Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:10

Dat opfok niet heilig is en er in deze niet meer toe doet o.k maar ik denk wel dat dit paard echt door verkeerd houden en opvoeden zo is geworden.
En of er wat medisch aan de hand is is geen rede voor een vrijwel onbeleerd paard om zo lelijk uit de hoek te komen naar een mens. Dat heeft alles met respect te maken en dat heeft dit paard duidelijk niet.
Er word amper wat van dit dier gevraagd.

Het zou voor mij anders zijn wanneer een jong paard o.k was en naarmate het verder in training is zulk gedrag ging laten zien (puur omdat het meer belast werd en dat word deze niet) dat is voor mij een alarm bel en dan pas zou ik het medisch laten uit willen sluiten.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 16:57

Dus een paard mag pas pijn laten zien als het moet werken voor de mens?

Ik ben heel blij dat de mijne al tijdens longeren en grondwerk liet zien dat ze pijn had. Dat heeft ook meer schade aan haar lijf voorkomen. Ik ben juist heel blij met paarden die zich niet stuk laten trainen. Leer je het meest van en het dier gaat minder snel stuk omdat je er op tijd bij bent.

Popstra

Re: Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:28

Je zegt het zelf grondwerk en longeren. Dat is ook trainen

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:40

Popstra schreef:
Je zegt het zelf grondwerk en longeren. Dat is ook trainen

Ik wist dat je daarmee zou antwoorden :D
Maar die van mij gaf het al aan bij uit de wei halen. De vorige eigenaren kregen geen enkele beweging meer in haar. Ze bleef als een blok beton staan. Toen zat ze al strak in de spieren en al gaten van schade aan haar spieren te zien.
Zij hebben er na aankoop 2 x mee gereden en toen kon de eigenaresse met de ambulance afgevoerd worden. Daarna kocht ik haar als projectje. Ze was net een beetje ruitermak, maar ik heb er het eerste jaar niet op gezeten.

Daarna volgt puzzelen. En met elk supplement bekijken wat het doet. En dan ging grondwerk en trainen ook niet altijd goed inderdaad.

Inmiddels is ze een fijn paard om mee te werken. En super lief <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:57

Ik zag nu net toevallig bij featherlight haar facebookpagina in een story dat ze op zoek is naar een speciaal geval. Misschien komt asha daar wel voor in aanmerking ook?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 17:58

Yvette wil ze enkel als ze al door de medische molen zijn geweest :-)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:04

c_alsemgeest schreef:
Klopt, dat zijn gedane zaken inderdaad.
Zelf zou ik het paard idd door de medische molen heen halen op een goede kliniek en als al het lichamelijke uitgesloten is wegzetten voor goede training bij iemand met ruime ervaring, ook met "lastige" excemplaren. En na de opleiding eventueel verkopen als het dan wel goed gaat of zelf houden.
Wordt het dan alsnog niks, kan je altijd de keuze maken het paard te laten hemelen. Dat is dan ook een goede en gegronde keuze aangezien je er dan alles aan gedaan hebt wat je zou kunnen doen.

Maar goed, dat kost A veel geld en B veel tijd.
Dus dat is aan ieder een afweging om te doen.

Helemaal eens en ik hoop voor dit paard maar ook voor TS dat het financieel haalbaar is en dat er iets uitkomt wat goed behandelbaar is en dat het inderdaad haar gedrag verklaart.

Verder nog heel veel beterschap gewenst natuurlijk ook met je arm! Wel echt rot allemaal.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 18:59

MyChoice schreef:
Yvette wil ze enkel als ze al door de medische molen zijn geweest :-)

En terecht.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:31

MyChoice schreef:
Dus een paard mag pas pijn laten zien als het moet werken voor de mens?

