Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 08:59

Elisa2 schreef:
nikkel schreef:
Ik kan hem de juiste zorg, behandeling of operatie niet bieden, ik heb daar de financiële middelen niet voor. Ik heb andere dierenartsen en professionals geraadpleegd en de prognose is niet goed. Uit de openingspost door TS.

Dan houdt het toch op. Moet TS dan krom liggen, om een paard dat volgens mij gewoon pijn heeft in leven houden. Als het dier in de wei gaat, zal in normale omstandigheden de buikomvang toenemen en de spieren zullen wegvallen. Daarmee gaat ook de pijn toenemen. Juist in verband met dierenwelzijn is inslapen de meest humane oplossing.

Hoeft niet, ken ook een paard met KS die staat al 15 jaar als grasmaaier in de wei en heeft nergens last van. Het is gewoon niet zo zwart/ wit als sommige hier stellen. Toevoeging, die had alleen ohz last..voornamelijk als de rug weggedrukt werd met springen.

Ik heb er ook eentje met KS staan. Had ook last van ohz. Maar gaat nu wel ingeslapen worden, omdat hij met de jaren wel neurologische problemen kreeg agv KS waardoor hij nu heel slecht kan opstaan vanuit het liggen. Paard staat nu op pijnstillers, ik hoop hem nog een paar weken zon en gras te kunnen gunnen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:00

sterregoud schreef:
Dees schreef:
Vraag jezelf eens af wat je zelf zou doen in deze situatie?
Het kan ons allemaal overkomen. Elk onderzoek kost toch gauw een 300 euro.
Hoeveel euro zou jij er nog insteken? Wat zou je doen?

Zou een leuke poll-vraag zijn voor Bokt :=

Het gaat niet om de euro’s. Het gaat vooral om het dierenwelzijn. Dit paard heeft zeer waarschijnlijk ook als grasmaaier nog pijn, kans op verbetering is minimaal, dan is inslapen het diervriendelijkst.

Sterkte Nikki,

Het gaat OOK om euro's.
En dat mag, daar is helemaal niets mis mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:02

Dees schreef:
Elisa2 schreef:
Hoeft niet, ken ook een paard met KS die staat al 15 jaar als grasmaaier in de wei en heeft nergens last van. Het is gewoon niet zo zwart/ wit als sommige hier stellen. Toevoeging, die had alleen ohz last..voornamelijk als de rug weggedrukt werd met springen.

Ik heb er ook eentje met KS staan. Had ook last van ohz. Maar gaat nu wel ingeslapen worden, omdat hij met de jaren wel neurologische problemen kreeg agv KS waardoor hij nu heel slecht kan opstaan vanuit het liggen. Paard staat nu op pijnstillers, ik hoop hem nog een paar weken zon en gras te kunnen gunnen.

Wel mooi dat jij hem nog een paardwaardig leven hebt kunnen geven totdat het niet meer anders kon. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:23

Dees schreef:

Dit lees ik oprecht graag. Dat is een paard als paard zien. Voor het dier zorgen ongeacht of je er op kan rijden en dan op het moment dat zelfs gewoon paard zijn niet meer pijnvrij kan, met veel liefde het paard laten gaan. Meer en minder moet dat niet zijn.
Veel sterkte alvast! Geen leuke beslissing om tegenaan te hikken.

Furst

Re: Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:34

Er moet balans zijn vind ik. Ik denk dat TS met 3 dierenartsen die aangeven dat het wel heel lastig word om hem nog pijnvrij te krijgen, een juiste beslissing maakt.
De meeste roepen hier inslapen, om te vermijden dat er WEER een paard van handelaar naar handelaar gaat.
En het is mooi, zoals Dees (en voorheen ikzelf) een paard houden tot het eind voor zo lang het kan en paardwaardig is. Ik zou het zo opnieuw doen, maar zou in mijn geval eerder voor inslapen gekozen hebben omdat zijn lijf niet meer echt meewilde en ik er nu anders naar kijk. Het is zoeken naar: kan ik het als eigenaar financieel dragen maar ook emotioneel. Het is zeer uitputtend om een ziek paard te hebben. En ik begrijp ook dat mensen dan kiezen voor euthanasie als ze maar 1 paard kunnen veroorloven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:35

Ik ben iemand die weinig rijd en prima vrede heeft met een grasmaaier.
Maar ik heb ze aan huis, dat is al een verschil.
Ik heb daardoor minder kosten.
Maar nog een belangrijker punt, ik zie ze veel.
Een paard de hele dag door zien geeft veel info.
Ik heb een paard gekend dat als zijn baasje er was je met een loep zijn onzuiverheid moest zoeken.
Ze was de oprit nog niet af en hij liep kats kreupel.
Ergens had die geleerd zich beter voor te doen?
Maar dat kunnen ze geen hele dag.

