Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zzzzipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:03

Hoi
Mijn paard kwam uit duitsland en heeft een luchtzuigoperatie gehad. Het zit wat bobbelig bij zijn keel. net of al zijn kliren wat opgezet zijn, dus littekenweefsel. ik ben blij dat ze het gedaan hebben. (ik had em toen nog niet). Hij doet nog wel zijn tanden aan de rand van de staldeur en probeert het alleen krijgt hij geen lucht meer binnen, hij doet dit alleen als ie merkt dat je naar hem kijkt, hij heeft verder veel speelgoed in zijn stal liggen waardoor hij bezig blijft. dus hij doet het nu meer uit iets bekends doen. ik ben blij dat hij de operatie heeft gehad en heb er geen slechte ervarin gmee, het is nu net als nagelbijten bij mensen, ik denk dat als ik hem goed bezig houd dat ie ermee kapt! dus als het aan de gezondheid van je paard ligt zou ik het overwegen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:46

zzzzipper schreef:
Hoi
Mijn paard kwam uit duitsland en heeft een luchtzuigoperatie gehad. Het zit wat bobbelig bij zijn keel. net of al zijn kliren wat opgezet zijn, dus littekenweefsel. ik ben blij dat ze het gedaan hebben. (ik had em toen nog niet). Hij doet nog wel zijn tanden aan de rand van de staldeur en probeert het alleen krijgt hij geen lucht meer binnen, hij doet dit alleen als ie merkt dat je naar hem kijkt, hij heeft verder veel speelgoed in zijn stal liggen waardoor hij bezig blijft. dus hij doet het nu meer uit iets bekends doen. ik ben blij dat hij de operatie heeft gehad en heb er geen slechte ervarin gmee, het is nu net als nagelbijten bij mensen, ik denk dat als ik hem goed bezig houd dat ie ermee kapt! dus als het aan de gezondheid van je paard ligt zou ik het overwegen.

Het is maar waar je blij mee moet zijn . Is er bij jouw paard wel eens onderzocht WAAROM hij luchtzoog/luchtzuigt?? Dat moet een reden hebben. Door zo'n operatie voorkom je alleen maar het zuigen. de oorzaak van het zuigen (maagzweren/pijn/stress) haal je er niet mee weg.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:44

Kim heeft nu een nieuwe stal(wanden en deur zijn vernieuwd) en alles is nu ijzer,waar ze haar tanden in zet.
Ik heb nu een lange wilgentak langs de rand gemaakt en daar kan ze nu op zuigen,dat spaart weer tanden.

Ik wil toch eens proberen of Kim baat heeft bij de maagzuurremmende producten.
Wat adviseren jullie mij nou,waar kan ik het kopen,wat kost het en hoe lang doe ik er mee???

zzzzipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:24

droebel schreef:
Het is maar waar je blij mee moet zijn . Is er bij jouw paard wel eens onderzocht WAAROM hij luchtzoog/luchtzuigt?? Dat moet een reden hebben. Door zo'n operatie voorkom je alleen maar het zuigen. de oorzaak van het zuigen (maagzweren/pijn/stress) haal je er niet mee weg.

Het kwam door stress, en heel veel. hij is erg mishandeld geweest en mensen hebben hem heel vaak in een soort hol opgesloten waar hij vanuit zijn stal naar een muur keek. Hij is nu heel gelukkig. hij heeft wel maagzuur nog, ben nog steeds mee bezig om dat te verhelpen.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:38

Mijn pony doet ook luchtzuigen. Maar sinds kort is ze verhuisd naar een andere stal met een stalgenoot, en daar heeft ze ook een lage staldeur. Ze staat overdag met die andere stalgenoot op 't weiland, en s'nachts op stal. En ik heb er nog niet kunnen betrappen..Haha!

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:40

Wat ook schijnt te helpen tegen luchtzuigen..( Heb ik ook maar gehoord ) Dan moet je een spiegel plaatsen in de stal, en dan denkt jou paard/pony dat hij/zij een stalgenoot heeft..'t schijnt dat ze zo dom zijn, dat ze daarin trappen.. Ik heb het niet uitgeprobeerd, dus of het helpt???

