Calming maskers ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 18:55

Elisa2 schreef:
Negeert de rode letters..

Hoe zijn de ervaringen nu met deze maskers?

Nog steeds heel goed. Ik heb de LamiCell met oren. Ik heb wel de variant zonder oren erbij besteld (net vandaag gekregen), want ik merkte dat ze de oren soms niet fijn vond. Veel schudden met haar hoofd.
Ik heb hem dan ook soms vrij lang op, dus dan is zonder oren wat prettiger. Die met oren kan ik dan straks gebruiken als ik haar weer onder het zadel heb. Vorige week zijn er maagzweren geconstateerd, dus daar moet ze eerst een beetje van herstellen.

Elisa2

Re: Calming maskers ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:07

Ah sneu, dankjewel voor je reactie! Gebruik je hem voor het rijden of ook gewoon zo?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:35

Elisa2 schreef:
Negeert de rode letters..

Hoe zijn de ervaringen nu met deze maskers?

Ondanks de rode letters zou ik even terug lezen. Heel veel posts van vorige maand.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:41

Elisa2 schreef:
Ah sneu, dankjewel voor je reactie! Gebruik je hem voor het rijden of ook gewoon zo?

Rijden doe ik al een tijdje niet, omdat ze niet goed in orde was (naar nu blijkt maagzweren). Dus ik gebruik hem nu gewoon zo. Ze is dan een stuk relaxter, ze staat anders eigenlijk constant aan. Ontzettend alert op haar omgeving. Ik heb het idee dat ze meer rust in haar lichaam heeft door het masker.
Maar als ik haar straks weer onder het zadel op ga pakken, dan ga ik die met de oren wel proberen. Ik reed haar eerder ook altijd wel met een oornetje

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:52

Hier ook nog steeds een tevreden gebruiker. Ik gebruik ze nu vooral voor op de trailer. Mijn merrie heeft vorige maand in Utrecht gestaan en de dierenarts heeft het masker opgedaan tijdens de voorbereidingen en na de sedatie af. Ik kreeg een compliment over hoe rustig en braaf ze was voor een 2,5 jarige. Nu is ze ook heel lief maar het masker heeft ongetwijfeld geholpen. Beide merries reageren er fijn op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:41

Dat klinkt heel goed, positieve ervaringen dus!

Sorry Manzano, ik kwam via Google omdat ik zocht op ervaringen en heb niet op de datums gelet. Heb de eerste pagina's gelezen en vandaar het bericht. Zal nog even goed terug lezen.

Nog een volgende vraag, wat is het beste masker met geluidsdempende oren? Is dat de Fenwick of maakt het niet zoveel uit?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:08

Ik heb de Fenwick zonder oren. Ik gebruik hem op het moment bij een trainingspaard met spanning onder het zadel. Die heeft ook moeite met geluid en beweging, maar aangezien ik hem daarop aan het trainen ben, wil ik dat hij wel alles hoort. Hij lijkt volgens de eigenaresse wel iets minder gestrest als voorheen.

Als je al het geluid weg wil hebben zou ik een combi doen van proppen in de oren (spons of zigzagwatten) en een geluiddempend netje. Wil je echt alles afsluiten, dan zou je er ook een paar rubber oren bij in kunnen doen: https://finntack.com/nl/tuigren/tuigren ... -oornetjes

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:18

Ik heb de geluidsdempende van Kramer gekocht. Vooral vanwege de prijs omdat ik redelijk sceptisch was over de werking. Daar kom ik nu dus van terug :)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:16

Ik heb inmiddels de lamicell met oren. Ik gebruiken hem nu met longeren,als het druk is op het erf en wasplaats ze lijkt geconcentreerder en op de wasplaats blijft ze nu gewoon staan zonder aan alles te trek of te wiebelen de hele tijd. Morgen ga ik hem gebruiken bij de hoefsmid daar heeft ze absoluut geen geduld voor :D. Ik heb al heel veel tijd gestopt in grondwerk en lessen, alleen soms sloeg ze door en dacht niet meer na. En dat lijkt nu beter te gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:22

Kijk, dat klinkt heel positief! Wat fijn zeg! Ben benieuwd hoe dat morgen gaat.

Kramer lijkt dus ook goed, goed om te weten.

Ik wil niet al het geluid weg hebben want ik men en ze moet me nog wel kunnen horen. Maar ze raakt gespannen van andere paarden, als ze hoort galloperen of briesen en überhaupt van andere paarden. Dus ik hoop eigenlijk hiermee een beetje wat scherpe randjes er af te krijgen.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:14

Ik heb het masker met oren van kramer gekocht voor mijn jonge paard in training die nog wel wat spanning kon hebben. Dit was het antwoord van trainster op mijn vraag of ze verschil merkte:
Nu is ze er wat meer aan gewend en lijkt d'r wel wat extra rust te geven ja! Reageert minder fel op veel kleine prikkels.. alleen de wat grotere komen door en die kan ze dan beter handelen..

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:35

Ik was benieuwd of iemand tips kan geven voor het juiste masker voor mijn merrie.

Het liefst zoek ik een masker die wat langer is op de neus ivm de prikkels van wind op haar hoofd (last van headshaken). Maar het allerbelangrijkste is dat het op geen enkele manier knelt bij de oren/1e halswervel. Het moet daar echt losjes zitten gezien die plek voor mijn merrie een enorme trigger kan zijn.

