waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:18

Dinopino schreef:
volgens mij valt dit gedoe over natuurlijk bekappen in de categorie natuurlijk belazeren. ...

...

Vraag aan de nb hoeveel uur van de dag houden jullie je met dit onderwerp bezig. En heb je ook het idee dat de wereld nu mooier is nu je deze methode toepast. Raar dat idee straalt mijn hoefsmid niet uit, maar ook niet degene waar ik een waterfilter bij koop of een potje met afslankpillen bij de apotheek.

Dat potje afslankpillen mag waarschijnlijk ook wel onder de categorie natuurlijk belazeren Clown Nagelbijten / Gniffelen

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:20

Riant schreef:
En wat je op de site van NB niet ziet is dat er meer mensen hopeloos de mist in zijn gegaan met NB.

Nee, want die zijn er tot nu toe niet.

Riant schreef:
Er zijn paarden die er heel prima mee lopen, maar er zijn ook paarden die door deze methode veel pijn en grote problemen hebben opgelopen. Dat wordt niet vermeld op de site!

Dat staat er wel, tenminste, er loopt al zo lang de site bestaat een enquete waarin je je ervaringen kan weergeven. Inderdaad rapporteren mensen een overgangsfase waarbij het paard gevoelig loopt over grindpaden, en hoe lang die gevoeligheid duurt kun je ook uit de tabel aflezen.

Riant schreef:
Ik vind dat behoorlijk arrogant, en het verzwijgen of ontkennen van dit soort problemen valt bij mijn onder de categorie de boel belazeren..

Waar haal jij vandaan dat er mensen zijn die na onze cursus hun paard hebben verprutst? Waar zijn al die mensen en waarom schrijven ze niet op bokt, noch op ons forum? Ik vind het behoorlijk arrogant om zomaar dit soort beschuldigingen te uiten.

Toch ben ik blij met dit bericht want het heeft ons een nieuw idee opgeleverd: we gaan gevallen beschrijven waarin NB niet heeft gewerkt.
We roepen iedereen op die bij ons een cursus heeft gedaan en waarbij het bekappen van het paard jammerlijk is mislukt om zijn/haar verhaal te doen, met de fouten erbij zodat anderen er wat van kunnen leren.
Spelregels zijn dat:
1) Je de cursus bij ons hebt gevolgd (logisch, want de beschuldiging is dat onze cursus zoveel problemen op zou leveren)
2) Je zelf je paard naar aanleiding van onze cursus hebt bekapt (waarbij het maken van fouten is toegestaan, want we willen namelijk graag weten hoeveel mensen het verkeerd van ons hebben geleerd. We verschuilen ons dus niet achter de eventuele "onervarenheid" van onze cursisten).
3) Wat niet hieronder valt zijn paarden die door anderen, volgens een andere methode zijn bekapt. Dat is immers niet de schuld van onze cursus, en daar ging het uiteindelijk om.
4) De hoefproblemen moeten daadwerkelijk een probleem zijn. Dingen als "het paard loopt op de straal en de hoefsmid vindt dat fout" zijn geen hoefprobleem, want volgens onze methode is het juist belangrijk dat het paard op de straal loopt.

We wachten met belangstelling af...

Overigens, op de website kun je de resultaten van de enquete bekijken:
67.26% meldt een vooruitgang van de gezondheid van de hoeven
44.24% meldt dat het paard minder vaak uitglijdt en struikelt.
Etc. zie www.hoefnatuurlijk.nl

Ten overvloede wijs ik er nog maar eens een keer op dat het niet "Natuurlijk Bekappen" versus "Traditioneel bekappen" is omdat steeds meer hoefsmeden en dierenartsen al dan niet gedeeltelijk overschakelen op natuurlijk bekappen. Nog niet zo lang geleden werd ontkent dat hoefijzers schadelijk zijn voor de hoeven; inmiddels geeft iedere hoefsmid dat toe (al wordt het nog beschouwd als een noodzakelijk kwaad). We hebben hoefsmeden en dierenartsen op onze cursus gehad zoals sommigen van jullie wel weten.

