Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

Dan kan het raadzaam zijn om bloed te laten checken op afwijkingen en tekorten. Dan kun je gerichter bij voeren. Eventueel ppid zou ik ook willen uitsluiten, al kan ik niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:50

capopjekop schreef:
Dan kan het raadzaam zijn om bloed te laten checken op afwijkingen en tekorten. Dan kun je gerichter bij voeren. Eventueel ppid zou ik ook willen uitsluiten, al kan ik niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk

Ik heb een maximaal budget van ongeveer 5000 euro aan dierenartskosten, ik neem aan dat bloed afnemen geen honderden euro's zal zijn. In ieder geval is dat wel iets om ook mee te nemen morgen, dankjewel!

dioni
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

"Ze doet dit alleen tijdens rustmomenten en maar voor een hele korte tijd (daarom kan ik het ook moeilijk op de foto zetten), ze zakt dan even letterlijk weg en vervolgens schrikt ze wakker en loopt ze weer gewoon verder alsof er niets aan de hand was."'

Leest bijna iedereen hier overheen die hoefbevangen roept?
Als dit paard zo zou staan door bevangenheid als op de foto dan loopt ze niet gewoon weer verder. Narcolepsie zoals eerder geopperd is dan veel waarschijnlijker. TS heeft foto's en videomateriaal naar de dierenarts gestuurd die hier niet geplaatst zijn. Als daar duidelijk een bevangen paard op te zien zou zijn hadden ze niet gezegd dat het geen spoed is. Maar een paard dat bijna omvalt in de slaap is geen spoed.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

YH05 schreef:
capopjekop schreef:

Ik heb een maximaal budget van ongeveer 5000 euro aan dierenartskosten, ik neem aan dat bloed afnemen geen honderden euro's zal zijn. In ieder geval is dat wel iets om ook mee te nemen morgen, dankjewel!

Ppid kun je ook later meenemen. Mocht je paard wel pijn/stress hebben dan kan dat invloed hebben op de uitkomst van het onderzoek

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:02

Mijn net overleden Fjord leek ook wat narcolepsie te gaan ontwikkelen. Maar zoals de foto's heb ik haar nog niet zien staan. Wel soms wat gek, maar aangezien er ook sprake was van artrose maakte ik mij nog niet zo gek veel zorgen. Enige vergelijkingen wat ik voor je heb is dat ze verder nog goed liep, normaal at en dronk en ook nog genoeg momenten had dat ze als een 3 jarige naast je liep.

Maar signalen als niet meer kunnen liggen, vermoeidheid en niet meer mee rennen met de groep moet je echt wel heel serieus er rekening mee houden dat inslapen geen verkeerde keuze zou zijn. Ook als ze nog goed eten en wel bewegen.

Stripe000
Bakkabouter

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:06

Ik vind het knap dat je je zo ontfermt over dit diertje waar ze je toch gewoon wel mee opgezadeld hebben.
Eigenlijk schandalig van de vorige eigenaar als het allemaal klopt wat je zegt.
Ik wil je alleen maar veel sterkte en succes wensen.
⚠️ Stripe000 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:08

dioni schreef:
"Ze doet dit alleen tijdens rustmomenten en maar voor een hele korte tijd (daarom kan ik het ook moeilijk op de foto zetten), ze zakt dan even letterlijk weg en vervolgens schrikt ze wakker en loopt ze weer gewoon verder alsof er niets aan de hand was."'

Leest bijna iedereen hier overheen die hoefbevangen roept?
Als dit paard zo zou staan door bevangenheid als op de foto dan loopt ze niet gewoon weer verder. Narcolepsie zoals eerder geopperd is dan veel waarschijnlijker. TS heeft foto's en videomateriaal naar de dierenarts gestuurd die hier niet geplaatst zijn. Als daar duidelijk een bevangen paard op te zien zou zijn hadden ze niet gezegd dat het geen spoed is. Maar een paard dat bijna omvalt in de slaap is geen spoed.

Bedankt voor de reactie! Dit is inderdaad de reden dat ik niet denk aan hoefbevangenheid, narcolepsie/chronisch slaaptekort lijkt mij ook het meest waarschijnlijke, maar ik hoor het morgen en dan zal ik een update geven.

De foto van haar houding komt uit de video die ik naar de dierenarts heb gestuurd waarin je haar heel langzaam ziet wegzakken, dan ineens opkijken als ze bijna omvalt en vervolgens stapt ze weer gewoon weg. Ik ben niet heel bekend met narcolepsie maar het klinkt voor mij wel aannemelijk, en een dier dat in slaap valt is inderdaad geen spoed.
Laatst bijgewerkt door YH05 op Vandaag, 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:08

Stripe000 schreef:
Ik vind het knap dat je je zo ontfermt over dit diertje waar ze je toch gewoon wel mee opgezadeld hebben.
Eigenlijk schandalig van de vorige eigenaar als het allemaal klopt wat je zegt.
Ik wil je alleen maar veel sterkte en succes wensen.

Ontzettend bedankt!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:21

Van narcolepsie gaan ze niet zo staan, plus dan hebben ze ook geen moeite met drempels en voeten optillen.

Ik heb al meerdere paarden met narcolepsie meegemaakt op verschillende adressen en allemaal hadden zij gemeen dat ze dan door de been-lock op de voorknietjes doorknikken of zelfs vallen. Vaak hebben paarden dan ook wondjes en eelt daar. Paarden hebben normaliter met staand dutten een mechanisme wat de benen recht houdt. Bij narcolepsie is dat een groot probleem. Op het moment dat ze namelijk in slaap vallen dan verdwijnt de spierspanning en valt het paard door de voorbenen.

Wat wel kan is dat dit paard door ernstige pijn een chronisch slaap tekort heeft en naast haar fysieke mankementen daardoor nu ook momentjes heeft van in slaap knikken.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 33 min geleden

Dapper en lief dat je dit paardje hebt opgevangen en je best voor haar wilt doen <3 _/-\o_ .

Ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn..

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10 min geleden

Fijn dat er een afspraak staat, succes morgen!