Oppervlakkig Buigpees blessure

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_97

Re: Oppervlakkig Buigpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:24

Wat is dat toch met drammen op laseren, mag ik mn paard eerst uit de situatie halen dat zn pees elk moment klapt? Want dan hoeft laseren helemaal niet meer.

Klaar zou ik heb een keuze gemaakt. Hij krijgt de brace. Zodat zn pees niet .eed kan klappen.

Jullie kunnen behoorlijk drammen als er alternatieven zin op dingen. De dierenarts geeft ook gewoon aan dat laseren prima kan hoor. Maar dat gat is niet binnen korte tijd dicht. Luisteren of in dit geval lezen. Is lastig voor sommigen. Nou genoeg tabee. Geen updates meer van bij. Zoek het lekker uit.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Zie dat je waarschijnlijk niks aan mijn verhaal.hebt, maar wellicht voor mensen die meelezen en niet weten wat ze moeten doen.
Mijn paard heeft 3 jaar geleden ook een behoorlijke scheur in de oppervlakkige buigpees gehad.De DA had er een hard hoofd in maar zei; zet hem een jaar stil en op t land en dan zien hoe t gaat. Af en toe op t harde stappen. En als je aan een laser kan komen, dan laseren.
Ik heb hem met 1 paard gezet
Eerst een paddock en later meer ruimte. Eerste weken dagelijks gelaserd met low power en na 5 maanden zat ik op 2x.pw (eerst uitleg gehad en had t geluk deze te mogen lenen)
5x pw klein stukje gestapt op asfalt. In t begin kon hij lastig opstaan en liep hij daarna even goed beroerd. Later.werd het steeds iets beter.
Na een jaar echo laten maken en tot ieders verbazing was de hele pees opgevuld.
Wel een jaar niks kunnen doen maar dat vond ik niet erg
Als t maar beter werd.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

quintusgl schreef:
Zie dat je waarschijnlijk niks aan mijn verhaal.hebt, maar wellicht voor mensen die meelezen en niet weten wat ze moeten doen.
Mijn paard heeft 3 jaar geleden ook een behoorlijke scheur in de oppervlakkige buigpees gehad.De DA had er een hard hoofd in maar zei; zet hem een jaar stil en op t land en dan zien hoe t gaat. Af en toe op t harde stappen. En als je aan een laser kan komen, dan laseren.
Ik heb hem met 1 paard gezet
Eerst een paddock en later meer ruimte. Eerste weken dagelijks gelaserd met low power en na 5 maanden zat ik op 2x.pw (eerst uitleg gehad en had t geluk deze te mogen lenen)
5x pw klein stukje gestapt op asfalt. In t begin kon hij lastig opstaan en liep hij daarna even goed beroerd. Later.werd het steeds iets beter.
Na een jaar echo laten maken en tot ieders verbazing was de hele pees opgevuld.
Wel een jaar niks kunnen doen maar dat vond ik niet erg
Als t maar beter werd.

Ik gebruik nu al 8 weken de low level laser therapie. Gat is gigantisch en hangt aan een zijdendraadje. Dus dat is niet voldoende. Wel is de zwelling al afgenomen en daardoor het gat ook zichtbaar, wat dacht ik de vorige keer niet zo was. Het plan is nu om de brace te doen, en over 4 a 5 maanden, of eerder misschien een controle te doen. Mocht ik iemand vinden die kan en mag laseren met een high power laser dan overweeg ik dit echt wel om er bij te doen.

Ik hou gewoon de prognose dierenarts aan. Dus nooit meer rijpaard. Ook niet erg. Mocht hij wel goed herstellen is dat alleen maar een leuke toevoeging.

Hij heeft al eerder een ernstige blessure gehad, ook een flink litteken met wild vlees op de achterkant van zn kogel. Waar dus de oppervlakkige buiger ook loopt. Je ziet vaker dat oude blessures die door slechte revalidatie opnieuw ontstaan bij een misstap of overbelasting. Overbelasting is niet aan de orde aangezien ik minder deed en minder intensief dan in het begin dat ik hem had en de oude blessure recenter was.

De dierenarts heeft natuurlijk wel gelijk, oude blessures die opnieuw ontstaan herstellen slechter. Dat is bij mensen ook zo. Het zal een lang traject zijn, dat weer ik ook wel. Daarom ook besloten om dit jaar nog 1 maal revalidatie te doen. Levert dit onvoldoende op, of word het gewoon weg niet beter moeten er andere keuzes gemaakt worden.

