Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:11

@IngLio, was het een leuke vakantie? Wel bruin geworden zeker?! Hier zijn wat foto's die ik vorige week heb gemaakt van het mokbeen van mijn paard. Kijk hoe het lijkt op die van jouw!
http://www.mijnalbum.nl/Album=XO7QCPMF
Ik zal deze week weer foto's maken. Dit was na de behandeling met betadine scrub en hydrocortiderm. Ik gebruik nu soda en hydrocortiderm. Als de korstjes droog en schoon zijn spuit ik er een beetje tea tree oil op en doe er vaseline op voordat ze in de wei gaat. Zo wissel ik het een beetje af.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:30

@Evitatinkle: Hai!
Vakantie was lekker, maar niet echt uitgerust helaas. En helaas ook wordt ik niet zo snel bruin, maar ik heb wel een goed kleurtje voor mijn doen Knipoog
Jee wat een ontzettende gelijkenis zeg! Dacht echt even een foto van Lio te zien! Hoe gaat het met de soda? Zie je nu ook verbetering? Denk je dat Tea Tree Oil ook helpt tegen schruft?

Ik heb helaas helaas helaas 2 dagen voor mijn vakantie schurft op Lio's mokvoet moeten constateren.
De dag voor mijn vertrek heb ik Lio's mokvoet flink gewassen met betadineshampoo en levertraanzalf erop gesmeerd. Levertraanzalf stimuleert de genezing van de huid, staat op het potje (besteld bij Divoza).

De huid heeft nu een week rust gehad en hopelijk kunnen genezen. Ik ben benieuwd hoe het er vanavond uit ziet als ik dichterbij kijk, de mok en de schurft... Heb gister vluchtig gekeken of het gegroeid was en haar kogels en benen gecontroleert op extra vocht.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:51

Ik heb tea tree oil gebruikt op ons andere paard, die had ook een groot shurft plek. Een paar keer behandeld en daarna nooit meer last van gehad. Ze had een heel kaal plek ervan, en nu (een half jaar later) zie je er bijna niks meer van.

Je ziet ook de rode huid van mijn paard. Ik merk dat de korstjes van de soda veel zachter worden als van betadine scrub, en ze vind het soda badje ook lekkerder. Voor de dikte in haar benen probeer ik nu iets geheel nieuws:
Ik heb een pluk haar opgestuurd naar iemand die dat voor mij (gratis) gaat onderzoeken. Die uitslag heb ik over twee weken. Zij kan mij dan vertellen wat ik inwendig en misschien ook nog uitwendig kan gaan gebruiken om de dikte van dat been op te lossen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:01

Joh wat goed!
Dan ga ik ook maar eens tea tree oil aanschaffen. (pff wat een kosten heb je aan mok zeg!) Een vriendin van me heeft schurft behandeld met een bepaalde shampoo (kan ff niet op de naam komen) en daarmee moest je om de 4 dagen wassen. Ze heeft er 4x mee gewassen en weg was het. Dat paard was zwart en had het rondom de mondhoek. Ook kale huid toen en nu zie je het niet meer (in februari behandeld).

En wat goed van de soda! Ik heb ook gemerkt dat soda de korstjes veel weker maakt en je daardoor ook beter de zalf/creme erin kan masseren.

Wat apart met die pluk haar. Ik ben erg benieuwd naar wat daar uitkomt! Misschien dan ook wel iets voor Lio...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:39

Ik had foto's beloofd, maar nu ben ik zo handig geweest om vanavond mijn camera thuis te laten.

Ik heb nog wel foto's van 12 mei, een week voordat ik op vakantie ging. Ze liep toen al op een drogere wei, maar wel met hoger gras op dat moment.

Afbeelding
Mokplekken en benen van achter gezien
Afbeelding
RA: beetje vies van wat aarde
Afbeelding
RA: rechter mokplek, iet wat kloofjes
Afbeelding
RA: linker mokplek, aanzienlijk verkleind want de korst die naar beneden liep is er zo goed als af.

Afbeelding
LA: plekje lijkt kleiner

Nog even de benen van voren gezien.
Afbeelding
LA op rust
Afbeelding
RA nog net op de grond tijdens een pas stap.
Je ziet de pezen wel weer zitten nu dus het zal wel meegevallen hebben met het vocht.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:45

He jeetje wat rot Evitatinkle dat de mok van Arabel weer erger is geworden. Ik blijf het echt een nare aandoening vinden en hoop dat het bij haar snel overgaat... Is het dwars door je behandeling heen erger geworden of heb je het ook een poosje met rust gelaten waardoor het erger is geworden??

