18/mke_zoo_zebra.jpg (dit is een zebra in dierentuin)
http://www.liv.ac.uk/~sdb/Safari-2001/Images/428%20Zebra%20close.jpg

Ik heb even links ervan gemaakt, sommige zijn groot.
Mijn conclusie was juist dat veel hoeven kort zijn. Misschien heb ik er wel onbewust overheen gekeken. Lachen Hoe dan ook, best interessant, zebra-hoeven. Ook als je in je achterhoofd blijft houden dat zebra's niet erg te vergelijken zijn met paarden en er verschillende soorten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:44

De eerste is redelijk kort .. de tweede vind ik lang en loopt ook nog wijd uit (koonvormig)

Zebra' s in dierentuinen tellen al helemaaal niet mee die worden bekapt.
en de vierde foto breekt af waar de hoef begint dus we weten niet hoe lang die hoef is.

Gaan we een wedstrijdje doen wie de meeste korte en wie de meeste lange zebra hoeven vind ?? .. Ik heb 7 duidelijk zichtbare links naar zebra's mat lange stijle hoeven, in het wild genomen een zo duidelijk dat je de ribbels op de hoeven kan tellen. Daarnaast heb ik ze in Zuid-Afrika in het echt gezien (in een beschermd gebied dieren worden daar niet gevoerd, niet geënt en laat staan bekapt) en ze hebben echt stijle voeten achter heeft het wel wat van NB maar de voorhoeven niet.

Het schijnt moeilijker te zijn een duidelijke foto te vinden van een zebra met NB achtige hoeven dan een zebra met lange stijle hoeven en zal ik verklappen hoe dat komt ??

Zebra's doen niet aan NB

Op verzoek wil ik de links van mijn gestreepte vrienden met alle liefde naar iedereen PB-en. Ik had dit soort reacties wel verwacht .. jullie hoeven ook niet bij Yahoo te zoeken heb ik ook maar even gedaan ik was zo helder n.a.v. mijn eigen foto's eerst even op internet te checken voor ik de zebra in de strijd gooide. Als dit het enige plaatje van een zebra met lange voeten was .. had ik het er niet neergezet.

maar in het belang van de discussie en om te voorkomen dat we 4 pagina's zebrafoto's moeten zien, en weer een kilometer oftopic gaan stel ik voor dat we zebra's niet verder met paarden vergelijken .. En wilde prezwalski's uit mongolie ook niet want die hebben ook 2 chromosomen minder.
Laatst bijgewerkt door Janski op 23-03-05 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:46

Riant schreef:

Iemand schreef..
Citaat:

Er zijn verschillende mensen die op zebra´s rijden...maar niet in Nederland.

Citaat:
Dat klopt !

Niet dus...

Citaat:
Het heeft er denk ik niet zo veel mee te maken.

Ik denk dat een zebra erg weinig te maken heeft met onze huidige paarden inderdaad.

Citaat:
Dit is toch de meest natuurlijke vorm, van een eenhoevige mogelijk?
En ook al is een mustang "verwilderd" wat doet dat er toe voor de hoeven?? Ze worden nu toch volop "verwilderd" geboren ook ?

Klopt...ze worden ook geboren...uit kruisingen van onze niet wilde paarden.
Ook enig idee hoe de hoeven van die jonge " wilde " paarden er uit zien na een tijdje ?

Citaat:
Om mijn punt duidelijker te maken een pairie is een andere omgeving dan een savanne.. (en de nederlansche wiedeweide) een Mustang is anders gebouwd dan een zebra (en dan een KWPN-er).

Om "ons" punt wat duidelijker te maken misschien...
Het zijn de 2beners die deze dieren opsluiten in een wei of stal met dikke stro laag.
Ofwel....de "wilde" paarden kunnen kiezen (en vaak moeten) op welke ondergrond ze lopen ....die van ons niet.
Ofwel....de "wilde" paarden slijten hun hoeven zo vanzelf in de juiste vorm....bij die van ons zouden wij dan als mens handmatig deze natuurlijke slijtage moeten helpen omdat we ze opsluiten?

Citaat:
Je gaat me nou niet vertellen dat ik geen mustang met een zebra mag vergelijken maar wel mijn KWPN-er van 1.78 die voor de springsport wordt gebruikt..

toch ?

Je mag van mij je paard met van alles vergelijken...zolang het daar maar bij blijft en niet andere met andere gaat vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt