Voeding volbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:28

ilora schreef:
Daihyo schreef:
Staat ze nog op het natte gras? Daar kunnen ze ook ineens last van krijgen.
En maagzweren is ook een goeie.

Staan op zand grond en grond is hier redelijk droog

Het heeft bij jullie ook geregend neem ik aan? De grond kan wel droog zijn, maar als het gras zelf nat is, van regen of dauw, kunnen ze daar gaskoliek van krijgen of wat kramperig van zijn. Ook al staan ze al langere tijd op dat gras.
En zandkoliek als ze op zand(grond) staat zou ik ook niet uitsluiten.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:33

Gisteren heeft het bij ons niet geregend. Staan s nachts in open stallen met grote paddocken en hooi in hooinetten. Heb nog vlo zaad staan.

Ik denk dat ik het meer moet zoeken in het feit dat haar darmen niet 100 procent werken?
Ze is met maagzweren en zware bloedworm besmetting bij ons gekomen. Misschien dat de darmen daarmee schade hebben opgelopen?

Hebben ze nu twee jaar

Sintara

Re: Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:43

Ik moet wel zeggen dat mijn volbloed ook moeite heeft met muesli, voor haar moet alles altijd een papje zijn. Droge muesli prikt ofzo idk :+ stro kan ze dan wel weer eten gek genoeg.

Maar misschien werkt dat voor jou ook, je geeft ook myo flakes toch? Lekker mixen tot een papje, misschien een scheutje lijnzaadolie erbij..

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:45

Sintara schreef:
Ik moet wel zeggen dat mijn volbloed ook moeite heeft met muesli, voor haar moet alles altijd een papje zijn. Droge muesli prikt ofzo idk :+ stro kan ze dan wel weer eten gek genoeg.

Maar misschien werkt dat voor jou ook, je geeft ook myo flakes toch? Lekker mixen tot een papje, misschien een scheutje lijnzaadolie erbij..

Goed plan. Ik ga het is proberen. Maar is een schep ongeveer 800 gram endurance lannoo en een halve schep ease en excel ongeveer 300 gram per maaltijd teveel? Ze krijgt daar een schep en een half slobber bij van myoprotein flakes en bergmiesen mash bij in 1 keer dan zoveel?
Ik zie mensen soms drie scheppen krachtvoer in 1 keer geven? En die hebben nooit problemen

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 08:47

ilora schreef:
Dierenarts zei van volledig stoppen met muesli en krachtvoer en enkel op hooi zetten en vitamine korrel. En eventueel vezelslobbers. Maar als ik dat doe valt ze weer af.

Nu loopt ze wat rond op de wei en scharrelt wat rond en gaat af en toe liggen.

Wat stellen jullie voor in verband met haar eten?

Het rare is als het echt koliek koliek is dan zou ze in mijn ogen niets meer eten. Heb het idee dat er wat gas vast zit en dat dat haar ongemak geeft. Heb ik zelf met mijn darmen dikwijls.

Maar ze is een drama Queen.
Ik heb zowizo nog een doos ulcergold staan in geval van dat ik altijd kan geven

Er zijn veel betere manieren van voeren, dan zetmeelrijk/graanrijk krachtvoer.

Hooi, vitaminekorrel, je kan coolstance copra bij gaan geven, luzernebrok, esparcettebrok. Stuk beter dan al die suikerrijke troep.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:49

Miss_Mii21 schreef:
ilora schreef:
Dierenarts zei van volledig stoppen met muesli en krachtvoer en enkel op hooi zetten en vitamine korrel. En eventueel vezelslobbers. Maar als ik dat doe valt ze weer af.

Nu loopt ze wat rond op de wei en scharrelt wat rond en gaat af en toe liggen.

Wat stellen jullie voor in verband met haar eten?

Het rare is als het echt koliek koliek is dan zou ze in mijn ogen niets meer eten. Heb het idee dat er wat gas vast zit en dat dat haar ongemak geeft. Heb ik zelf met mijn darmen dikwijls.

Maar ze is een drama Queen.
Ik heb zowizo nog een doos ulcergold staan in geval van dat ik altijd kan geven

Er zijn veel betere manieren van voeren, dan zetmeelrijk/graanrijk krachtvoer.

Hooi, vitaminekorrel, je kan coolstance copra bij gaan geven, luzernebrok, esparcettebrok. Stuk beter dan al die suikerrijke troep.