Ik heb wat foto's gemaakt van Lio's mok gisteravond.
RA overzicht
Afbeelding
RA rechter plek
Afbeelding
RA linker plek; Deze plek is zeker toch wat minder erg geworden.
Afbeelding
(helaas zijn de foto's niet helemaal scherp)
Helaas heeft ze aan deze voet nu nog steeds schurft.

LA
Afbeelding
2 plekjes te zien, links en rechts van het midden.

Vandaag heb ik het na twee weken niet behandelen, gewassen met theeboom shampoo (zoals het heet bij de HorsePlaza). Ik ben benieuwd of het ook de schurft aanpakt, want dat hoop ik!

De hydrocortiderm smeer ik voorlopig even niet meer mee. Mede omdat het een hormoon zalf is en ik daar twee weken vrij intensief mee heb gesmeerd. Als het de komende twee weken zo blijft of toch weer erger wordt, dan ga ik dat weer gebruiken icm soda.

Gelukkig is het weer mooi en land goed droog en het als vrij kort gegeten, dus dat irriteert ook niet meer zo... Ik ga nog door met de Echinaefors door haar voer (20 druppels per dag).

Owja wat ik nog vragen wilde...
Imaverol werkt tegen schurft, maar kan ik dat dan wel op de mokvoet gebruiken waar de schurft zit? Het is flink prikkend en bijtend spul en je mag het ook maar om de 4 dagen gebruiken...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 07:55

Omdat ik hier zo ongeveer Lio's mok-dagboek heb bijgehouden en mijn ervaringen met jullie heb gedeeld, wilde ik ook even melden dat na bijna 4 weken niet met veta-derm (hydrocortiderm) te hebben gesmeerd en niet met soda te hebben gewassen, de mok er erg goed uit ziet.

Het land waar ze op staat heeft ze in middels flink kaal gegeten en ze staat sinds half mei dag en nacht buiten (behalve bij onweer). Ik heb nu 2x in 1 week tijd haar voet gewassen met theeboomshampoo van Leovet.
Ik geef haar nog steeds regelmatig echninaefors-druppels.
Verder geef ik haar een stuk minder eiwit-rijk voer. Nog maar een halve kilo per dag, i.v.m. de kleine die er nu al weer 2 maanden naast loopt.

Wel heeft ze nog steeds schurft aan die voet.
Weet iemand of ik dat kan wassen met Imaverol, ook met die mok ernaast??
Ik weet dat Imaverol erg actief spul is en wellicht ook flink bijt, maar ik heb het de schurft van een merrie op stal zien genezen in 4 wasbeurten in 16 dagen... die had het bij haar mond.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:45

m'n (vz) paardje heeft ook mok, de dierenarts adviseerde om er groene zeep ( vloeibare ) op te smeren en hem zo een dagje laten staan. zo weken de korstjes goed los. ( ik weet niet of het al gezegt is maar ik heb niet heel dit topic door gelezen Bloos )
maar het mag in ieder geval NIET nat worden!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:11

Ben nu een week bezig met nieuwe behandeling van de mok van Arabel. Foto's volgen. Het is extreem erger geworden, veearts erbij gehad. Kwam weer niks nuttigs uit (dit is de zesde al die we erbij hadden)

Ben nu bezig met mokkruiden (thee) te geven en een soort duitse olie er op te smeren. Dit is eigenlijk voor zomerexceem maar schijnt goed te helpen. Ik geef haar elke dag die thee en smeer om de dag met de olie. Elke dag doe ik er echinea zalf op (zelfde als calendula) om de huid te herstellen. Als het mokbeen heel erg smerig is, geef ik een soda bad.

Ik moet zeggen dat ik het er vandaag goed vond uitzien. Maar eergisteren stond ik er weer bijna bij te huilen...

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:27

Mijn paardje heeft ook mok gehad en dat heb ik behandeld door schoon te maken met groene Biotex en de huid soeple te houden met "Sudocreme", dat kan je gewoon bij AH kopen, staat bij de Zwitsal enzo en werkt super!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:48

@Evitatinkle... ja idd je kan wel janken als je paard er zo uit ziet! Ik hoop dat je nieuwe behandeling aanslaat!