Over de vragen over beenstanden en voet-assen ga ik niet in:
1) Het onderwerp "waarschuwing natuurlijk bekappen" vind ik niet de plaats om uitleg te geven over de natuurlijke bekapping.
2) We kunnen niet een boek van 250 pagina's samenvatten in EEN bericht.
Wie het boek wel heeft kan op bladzijde 65 en verder lezen over Stand van hoeven en benen, waarin zowel de hielhoogte als de voet-as worden uitgelegd, verder blz 88, 98, 108.

Wel wil ik nog even benadrukken dat foto's over beenstanden misleidend zijn: ik kan met weinig moeite van mijn eigen paarden foto's maken waarin de voet-as varieert van correct tot falikant fout, zonder ook maar iets aan de hoef te veranderen. Kwestie van beentjes op de juiste (of juist verkeerde) plaats neerzetten. Een verkeerde voet-as hoeft absoluut niet het gevolg te zijn van een te lage of hoge hiel, maar heeft veel vaker te maken met pijn in een gedeelte van de hoef waardoor het paard een gedeelte van de hoef probeert te ontzien. Wie hier even goed over nadenkt zal met niet te veel moeite kunnen inzien dat een paard dat de hielen probeert te ontlasten vanzelf met een gebroken voet-as gaat staan. De oplossing is dan niet om de hielen hoger of lager te zetten (symptoombestrijding) maar om de oorzaak van de pijn op te sporen.

Enfin, we wachten op spontane aanmeldingen van ex-cursisten die vinden dat ze van ons verkeerde dingen hebben geleerd. We zullen ze op de website vermelden. Hopelijk houden de valse beschuldigingen dan eens een keer op.

Frans

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:22

@ Arabesk
Ik schrik me echt een hoedje als ik de hoeven van jou paard zie. Ik dacht op het eerste gezicht zelfs dat ik een setje vreemde achterhoven zag. Bij nadere inspectie bleken het voorbenen te zijn die in een erg ongelukkige stand staan. *slik*

Ik heb in een vorig topic ook 'gezellig' meegedaan aan een discussie over NB en ergerde me daar ook aan de felheid waarmee NB reageren op hoefijzers. Alleen de NB methoden kon goed zijn. De 'traditionele' mensen waren daarentegen een stuk opener. Ik heb sinsdien nog vaak nagedacht over NB en er over gesproken met de smid. ik kwam toen tot de conclusie dat ik er absoluut geen heil in zie (voor mijn paard) Na het zien van de foto's van Arabesk ga ik het idee NB echt voorgoed uit mijn hoofd zetten.

Gaat er nu nog iemand reageren op die ontzettend ONnatuurlijke stand van dat paard???????

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:24

Was ik nog vergeten te vermelden:
We hebben een traditionele hoefsmid die al jaren op onze pensionstalling komt en de 23 paarden al jaren bekapt en beslaat.
Ik hou sinds oktober vorig jaar zelf de hoeven van mijn paarden bij. Noem het natuurlijk bekappen noem het iets anders, ik noem het 'bijvijlen' Lachen
Iedere 4 weken is deze hoefsmid op stal voor de andere paarden. Dan kijkt hij ook naar de hoeven van mijn paarden, en houdt in de gaten of ik goed bezig ben. Tot nu toe nog geen ingreep van zijn kant gehad. Het kán dus wel! Als je maar goed oplet waar je mee bezig bent, en extern af en toe gecontroleerd wordt, wat is dan het probleem van zelf de hoeven bijhouden?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:26

en wat een onzettend gezeur over de titel van dit topic!!!!! Er zijn al meer topics geweest met de titel hoefijzers schadelijk (met al dan niet een vraagteken erachter) meestal komen deze TS van het PN forum!
ga daar nou dus niet over emmeren