Teveel luzerne kan ik haar niet geven reageert ze niet zo goed op esparcette kan ze wel verdragen en heeft ze vorige winter de hele winter gehad en gaf niet veel verschil voor de bovenlijn. Buikje wel dat was rond. Coolstance copra is ze gene fan van. Onder de slobber at ze het wel. Maar merkte daar okk geen verschil in in de boven lijn.
Vitamine korrel krijgt ze bij van metazoa de esparcette. Dus ik weet het niet meer.
Laatst bijgewerkt door ilora op 18-09-25 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 08:49

ilora schreef:
Sintara schreef:

Goed plan. Ik ga het is proberen. Maar is een schep ongeveer 800 gram endurance lannoo en een halve schep ease en excel ongeveer 300 gram per maaltijd teveel? Ze krijgt daar een schep en een half slobber bij van myoprotein flakes en bergmiesen mash bij in 1 keer dan zoveel?
Ik zie mensen soms drie scheppen krachtvoer in 1 keer geven? En die hebben nooit problemen

Krachtvoer moet je mee oppassen, niet te veel tegelijk. Maar als je bv de bergwiesen voert, volgens mij is dat vrij natuurlijk en natuurlijk (neem hooi) eten ze ook de hele dag. Je zou ook de bergwiesen/ myo kunnen vervangen door coolstance copra, wellicht heb je dan sneller resultaat. Als ze dat niet eet, zou ik het zo ook niet weten... misschien de myo vervangen door bergwiesen en kijken wat dat doet?
Wij voeren nu ook best veel in één keer (2- 2,5kg),zou geen kwaad kunnen omdat het allemaal natuurlijk is (geen krachtvoer) in ons geval.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 18-09-25 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:52

Niet als haar paard geen coolstance copra lust :+ de belangrijkste reden dat ik mel fibrebeet bleef voeren toen we nog in Nederland woonde was omdat ze dat goed lust en bleef eten over langere tijd.

Het klinkt inderdaad wel als een flink volume, als je kans hebt om het over meerdere voermomenten te verdelen is dat wel fijner. Anders kijken hoe het gaat, het scheelt dat ze s nachts op stal staat dan kan ze er des noods de hele nacht over doen

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:58

Sintara schreef:
Niet als haar paard geen coolstance copra lust :+ de belangrijkste reden dat ik mel fibrebeet bleef voeren toen we nog in Nederland woonde was omdat ze dat goed lust en bleef eten over langere tijd.

Het klinkt inderdaad wel als een flink volume, als je kans hebt om het over meerdere voermomenten te verdelen is dat wel fijner. Anders kijken hoe het gaat, het scheelt dat ze s nachts op stal staat dan kan ze er des noods de hele nacht over doen

Ding is vorige winter kreeg ze drie keer per dag een emmer 3/4 vol slobber en had ze geen problemen met die hoeveelheid. Nu is het net nog geen halve emmer alles samen en ze heeft problemen..

Ik wordt er gek van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 08:59

ilora schreef:
Daihyo schreef:
Ik zou het voorlopig even zo houden. Te snel dikker worden is ook niet goed. Als ze zo goed bijkomt, dan de tijd geven.

Het is niet dat ze extreem bijkomt maar op tien dagen zie je echt wel een verschil. En binnenkort als er minder gras is krijgen ze de linamix geleidelijk bij.

Wat mij altijd frustreerde was dat ze wel een redelijke buik had maar schraal op de bovenlijn bleef. En dat ik die bovenlijn niet vol en gespierd kreeg. Nu afwachten hoe ze in de winter gaat zijn met meer krachtvoer. Heb wel bewust voor een muesli gekozen die meer zetmeel en suikers heeft maar niet extreem. Dat durf ik niet deze is vooral meer vetten en eiwitten en voorlopig doet ze het er goed op

Als je al een positief verschil ziet in 10 dagen zou ik vooral even rustig volhouden waar je mee bezig bent. Je kunt opbouw niet (gezond) overhaasten. Dan ga je ';of ongezonde dingen doen óf ze nemen het onvoldoende op en het komt er via mest en urine weer uit. Dus pas tegen de tijd dat je minimaal een week (of 2) geen vooruitgang ziet, ondanks dat er verder niets veranderd is (bijvoorbeeld ander hooi of meer op stal, weersomslag) ga je weer bedenken of je meer zou moeten voeren.