Ik ben heel blij dat de mijne al tijdens longeren en grondwerk liet zien dat ze pijn had. Dat heeft ook meer schade aan haar lijf voorkomen. Ik ben juist heel blij met paarden die zich niet stuk laten trainen. Leer je het meest van en het dier gaat minder snel stuk omdat je er op tijd bij bent.

Nee, dat is niet het moment dat een paard pas pijn mag laten zien.
Maar deze heeft óf heel veel pijn, óf heeft wel erg krappe grenzen. (of een combi van beide)
Want ze vertoont best pittig gedrag. Zoals gericht uithalen bij vlagen bij heel lichte activiteiten.

En de momenten dat TS omschrijft dat het mis is gegaan zijn niet echt heel heldere aanwijzingen dat er een logisch verband is tussen pijn en gedrag. Gericht uithalen naar een DA die zich omdraait (en niet tijdens de handeling) en slaan bij het IN de wei zetten.
Ik zeg niet dat het niet kan, en dit uitzoeken en sowieso verstandig. En ook de enige route denk ik om verantwoord en met een goed geweten voor een andere aanpak te kiezen eventueel daarna.

Maar dat ik nu vanaf mijn scherm en zomaar vanuit durf te gaan dat het soweiso ondragelijke pijn is? nee.

(nou durf ik vanaf mijn scherm sowieso nooit heel stellig te zijn, dat vind ik namelijk altijd gevaarlijk omdat je alleen af kunt gaan van wat je leest/denkt te lezen)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:38

Stille meelezer en misschien is het al gevraagd, maar uit elke lijnen komt het paard precies?
(Ik heb het gevonden, het stond gewoon bovenaan :+)

Ik zag het eerder voorbij komen, maar ik denk ook dat het gedrag twee oorzaken heeft.
Een medische oorzaak en een stukje karakter.
Ook ik zou aanraden om foto's van de hals en de rug te maken volgens het ECVM protocol.
Het zou mij zeer verbazen als daar geen afwijkingen op te zien zijn, je verhaal is erg herkenbaar, maar met een minder sterk karakter.

Sterkte trouwens met je arm, ik kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent, nog los van de pijn. :(:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:04

Maar gewoon je paard omdraaien bij het hek moet toch niet zo’n extreme reactie geven dat je arm dwars door ligt?? Betwijfel het wel sterk dat het medisch is

Wel ben ik het er mee eens dat de eerste stap zou zijn een ander dieet (op pssm afgestemd) en foto’s hals rug. Dat zou ik nog wel doen. Weet niet of ik zelf de hele medische molen van paar duizend euro zou doorlopen met zo’n een.

Het is misschien niet een populaire mening. Maar ik vind het heeeel gericht. Alsof ie echt wel weet wat hij doet en waar die richten moet..
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 22-08-25 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:04

Ik snap het kritische artikel over de ECVM 'hype'* wel steeds beter als ik dit soort topics lees.

Ja, dit paard kan pijn hebben. Je het kan zelfs zenuwpijn zijn. Maar er zijn nog 3000 andere redenen dat een paard pijn kan hebben. Dat kan werkelijk overal in zijn lijf zitten. In botten, spieren, pezen, organen etc.
Dat kan een structurele oorzaak hebben. Of gewoon een domme manier van het lijf gebruiken.
Omdat we in een verkennende fase zijn van ECVM wil niet zeggen dat elk paard wat onvoorspelbaar gedrag laat zien ECVM heeft. En het wil mogelijk niet eens zeggen dat elk paard met ECVM het onvoorspelbare gedrag vertoont door ECVM.
Ik vind het naar het gevaarlijke neigen om vanaf halve info (want niemand heeft dit paard in het echt gezien) om dan zo in te zoomen op 1 probleem.
Ieder individu doet dat met de beste bedoelingen waarschijnlijk. Maar het zou best helpen als mensen iets minder projecteren op dit paard en het iets algemener houden.

Én het kan ook nog steeds zo zijn dat het paard ergens in de opvoeding een verkeerd straatje in is geslagen en nu de weg even kwijt is.