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:35

Hoe is de stand van deze voorhoef dan?
En waarom goed of slecht?
Afbeelding

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:37

pol013 schreef:
@ Arabesk
Ik schrik me echt een hoedje als ik de hoeven van jou paard zie. Ik dacht op het eerste gezicht zelfs dat ik een setje vreemde achterhoven zag. Bij nadere inspectie bleken het voorbenen te zijn die in een erg ongelukkige stand staan. *slik*

ik kwam toen tot de conclusie dat ik er absoluut geen heil in zie (voor mijn paard) Na het zien van de foto's van Arabesk ga ik het idee NB echt voorgoed uit mijn hoofd zetten.

Gaat er nu nog iemand reageren op die ontzettend ONnatuurlijke stand van dat paard???????

Over arabesk's hoeven ga ik niks zeggen verder. Ik heb er geen verstand van.
En die hoeven van die schimmel dan... dat ziet er volgens mij toch ook niet echt lekker uit. Dus dan ook maar geen hoefijzers meer? Ik vind niet dat je kan oordelen over een methode naar de hoeven van maar 1 paard.

Verder hoop ik dat het paard van de TS snel weer pijnloos kan lopen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:38

Frans die hele enquête van jullie zit al heel apart inelkaar ik heb die namelijk allang ingevuld en zelfs voor de grap geprobeerd om er een slecht resultaat uit te krijgen maar dat lukt niet omdat de opties die je kan in vullen de enquête manipuleren..

Ga maar proberen om daar aan te geven dat NB geen succes is geweest en het zal je niet lukken.

Ik haal deze informatie uit mijn eigen omgeving en uit dit topic blijkt dat er dus meer soortgelijke verhalen zijn.

Jij beweert andere dingen dan de TS maar ik vind jouw post slechtere reclame voor NH dan het topic om hele eerlijk te zijn.
Je liegt toch keihard dat er geen slechte ervaringen zijn, immer de TS klinkt niet heel erg tevreden Clown dat is er in ieder geval 1 en die heeft het volste recht haar ervaring hier neer te zetten.
Omdat haar verhaal heel erg overeenkomt met een verhaal van een kennis van me vind ik het erg geloofwaardig.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:39

Al die tijd dat ik over natuurlijk bekappen lees ben ik al bang geweest dat deze dingen gaan gebeuren. En ik denk dat dit nog veel vaker gaat gebeuren. Heel erg jammer dat er mensen zijn de mensen wijsmaken dat ze zomaar paarden kunnen bekappen.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:40

Lisa_Melody schreef:
En die schimmel dan... dat ziet er volgens mij toch ook niet echt lekker uit. Dus dan ook maar geen hoefijzers meer?

Dat plaatje van die schimmel liet Arabesk volgens mij niet zien omdat er ijzers onder zaten, maar omdat de hoef erg stijl en lang was... dus een andere hoefstand heeft en op de hoefwand steunt ipv op de hoefwand, zool en straal...
De ijzers... daar gaan we niet over beginnen please.... ook dat is een discussie zonder eind...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:43

Ydnic schreef:
Lisa_Melody schreef:
En die schimmel dan... dat ziet er volgens mij toch ook niet echt lekker uit. Dus dan ook maar geen hoefijzers meer?

Dat plaatje van die schimmel liet Arabesk volgens mij niet zien omdat er ijzers onder zaten, maar omdat de hoef erg stijl en lang was... dus een andere hoefstand heeft en op de hoefwand steunt ipv op de hoefwand, zool en straal...
De ijzers... daar gaan we niet over beginnen please.... ook dat is een discussie zonder eind...

Ik wilde ook niet oevr ijzers beginnen, heb het alleen een beetje vaag verwoord. Het ging mij om de hoefstand.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:48

Ach die sachimmel is een erg kinderachtige reactie van Arabesk dat paard staat met een reden zo op de ijzers en dat is niet TRADITIONEEL maar zeer uitzonderlijk.
Overdrijven is ook een vak.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:53

Riant schreef:
Ach die sachimmel is een erg kinderachtige reactie van Arabesk dat paard staat met een reden zo op de ijzers en dat is niet TRADITIONEEL maar zeer uitzonderlijk.
Overdrijven is ook een vak.

