hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:03

Zep schreef:
*superschriksmiley*

Is dit hoe jij je paard fijn op zijn voeten ziet staan?

Jammer dat ik niet over een digi beschik, zou de voeten van mijn kleine dame ook graag laten zien. Die zijn nét zo mooi! OK dan!

En ze loopt er aardig lange afstanden mee, over asfalt, zandpaden en steenslag, zonder een centje pijn (wel eens gedacht aan de enorm schurende werking van zand? De randen van de hoef zijn glad en rond als kiezelstenen na een endurance-rit met veel fijne ruiterpaden...). Neem van mij aan: voor een onbeslagen paard zijn de hoeven op de foto een voorbeeld van hoe de hoef er uit hoort te zien. Hogere hielen? Brrrr

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:35

Ik zie al weer dat ik een bak stront over me heen krijg. Ja de hoeven van Ara zijn goed, overeenkomstig met de witte lijn methode. Zie voor uitleg op www.hoefnatuurlijk.nl

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:11

Arabesk schreef:
Ik zie al weer dat ik een bak stront over me heen krijg. Ja de hoeven van Ara zijn goed, overeenkomstig met de witte lijn methode. Zie voor uitleg op www.hoefnatuurlijk.nl

ach ik krijg ook een bak stront over me heen ! ieder doet wat hij denkt dat het beste is voor zijn paard en zolang er mensen zijn , zijn er verschillende meningen , maar ik respecteer ieder zijn mening hoor !

ik doe wat ik denk dat het beste is voor mijn paarden en wat andere mensen ervan denken zal me een worst wezen , het is leuk om discussies te voeren maar je moet steeds iemand anders zijn mening respecteren en raad van iemand anders kan je opvolgen of niet , die keus is aan jezelf !

doe gewoon wat jij vindt wat het beste is voor je paard en waar jij in gelooft en iedereen is gelukkig toch OK dan!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:41

shana schreef:
ik zie persoonlijk ook liever meer hiel en vind de foto van arabesk ook niet goed !

ik vertrouw op mijn hoefsmid , hij kent mijn paarden door en door en als hij ze zo zet met meer hiel dan zal het voor mijn paard zo horen volgens hem !

waar baseer je dat op dat je liever meer hiel ziet??

dat je op je hoefsmid vertrouwt is heel mooi maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij het ook goed doet. vertrouwen zegt het al. je weet het niet zeker........

ik spreek uit ervaring. nadat ik me ging verdiepen in de materie had ik overal commentaar op en de antwoorden die je dan krijgt zijn niet altijd terzake kundig.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 09:54

[quote="Chely"]hey Maris,
Lady haar hoeven zijn zo bagger, dat ze met of zonder ijzers, op allerlei technieken beslagen het niet veel (eigenlijk niets) uithaalt.
Haar hoeven groeien amper en brokkelen ongelofelijk erg. Huilen

Hoi,
Dit ken ik. Isabella kon ook niet meer met en niet meer zonder ijzers op den duur. Schuren, brokkels, zelfs hele gaten uit de hoefwand tot het gevoelige gedeelte aan toe. Dierenarts en hoefsmid wisten het niet meer. Ja beslist niet meer draven over de weg, maar ja daar had ik niets aan (ik rij aangespannen).

1,5 jaar geleden de overstap gewaagd naar hoefschoenen. Na een ellendige pijnlijke start is ze nu dan zo ver dat ze superhoefjes heeft. Ik had dat zelfs niet durven dromen dat ze nog zo goed konden worden. En niets brokkelhoeven; keihard, gladde hoefwand, geen wisselende temperaturen meer aan de hoefjes, tredzeker, ruime stappen, geen glijpartijen in de wei. Ik laat ze 2x per jaar controleren, rest doe ik zelf (beetje hoefwand vijlen meer niet). En voor lange ritten voor de kar doe ik hoefschoenen aan (en dat gaat ook goed aan en uit, alleen de eerste week is het even klunsen).

Ik zou echt nooit meer terugwillen, zeker niet na alle ellende die mijn paardje heeft meegemaakt met die ijzers.

Groeten,
Ingrid

shana

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:48

ik treed hier niet in discussie omdat ik daar helemaal geen zin in heb !
ik heb al 10 jaar dezelfde hoefsmid en ik ben zeer tevreden over hem !

natuurlijke bekappers en traditionele bekappers geraken toch nooit eens daarom ieder zijn mening en have fun met of zonder ijzers !

groetjes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:05

Het is natuurlijk maar waar je zelf voor kiest. Als je maar wel kritisch blijft en misschien is het soms wel handig om zélf wat kennis op te doen, over de methode van beslaan/ bekappen waar je zelf voor hebt gekozen.