Ik weet niet of het TS echt helpt om snel haar paard te laten onderzoeken als mensen al zo snel zo stellig zijn over zoiets mogelijk ernstigs als ECVM. Dat kan ook verlammend werken terwijl het probleem mogelijk iets veel simpelers is wat makkelijk op te lossen is.

*ik zeg hype. Niet omdat ik niet in ECVM geloof, maar wel omdat er nu zo'n sportlight op staat dat veel mensen hier nu heeeeel snel aan denken en daarbij het vizier lijken te sluiten.

Kabayo: daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar dat ene incident kan natuurlijk ook nog gewoon domme pech zijn geweest. Het kán ook nog steeds gewoon een paard zijn die in zijn reacties niet geleerd heeft voldoende rekening te houden met een kwamtsbare mens. Dus die trap kan nog steeds gewoon een erg expressieve reactie zijn geweest met pech.
Hier vliegen ook bij 1 paard regelmatig hoeven op plekken dat je denk, nou nou. Maar die is gewoon erg lenig en explosief.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-08-25 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:07

FriesWytske schreef:
ChelseaAyLee schreef:
Ze kreeg tot vorige week onbeperkt onverpakt hooi te eten, nu heel droog voordroog, gras, bekertje marstall force, 2 handjes nutrimash, flinke hand fibermix, magnesium en een flinke hand sportbrok.Luzerne durfde ik al niet meer te voeren, had het idee dat ze daar drukker van werd. Sportbrok voor wat meer eiwitten, maar ook daar durf ik niet teveel van te voeren.

Ik zou eerst eens 1 soort krachtvoer geven. En niet zoals nu een handje van dit en een handje van dat.

Ik zou eerst eens hiermee aan de slag gaan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:12

Dat mag hoor en ik hoor het mezelf ook vaker noemen dan ik zou willen en van tevoren had gedacht.
Ik ben zelf in korte tijd 2 paarden verloren aan de gevolgen van ECVM, bij beide uitte het zich op een andere manier (met enkele overeenkomsten).
Als ik dan een topic lees waarin de symptomen nagenoeg 1 op 1 overeen komen met 1 van mijn eigen paarden (nog iets heftiger zelfs) en het paard van TS echt de checklist van ECVM volgt, dan kan en wil ik me niet stil houden.
Zelfs het stukje karakter kan er weg komen, want ECVM geeft ook hormonale problemen.
In het beste geval heb je een paar honderd euro aan röntgenfoto's uitgegeven en weet je dat de rug en hals schoon is.
Als het gedrag dan een andere medische oorzaak zou hebben, heb je een veel grotere kans op een effectieve(re) genezing.
Veel van de problemen die niet in de zenuwen of het botgedeelte van de hals of de rug zitten, zijn namelijk prima te behandelen of op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 22-08-25 09:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:14

pol013 schreef:
Ik snap het kritische artikel over de ECVM 'hype'* wel steeds beter als ik dit soort topics lees.

Ja, dit paard kan pijn hebben. Je het kan zelfs zenuwpijn zijn. Maar er zijn nog 3000 andere redenen dat een paard pijn kan hebben. Dat kan werkelijk overal in zijn lijf zitten. In botten, spieren, pezen, organen etc.
Dat kan een structurele oorzaak hebben. Of gewoon een domme manier van het lijf gebruiken.
Omdat we in een verkennende fase zijn van ECVM wil niet zeggen dat elk paard wat onvoorspelbaar gedrag laat zien ECVM heeft. En het wil mogelijk niet eens zeggen dat elk paard met ECVM het onvoorspelbare gedrag vertoont door ECVM.
Ik vind het naar het gevaarlijke neigen om vanaf halve info (want niemand heeft dit paard in het echt gezien) om dan zo in te zoomen op 1 probleem.
Ieder individu doet dat met de beste bedoelingen waarschijnlijk. Maar het zou best helpen als mensen iets minder projecteren op dit paard en het iets algemener houden.