Ik heb Lio gister even gewassen met teatreeshampoo. In principe helpt het drooghouden wel aardig, maar ik vond het aan binnenkant (links van midden, RA) toch weer wat gegroeid... Ik zal binnenkort weer eens foto's maken... De schurft zit er nog steeds en lijkt vrij hardnekkig te zijn. Ik hoop dat haar weerstand toch omhoog gaat, maarja dat veulen zuigt nog steeds melk... Aan het eind van de zomer gaat het hopelijk allemaal beter...

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:32

Wat bij een paard van een vriendin super hielp (had twee dikke vol met mok zittende achterbenen) wassen met groene badedas was je meteen alle korsten eraf..laaat allemaal los dan uierzalf op de plekken smeren van de mok en dan been in bandageren en twee uur laten zitten.Dat deed ze 1 keer in de week en het was zo helemaal weg...ook kreeg hij er cure mok bij Lachen

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:35

Was wel grappig, bij Sam is de mok nu echt bijna weg Haha!
We zijn nu nog aan het smeren met zinkzalf op oliebasis en dat werkt echt goed.. Het laatste kloofje gaat alleen erg lastig weg, maar er komen inmiddels al nieuwe haartjes en er zijn geen echte korstjes meer Lachen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:32

Ik maak morgen foto's zodat jullie kunnen zien hoe erg het is geworden binnen een maand! Ze is vorige week over de bakrand gesprongen en heeft met haar mok been licht over het hout geschaafd. Op die plek heeft ze nu ook mok!!!!!!!!!!! zelfs op een oude beschadiging (litteken van vroeger) heeft ze mok. Binnen een dag, ik wordt helemaal gek. Zal ik maandag droogzetters (lactacure) halen bij de veearts? Ik moet echt drastische middelen hebben, het wordt steeds erger.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:36

Droogzetters lijken me wel een goed plan.
Hebben het ook aan Sam gegeven en ze werken erg goed, het ging er helaas niet helemaal van over, maar heit hielp wel erg goed en snel.. Vind het echt heel erg oliebol voor je..
Hoop echt dat je snel een middeltje vind dat wel helpt!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:34

Nou ik heb vandaag foto's gemaakt na het wassen met die theeboom / teatree shampoo. Ik heb nu 3 dagen op rij gewassen en ik zie het resultaat! Scroll op deze pagina even naar boven om het verschil te zien!!

Overzichtsfoto RA
Afbeelding
Er groeit haar!!!

RA: rechter mokplek... WOW!!!
Afbeelding

RA: linker mokplek... gaat goed zo...
Afbeelding

LA: alleen nog links van midden een stipje. Rechts van het midden is het stipje WEG!!!
Afbeelding

Na het wassen maak ik het nog steeds goed droog met een schone handdoek en de korstjes die zelf loslaten na het wassen of tijdens het wassen haal ik er tussenuit zonder te pielen of te pulken.

Ik ben heel blij met dit resultaat. Haha!
Ik smeer nu dus ook geen veta-derm (hydrocortiderm) of iets anders.
Wel geef ik haar echinaefors door haar muesli en wortels.

Owja en de schurft lijkt te verdwijnen... lang leve die shampoo!

@Evitatinkle: heb jij al foto's? Hoe gaat het er nu mee?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:21

digi was stuk, morgen ECHT foto's! Vandaag gewassen met teer shampoo en traditionele mokzalf erop gedaan. Er vielen voor het eerst echt hele korsten af. Toch liep ze vandaag voor het eerst echt kreupel. Ik ben blij met het droge weer wat eraan komt!

Wauw IngLio, dat ziet er heel goed uit!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:58

Och jeetje Evitatinkle. Loopt ze nu kreupel door de mok? Wat verschrikkelijk! Is de DA al nog een keer geweest of heb je al droogzetters? Ja het droge weer zal haar goed doen! Loopt ze al veel buiten of nog gedeeltes op stal? Ik hoop echt dat ze gauw geneest!

PS: hoe zien droogzetters eruit? Heb werkelijk geen flauw idee!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:51

gisteren liep ze kreupel, dat doet ze wel eens vaker maar dat is dan na vijf minuten over. Gisteren ging dat niet over en ze had er ook last van. DA is geweest maar die was niet onder de indruk en ik wil er iemand anders bij hebben. Ze staat dag en nacht in het land omdat ze anders als enige op stal staat. Beweging is zowiezo goed vor haar, op stal staat ze stil en is de kans op bloedvergiftiging nog groter. Kiezen tussen twee kwaden want ik het land kan de mok nat worden. Droogzetters kunnen eruit zien als kleine wormenspuiten, zit spul in dat je heel zuinig erop kunt doen. Ik ga er nu naar toe om foto's te maken.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:19