Je ziet zo vaak dat mensen maar van alles aannemen van iemand die er wel voor geleerd zal hebben. Maak een reclame, laat de acteur een witte jas aantrekken en het smeerseltje zal veel beter verkopen. Laat je niks wijsmaken en blijf altijd vragen stellen!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 12:25

precies! ik heb het zelf gehad met mijn voet. Die zat in het gips en dat deed vreselijk pijn. Paar keer terug geweest maar nee hoor gewoon laten zitten. Toen heb ik zelf eens het een en ander uitgezocht op internet en kwam tot de conclusie dat ik dystofie aan mijn voet begon te krijgen. Weer terug geweest en de gipsverbandmeester bedreigt dat hij het gips eraf moest halen. Anders zou ik het zelf doen. De voet kwam er grijs/blauw onderuit. Het gips had er nog zeker een week om moeten zitten, als ik dat had gedaan was ik waarschijnlijk mijn voet kwijt geweest. Het is nu 2 jaar geleden maar mijn voet is nog lichtjes blauw.

Tuurlijk mag je van iemand die een opleiding gedaan heeft kennis en ervaring verwachten maar je moet ook zelf kritisch blijven kijken. En niet gelijk alles wat nieuw is of anders gelijk in de kliko gooien. Roken en asbest heeft ook jaren geduurt voor dat ze er achter kwamen dat het slecht was. Het zelfde geld voor rontgenfoto's.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:26

Ik verdiep me als een gek in allerlei manieren en methodes, alleen zou ik nooit aan de hoeven van mijn paard durven vijlen Bloos , gewoonweg omdat ik te bang ben om wat verkeerd te doen, mijn ponybeest heeft zoveel hoefproblemen gehad dat ik blij ben met hoe het nu gaat en hoe ze nu dus beslagen wordt.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 17:56

Cookies schreef:
precies! ik heb het zelf gehad met mijn voet. Die zat in het gips en dat deed vreselijk pijn. Paar keer terug geweest maar nee hoor gewoon laten zitten. Toen heb ik zelf eens het een en ander uitgezocht op internet en kwam tot de conclusie dat ik dystofie aan mijn voet begon te krijgen. Weer terug geweest en de gipsverbandmeester bedreigt dat hij het gips eraf moest halen. Anders zou ik het zelf doen. De voet kwam er grijs/blauw onderuit. Het gips had er nog zeker een week om moeten zitten, als ik dat had gedaan was ik waarschijnlijk mijn voet kwijt geweest. Het is nu 2 jaar geleden maar mijn voet is nog lichtjes blauw.

Tuurlijk mag je van iemand die een opleiding gedaan heeft kennis en ervaring verwachten maar je moet ook zelf kritisch blijven kijken. En niet gelijk alles wat nieuw is of anders gelijk in de kliko gooien. Roken en asbest heeft ook jaren geduurt voor dat ze er achter kwamen dat het slecht was. Het zelfde geld voor rontgenfoto's.

zie je wel, vertrouwen is goed, controle is beter!!!

ik ben inmiddels 10 jaar en tig boeken verder en en hoop ervaring rijker en heb ervoor gekozen om mijn paarden nooit meer op ijzers te zetten.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:22

Gisteren zijn de hoefijzers van mijn paard eraf gegaan ivm. de sneeuw en gladheid in de bak. Nu heeft ze daar nooit veel van maar met rijden lijkt het wel of ze haar passen anders maakt. Minder mooi voor mijn gevoel. Komt dit omdat ze moet wennen? Verleden jaar is mij dit niet opgevallen...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:25

Kitty1 schreef:
Gisteren zijn de hoefijzers van mijn paard eraf gegaan ivm. de sneeuw en gladheid in de bak. Nu heeft ze daar nooit veel van maar met rijden lijkt het wel of ze haar passen anders maakt. Minder mooi voor mijn gevoel. Komt dit omdat ze moet wennen? Verleden jaar is mij dit niet opgevallen...

kan best dat ze moet wennen, en dat kan ook wel een tijd duren. ligt allemaal eraan hoe lang ze beslagen is geweest en aan de kwaliteit van haar hoeven etc.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:39

De mijne staat al 12 jaar zomers op ijzers en 's winters op blote voeten. Die heeft nog nooit een dag kreupel gelopen hoor. Iedereen moet het zelf weten maar ik ga geen M-parcours (en barrage) rijden zonder ijzers met proppen op gras. Ik ben nog niet levensmoe. Ik doe ook niet aan smeerseltjes ed. Een schone stal en dagelijks de wei in. Goed voor het hele paard en niet alleen de hoeven.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 21:02

die van ons staat ook gewoon rondom op ijzers.
en mn verzorg paard ook..

nog nooit last van gehad..
ze lopen dr super op..

iedereen moet lekker doen met zn paard wat ze het beste vinden.

die van ons staan op ijzers en zolang dat goed gaat blijven ze daar op staan ook.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:36

ik ben blij dat er eens wat mensen reageren die positief zijn over hoefijzers !

bedankt voor jullie reacties !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:08

Citaat:
die van ons staat ook gewoon rondom op ijzers

dit woordje zegt al genoeg over de algemene opinie hier.......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:44

ik moest er wel ijzers onder laten "timmeren"...

mijn merrie heeft erg korte hoefen met een ongelijk hoefje..
nu met ijzers hebben de hoefen iets meer groeimogelijkheden.. (t slijt niet)
en kan mn smit haar sneller "recht" zetten voor zo ver dat dus mogelijk is.
daarbij had ze erg slechte kwaliteit hoefen (scheuren, brokken,vlappen)
Nu hebben der hoefen alle tijd om te herstellen..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:00

Citaat:

ik heb een paard met een forse beenafwijking (toontredend) die ontzettend scheef afslijt, met ijzers was dat helemaal een ramp: na een maand was de helft van het ijzer doorgesleten en eraf gevallen.