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:10

dat van die spiegel zal niet helpen
Luchtzuigen wordt een verslaving net als roken bij mensen
Door het luchtzuigen maken ze een bepaalde stof aan die hun ja hoe zal ik het zeggen een beetje high maakt en daar willen ze blijven aan voldoen.
Het is heel moeil;ijk om een echt goed advies te geven want bij het een paard helpt een band bij het ander weer niet
Bij het ene paard lukt het met cribbebijt op de voerbak en bij andere weer niet.
Die van mij heeft nu geen band meer (jaren wel gehad zoog gewoon door)
maar nu heeft hij geen voerbak meer waar hij het kribbebijt af kan schuren en nu doet hij het op stal niet meer

Alleen als ik hem ergens neerzet dan begint hij onmiddelijk of dat er nu wel of geen paarden in de buurt zijn en of dat hij nu wel of niet in de spiegel staat te kijken

Dus ja wat moet je adviseren Het is gewoon een kwestie van proberen en uitproberen
veel geluk

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:40

Mijn paard zuigt lucht sinds een jaar en zijn voortanden beginnen al behoorlijk te slijten.
Als hij op de wei staat, dan kan hij niet zuigen, maar zodra hij bij zijn stal komt, dan pakt hij vrolijk de rand van de staldeur weer vast en neemt een flinke hijs.
Het meest komt het voor tijdens het eten en Pronutrin heeft zeker geholpen, maar is pokkeduur. Daarom na verloop van tijd overgestapt op compositum van de Groene Os en daar ben ik heel snel mee opgehouden, want daar werd het juist heel erg van. Gek he. Heeft iemand daar ervaring mee?
Nu moet ik iets verzinnen om zijn tanden heel te houden. Een rubbertje op een bepaald stuk helpt niet. HIj houdt niet van rubber. Haha!
Dan schuift hij gewoon op. En ik heb over de hele lengte van de stal een ijzeren rand, dus dat wordt lastig. De manege-eigenaar is ook niet blij als ik probeer dat rubber met spijkers in de hardhouten deur vast te zetten.
Iemand een idee soms?
Overigens heb ik er meer last van als hij lijkt het wel. Hij kijkt mij altijd erg blij aan, terwijl ik er een rothekel aan heb om alleen al dat geluid te horen. Maar zo heeft ieder zijn kruisje te dragen nietwaar?

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:58

Kimmes schreef:
Kim heeft nu een nieuwe stal(wanden en deur zijn vernieuwd) en alles is nu ijzer,waar ze haar tanden in zet.
Ik heb nu een lange wilgentak langs de rand gemaakt en daar kan ze nu op zuigen,dat spaart weer tanden.

Ik wil toch eens proberen of Kim baat heeft bij de maagzuurremmende producten.
Wat adviseren jullie mij nou,waar kan ik het kopen,wat kost het en hoe lang doe ik er mee???

Misschien ook een idee voor jou?Ik heb hem gewoon strak vastgebonden met strotouwtjes.
Het werkt heel goed

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:09

Yuma schreef:
Het meest komt het voor tijdens het eten en Pronutrin heeft zeker geholpen, maar is pokkeduur. Daarom na verloop van tijd overgestapt op compositum van de Groene Os en daar ben ik heel snel mee opgehouden, want daar werd het juist heel erg van. Gek he. Heeft iemand daar ervaring mee?
?

Mijn paard heeft nu 7 bakken pronutrin gehad. het hielp inderdaad heel goed tegen het zuigen, mits ik de volle dosering gaf. En ondanks de pronutrin had hij toch nog een geirriteerde maag. maagcompositium heb ik ook een tijdje gegeven, maar daar werd het zuigen bij Tieme ook erger door.

Ik ga morgen een afspraak maken met Margreet Dudok van Heel van de Silverlinde. Die werkt o.a. met bachbloesems. ik heb haar een mailtje gestuurd met uitleg over m'n paard. Zij gaat hem waarschijnlijk behandelen voor z'n maag/darmpijn en tegen stress. Ik kan je nog niet vertellen hoe dit uit gaat pakken, maar ik hoop dat het gaat werken.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:00

Nou Kimmes en Droebel, hartelijk dank. Ik ga eens een fikse wilgetak halen. Moet inderdaad wel zien dat hij goed vastzit, want er komt behoorlijk wat kracht bij kijken als mijn maatje een hijs neemt.

Ik ben benieuwd wat de Bachbloesem doet. Ben daar wat kritisch over, maar als het help! Succes in ieder geval en laat weten hoe het gaat.
Overigens was met Pronutrin het luchtzuigen niet over, maar wel heel wat minder. Ik denk dat er inmiddels ook een stuk gewoonte in zit en hij zal het wel lekker vinden denk ik zo. Het voornaamste vind ik eigenlijk dat hij geen last heeft van zijn maag, want als hij zuigt vanwege lichamelijk ongemak dan vind ik dat wel erg sneu.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:06

Ja,goed vast binden hoor Kim zet er ook veel kracht op Haha!

