jacobskruiskruid

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:51

Sugarmiss schreef:
(...)
Waar ik me overigens over verbaas is de uitspraak van dhr. Jan Kuiper (woordvoerder Staatsbosbeheer/SBB). Hij ontkent dat zijn organisatie teveel achterover zit. Hij ziet de opmars van het aantal paardenweides, gelijk met de groei van het aantal paarden, als oorzaak. Actieve bestrijding, laat staan chemisch, ziet hij niet zitten. "Straks is de paardenbloem ook nog aan de beurt om te verdwijnen".

Op zich een 'gekleurde' gedachte, waarvan je je afvraagt of hij de ernst van de situatie wel WIL inzien Verward


Koeien en schapen tellen niet mee?

Wat een ontstellend domme Clown redenering / opstelling.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:47

Hoe zit het dan met de dieren die geslacht worden, nog net niet ziek zijn geworden, maar wel dit gif in de lever hebben opgeslagen en dan de mensen die graag lever eten.

Als het via de volksgezondheid wordt uitgespeeld, hebben wij paardenliefhebbers meer kans. Lijkt wel of we in het verdomhoekje komen te zitten.

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 00:16

ik had een paar maanden geleden mooi weide hooi gekregen, 20 pakken, mijn eigen hooi was op, en ik zat zonder, een buurman had nog wat hooi voor me, mocht ik zo hebben, het waren de laatste pakjes van vorig jaar, kon hij mooi zijn schuur vrij hebben voor de nieuwe partij hooi, inmiddels heb ik 14 pakken hooi aan 2 paarden gevoerd gedurende afgelopen 2 maanden, zag ik vanmorgen toevallig dat bij de merrie 3 grote dikke stengels, paars van kleur, vertakt aan het uiteinde en met gedroogde bloempjes ( wit/ donkerbruin) in de stal lagen, ze had er op gesabbeld, maar waarschijnlijk was het te hard, anngezien de wei bij ons vol stond en ik een plant gedroogd heb om het te kunnen herkennen, weet ik zeker dat het JKK is, ik ben dus redelijk in paniek, want ik heb de pakken hooi welke in eerste instantie er goed uitzien, nu eens helemaal zitten uitspitten en er zit inderdaad een stengeltje of 5 per pak in, maar grotendeels klein gehakt dus ook vaak niet goed herkenbaar, ook is het zo dat 1 stengel in een pak hooi het gif zich verspreid door het hele pak hooi, in dit topic wordt een hoop verteld over JKK in de wei, maar nog maar weinig over JKK in hooi, hebben er meer mensen al JKK in het hooi gehad, met de winter voor de deur, kan dit misschien wel eens een probleem gaan worden, inmiddels staat heel nederland er vol mee en niemand kan mij garanderen dat er geen JKK in het hooi zit, mensen die hun paard op een manege of in pension hebben, vertrouwen dat het hooi dat de paarden krijgen goed is, maar dat kan je dus nooit helemaal zeker weten, ik vraag me nu ook af, is het toevallig in 1 pak geweest of ook in die andere 14 pakken, en dan, 7 pakken per paard, hoeveel kg. JKK zat er dan in een pak? een halve kg? 100 gram? ga dat maar eens uitrekenen? en die 3-5 % voordat het paard dood gaat is dat de plant in de gedroogde vorm of in de levende vorm, de paarden vertonen geen abnormaal gedrag, maar ik durf inmiddels geen hooi meer te geven, zijn er mensen die echt JKK vrij hooi hebben, misschien uit eigen JKK vrije weide? of andere tips wat ik nu moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:54

Ik heb in het verleden misschien ook wel JKK in het hooi gehad, zonder het te weten/herkennen.

Als je je erg zorgen maakt, bel je da en laat een bloedmonster maken van de leverfunktie, misschien kan dat uitsluitsel geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:57

Jij vraagt je af of er hooi zonder JKK is, jazeker die is er. Je moet van te voren gaan kijken welk weiland gehooid wordt. Of je moet de boer geloven en dat doe ik niet altijd.