En een paard waar door 3 dierenartsen een slechte uitslag word gegeven.
Hoe goed zal die in de wei pijnvrij zijn? Of pijnvrij blijven?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:38

Ik heb ze ook altijd aan huis gehad, veel ruimte, dus het maakte allemaal niet uit. Maar als grasmaaier kunnen ze OOK pijn hebben. Hier wordt een beetje gedaan alsof een paard in de wei meteen pijn/klachtenvrij is. Dat is zeker niet zo. Als je je dier elke dag ziet, zie je veranderingen, meer liggen, slomer, minder blij etc.

Ik heb er nu 3 moeten laten inslapen en heb er altijd voor gewaakt dat ik niet blind werd voor hun klachten, blind werd en ze daardoor te lang liet lopen en lijden. Dat ben je jezelf verplicht aan het dier want of het dier nu of over een half jaar ingeslapen moet worden...als het moet dan beter niet te laat.

Dit is een totaal andere situatie als je 1 paard op duur pension hebt staan, dan moet je sneller/eerder knopen doorhakken. Al is het lichamelijk mogelijk voor het dier, een pensioenplek is inmens duur.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:40

Dat zeg ik dat ze dan ook pijn kunnen hebben

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:44

Dat is het hele punt, wat iemand hierboven zei: wat kan en wil je veroorloven?

TS is als ik het goed begrijp nog jong. De grootste kosten in haar leven moeten nog komen. Het is heel verstandig om daar nu goed over na te denken.

Als iemand niet wil betalen, houdt het op. Dan heeft doordrammen over alternatieven geen zin.

Dagelijks worden huisdieren ingeslapen waarvan de eigenaar een dure, levensnoodzakelijke operatie niet kan of wil betalen. Dit is de (harde?) realiteit van dierenhouderij.

Het is wel een goede zaak dat er op bokt tegenwind is op het makkelijk roepen van 'laten gaan!'. Wellicht door een deel bokkers die nog nooit een paard hebben moeten afgeven in dergelijke omstandigheden. Dat is inderdaad een gevaarlijke trend hier op bokt. En het is goed dat daar bewustwording voor is.

Maar in dit geval is er weinig ruimte voor opties, omdat TS niet wil. Dat moet je ook kunnen respecteren.

Had dit dier bij een andere eigenaar meer kansen gehad? Zou kunnen. Maar het is nu niet zo.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:47

DuoPenotti schreef:
Dat zeg ik dat ze dan ook pijn kunnen hebben

Mijn bericht was algemeen ;-)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 09:48

Beemsterkaas schreef:
Dat is het hele punt, wat iemand hierboven zei: wat kan en wil je veroorloven?

TS is als ik het goed begrijp nog jong. De grootste kosten in haar leven moeten nog komen. Het is heel verstandig om daar nu goed over na te denken.

Als iemand niet wil betalen, houdt het op. Dan heeft doordrammen over alternatieven geen zin.

Dagelijks worden huisdieren ingeslapen waarvan de eigenaar een dure, levensnoodzakelijke operatie niet kan of wil betalen. Dit is de (harde?) realiteit van dierenhouderij.

Het is wel een goede zaak dat er op bokt tegenwind is op het makkelijk roepen van 'laten gaan!'. Wellicht door een deel bokkers die nog nooit een paard hebben moeten afgeven in dergelijke omstandigheden. Dat is inderdaad een gevaarlijke trend hier op bokt. En het is goed dat daar bewustwording voor is.

Maar in dit geval is er weinig ruimte voor opties, omdat TS niet wil. Dat moet je ook kunnen respecteren.

Had dit dier bij een andere eigenaar meer kansen gehad? Zou kunnen. Maar het is nu niet zo.

Gevaarlijke trend????? Ik vind juist dat men te lang doormoddert.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 27-03-26 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Ah oke, omdat het direct na mijn berichtje kwam over aan huis en jij ook over aan huis begon.

Maar algemeen helemaal goed :)

rien10

Welnee, "meer kansen". De vorige eigenaar heeft de verantwoording afgeschoven op TS. Ze heeft het paard gratis gekregen. Meer dan respect voor TS die haar verantwoording onder ogen durft te zien. Top!

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:08

Ts, allereerst wat een vervelende situatie, zowel voor jou als voor het paard.

Ik ben het echter niet eens met de meeste hier, en ik ben van mening dat je een paard houdt voor het leven. Ookal is dit een dure grasmaaier. Daar hou je i.m.o. rekening mee wanneer je het dier koopt. Dus als dit paard pijnvrij (en let wel op, pijnvrij is hier een harde eis) in de wei kan lopen en paard kan zijn, vind ik dat dit altijd ver boven inslapen moet komen staan.