Jeetje wat super dat deze shampoo bij jou zo goed werkt zeg!!
Hoop echt dat je het hiermee op kunt lossen!! Haha!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:53

Nou dat hoop ik ook, dat het hiermee helemaal overgaat! Gisteren heb ik het even een dagje niet gewassen. Ze had een hele dag vrij dus heb haar ook niet uit het land geplukt. Ik zag wel op de kale plek op de rechter mokplek RA dat daar witte korstjes zaten (schurft...) Maar op de eerste foto uit mijn laatste foto-post zat de schurft eerst helemaal langs de randen waar de hoef begint (snappen jullie m nog?). Dat is nu dus wel minder geworden tot helemaal weg... Ik zal ook eens voor en na het wassen foto's maken...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:26

Nou als Sams mok door de zinkzalf ook niet echt snel helemaal over gaat, kan ik missschien ook nog wel aan deze shampoo!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:30

Aangezien dit centraal topic is:

De mok van mijn beestje is zo goed als weg, geen kortsen meer en haren al bijna terug, maar zodra ik stop met 1xp/d mokzalf heeft ze weer ineens paar korsten...

Wat nu? eeuwig smeren is natuurlijk geen optie!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:38

viefdepief schreef:
Nou als Sams mok door de zinkzalf ook niet echt snel helemaal over gaat, kan ik missschien ook nog wel aan deze shampoo!!

Ik hoop voor je dat hij er toch snel vanaf is. Mocht je de shampoo willen halen, die van is van het merk Leovet "Theeboomshampoo", maar er zijn natuurlijk ook andere merken van teatree...

QuijoSavan schreef:
Aangezien dit centraal topic is:
De mok van mijn beestje is zo goed als weg, geen kortsen meer en haren al bijna terug, maar zodra ik stop met 1xp/d mokzalf heeft ze weer ineens paar korsten...
Wat nu? eeuwig smeren is natuurlijk geen optie!

Nee eeuwig smeren is idd geen optie. Wel fijn dat het nu zo goed als weg is, maar ow wat lastig dat het zo snel terug komt! Echt hardnekkig...
Misschien zou je eens kunnen kijken of je iets met de voeding kunt doen. Ik probeer de weerstand te verhogen met Echinaefors druppels door het voer, 1x p/dag 20 druppels ongeveer.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee dat het bijna weg is. Ben nog volop in de strijd om het weg te krijgen. Maar ik denk dat de shampoo die ik gebruik geen schade kan veroorzaken op de lange termijn. Misschien zou dat iets voor je zijn?
Of misschien rustig de mokzalf afbouwen en eerst om de dag smeren en dan telkens een extra dag er tussen, tot dat je op 1x p/w preventief zit ofzo...
Het zijn maar suggesties, misschien kun je er wat mee.
Ik hoop iig dat het toch een keer wegblijft bij je paardebeest.

Succes ermee en hou ons op de hoogte!
Iemand anders nog ideeen voor QuijoSavan?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:42

Mijn paard heeft chronische mok aan één achterbeen. Toen ik haar kocht was het een enorm plek, eigenaar zei dat het door de zon verbrand was... Ik ben het eerst gaan behandelen met medische talkpoeder, werkte niet. Toen hydrocotiderm, hielp onvoldoende. Betadineshampoo gewassen, hielp onvoldoende. Op een dag stond ze met een heel dik been op stal. De dierenarts heeft toen met een chloor middel zwachtels gedrenkt, het paard gebandageerd en en antibiotica gespoten. Gelukkig hielp dit. Maar genas afdoende. Een andere dierenarts gaf een zwavelsmeerseltje. Hielp ook afdoende. Toen heb ik de dierenarts een biopt laten nemen en op laten sturen naar Utrecht. Wat vonden ze in het mokweefstel...HELEMAAL NIETS. Geen schimmelsporen niets! Haar mokprobleem komt dus van binnenuit. Ben daarna ook acuut gestopt met smeren. Ze krijgt nu meer weidegang als eerst en loopt dus veel meer. Je kunt zien dat het been soms kleine kale plekjes vertoond, maat dat is alles (klop het wel af!) Dus mijn advies, laat de DA eerst een biopt nemen om vast te stellen waar de mok vandaan komt, daarna kun je gericht gaan behandelen. Heel veel succes en ik beveel je het echt van harte aan om een biopt te laten onder zoeken. Groeten & nogmaals succes!