Ben dus zelf heel kritisch op mijn hooi. Heb hooi ipv de plaatselijke boer alhier, bij de fouragehandelaar gehaald. Hooi uit de klei en niet van de zandgronden. Aldaar groeit het nu nog zeer weinig en de meeste boeren die van hun hooi moeten leven, zijn er kritisticher op geworden.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:29

idd altijd het land waar je hooi afkomt zelf controleren! Hooi dat vervuilt is met kruiskruid is levensgevaarlijk!
Ik ben van mening dat iemand die je dat kado geeft of verkoopt aansprakelijk is voor de schade die het aanricht!
(een product dient te voldoen aan datgene waarvoor het bestemd is, zo niet dan is de leverancier wat mij betreft aansprakelijk)

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 12:43

de andere 6 pakken hooi, helemaal uitgespit, niets te vinden, maar ik heb ze wel weggegooid, brandje gestokkt, ik hoop dat het een incidenteel pak hooi is geweest, maar ben nu wel erg op mijn hoede. een bloedproef zou kunnen, maar dan Verward mocht er iets van binnen zijn gekomen dan is dat wel aantoonbaar, maar er is toch niets tegen te doen, dus wat heb je aan de uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:46

Wat je aan de uitslag hebt? Zekerheid ipv onzekerheid.

Je kunt jezelf zo gek maken als je wilt, ook mijn paard heeft het ongetwijfeld binnen gekregen. Als ik mij zorgen zou maken, hup bloedtest met zekerheid. Hoef ik niet te denken als het niet zo lekker met hem gaat, O JEEEE.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:02

n.a.v. het bericht van WWWiske...! nu iedereen weer hooi inslaat voor de winter, let op met het kopen van hooi! vraag er op zijn minst na of het kruiskruidvrij is en controleer, als het even kan, steekproefgewijs enige pakken.

Zijn er nu nog mensen die niet gereageerd hebben richting het ministerie ?
dit is het mailadres: g.hindori@minlnv.nl
t.a.v. de heer Rotteveel

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:35

ja dat adviseer ik ook! maar helaas is het niet altijd mogelijk om te zien waar het hooi vandaan komt, en is het dus ook een stukje vertrouwen, bij mij zijn het waarschijnlijk 1 of hooguit 2 pakken geweest, omdat de paarden die dikke paarse stengels niet eten, ze laten die liggen en ik het zodoende ontdekte, de rest van het pak had ook nog een paar stengels, de andere uit die zelfde partij dus weer niet, maar ook een paar stengels in een pak hooi, tasten het hele pak aan, het hele pak moet je dan dus weg doen je kan nog beter hooi van iemand kopen die zijn weide tegen onkruid spuit dan dat je onbespoten natuur hooi koopt, want daar zit het bijna zeker in, en ook is de eerste snede ( van het voorjaar) beter dan de tweede snede (van juli - augustus).

Kido

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:39

Volgens mij groeit t op de veluwe in grote hoeveelheden het rukt echt vlot op....
Brrr best scary

Heb ook foto s gemaakt dus voor de liefhebber

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:53

in West Brabant is het helemaal een drama Ziek , hier is gewoon alles geel, en die zaadjes waaien over een week vrolijk hier de wei weer in.

NickAltena
Berichten: 804
Geregistreerd: 19-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:56

WWWiske schreef:
zag ik vanmorgen toevallig dat bij de merrie 3 grote dikke stengels, paars van kleur, vertakt aan het uiteinde en met gedroogde bloempjes ( wit/ donkerbruin) in de stal lagen, ze had er op gesabbeld, maar waarschijnlijk was het te hard, anngezien de wei bij ons vol stond en ik een plant gedroogd heb om het te kunnen herkennen, weet ik zeker dat het JKK is, ik ben dus redelijk in paniek, want ik heb de pakken hooi welke in eerste instantie er goed uitzien, nu eens helemaal zitten uitspitten en er zit inderdaad een stengeltje of 5 per pak in,knip,knip

knip... en die 3-5 % voordat het paard dood gaat is dat de plant in de gedroogde vorm of in de levende vorm,

knip .....of andere tips wat ik nu moet doen?


Het geen IK geleerd heb is toch iets anders dan je hier beschrijft....
De bloem is in een pak hooi niet meer terug te vinden...die verpulvert helemaal....das nou juist het probleem...alleen de paarsgekleurde stengel is herkenbaar maar dan moet je wel je hooi (en stro) uit elkaar trekken....

Het gif is zowel in gedroogde als in levende vorm...het gif blijft dus in de stengel zitten maar de geur en bittere smaak is verdwenen, een reden waarom het paard het wel in gedroogde vorm eet en maar zelden in levende vorm, eigenlijk alleen bij gebrek aan ander voedsel zal hij zich wagen aan dit plantje wanneer hij het in de wei tegen komt (uitzonderingen daargelaten)..

