Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Popstra schreef:Je zegt het zelf grondwerk en longeren. Dat is ook trainen
c_alsemgeest schreef:Klopt, dat zijn gedane zaken inderdaad.
Zelf zou ik het paard idd door de medische molen heen halen op een goede kliniek en als al het lichamelijke uitgesloten is wegzetten voor goede training bij iemand met ruime ervaring, ook met "lastige" excemplaren. En na de opleiding eventueel verkopen als het dan wel goed gaat of zelf houden.
Wordt het dan alsnog niks, kan je altijd de keuze maken het paard te laten hemelen. Dat is dan ook een goede en gegronde keuze aangezien je er dan alles aan gedaan hebt wat je zou kunnen doen.
Maar goed, dat kost A veel geld en B veel tijd.
Dus dat is aan ieder een afweging om te doen.
MyChoice schreef:Dus een paard mag pas pijn laten zien als het moet werken voor de mens?
Ik ben heel blij dat de mijne al tijdens longeren en grondwerk liet zien dat ze pijn had. Dat heeft ook meer schade aan haar lijf voorkomen. Ik ben juist heel blij met paarden die zich niet stuk laten trainen. Leer je het meest van en het dier gaat minder snel stuk omdat je er op tijd bij bent.
FriesWytske schreef:ChelseaAyLee schreef:Ze kreeg tot vorige week onbeperkt onverpakt hooi te eten, nu heel droog voordroog, gras, bekertje marstall force, 2 handjes nutrimash, flinke hand fibermix, magnesium en een flinke hand sportbrok.Luzerne durfde ik al niet meer te voeren, had het idee dat ze daar drukker van werd. Sportbrok voor wat meer eiwitten, maar ook daar durf ik niet teveel van te voeren.
Ik zou eerst eens 1 soort krachtvoer geven. En niet zoals nu een handje van dit en een handje van dat.
pol013 schreef:Ik snap het kritische artikel over de ECVM 'hype'* wel steeds beter als ik dit soort topics lees.
Ja, dit paard kan pijn hebben. Je het kan zelfs zenuwpijn zijn. Maar er zijn nog 3000 andere redenen dat een paard pijn kan hebben. Dat kan werkelijk overal in zijn lijf zitten. In botten, spieren, pezen, organen etc.
Dat kan een structurele oorzaak hebben. Of gewoon een domme manier van het lijf gebruiken.
Omdat we in een verkennende fase zijn van ECVM wil niet zeggen dat elk paard wat onvoorspelbaar gedrag laat zien ECVM heeft. En het wil mogelijk niet eens zeggen dat elk paard met ECVM het onvoorspelbare gedrag vertoont door ECVM.
Ik vind het naar het gevaarlijke neigen om vanaf halve info (want niemand heeft dit paard in het echt gezien) om dan zo in te zoomen op 1 probleem.
Ieder individu doet dat met de beste bedoelingen waarschijnlijk. Maar het zou best helpen als mensen iets minder projecteren op dit paard en het iets algemener houden.
Én het kan ook nog steeds zo zijn dat het paard ergens in de opvoeding een verkeerd straatje in is geslagen en nu de weg even kwijt is.
Ik weet niet of het TS echt helpt om snel haar paard te laten onderzoeken als mensen al zo snel zo stellig zijn over zoiets mogelijk ernstigs als ECVM. Dat kan ook verlammend werken terwijl het probleem mogelijk iets veel simpelers is wat makkelijk op te lossen is.
*ik zeg hype. Niet omdat ik niet in ECVM geloof, maar wel omdat er nu zo'n sportlight op staat dat veel mensen hier nu heeeeel snel aan denken en daarbij het vizier lijken te sluiten.
Kabayo: daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar dat ene incident kan natuurlijk ook nog gewoon domme pech zijn geweest. Het kán ook nog steeds gewoon een paard zijn die in zijn reacties niet geleerd heeft voldoende rekening te houden met een kwamtsbare mens. Dus die trap kan nog steeds gewoon een erg expressieve reactie zijn geweest met pech.
Hier vliegen ook bij 1 paard regelmatig hoeven op plekken dat je denk, nou nou. Maar die is gewoon erg lenig en explosief.
Babootje schreef:anjali schreef:Ik vind juist dat ze in een opfokgebied zonder mensen ook gedrag kunnen aanleren wat voor mensen juist onaanvaardbaar is. In onderlinge omgang van paarden is elkaar schoppen nogal gebruikelijk. Maar als ze datzelfde doen tegen een mens kan het hele ernstige gevolgen voor die mens hebben omdat die zwakker zijn dan paarden.
Het is algemeen bekend dat paarden die niet in de opfok hebben gestaan ware lastpakken kunnen worden. In de opfok leren paarden zich te schikken in een rangorde. Die is heel consistent en geeft stabiliteit die in die periode heel belangrijk is en het karakter vormt.
Zoolgangster schreef:Heeft ook iemand naar het hoofd geschopt als 3 jarige (toen meteen gecastreerd).
ChelseaAyLee schreef:Er is veel gezegd en er zijn veel meningen. Mijn hoofd begint eindelijk weer wat helderder te worden en de pijn wat minder, ga alles ook nog een keer goed doorlezen en alles rustig op een rijtje zetten.
Voor nu ga ik sowieso beginnen met het pssm2 dieet, hopelijk maakt dat al wat verschil en durf ik haar straks als ik weer met 2 armen mobiel ben weer te laden.
Ondertussen kan ik rustig revalideren, en tegen de tijd dat mijn arm weer normaal bruikbaar is en ik weer goed kan autorijden ga ik naar een kliniek voor hals/rug foto's, ook omdat mijn onderbuikgevoel sterk zegt dat daar iets aan de hand is.
Van daar kijken we wel weer verder.
ChelseaAyLee schreef:Er is veel gezegd en er zijn veel meningen. Mijn hoofd begint eindelijk weer wat helderder te worden en de pijn wat minder, ga alles ook nog een keer goed doorlezen en alles rustig op een rijtje zetten.
Voor nu ga ik sowieso beginnen met het pssm2 dieet, hopelijk maakt dat al wat verschil en durf ik haar straks als ik weer met 2 armen mobiel ben weer te laden.
Ondertussen kan ik rustig revalideren, en tegen de tijd dat mijn arm weer normaal bruikbaar is en ik weer goed kan autorijden ga ik naar een kliniek voor hals/rug foto's, ook omdat mijn onderbuikgevoel sterk zegt dat daar iets aan de hand is.
Van daar kijken we wel weer verder.
Hannanas schreef:Goed plan ts.
Dit soort topics zijn (sorry, helaas) gouden naslagwerken voor paarden met dit soort problemen. Je kunt er toekomstige paarden en eigenaren mee helpen. Ook met de uiteindelijke bevindingen en eventuele veranderingen bij het paard, om het topic van begin tot einde compleet te maken. Zeer belangrijke informatie.
Naast dat iedereen graag meeleeft en meedenkt. Ik wel in ieder geval!