Weet iemand een masker wat hieraan voldoet?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:41

De maskers werken juist doordat ze straks zitten. Dus vraag me af of dit echt geschikt is dan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:47

Voor mijn pony heb ik ook het masker van kramer met oren, ook ik men. Mijn pony reageert ook sterk op geluid van een achterop komend paard. De reactie is vaak hoofd omhoog en tempo. Ik heb het masker nog niet zo lang, gebruik hem alleen in de verenigingsles en daar ben ik door het weer in de afgelopen periode sindsdien 2x geweest.

Positief:
Makkelijker te laden;
Rustiger op de trailer;
Rustiger tijdens het inspannen;
Minder reactie op achterop komende paarden.

Negatief:
Als hij nog wel schrikt van geluid is de reactie heftiger (galop ipv sneller in dezelfde gang);
Hij zweet echt heel erg, het masker is echt drijfnat na de les;
Ik heb de indruk dat het masker wel voor wat ruis in de communicatie zorgt, hij keek een aantal keer echt om naar mij. Dat heeft hij daarvoor nog nooit gedaan. We waren toen bezig met tempo wisselingen en dat vindt hij wel moeilijk.

Ik blijf hem nog een tijdje gebruiken en overweeg om er nog 1 te kopen zonder oren en dat uit te testen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:55

manzano schreef:
De maskers werken juist doordat ze straks zitten. Dus vraag me af of dit echt geschikt is dan.

Dat snap ik, maar ik bedoel vooral dat er geen trekkende rand aan moet zitten. Een vliegenmasker met elastiek achter de oren is een echte no go en ze flipt dan compleet omdat er wat getriggerd wordt. Terwijl ze verder alles achter de oren wel oke vindt.

Ik zag bijvoorbeeld de Hidez als optie. Ik ben benieuwd hoe die valt achter de oren. Vanaf de plaatjes lijkt dat niet mega strak te zitten daar.
Het is alleen best prijzig om “even” te proberen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 07:15

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:03

Die van LamiCell moet je met een klittebandje vast maken. Die kun je natuurlijk zo strak en los zetten als je zelf wil

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:08

Depende schreef:
Voor mijn pony heb ik ook het masker van kramer met oren, ook ik men. Mijn pony reageert ook sterk op geluid van een achterop komend paard. De reactie is vaak hoofd omhoog en tempo. Ik heb het masker nog niet zo lang, gebruik hem alleen in de verenigingsles en daar ben ik door het weer in de afgelopen periode sindsdien 2x geweest.

Positief:
Makkelijker te laden;
Rustiger op de trailer;
Rustiger tijdens het inspannen;
Minder reactie op achterop komende paarden.

Negatief:
Als hij nog wel schrikt van geluid is de reactie heftiger (galop ipv sneller in dezelfde gang);
Hij zweet echt heel erg, het masker is echt drijfnat na de les;
Ik heb de indruk dat het masker wel voor wat ruis in de communicatie zorgt, hij keek een aantal keer echt om naar mij. Dat heeft hij daarvoor nog nooit gedaan. We waren toen bezig met tempo wisselingen en dat vindt hij wel moeilijk.

Ik blijf hem nog een tijdje gebruiken en overweeg om er nog 1 te kopen zonder oren en dat uit te testen.

Dankjewel voor jouw waardevolle reactie :j , misschien dempt deze dus net iets teveel voor jouw paard. Het klinkt overwegend positief, ik snap wel dat zijn schrikreactie heftiger kan zijn omdat het dan misschien toch onverwachter is voor hem.

Kramer lijkt dus in ieder geval wel een goede optie te zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:05

Elisa2 schreef:
Dat klinkt heel goed, positieve ervaringen dus!

Sorry Manzano, ik kwam via Google omdat ik zocht op ervaringen en heb niet op de datums gelet. Heb de eerste pagina's gelezen en vandaar het bericht. Zal nog even goed terug lezen.

Nog een volgende vraag, wat is het beste masker met geluidsdempende oren? Is dat de Fenwick of maakt het niet zoveel uit?

Het was alleen als tip bedoeld, niet als kritiek. Maar zou zonde zijn als je de posts mist.
Ik heb de lamicell en die heeft echt mooie dempende oren. Geen ervaring met de anderen.
Kramer vind ik veel te klein rond de ogen (zie ook posts van afgelopen paar maanden).

Lauke schreef:
manzano schreef:

Dat snap ik, maar ik bedoel vooral dat er geen trekkende rand aan moet zitten. Een vliegenmasker met elastiek achter de oren is een echte no go en ze flipt dan compleet omdat er wat getriggerd wordt. Terwijl ze verder alles achter de oren wel oke vindt.

Ik zag bijvoorbeeld de Hidez als optie. Ik ben benieuwd hoe die valt achter de oren. Vanaf de plaatjes lijkt dat niet mega strak te zitten daar.
Het is alleen best prijzig om “even” te proberen.

Je kan natuurlijk gewoon passen en evt terug sturen.
De lamicell vind ik niet heel strak (maar ik weet niet wat je paard te strak vind natuurlijk) en kan je idd ook losser doen, maar dan is het effect van het masker minder omdat het dus werkt op druk.