Als ts daarom geen gezond rijpaard kan kopen/er naast kan financieren is jammer, maar pech. Zo is het leven nu eenmaal. Als paard gezond was geweest had ts het paard gewoon gehouden en kunnen onderhouden. Dat betekend dat een paard als weidemaatje kok kan worden aangehouden.
Dat het dier niet meer bruikbaar is voor het doel staat hier volledig los van. Het is een levend wezen, geen auto dat een doel moet dienen.
Als enkel weidemaatje kan je hem waarschijnlijk ook nog goedkoper ergens stallen (verder weg, rusthuis, plekje zonder faciliteiten etc).

Maar wederom, dit geldt enkel als het paard pijnvrij zou kunnen leven. Of dit het geval is weet ik niet, en dat kan niemand in de topic weten zonder de dierenarts te hebben gesproken en het paard te hebben gezien.

Indien het paard nooit pijnvrij kan leven is inslapen het beste.

Het idee dat een paard alleen mag blijven als hij gebruikt kan worden voor een doel vind ik sowieso geen dierliefhebbende en paardliefhebbende gedachte.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:09

Paardje02 schreef:

Ik ben het echter niet eens met de meeste hier, en ik ben van mening dat je een paard houdt voor het leven. Ookal is dit een dure grasmaaier. Daar hou je i.m.o. rekening mee wanneer je het dier koopt. Dus als dit paard pijnvrij (en let wel op, pijnvrij is hier een harde eis) in de wei kan lopen en paard kan zijn, vind ik dat dit altijd ver boven inslapen moet komen staan.

Als ts daarom geen gezond rijpaard kan kopen/er naast kan financieren is jammer, maar pech. Zo is het leven nu eenmaal. Als paard gezond was geweest had ts het paard gewoon gehouden en kunnen onderhouden. Dat betekend dat een paard als weidemaatje kok kan worden aangehouden.
Dat het dier niet meer bruikbaar is voor het doel staat hier volledig los van. Het is een levend wezen, geen auto dat een doel moet dienen.
Als enkel weidemaatje kan je hem waarschijnlijk ook nog goedkoper ergens stallen (verder weg, rusthuis, plekje zonder faciliteiten etc).

Maar wederom, dit geldt enkel als het paard pijnvrij zou kunnen leven. Of dit het geval is weet ik niet, en dat kan niemand in de topic weten zonder de dierenarts te hebben gesproken en het paard te hebben gezien.

Het idee dat een paard alleen mag blijven als hij gebruikt kan worden voor een doel vind ik sowieso geen dierliefhebbende en paardliefhebbende gedachte.

Het dier dient wel een doel en dat doel is voor iedereen anders. Anderen bepalen niet voor jou wat je doel is en hoe jij je leven leidt. Ik vind dat een vorm van elkaar veroordelen en je eigen meningen en opvattingen opleggen aan anderen.

Ik hoop voor jou dat je nooit tegenslagen in je leven zult hebben met deze vreemde opvattingen.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:11

Zonnetje81 schreef:
Paardje02 schreef:

Het dier dient wel een doel en dat doel is voor iedereen anders. Anderen bepalen niet voor jou wat je doel is en hoe jij je leven leidt. Ik vind dat een vorm van elkaar veroordelen en je eigen meningen en opvattingen opleggen aan anderen.

Ik hoop voor jou dat je nooit tegenslagen in je leven zult hebben met deze vreemde opvattingen.

Dat mag je vinden. Ik vind het zelf geen vreemde opvatting om een dier als meer te zien dan enkel een vorm van entertainment

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:13

Paardje02 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat mag je vinden. Ik vind het zelf geen vreemde opvatting om een dier als meer te zien dan enkel een vorm van entertainment

Dat laatste maak je er zelf van. Als je doel is wedstrijdsport wil niet zeggen dat het niet meer wordt gezien als enkel entertainment. Dan zoek je daar de beste plek voor. Een dier wat iets mankeert en in deze niet pijnvrij is, daar is dat niet aan de orde. Als hij wel pijnvrij was kon ze er een geschikt ander baasje voor zoeken.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:14

Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:16

Betreft doel, als een hond als waakhond is aangeschaft en hij doet dat niet ken ik wel mensen die hem herplaatsen.
Idem dito als het juist andersom is, de lieve hond is te fel.

Zo gaat dat ook met paarden verkopen als het doel niet past gaat het paard weg.
Want een paard word ook niet gelukkig als hij bijvoorbeeld niet lekker kan crossen als hij dat graag doet maar baasje durft niet, of juist moet crossen maar liever een braaf drafje op een bospad maakt.

Maar is een paard ongezond dan telt een doel voor de ruiter blijkbaar niet meer.
Nee dan moet je hem nog 20 jaar houden.

