Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-25 19:59

Zo Eva, wat een lelijke beschadiging in de hoef. Ben benieuwd wat de hoefsmid ermee kan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 07:55

truitje schreef:
Als je een c pony van 20 die wel nog goed fit is, wat extra energie wil geven zonder een bommetje te kringen, hoeveel lijnzaadolie zouden jullie dan bijgeven? Ze krijgt goed ruwvoer en voermeesters sereen brok

Waar mis je energie in dan?

Eva wat naar,lijkt wat op een doorgebroken hoefzweer?

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:34

Gisteren mocht opa Showtime weer even laten zien dat leeftijd maar een getal is! Met zijn 26 jaar kwam hij voor de 6e keer aan de start van de Ride en Run 10km. En hoe! Vol gas van start en uiteindelijk een 3e plaats behaald! En als het aan hem lag gingen we nog een rondje. Ik ben zo blij dat hij op deze leeftijd nog zo fit is en het nog zo graag doet!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:37

Mooi om te zien dat ie er duidelijk nog veel lol in heeft :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 10:52

Ik heb mijn smid gisterochtend een appje gestuurd met foto en hij reageerde gelukkig meteen. Hij gaf aan dat het kan wachten tot morgenochtend omdat ze niet kreupel is en haar voeten ook niet warm zijn. Dat stelde me wel gerust. Scheur was gisterochtend gelukkig ook niet groter.

Koekeroekus schreef:
Jeetje, zijn de voeten ook warm. Is ze kreupel?
Hoop dat het meevalt en dat het gewoon komt omdat ze zo slecht heeft gestaan.
Vind die lijnen in de hoef overigens ook wel opvallend maar wellicht hoort dat hij haar.

Ja, daarom zei ik idd dat haar voeten niet zo florisant eruit zien. Ik heb hoop dat de nieuwe hoefgroei en het nu juiste management ervoor gaan zorgen dat ze weer mooie voetjes krijgt.

ellepel schreef:
Eva wat naar,lijkt wat op een doorgebroken hoefzweer?

Kwam ik ook tegen in mijn zoektocht als optie. Maar op 3 voeten en zonder dat ik daar in de afgelopen 2 maand
wat van gemerkt zou hebben leek mij een beetje gek. Helemaal omdat ze 14 juli ook bij de smid is geweest.

Ik kwam ook een topic uit 2018 tegen van iemand met een zelfde scheur, alleen iets kleiner, die gewoon moest uitgroeien en die dus niet zo spannend bleek te zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:02

@evac
Het kan zijn dat ze aan 3 hoeven een hoefzweer heeft gehad.
Weet je hoe ze afgelopen winter heeft gestaan?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 11:19

Ik heb de rekening van de tandarts binnen. Die valt mij reuze mee, had het dubbele verwacht.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 11:58

hagelslag schreef:
@evac
Het kan zijn dat ze aan 3 hoeven een hoefzweer heeft gehad.
Weet je hoe ze afgelopen winter heeft gestaan?

Ja, overdag in de modder, ‘s avonds op stal. Redelijk schoon. Ze heeft in maart door overbelasting blessures aan haar checkligament in beide voorbenen gehad. Is toen voor een paar weken de wei op gegaan en half mei hebben ze haar weer opgepakt. Veel te vroeg en geen begeleiding van fysio of DA aangenomen.

Maar op 3 voeten, dagelijks meermaals voeten in de hand hebben en dan niets merken vind ik zo gek.

marleen_88 schreef:
Ik heb de rekening van de tandarts binnen. Die valt mij reuze mee, had het dubbele verwacht.

Dat is dan wel een fijne meevaller. Paardje doet het nog steeds goed?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 12:19

Hij zit in de fase dat hij zijn eigen vieze/bedorven adem ruikt en proeft. %) Dus alles stinkt, waardoor hij slechter eet. Hopelijk zijn we deze fase weer snel door.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 12:25

Hoelang duurt die fase?? Want hij kan nu zijn kracht/herstel goed gebruiken.
Kun je zijn eten extra aantrekkelijk maken bijv. door vanille-extract er aan toe te voegen. Dat ruikt lekker en de smaak zijn de meeste paarden ook gek op.

Ik heb net de vliegenkappen even omgewisseld om te wassen en ik vond de 'oren' bij Boon al zo raar hangen. Blijkt er gewoon een lading zand in de punten te zitten :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 12:57

De tandarts had dit wel voorspeld. Geen idee hoelang deze fase duurt. Dat van vanille houd ik in mijn achterhoofd, bedankt!

Kreeg wel een foto van stalgenootje. Hij staat met lange tanden van zijn grasmix te eten.

Oren vol zand, hihi dat zal er stom uit hebben gezien. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 14:52

En grasmix vinden ze hier echt wel om te smullen, het ruikt ook gewoon lekker.