Nu ik natuurlijk laat bekappen, gaat ie vanzelf rechter groeien, je moet alleen geduld hebben en de levensomstandigheden van je paard aanpassen, het werk overigens ook.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:12

smurf schreef:
Citaat:

ik heb een paard met een forse beenafwijking (toontredend) die ontzettend scheef afslijt, met ijzers was dat helemaal een ramp: na een maand was de helft van het ijzer doorgesleten en eraf gevallen.

Nu ik natuurlijk laat bekappen, gaat ie vanzelf rechter groeien, je moet alleen geduld hebben en de levensomstandigheden van je paard aanpassen, het werk overigens ook.

ja maar die van mij heeft geen forse beenafwijking...
en ik zie duidelijk verbetering,, terwijl ik die daarvoor niet zag..
haar hoefen waren zo kort dat ze bijna op t leven liep, t sleet sneller als t groeide, nu hebben haar hoefen mooi de kans om 'normaal' te worden..
ze waren ook extreem brokkelig echt gewoon bijna dikke happen eruit..

t groied zo langzaam bij haar dat als ik er ijzers onder heb ze er na een half jaar nog niet over de ijzers zijn gegroeid.

tuurlijk zet ik er wel eerder nieuwe ijzers onder.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:54

mijn pony staat sinds de zomer voor het eerst vierkant op ijzers maar ze loopt er super op!! aangezien haar hoeven heel langzaam groeien en ik elke dag buiten rij heb ik ze wel nodig en het bevalt me echt super?? Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:24

dat is dus ook de reden dat mijn paardje ijzers nodig heeft , ze slijt haar hoeven zo sterk af dat ze veel te kort worden !

om deze reden vind ik ijzers een goede beslissing en dat vind mijn hoefsmid ook terwijl hij steeds zijn uiterste best doet om paarden zonder ijzers te houden maar hij zei nu dat het echt niet zonder ijzers kan bij dit paard !

jullie komen natuurlijk weer met allerlei argumenten af over hoe dat wel kan maar ik ben tevreden over haar ijzers en mijn paard loopt er super op !

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:48

Er zal zeker een kern van waarheid in zitten in je lijstje. Het paard van een vriendin van mij is pas verkeerd beslagen geworden, en dus kreupel geworden. Ik denk dat als je paard zijn hoeven niet te snel kort worden je beter zonder kan rijden, Maar krijgt ie te korte hoeven dan zal ik het toch maar doen. Gaat er eigenlijk om wat je paard het fijnste vind. Wilde paarden lopen niet voor niets niet met ijzers eronder. Maar ik kan me voorstellen dat ze het ook nodig hebben als er vaak op gereden wordt. Zo zijn er ook voordelen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:52

Citaat:
jullie komen natuurlijk weer met allerlei argumenten af over hoe dat wel kan maar ik ben tevreden over haar ijzers en mijn paard loopt er super op !

als ik "jullie" ben, ben jij vast "hullie" maar ik zeg niets hoor, geen argumenten tegen ijzers, ik hoop dat jij en je paardje er erg gelukkig mee zijn.... zo lang "hullie" ze mij en mijn paard maar niet opdringen.....

Ik word het ook wel zat om werkelijk iedere dag te horen dat ie op ijzers moet, maar daar begrijpen jullie toch niets van....

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:51

smurf schreef:
Citaat:

als ik "jullie" ben, ben jij vast "hullie" maar ik zeg niets hoor, geen argumenten tegen ijzers, ik hoop dat jij en je paardje er erg gelukkig mee zijn.... zo lang "hullie" ze mij en mijn paard maar niet opdringen.....

Ik word het ook wel zat om werkelijk iedere dag te horen dat ie op ijzers moet, maar daar begrijpen jullie toch niets van....

Ik begrijp je wel, waarom ijzers als je paard ze niet nodig heeft??? Als ze ze nodig hebben vanwege pijn door te korte hoeven is het iets anders. Knipoog

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:08

smurf schreef:
Citaat:

ik zeg niet dat jij je paard op ijzers moet zetten , ik vind dat iedereen dat voor zich moet uitmaken !
als jij je paard zonder ijzers kan houden vind ik dat super goed voor je , enkel bij een van mijn paarden zijn ijzers echt noodzakelijk en dat is wat jullie niet begrijpen !

ik hoop dat je je niet aangevallen voelt want ik heb echt niets tegen natuurlijk bekappen , ik vind het super maar ik kies voor de andere aanpak en dat is nu eenmaal mijn keuze !

ieder zijn keuze toch !