Succes.Hopelijk helpt het bij jouw ook zo goed.

keepontrying

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:28

Verdrietig Help!! Mijn Tinker van 8 zuigt ook lucht en dat al een paar jaar. Ik vind het niet erg maar ze zitten enorm te zeuren op de stal waar hij staat. Hij heeft van de zomer op het land gestaan en dan doet hij het niet. Hij had een band om met die ijzeren beugels en nu heb ik er een te leen van leer met een band voor en achter de oren met een flap op zijn keel. Dit helpt dus ook niet, hij zuigt er dwars doorheen. Nou kan ik nog een muilkorf lenen, maar eigenlijk gaat dit allemaal dwars tegen mijn gevoel in. Mijn honden krijgen natuurvoer. Zo'n type ben ik dus, en dan moet ik mijn paard zo toetakelen. Ik word er triest van als ik er aan denk. Hij krijgt in de avond en ochtend een baal kuilgras en 2 keer 3/4 biks. Wat moet ik doen?? Ik krijg steeds meer gezeik op die stal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 23:15

Draai alle artikelen over luchtzuigen uit en laat dat aan die mensen lezen in de hoop dat ze ophouden. Die band om terwijl je paard er doorheen zuigt kan beschadigingen opleveren.

Vraag of je paard dag en nacht op de wei kan met een schuilstal.

Zoek een andere stal, ik sta op een stal met 4 luchtzuigers midden tussen de ca. 20 paarden. Geen van die luchtzuigers heeft een band om, niemand doet moeilijk en geen van die paarden is ooit gaan luchtzuigen.

Succes!

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:03

Ik las in de hoefslag een berichtje over Quitt van Farnam. Het belooft een middel te zijn dat een eind maakt aan kribbenbijters. Dat is een zeer optimistische uitspraak niet dan?
Ik ga het dus eens bekijken.

Heeft iemand het al eens geprobeerd overigens?
En Droebel hoe was het bij de Bach Bloesem deskundige?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:31

Mijn veearts begon erover... dat nieuwe middel. Ik denk erover om het te gaan proberen Lachen

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:10

Yuma schreef:
En Droebel hoe was het bij de Bach Bloesem deskundige?

Die is nog niet geweest. Die had het erg druk en komt op 8 december langs.

Quitt, dat nieuwe spul staat ook op Jordens hippo. heb er ook aan zitten denken om dit te gaan geven. is ook weer erg aan de prijs Geld, geld! .

Ik probeer eerst bach bloesem. dat kan ik altijd nog proberen.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:42

Nou ik heb het besteld! Trala. Ik hoop het binnenkort in huis te hebben en dan zal ik jullie wel melden hoe King het er vanaf brengt.
Ik zal de komende dagen zijn luchtzuigen eens goed in kaart brengen en noteren en dan vergelijken met erna.
Wordt vervolgd!

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:40

Ik heb mijn paard ook Quitt gegeven, ben zeer benieuwd of dit helpt.
Dat zou toch GEWELDIG zijn!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:27

Interessant om te horen dat anderen soortgelijke ervaringen hebben (Miraclebanden die niet helpen, ander paarden die het luchtzuigen inderdaad niet overnemen). Er is nog zo'n fabel... Tenminste dat denk ik.

"Paarden die luchtzuigen worden mager"

Ik ken geen magere luchtzuigers. Mijn pony werd eerder te dik. Wat zijn jullie ervaringen? Is dit (deels) waar of niet?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:38

ik heb een behoorlijk vette luchtzuiger op het moment. Ze heeft een kleine operatie ondergaan (stukje huid weggehaald) en mocht niet gereden worden. Dus nu is ze moddervet. Anders is ze gewoon gezond normaal. Nooit mager. Ook de andere twee luchtzuigers op stal zijn absoluut niet mager Lachen

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:49

Nou ik heb er ook wel van gehoord. En ik zou mij zo voor kunnen stellen dat paarden zo'n last hebben van hun maag dat ze niet goed meer eten, of dat hun tanden zo gesleten zijn dat ze niet goed meer gras eten. Staan ze dan op de wei dan hebben ze een probleem niet dan.
Maar over het algemeen denk ik dat de meeste paarden wel gewoon door blijven eten, ook al hebben ze last van hun maag. Het moet anders wel heel erg zijn.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:12

Tja,Kim zuigt al ruim 10 jaar en is nog steeds niet mager,hoor Lachen

meloen_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:09

Ik ben erg benieuwd of jullie al resultaten hebben met Quitt van Farnam.

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:55

Kan nog niet veel over resultaat met Quitt zeggen heb het pas een paar dagen gegeven, maar ik zal het zeker doorgeven volgende week, dus nog even geduld a.u.b.............................