De brace zorgt er echter voor dat de pees niet kan klappen en ontlast word. Wat in zijn situatie nodig is aangezien hij in stilstand zelf veel wil ontlasten. De brace helpt hem weer gemakkelijk te kunnen voelen. In beweging geeft ie dan weer een totaal ander beeld. Hij loopt namelijk goed, hij sleept zn hoef wel wat. Maar loopt over het algemeen vrij goed in stap. Kortom, het is een moeilijke situatie ook voor de dierenarts. Echo beeld geeft een beeld van een pees die compleet stuk is. Terwijl in beweging hier niets van te merken is (op de zwelling na die hij heeft)

Ik maak al veel fotos van zijn benen, houd elke dag alles in de gaten. Stap elke dag met hem op het harde etc. Als je ziet wat ik al heb gedaan en het resultaat is dat gewoon weg geen fijn beeld. Het zou al richting dicht gaan van de pees moeten gaan, maar dat doet het niet. Het is gewoon tijd om een stap verder te gaan, om hem een kans te geven. Nog 1 kans. Want ik ben al veel geld en tijd aan hem verloren, doordat de handelaar gewoon weg mij een paard verkocht wat beter bij de slacht om Barcelona had kunnen blijven (klinkt hard, zo is het wel)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Oppervlakkig Buigpees blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

Maar zo lang jij niet zegt waar het paard staat kun je ook niet geholpen worden met laser. Misschien woon je wel bij mij om de hoek. Dan kom ik het zelf doen met blauwe laser en rode laser. Met een low level laser gaat vocht weg dus er gebeurd wel iets, dat is positief. De behandeltijd met High Power is 10 minuten per keer dus als je Low Level wilt gebruiken moet het een veelvoud van dat zijn voor peesherstel. En dan iedere dag. Dat zou ik met High Power ook doen in jouw geval en dan moet je in 2 weken wel echt een significant verschil hebben.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

janderegelaa schreef:
Maar zo lang jij niet zegt waar het paard staat kun je ook niet geholpen worden met laser. Misschien woon je wel bij mij om de hoek. Dan kom ik het zelf doen met blauwe laser en rode laser. Met een low level laser gaat vocht weg dus er gebeurd wel iets, dat is positief. De behandeltijd met High Power is 10 minuten per keer dus als je Low Level wilt gebruiken moet het een veelvoud van dat zijn voor peesherstel. En dan iedere dag. Dat zou ik met High Power ook doen in jouw geval en dan moet je in 2 weken wel echt een significant verschil hebben.

Ik deel uit veiligheidsredenen nergens mijn woonplaats of die van mijn paard. Omdat ik mij wel durf uit te laten over de handelaar die mij dit paard heeft gekocht maar deze beste man is niet zo vriendelijk.

Ik heb mijn eigen fysio gevraagd voor adressen en zij heeft mij een naam gegeven. Die is benaderd. Maar ik ga hoe dan ook wel die brace een kans geven, ik wil niet dat zijn pees klapt

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Ik ben wel benieuwd naar die brace en ook waarom dat zo duur moet zijn ?Wat verschilt die met een gewone brace ?

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Bieden schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die brace en ook waarom dat zo duur moet zijn ?Wat verschilt die met een gewone brace ?

Heb het al een paar keer proberen uit te leggen. Maar je hebt een brace, gemaakt van carbon foam em bandjes om alles bij elkaar te houden. Deze word met een fitting passend op je paard gemaakt. Inbegrepen bij de huur. Daarbij krijg je meerdere scans (anders dan een echo zoals ik lees) en opbouwschemas en nauw contact met de dierenartsen van equine tendon. Het is dus een compleet revalidatie programma wat je thuis kan toepassen bij specifiek peesblessures. Ze hebben onderzoeken gedaan en testen en het blijkt dat de groep die met de brace revalideert vaak weer op het oude niveau komt of zelfs beter. Dit is over een periode van 12 maanden bekeken met een groep die controle groep is en de groep die dus behandeld word met de brace.

Even kort samengevat. Op de website kun je veel lezen. Het is een Iers concept.

Kliniek Raaphorst werkt hier ook mee zag ik. Volgens mij is deze kliniek wel de kliniek voor de moeilijke situaties?

Het is denk ik voor veel mensen vrij nieuw, maar ik denk dat als je kijkt naar alles het geld helemaal niet zoveel is. Je krijgt een intensief begeleid traject voor het geld. En het is goedkoper als een revalidatie stal.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:55

Bedankt voor de uitleg ik had er nog nooit van gehoord.Hoop dat het helpt !