En dit kun je natuurlijk ook omdraaien...
Volgens mij komen we niet echt verder, zo en ik vraag me af wanneer de modder-rators dit modder-gooien stoppen en er een slot op plaatsen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:54

@Lisa_Melody
Het verhaal achter de hoestand van de schimmel had ik al gelezen. Arabesk heeft die foto´s van haar paard erop geplaatst als reclame voor NB. Zei bekapt naar eigen zeggen meerdere paarden op deze manier. Dat geeft mij het recht te oordelen aan de hand van die foto

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:59

Mensen, kan het nog wel een beetje vriendelijk blijven? Het is niet nodig om mensen af te branden, een discussie gaat om de standpunten die ze innemen.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:00

Nog even over die schimmel:

Er zijn veel paarden (vooral in Spanje) die zo bekapt worden, want dat vinden mensen mooier. Dat is de enige reden. Hoge hoeven zijn mooi. Dat je daarmee de stand van het hoefbeen verziekt en dat daardoor het paard anders op zijn gewrichten steunt en op zijn pezen hangt... ach... tis toch mooi???? Boos!
Is geen uitzondering op de regel, helaas.....

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:10

Ann schreef:
vikki schreef:
Wat is jouw idee van normaal??? ... de TS kon niet eens haar mening op -imop- fatsoenlijke wijze geven zonder uit meerdere hoeken aangevallen te worden. ... Erg kinderachtig en het zegt ook mij (aanzienlijk) meer over hen dan over de TS...

Voor de goede orde, ik ben geen NB-er, heb een paard wat al jaren zonder ijzers loopt en bekapt wordt door een traditionele hoefsmid Clown

Ik heb meerdere berichten van de TS gelezen o.a. op het forum van Paard Natuurlijk en vind haar manier van uiten erg labiel overkomen.

Als ik het goed gelezen heb staat haar paard nu weer op ijzers. Stel dat het daar ook mis mee gaat? Gaat ze dan ook een topic openen over hoe de hoefsmid haar paard in de vernieling heeft geholpen? En dat alle hoefsmeden slecht zijn? Gaaaap

Grappig hoeveel Dingetjes er ineens komen posten...

Ik had niet het idee dat jij een NB'er was... En wat voor topics de TS geopend heeft op een ander forum of wat voor topics ze wellicht nog gaat openen interesseert me niet in het bijzonder... ik vond de reacties van sommige NB'ers echter zo kinderachtig en aanvallend naar de TS toe dat ik het niet meer kon laten even te reageren. Ik heb in dit topic iig een aanzienlijk negatiever beeld gekregen van enkele NB'ers (let wel, niet van alle NB'ers!) dan van de TS. De TS heeft imo geen slechte bedoelingen met dit topic, waarom is het voor sommige mensen dan nodig om zo kinderachtig naar haar uit te halen... :S

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:12

Ydnic schreef:
Afbeelding

Wil je even de haren weg knippen (of opbinden Knipoog ) en een nieuwe foto maken... ik durf zo zeker niets te zeggen... oke, anders waarschijnlijk ook niet, maar nu dus al helemaal niet. En ik ga het onderwerp NB maar weer eens aansnijden als mijn hoefsmid er is... dan kan ik zijn goed ondebrouwde mening even in me opnemen... Lachen

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:18

vikki schreef:
Ydnic schreef:
Afbeelding

Wil je even de haren weg knippen (of opbinden Knipoog ) en een nieuwe foto maken... ik durf zo zeker niets te zeggen... oke, anders waarschijnlijk ook niet, maar nu dus al helemaal niet. En ik ga het onderwerp NB maar weer eens aansnijden als mijn hoefsmid er is... dan kan ik zijn goed ondebrouwde mening even in me opnemen... Lachen