Kijk ik vind als je een paard al 20 jaar hebt en hij jou altijd blij heeft gemaakt, dan vind ik dat je dat tijdje pensioen ook wel moet doen. Dat heeft hij dan dik en dwars verdient.
Maar een jong paard met zo'n ernstige aandoening perse aan moeten houden, waar is dan de realiteitscheck gebleven?

Ja dat zijn de paarden die naar een niet nader te noemen stichting worden gedumpt of naar een wel bekende stal in het zuiden van het land.
En dan daar de ellende in gaan want naïef paardenland trapt er vol in dat een 4 jarige vast nog wel te rijden is.
En dan heb je het gewonnen op welzijn...

En houden, ik zie de mensen hier niet zeggen ik neem hem wel over.... voor het leven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:17

Paardje02 schreef:
Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.

En als je nou helemaal geen weidemaatje wil, maar een rijpaard?

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:20

rien10 schreef:
Paardje02 schreef:

En als je nou helemaal geen weidemaatje wil, maar een rijpaard?

Dat is dan pech.

Als je een kinderwens hebt, en je krijgt een ongezond kind maar je wou een gezonde, doe je hem dan ook maar weg?

Zelfde met een hond. Als die ongezond wordt hou je hem toch ook

Wat een onzin. Dus omdat het een dier betreft wat we actief gebruiken als hobby moet ie maar schuiven.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:21

@Rien10, you're preaching to the choir, zie mijn eerdere reacties, ik deel jouw mening.

@Zonnetje81, ja - dat is een trend op bokt die me opvalt. Er wordt als advies steeds lichter over gegaan om een paard in te laten slapen - daar mag aandacht voor zijn. Want dit advies klopt gewoon niet altijd.

Dat zeg ik als ervaringsdeskundige in een leven lang met afgedankte paarden. Met sommige problematiek kunnen ze nog prachtig oud worden, maar gewoon niet als rijpaard. De liefde en intensiteit van de band is er niet minder om, en het geluk van het paard ook niet.

De kunst is weten wanneer het klaar is, dat weet jij na zoveel jaren paarden ook wel. Na veel paarden inslapen heb ik gemerkt dat het niet altijd even duidelijk is. Dat zelfs dierenartsen niet altijd een uitgesproken verdict kunnen geven, dat er soms een hele grote grijze zone is.

Maar dit doet er in dit geval allemaal niet eens toe, want TS wil niet (en terecht - nogmaals, zie eerdere reacties). Ik vind dat daar weinig begrip voor is in dit topic.

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:22

DuoPenotti schreef:
Betreft doel, als een hond als waakhond is aangeschaft en hij doet dat niet ken ik wel mensen die hem herplaatsen.

Want een paard word ook niet gelukkig als hij bijvoorbeeld niet lekker kan crossen als hij dat graag doet maar baasje durft niet, of juist moet crossen maar liever een braaf drafje op een bospad maakt.

Maar is een paard ongezond dan telt een doel voor de ruiter blijkbaar niet meer.

Kijk ik vind als je een paard al 20 jaar hebt en hij jou altijd blij heeft gemaakt, dan vind ik dat je dat tijdje pensioen ook wel moet doen. Dat heeft hij dan dik en dwars verdient.
Maar een jong paard met zo'n ernstige aandoening perse aan moeten houden, waar is dan de realiteitscheck gebleven?

Ja dat zijn de paarden die naar een niet nader te noemen stichting worden gedumpt of naar een wel bekende stal in het zuiden van het land.
En dan daar de ellende in gaan want naïef paardenland trapt er vol in dat een 4 jarige vast nog wel te rijden is.

En houden, ik zie de mensen hier niet zeggen ik neem hem wel over.... voor het leven.

Als de dierenarts aangeeft dat het dier pijnvrij kan leven als weidemaatje, en dier is niet antidociaal naar andere paarden, mag ts hem hier wel komen brengen. 0.0 probleem mee, dan komt hij gewoon in de kudde te staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:25

Paardje02 schreef:
Als de dierenarts aangeeft dat het dier pijnvrij kan leven als weidemaatje, en dier is niet antidociaal naar andere paarden, mag ts hem hier wel komen brengen. 0.0 probleem mee, dan komt hij gewoon in de kudde te staan.

Dat siert je, dat meen ik :j

Je bent de eerste die dat nu zegt.
De meeste hebben een mening en een oordeel en meer niet.

Deze opmerking
Citaat:
Er wordt als advies steeds lichter over gegaan om een paard in te laten slapen

Nee vind ik juist niet.
Alles moet tegenwoordig maar gered worden anders is het zielig.

Vroeger werd er veel sneller ingeslapen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:32

Paardje02 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is een mooie reactie. Eentje waar alle voorstanders van 'laat dit dier leven', zelf niet mee over de brug kwamen (wat ook begrijpelijk is).