Én het kan ook nog steeds zo zijn dat het paard ergens in de opvoeding een verkeerd straatje in is geslagen en nu de weg even kwijt is.

Ik weet niet of het TS echt helpt om snel haar paard te laten onderzoeken als mensen al zo snel zo stellig zijn over zoiets mogelijk ernstigs als ECVM. Dat kan ook verlammend werken terwijl het probleem mogelijk iets veel simpelers is wat makkelijk op te lossen is.

*ik zeg hype. Niet omdat ik niet in ECVM geloof, maar wel omdat er nu zo'n sportlight op staat dat veel mensen hier nu heeeeel snel aan denken en daarbij het vizier lijken te sluiten.

Kabayo: daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar dat ene incident kan natuurlijk ook nog gewoon domme pech zijn geweest. Het kán ook nog steeds gewoon een paard zijn die in zijn reacties niet geleerd heeft voldoende rekening te houden met een kwamtsbare mens. Dus die trap kan nog steeds gewoon een erg expressieve reactie zijn geweest met pech.
Hier vliegen ook bij 1 paard regelmatig hoeven op plekken dat je denk, nou nou. Maar die is gewoon erg lenig en explosief.

Ik vindt het vreemd dat het dier een DA probeert aan te vallen terwijl die weg loopt..zou dat eerder verwachten als de DA aan het lijf zou willen zitten als het dier pijn heeft. Dat eerste vind ik meer op dominantie lijken. Hetzelfde met een schrikreactie uit pijn? en dan gericht trappen?, er zullen vast paarden zijn die dat kunnen doen maar voor mij past het niet helemaal in het pijn plaatje.

Qua EVCM kan ik niets zinnigs over zeggen, niet voldoende ervaring mee..ik zou gaan uitsluiten en beginnen met het simpelste en dat is dat PSSM dieet. Volgende stap (bij geen resultaat met dieet) zou voor mij zijn naar de kliniek en klinisch en rontgenologisch laten keuren en dan ook de EVCM mee te nemen. Afhankelijk daar van weer verder kijken.

Maar ik begrijp het ook als mensen zeggen bij een paard met zo'n karakter, toe hoe ver wil je er geld in stoppen? Is het de moeite waard of is zo'n onbetrouwbaar karakter sowieso niet de moeite waard om mee verder te gaan. Uiteindelijk moet het wel leuk blijven allemaal.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 10:22

Er is veel gezegd en er zijn veel meningen. Mijn hoofd begint eindelijk weer wat helderder te worden en de pijn wat minder, ga alles ook nog een keer goed doorlezen en alles rustig op een rijtje zetten.
Voor nu ga ik sowieso beginnen met het pssm2 dieet, hopelijk maakt dat al wat verschil en durf ik haar straks als ik weer met 2 armen mobiel ben weer te laden.
Ondertussen kan ik rustig revalideren, en tegen de tijd dat mijn arm weer normaal bruikbaar is en ik weer goed kan autorijden ga ik naar een kliniek voor hals/rug foto's, ook omdat mijn onderbuikgevoel sterk zegt dat daar iets aan de hand is.
Van daar kijken we wel weer verder.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:29

Babootje schreef:
anjali schreef:
Ik vind juist dat ze in een opfokgebied zonder mensen ook gedrag kunnen aanleren wat voor mensen juist onaanvaardbaar is. In onderlinge omgang van paarden is elkaar schoppen nogal gebruikelijk. Maar als ze datzelfde doen tegen een mens kan het hele ernstige gevolgen voor die mens hebben omdat die zwakker zijn dan paarden.

Het is algemeen bekend dat paarden die niet in de opfok hebben gestaan ware lastpakken kunnen worden. In de opfok leren paarden zich te schikken in een rangorde. Die is heel consistent en geeft stabiliteit die in die periode heel belangrijk is en het karakter vormt.