TS het zou je sieren als je niet van die vreemde vergelijkingen zou maken. Een kilo sportbrok vergelijken met een blikje redbull* slaat echt helemaal nergens op.

Een kilo sportbrok vergelijken met een flink bord pasta met een saus met flink groenten en een topping van kaas lijkt meer ergens op.
Dat is namelijk een maaltijd die in de basis gezond is. Dan ligt het aan de persoon die het eet of het voor die persoon een geschikte maaltijd is en in welke hoeveelheden. Als jij niet dikker wil worden omdat je al wat aan de zware kant bent kan het slim zijn om de kaas weg te laten of de portie te verkleinen. Als je heel veel af wil vallen, kan het verstandig zijn om voornamelijk voor de groenten te gaan en wat minder of geen pasta te eten. Als je veel sport of beweegt en geen overgewicht hebt kan het zomaar zelfs handig zijn om een 2e portie op te scheppen.
Mijn halve volbloed en ik vallen in de laatste categorie.

En over alle mensen die hier moeilijk verkrijgbare voeders adviseren omdat ze gemaakt zouden zijn voor volbloeden: ja, een volbloed wijkt (vaak) op nuances af van een andere warmbloed, en nog meer van een koudbloed. Maar dat is echt niet zo erg dat je er echt speciaal voer voor nodig zou hebben. Het valt meer in de categorie: even goed kijken naar de behoefte, mogelijk meer voeren en soms naar een andere (meer energie leverende) voersoort over te stappen.
Als jij die speciale merken goed kunt krijgen en je paard doet het er op: helemaal fijn voor jou.
Maar het is echt niet zo dat merken die hier goed verkrijgbaar zijn, geen geschikt voer in hun assortiment hebben. We hebben het hooguit over een procentje of 1-5 meer of minder en een kilootje meer of minder. Daar kom je echt wel aan uit (als de basis van je ruwvoer correct is)

*Daar komt nog bij dat als je verder veel beweegt en gezond eet, een blikje redbull per dag ook niet bepaald een moordenaar is. Alles gaat om balans.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:06

Het is niet dat ze extreem bijkomt maar op tien dagen zie je echt wel een verschil. En binnenkort als er minder gras is krijgen ze de linamix geleidelijk bij.

Wat mij altijd frustreerde was dat ze wel een redelijke buik had maar schraal op de bovenlijn bleef. En dat ik die bovenlijn niet vol en gespierd kreeg. Nu afwachten hoe ze in de winter gaat zijn met meer krachtvoer. Heb wel bewust voor een muesli gekozen die meer zetmeel en suikers heeft maar niet extreem. Dat durf ik niet deze is vooral meer vetten en eiwitten en voorlopig doet ze het er goed op[/quote]

Als je al een positief verschil ziet in 10 dagen zou ik vooral even rustig volhouden waar je mee bezig bent. Je kunt opbouw niet (gezond) overhaasten. Dan ga je ';of ongezonde dingen doen óf ze nemen het onvoldoende op en het komt er via mest en urine weer uit. Dus pas tegen de tijd dat je minimaal een week (of 2) geen vooruitgang ziet, ondanks dat er verder niets veranderd is (bijvoorbeeld ander hooi of meer op stal, weersomslag) ga je weer bedenken of je meer zou moeten voeren.

TS het zou je sieren als je niet van die vreemde vergelijkingen zou maken. Een kilo sportbrok vergelijken met een blikje redbull* slaat echt helemaal nergens op.

Een kilo sportbrok vergelijken met een flink bord pasta met een saus met flink groenten en een topping van kaas lijkt meer ergens op.
Dat is namelijk een maaltijd die in de basis gezond is. Dan ligt het aan de persoon die het eet of het voor die persoon een geschikte maaltijd is en in welke hoeveelheden. Als jij niet dikker wil worden omdat je al wat aan de zware kant bent kan het slim zijn om de kaas weg te laten of de portie te verkleinen. Als je heel veel af wil vallen, kan het verstandig zijn om voornamelijk voor de groenten te gaan en wat minder of geen pasta te eten. Als je veel sport of beweegt en geen overgewicht hebt kan het zomaar zelfs handig zijn om een 2e portie op te scheppen.
Mijn halve volbloed en ik vallen in de laatste categorie.