Wat je kan doen:
Bij je eigen wei het spul verwijderen uit de grond met wortel en al en daarna verbranden of in de GRIJZE container, dan wordt het ook verbrand!
Je buren vragen om dit ook te doen en door te geven aan andere...
Er op wijzen dat het voor andere dieren OOK giftig is...denk aan een konijn enzo...die krijgen ook hooi...maar ook voor de mens...aanraking en inademen van stuifmeel...er wordt op gemeente en rijks site´s geadviseerd aan personeel om handschoen en mondkap te dragen...dit is niet voor niks....denk bijvoorbeeld ook aan honing? ook daar zit het in als er grote velden met deze rommel staan....
Goed kijken in je balen hooi en stro en niet zomaar klakkeloos strooien of een rol kuil in je wei/bak zetten, iets wat sommige schijnen te doen met de goede bedoeling dat het paard kan eten wat hij wil en wanneer hij wil...
Als het kan de wei waar je hooi vandaan komt NU controleren...het staat NU vollop in bloei en is makkelijk herkenbaar als je een fototje hebt ...
Kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl... uitgebreide beschrijving en op het moment een heel actueel onderwerp...
Groeten Nick

WWWiske
Berichten: 1187
Geregistreerd: 12-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:33

NickAltena schreef:
Het geen IK geleerd heb is toch iets anders dan je hier beschrijft....
De bloem is in een pak hooi niet meer terug te vinden...die verpulvert helemaal....das nou juist het probleem...alleen de paarsgekleurde stengel is herkenbaar maar dan moet je wel je hooi (en stro) uit elkaar trekken....



Nou ik had anders echt een heuze JKK stengel met top (bloempjes) en al in het hooi, een gedroogde versie dus, misschien maait de ene boer het anders dan de ander? want het was bijna 1 geheel, ik heb hem nog liggen, als een soort bewijs zal ik maar zeggen, omdat ik terug ben gegaan naar degene die het geleverd heeft, ik hoop en denk dat ik nog wel geluk heb gehad, 2 % van het lichaamsgewicht van het paard, in gedroogd vorm geeft acute dood en vergifteging, de stengel weegt 10 gram, het paard is 600 kg. dus in princiepe is 12 kg. JKK echt gevaarlijk, een paar stengels van 10 gram, zal ongetwijfeld gif geven dat opgeslagen is in het bloed/ de lever, maar geeft geen heel ernstige gevolgen, ik wil alleen ook iedereen waarschuwen voor JKK in hooi en niet alleen voor degevaren ervan in de wei, als je 100 pakken hebt voor de winter en ze bevatten allemaal 100 gram en je voert dat in een jaar op, dan heb je dus echt een heel groot probleem, opletten dus

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:16

Ik heb ook in hooi weleens de komplete bloem gezien, die was gewoon netjes opgedroogd kompleet aan de stengel blijven zitten. Het is maar net hoe lang het hooi is als het in het pak gaat en of het gekneusd wordt of niet.

Misschien zou je jaarlijks je paard moeten laten testen op het % JKK in het bloed, dan weet je of de gezondheid gevaar loopt of niet.

lieke2
Berichten: 2140
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:32

Kido schreef:
Heb ook foto s gemaakt dus voor de liefhebber


Kan je die eens hier plaatsen? of anders doorsturen naar mghhofman@gibogroep.nl?

hebben er gister wel wat planten uitgetrokken, maar dat waren volgens mij de boeren nogwat dingen. zijn deze ook giftig?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 16:34

Boerenwormkruid is ook giftig.

Mac

Berichten: 11661
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:26

Sugarmiss schreef:
Ik heb ook in hooi weleens de komplete bloem gezien, die was gewoon netjes opgedroogd kompleet aan de stengel blijven zitten.

Maar hoe weet je dat je echt met JKK te maken hebt Verward ? Er zitten wel vaker gele bloemetjes in het hoor, maar dat kunnen natuurlijk ook paardebloemen zijn of ander (onschuldig kruid). Zorgelijk hoor, vooral omdat het zoveel (kan) lijken op andere plantjes en bloemetjes.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:51

Ik rij regelmatig buiten en zie dus alle stadia van de in het wild groeiende plant en bloem. Dus kan ik het makkelijk in 'hooi' vorm herkennen Haha!

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:05

Botervlieg schreef:
Boerenwormkruid is ook giftig.


In welke mate is dit kruid dan giftig?

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:13

boerenwormkruid verliest zijn gif zodra het gedroogd is. Het gif zit nl niet in de vezels maar in de sappen. daarom is het een minder groot probleem. in het land laten paarden en andere dieren het staan.

Kido

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:51

Afbeelding
Is dit dat jacobs kruis kruid

deedee19

Berichten: 7938
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:02

Ja onmiskenbaar!

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:54


Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:00

Heeft er misschien iemand een foto van het kruid in gedroogde vorm? Dus zoals het in het hooi zit.
Overal zijn foto's te vinden van de levende plant, maar ik kan nergens een foto vinden van gedroogd JKK.
En stengels in het hooi, kan dat ook niet zuring zijn?