Wil ik wel doen hoor... maar dat kan ik helaas komend weekend pas doen...en ik durf te wedden dat er tegen die tijd een Grote Slot op deze topic gezet is Lachen
maar bedankt dat je de moeite wilt nemen!
Ben toch benieuwd wat jouw hoefsmid over deze manier van bekappen zegt.. 'die van mij' is zo traditioneel als wat, maar staat toch 100% achter mijn 'doe het zelven'.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:22

Ydnic, door alle haren is het heel moeilijk te zien, maar als ik een liniaaltje leg door de hoef naar waarvan ik vermoed dat het het midden van de kogel is Clown , dan lijkt het een hele mooie voetas Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:23

Zucht, eigenlijk heb ik geen zin om dit uit te leggen. Ik zou zeggen voor wie geïnteresseerd is ga naar de site van www.hoefnatuurlijk.nl daar staan ook veel foto's en voorbeelden van natuurlijke hoeven. Mijn paard had al zulke lage hielen toen ik hem kreeg!!! Hij was nog nooit beslagen en slechts 1 of 2 keer bekapt (hij is nu drie jaar). Zijn moeder en oma hadden ook zulke lage hielen.

Toen ik hem net had:

Afbeelding

Dit is zijn moeder:
(krantenstukje uit 1995 de hoefsmid is een gewone smid)
Afbeelding
Let op de lage hielen.

Hier nog wat andere voorbeelden van andere paarden, ik noem geen namen van wie deze paarden zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit paardje was afgekeurd om voor de kar te lopen, vanwege haar hoeven, na drie keer bekappen volgens de HN manier, is zij goedgekeurd bij een herkeuring!!!

Afbeelding
op deze foto zie je nog net de schoenen van de hoefsmid, hij was heel tevreden!!

Ik zeg ook zeker niet dat elk paard zo laag moet staan als die van mij, maar lagere hielen dan de meeste paarden nu hebben is meestal wel wenselijker.

TS is in mijn ogen kinderachtig omdat ze hier niet alle informatie geeft die wel bekend is op dat andere forum. Maar Frans Veldman heeft daar al genoeg over gezegd!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:26

@ Ydnic
Kan ik ook niet zien door al dat haar. Als ik gok waar de kroonrand zit dan heb ik het idee dat deze hoef qua stand wel in orde is. Ik heb het idee dat de verhoudingen aardig kloppen maar...
1 daar moet je denk ik het hele been en paard voor zien
2 ik ben geen deskundige! alleen iemand die al een aantal paarden voorbij heeft zien komen in de loop der jaren.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:27

promptertje schreef:
Ydnic, door alle haren is het heel moeilijk te zien, maar als ik een liniaaltje leg door de hoef naar waarvan ik vermoed dat het het midden van de kogel is Clown , dan lijkt het een hele mooie voetas Lachen

Dank je! *glunder*
Deze voetas is ontstaan doordat ik de zool aanhou qua hoogte en dus de hoefwand net zo lang maak als de zool. Natuurlijke slijtage... Natuurlijk bekappen... Natuurlijk bijvijlen Lachen

Maar de hoeven van mijn paard waren van begin af aan gezond... hoefde dus alleen maar te vijlen om de slijtage na te bootsen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:30

`hahaha Arabesk niet om gemeen of flauw te zijn. Maar wel erg grappig dat de moeder van jou paard verschijnt in een krantenartikel over het beslaan van een paard. Knipoog
Daar kan ik dan wel weer om lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:41

FransVeldman schreef:
Toch ben ik blij met dit bericht want het heeft ons een nieuw idee opgeleverd: we gaan gevallen beschrijven waarin NB niet heeft gewerkt.

Dus zijn ze er toch? En ik verbaas me eigenlijk dat een negatief bericht je er nu toe heeft gezet om toch wat minder geslaagde resultaten te belichten. Had je daar niet zelf op kunnen komen?