Toen ik de kap afdeed vond ik hem al zo zwaar aanvoelen :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 20:43

Zijn bakken waren leeg, dus gelukkig eet hij toch wel. Morgen maar weer een zak grasmix halen, de eerste is alweer leeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:21

Ah wel fijn dat hij dat nog wel kan eten :j
Kelly maakt ook daar proppen van.
Ik haal soms wel de Hartog senior,die is wat fijner.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-25 21:24

Aah fijn dat hij toch eet. Niets zo naar als een paard dat niet kan of wil eten. Hoe lang duurt het eigenlijk voor z’n mond genezen is?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-25 21:26

ellepel schreef:
Ah wel fijn dat hij dat nog wel kan eten :j
Kelly maakt ook daar proppen van.
Ik haal soms wel de Hartog senior,die is wat fijner.

Sakyr kreeg die juist niet weg. Wat een verschil he.

EvaC schreef:
Aah fijn dat hij toch eet. Niets zo naar als een paard dat niet kan of wil eten. Hoe lang duurt het eigenlijk voor z’n mond genezen is?

Met 6 weken is zijn hele tandvlees dicht en genezen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 09:13

Toen mijn oudje haast geen kiezen meer had en het toen te grove hooi niet meer weg kreeg ben ik ook Hartog Grasmix gaan voeren in combinatie met Seniores Priores en daar bleef ze goed van op gewicht.
Alleen dat harde brokje wat er in zit bleef wel eens liggen maar meestal vielen die ook wel uit elkaar en gingen dan als laatste naar binnen. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:05

@ ElCamino, wat gaaf die aandenkens van Chico zo door je huis heen <3 Ik vind je toiletrolhanger van bit & ijzers erg mooi!

@ Kim wat een knappe Beppe zo! Leuk dat ze zich nog goed genoeg voelt om wel weer dingen te gaan (blijven) doen! Heb je ‘zelfgedragen’ bewust tussen haakjes gezet? Is ze nog een soort van peetmoeder of iets?

@ Fique, ik zeg altijd, een vies paard is een blij paard :)) Ik laat ze juist bewust lekker in de bak om te rollen na een wasbeurt. Idd wel zonde van je werk, maar ze worden er zo blij van!

@ Celebi; oh jee, onderuit gegaan! Gelukkig dat hij zichzelf kon herstellen. Toch wel eng als ze struikelen.

@ Marleen, agos, tanden eruit! Wel fijn als ik zie hoe de tanden (iig die tand van de foto) is aangetast. Wat een nare aandoening he? Helemaal omdat ze vaak toch er weinig van laten merken. Hopelijk blijft hij goed eten ondanks de vieze geuren en smaken nu. Sterkte en beterschap met hem :(:)

@ Nowylover, welkom!@

@ Zilfstar, fijn dat hij begint bij te trekken. Wel balen van die strijkwondjes, hopelijk geneest dat en wordt hij ook daar weer sterker dat het af gaat nemen.

@ Sanet, hopelijk helpt de extra portie senior priores. Hoeveel krijgt ze nu?

@ DubbelFun, jup, hier ook matten met die punten omhoog. Geen idee hoe je dat kan tegen gaan…

@ Ingeborg, ook welkom. Vervelend dat ze zo’n lastige eter is qua kruiden. Ik geef mijn shetlander Secreta Pro van Equestro, en ik heb wel het idee dat het haar wat helpt. Zij heeft geen allergie, maar wel gevoelige luchtwegen vanwege een vernauwde luchtpijp.

@ Koekeroekus; wat een mooie schoenen. Welk merk is dit?

@ EvaC; heeft ze dit beschadigd, of is het vanuit een soort van ziekte/ zwakheid vanuit de hoeven? Gelukkig is ze er niet kreupel op. Maar het ziet er wel raar uit. Sterkte ermee!

@ Goudhaan, welkom! Mooi oudje heb je :)

@ DoCumera; wauw, die ziet er echt prachtig top fit uit met zijn 26 jaar!!

Hier gaat het zijn gangetje. Na lange tijd (2 jaar inmiddels denk ik) rommelen met mestwater had ik de moed opgegeven. Maar sinds een kleine week zie ik mestballen die ik al lange tijd niet heb gezien en die zo een vitrine kast in kunnen zo mooi. Echt lang geleden dat ik dat heb gezien! Ze krijgt nu sinds kort een handje Senioren spul van agrobs (1 van de 2, ik weet niet meer welke) en dan met de hele zooi natgemaakt. Een handje Hartog Senior en een schepje Golden Shine of iets (een proef pakketje dat ik ooit eens heb gekregen). Ik weet nu niet wat er voor zorgt dat die mest zo goed is, maar zou 1 van die 3 dingen kunnen zijn, omdat ik dat heb gewijzigd.

