Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
BigOne schreef:Gert van der hof? Het enige dat Gert deed is paarden totaal overdonderen.
En niemand die opvolgt hoe het de eigenaar en paard thuis verder vergaat.
Werkt misschien prima bij ongecompliceerde 3 jarigen maar bij deze?
Dier oogt om wat voor reden dan ook al zeer gestrest dus wil je het erger maken dan vooral voor zo’n oplossing gaan.
imaudy schreef:BigOne schreef:Gert van der hof? Het enige dat Gert deed is paarden totaal overdonderen.
Dier oogt om wat voor reden dan ook al zeer gestrest dus wil je het erger maken dan vooral voor zo’n oplossing gaan.
Heb Gert weleens heel snel zien stoppen met een paard. Paard was niet oke.
BigOne schreef:Gert van der hof? Het enige dat Gert deed is paarden totaal overdonderen.
VogeltjeM schreef:Maar ook Gert heeft geen röntgenogen.
Nog los van dat er anno nu talloze meer ethische opties bestaan voor het trainen van je paard (ik ben verbaasd dat dit nog steeds zo leeft, ik dacht echt dat we al verder waren in paardenland), zou ik het paard echt eerst grondig laten onderzoeken.
Benzz schreef:BigOne schreef:Gert van der hof? Het enige dat Gert deed is paarden totaal overdonderen.
Dit is gewoon onzin, Gert doet al jaren aan nazorg, alleen staat dat niet op Youtube.
En als je weet wat Gert voor paarden krijgt, dat zijn juist de paarden waar niemand meer wat mee kan. Hij is de uitgesproken persoon voor dit soort paarden.
Matheno schreef:TS ga je het paard medisch laten doorlichten? Ik ben echt heel benieuwd naar de verloop van dit verhaal
dry schreef:Is er nog contact met de fokker mogelijk?
Als je meer informatie kan krijgen over de ouderdieren dan kan je beter inschatten of het karakter is of iets fysieks.
BigOne schreef:Loopt hij altijd gewoon los en lenig door z’n lijf of kort en vaak wat stijf ?
Caily schreef:De verhalen die TS schrijft zouden bij mijn paard van 9 jaar geleden kunnen passen. Inclusief (bekende) gedragstrainers (ja, meerdere) die vertrokken met de boodschap; laat haar inslapen, dit wordt je dood. Ben zelfs betaald om online geen naam te noemen van een.
En weet je? Ik heb áltijd in mijn paard geloofd. Al wist ik het soms echt niet meer, en is het best een aantal keer flink (bijna) fout gegaan.
Maar stukje bij beetje kon ik haar begrijpen, haar lezen en met haar werken. Uiteindelijk reed ik er endurance wedstrijden mee. Dat is niet alleen een rondje rijden, maar ook een voorkeuring en nakeuring door een dierenarts, en bij misdragen op terrein diskwalificatie. 1 keer heeft ze zich los gerukt (bij onze derde wedstrijd). Dat was een ‘mooie test’, want mensen gingen haar goedbedoeld proberen te vangen. Een paar jaar eerder had ze die mensen gepakt en afgemaakt. Maar ze negeerde het en ik heb haar geen moment echt vals gezien hoe ze aan het begin hier was. Ben ook niet gediskwalificeerd die dag, want verder was ze gewoon lief als anders. De rest van de wedstrijden heeft ze zich altijd voorbeeldig gedragen.
En thuis heb ik er een wereldpaard aan. Nooit weer ga ik een paard krijgen waar ik zo’n diepe band mee krijg, zelfs mijn zelf gefokte en opgeleide paarden niet. Ik kan haar ook prima uit handen geven aan bijvoorbeeld bijrijdsters of voorbrenger op een stamboek keuring.
Soms voelt het heel wanhopig en eenzaam, maar ik wil TS even een hart onder de riem steken dat het echt wel kan. Al lijken de stapjes aan het begin kinderachtig klein en moet je zoeken naar de manier waarop, uiteindelijk leg je samen een hele weg aan waarlangs je steeds meer doelen haalt.
Op de vraag hierboven of iemand zo’n paard gratis zou willen hebben. Ja, absoluut. TS is ook van harte welkom om paard een periode hier in training te zetten. Ik beleer in principe geen warmbloeden (want ik rij externe paard voornamelijk buiten), maar op de grond en qua voorbereiding vind ik dit juist de dankbaarste dieren om een fijne basis te geven. En dat kan echt, maar is een kwestie van out of the box durven denken, tijd nemen, en samen de juiste knopjes creëren.
Als ik mijn paard moet omschrijven aan mensen met weinig ervaring/kennis, dan vertel ik vaak dat ze dominant wordt uit onzekerheid of onbegrip. Dat dekt niet helemaal de lading, maar door vanuit die visie met haar samen te werken, komt het altijd goed. Ze heeft iemand nodig die naast haar staat en zegt “kom we doen het samen, ik help je”. Als je tegen haar zegt “ik ben de baas en je luistert maar”, dan zal ze even subtiel laten merken wie de baas is en keihard gaan schreeuwen (met haar daden), dat ze ook gehoord wil worden.
De grootste winst in haar gedrag zat hem er dan ook in haar te leren dat ze niet gelijk hoefde te “schreeuwen”. Helaas onkunde van de eigenaar die haar van 6 maanden tot 4,5 jaar heeft gehad om nooit naar haar te luisteren waardoor ze niet anders kon dan schreeuwen. Ze leefde bij deze eigenaar samen met 1 ander paard. Deze heeft soortgelijke ‘klachten’, maar werd meer bang en sloot zich af, in plaats van dominant te worden en gevaarlijk aan te vallen.