Paard van mijn stiefzus vonden ze in de opfok 6 weilanden verderop, nadat hij voor het eerst van zijn leven op zijn donder had gekregen van andere paarden, en vluchtte (was veulen van dominante merrie en erfde dat trekje). Is altijd een paard met forse gebruiksaanwijzing gebleven. Kon zelfs pas na 13 jaar bij een ander paard staan, eerder was het een drama met andere paarden. Heeft ook iemand naar het hoofd geschopt als 3 jarige (toen meteen gecastreerd).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:44

Zoolgangster schreef:
Heeft ook iemand naar het hoofd geschopt als 3 jarige (toen meteen gecastreerd).

Die had in zn eerste jaar de ballen er al vanaf moeten hebben.
Veel is ook een kwestie van er zit iets; medisch of in het hoofd. Maar men maakt door bepaalde keuzes dit lastiger voor zowel dier als mens.

Weer ontopic. Succes ts. Hopelijk vind je iets wat eventueel nog te behandelen is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:53

Goed plan ts.
Laat je het ons weten wat er gebeurd tijdens het pssm dieet (wat ga je precies voeren?) en wat er gevonden wordt op de kliniek op zoek in de hals en rug?

Dit soort topics zijn (sorry, helaas) gouden naslagwerken voor paarden met dit soort problemen. Je kunt er toekomstige paarden en eigenaren mee helpen. Ook met de uiteindelijke bevindingen en eventuele veranderingen bij het paard, om het topic van begin tot einde compleet te maken. Zeer belangrijke informatie.

Naast dat iedereen graag meeleeft en meedenkt. Ik wel in ieder geval! :(:)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:45

ChelseaAyLee schreef:
Er is veel gezegd en er zijn veel meningen. Mijn hoofd begint eindelijk weer wat helderder te worden en de pijn wat minder, ga alles ook nog een keer goed doorlezen en alles rustig op een rijtje zetten.
Voor nu ga ik sowieso beginnen met het pssm2 dieet, hopelijk maakt dat al wat verschil en durf ik haar straks als ik weer met 2 armen mobiel ben weer te laden.
Ondertussen kan ik rustig revalideren, en tegen de tijd dat mijn arm weer normaal bruikbaar is en ik weer goed kan autorijden ga ik naar een kliniek voor hals/rug foto's, ook omdat mijn onderbuikgevoel sterk zegt dat daar iets aan de hand is.

Goede aanpak TS. Veel succes en sterkte met jouw eigen herstel en hopelijk zorgt tzt het kliniek bezoek de antwoorden of aanknopingspunten voor het gevolg.

Wellicht ontvangen we hier tzt. Nog een update over.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:08

Heel goed plan van aanpak. :j
Ik hoop heel erg voor je dat er een goede oplossing komt voor het gedrag.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:31

ChelseaAyLee schreef:

Dit klinkt als een verstandig plan. Veel sterkte met je herstel :(:) !

Hannanas schreef:
Goed plan ts.

Dit soort topics zijn (sorry, helaas) gouden naslagwerken voor paarden met dit soort problemen. Je kunt er toekomstige paarden en eigenaren mee helpen. Ook met de uiteindelijke bevindingen en eventuele veranderingen bij het paard, om het topic van begin tot einde compleet te maken. Zeer belangrijke informatie.

Naast dat iedereen graag meeleeft en meedenkt. Ik wel in ieder geval! :(:)

Eens met deze opmerking.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:47

Lijkt me ook een heel goed plan! Sterkte met revalideren en ik hoop dat het dieet al wat zal doen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:12

Goed plan TS.
En dat onderbuikgevoel volgen werkt voor mij altijd het allerbeste en al helemaal rondom mijn paard.

Heel veel succes! Verder fijn dat je wat minder pijn hebt. Ook aandacht voor jezelf houden en je eigen herstel.