Verder knoeit ze wel veel met haar voer, zo zonde. De helpt ligt er naast, soms een hele prop slobber er weer uit. Zou zo'n voerzak wat kunnen zijn? Nu is het op het land en eet ze wel wat restjes van het gras weer weg, maar straks in de paccodk vind ik het lastiger; als ze dan zoveel knoeit is dat op stenen of op zand, en ook op de stenen ligt wel wat zand op, en ik ben bang dat ik dan weer zandproblemen bij mijn pony ga krijgen (want die gaan dan natuurlijk restjes stofzuigen). Ik kan haar op stal zetten met voeren, maar er zijn ook dagen dat iemand anders ze even snel voert... Tips zijn welkom!

Verder had mijn grote vorige week opeens weer de kolder in het hoofd, wilde ze wel draven, zelfs een galopje (paar passen gevraagd) en ging ze nog gekke sprongen maken. De volgende dag had ze spijt dus wat rek en strek oefeningen gemaakt, en de dag daarna was ze met wandelen in het begin erg terughoudend. Snap ik ook wel, haar lijf is het niet meer gewend actie te geven ;) Gelukkig werd het naar mate we verder wandelden beter, en werd ze weer vlotter en losser :(:)

Mijn shetje gaat ook wel aardig. Dit geef ik nu wat eiwitten bij, omdat ik haar eet gedrag wat gekkig vond, en haar rantsoen erg weinig eiwit bevat. Ze doet het goed, en gisteren een mini rondje ingespannen. In principe alleen stap vanwege haar luchtwegen, maar ik moet haar soms echt wel inhouden want ze wilt heel graag, heel hard, ondanks dat ze dan in hoestbuien terecht komt :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:47

Jeetje wat een grote update haha. Die hoestbuien klinken niet zo fijn. Geef je daar ook wat voor al? Zo jammer als ze zo graag willen maar het lijf ze tegenhoudt. Ook bij de grote. Y;(

Hier ook weer een update. Met de dierenarts overlegd om volgende week Osphos te proberen vanwege artrose. Kijken of dat verlichting kan bieden voor de komende wintermaanden. Hij liep eigenlijk super goed deze zomer, maar begint nu weer iets struikelig te worden met de regen afgelopen week en de iets koudere nachten. Dus dat merk ik gelijk. Hij heeft sowieso artrose in de heup maar omdat hij misschien ook elders nog last heeft (SI?) leek me een injectie voor het gehele lijf wel interessant. En dan gaat hij wellicht ook weer beter bij de smid.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 13:26

Tancreda4 schreef:
Maar sinds een kleine week zie ik mestballen die ik al lange tijd niet heb gezien en die zo een vitrine kast in kunnen zo mooi.
:')

Geen ervaring met een voerzak, maar lijkt mij zeker iets om te proberen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-25 13:48

Wat fijn Tancreda, mestwater is altijd rottig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 15:34

Nadeel van een voerzak is dat die dingen uitermate smerig worden en je ze ook op tijd weer af moet doen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:05

Nou, de smid is geweest en ik ben enigszins opgelucht.

Het is naar buiten geslagen rotstraal. Ik was al een tijdje bezig om dat te behandelen, maar het zit gewoon heel diep dus dat duurt wel even. De smid gaf aan dat rotstraal eigenlijk bijna altijd van binnenuit komt en dat dit oude ellende is die nu naar buiten komt. Ik heb Hypozin besteld en zodra ik merk dat de middelste straalgroeve dichtgroeit komt de smid meteen langs om dat weer open te maken. Aan de hygiëne op stal ligt het gelukkig niet, want het is bij ons gelukkig echt heel schoon en droog. Ik ga me nog even verdiepen in hoe ik haar van binnenuit wat kan helpen.

Verder was hij heel tevreden over haar voeten qua groei en hardheid. Hij heeft de straal goed uitgesneden en de plekken op de buitenkant van de hoef netjes gemaakt zodat het niet verder kapot kan gaan. Nog wat uitleg gehad over de "jaarringen" die zichtbaar zijn op haar voeten. Haar hoeven groeien voornamelijk vanuit de hielen en niet echt naar voren bij de teen, daardoor kan ze wat steil gaan staan.

Kortom; we zijn nog niet helemaal door alle kleine problemen heen. Maar ook dit komt wel goed.

@Tancreda, wat fijn dat je paard goeie poep heeft! Kan me je gevoel helemaal voorstellen, je staat dan bijna juichend naast je paard als er mooie drollen uitkomen. Hopelijk kom je er toch achter welke van de 3 dingen je paard zo helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 16:23

Tancreda,voer in een speciekuip?
Ik vind het echt ideaal :j

Eva, balen van de rotstraal, hypozin is inderdaad heel goed om te gebruiken..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 17:53

In de straal (als er openingen zijn) kun je ook appelazijn druppelen tegen rotstraal/ eventuele schimmelgroei.