Riant schreef:En wat je op de site van NB niet ziet is dat er meer mensen hopeloos de mist in zijn gegaan met NB.
Nee, want die zijn er tot nu toe niet.
Riant schreef:Er zijn paarden die er heel prima mee lopen, maar er zijn ook paarden die door deze methode veel pijn en grote problemen hebben opgelopen. Dat wordt niet vermeld op de site!
Dat staat er wel, tenminste, er loopt al zo lang de site bestaat een enquete waarin je je ervaringen kan weergeven. Inderdaad rapporteren mensen een overgangsfase waarbij het paard gevoelig loopt over grindpaden, en hoe lang die gevoeligheid duurt kun je ook uit de tabel aflezen.
Riant schreef:Ik vind dat behoorlijk arrogant, en het verzwijgen of ontkennen van dit soort problemen valt bij mijn onder de categorie de boel belazeren..
Waar haal jij vandaan dat er mensen zijn die na onze cursus hun paard hebben verprutst? Waar zijn al die mensen en waarom schrijven ze niet op bokt, noch op ons forum? Ik vind het behoorlijk arrogant om zomaar dit soort beschuldigingen te uiten.
Toch ben ik blij met dit bericht want het heeft ons een nieuw idee opgeleverd: we gaan gevallen beschrijven waarin NB niet heeft gewerkt.
We roepen iedereen op die bij ons een cursus heeft gedaan en waarbij het bekappen van het paard jammerlijk is mislukt om zijn/haar verhaal te doen, met de fouten erbij zodat anderen er wat van kunnen leren.
Spelregels zijn dat:
1) Je de cursus bij ons hebt gevolgd (logisch, want de beschuldiging is dat onze cursus zoveel problemen op zou leveren)
2) Je zelf je paard naar aanleiding van onze cursus hebt bekapt (waarbij het maken van fouten is toegestaan, want we willen namelijk graag weten hoeveel mensen het verkeerd van ons hebben geleerd. We verschuilen ons dus niet achter de eventuele "onervarenheid" van onze cursisten).
3) Wat niet hieronder valt zijn paarden die door anderen, volgens een andere methode zijn bekapt. Dat is immers niet de schuld van onze cursus, en daar ging het uiteindelijk om.
4) De hoefproblemen moeten daadwerkelijk een probleem zijn. Dingen als "het paard loopt op de straal en de hoefsmid vindt dat fout" zijn geen hoefprobleem, want volgens onze methode is het juist belangrijk dat het paard op de straal loopt.
We wachten met belangstelling af...
Overigens, op de website kun je de resultaten van de enquete bekijken:
67.26% meldt een vooruitgang van de gezondheid van de hoeven
44.24% meldt dat het paard minder vaak uitglijdt en struikelt.
Etc. zie www.hoefnatuurlijk.nl
Ten overvloede wijs ik er nog maar eens een keer op dat het niet "Natuurlijk Bekappen" versus "Traditioneel bekappen" is omdat steeds meer hoefsmeden en dierenartsen al dan niet gedeeltelijk overschakelen op natuurlijk bekappen. Nog niet zo lang geleden werd ontkent dat hoefijzers schadelijk zijn voor de hoeven; inmiddels geeft iedere hoefsmid dat toe (al wordt het nog beschouwd als een noodzakelijk kwaad). We hebben hoefsmeden en dierenartsen op onze cursus gehad zoals sommigen van jullie wel weten.
Over de vragen over beenstanden en voet-assen ga ik niet in:
1) Het onderwerp "waarschuwing natuurlijk bekappen" vind ik niet de plaats om uitleg te geven over de natuurlijke bekapping.
2) We kunnen niet een boek van 250 pagina's samenvatten in EEN bericht.
Wie het boek wel heeft kan op bladzijde 65 en verder lezen over Stand van hoeven en benen, waarin zowel de hielhoogte als de voet-as worden uitgelegd, verder blz 88, 98, 108.
Wel wil ik nog even benadrukken dat foto's over beenstanden misleidend zijn: ik kan met weinig moeite van mijn eigen paarden foto's maken waarin de voet-as varieert van correct tot falikant fout, zonder ook maar iets aan de hoef te veranderen. Kwestie van beentjes op de juiste (of juist verkeerde) plaats neerzetten. Een verkeerde voet-as hoeft absoluut niet het gevolg te zijn van een te lage of hoge hiel, maar heeft veel vaker te maken met pijn in een gedeelte van de hoef waardoor het paard een gedeelte van de hoef probeert te ontzien. Wie hier even goed over nadenkt zal met niet te veel moeite kunnen inzien dat een paard dat de hielen probeert te ontlasten vanzelf met een gebroken voet-as gaat staan. De oplossing is dan niet om de hielen hoger of lager te zetten (symptoombestrijding) maar om de oorzaak van de pijn op te sporen.
Enfin, we wachten op spontane aanmeldingen van ex-cursisten die vinden dat ze van ons verkeerde dingen hebben geleerd. We zullen ze op de website vermelden. Hopelijk houden de valse beschuldigingen dan eens een keer op.
Frans