En over alle mensen die hier moeilijk verkrijgbare voeders adviseren omdat ze gemaakt zouden zijn voor volbloeden: ja, een volbloed wijkt (vaak) op nuances af van een andere warmbloed, en nog meer van een koudbloed. Maar dat is echt niet zo erg dat je er echt speciaal voer voor nodig zou hebben. Het valt meer in de categorie: even goed kijken naar de behoefte, mogelijk meer voeren en soms naar een andere (meer energie leverende) voersoort over te stappen.
Als jij die speciale merken goed kunt krijgen en je paard doet het er op: helemaal fijn voor jou.
Maar het is echt niet zo dat merken die hier goed verkrijgbaar zijn, geen geschikt voer in hun assortiment hebben. We hebben het hooguit over een procentje of 1-5 meer of minder en een kilootje meer of minder. Daar kom je echt wel aan uit (als de basis van je ruwvoer correct is)

*Daar komt nog bij dat als je verder veel beweegt en gezond eet, een blikje redbull per dag ook niet bepaald een moordenaar is. Alles gaat om balans. [/quote]

Ja sorry was eigenlijk een vergelijking over de hoeveelheid. Bedoelde het niet verkeerd.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik alles verkeerd doe. Heb een muesli gekozen die waarvan ik dacht dat die goed bij haar zou passen en gemakkelijk verkrijgbaar. Online bestellen is niet altijd gemakkelijk voor ons. We werken beide fulltime.
En heb het al is gehad dat ze zaken eten gewoon aan de deur zetten en dat terwijl het regende.

Wat is het beste dat ik nu doe. Aantal dagen volledig stoppen met krachtvoer en erna terug geleidelijk opbouwen?
Of terug overstappen naar de fibre health in combinatie met de ease en excel want die is ook laag in suikers en zetmelen?
Ik weet het niet meer. Op vezelslobbers alleen blijft de bovenlijn schraal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:07

Houdt toch eens op met je misinformatie en bangmakerij Miss_Mii21. Je kan krachtvoer niet over 1 kam scheren met de 100 soorten die er zijn en waar er zat zijn met lage suikers en zetmeel waardoor ze minder binnen krijgen in grammen dan bij andere voer dat qua percentage zo geweldig is volgens jou. En dan hebben we het nog niet eens over het hooi.

Je moet voeden en niet alleen maar vullen.

Ilora, in die korte tijd kwam ze dus al wel goed aan. Tenminste ik vind het best rap gegaan. Maar hier op het moment ook aantal paarden die last hebben van gas of slechte mest terwijl ze al maanden op gras staan. Soms kan het zelfs een nieuwe baal ruwvoer zijn maar ook natte gras, zand en soms is er gewoon geen oorzaak te vinden. Dus dat het aan het voer ligt weet je niet. Even pas op de plaats tot ze zich weer goed voelt en dan het voer even hetzelfde houden, want als ze aankomt hoef je niet te verhogen toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:07

@Pol013; Welke moeilijk verkrijgbare voeders hebben we het over?

Saracen wordt in Nederland en België gewoon verkocht, Animal Royal is importeur van het merk, het is simpel online te bestellen. Zou dat geen moeilijk verkrijgbaar voer noemen.

En uiteraard zijn er ook andere merken die prima voeders verkopen. Maar is het echt zo raar een voer speciaal voor volbloeden te noemen wanneer iemand moeite heeft haar volbloed te voeren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:17

ilora schreef:
Sintara schreef:

Ding is vorige winter kreeg ze drie keer per dag een emmer 3/4 vol slobber en had ze geen problemen met die hoeveelheid. Nu is het net nog geen halve emmer alles samen en ze heeft problemen..

Ik wordt er gek van.

Je moet geen wonderen verwachten. Je paard kwam aan, zei je, dat ze nu koliekerig is, is schrikken gezien haar verleden. Dat snap ik. Bedenk alleen wel dat dit enorm veel oorzaken kan hebben, zand, maagzweer, maar ook gras. Het groeit nu weer als kool.

Ik snap je frustratie. Toch zou ik doorgaan zoals je nu doet. Je paard niet geven wat het nodig heeft is, imo, nooit een optie.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:19

_San87_ schreef:

Saracen wordt in Nederland en België gewoon verkocht, Animal Royal is importeur van het merk, het is simpel online te bestellen. Zou dat geen moeilijk verkrijgbaar voer noemen.

En uiteraard zijn er ook andere merken die prima voeders verkopen. Maar is het echt zo raar een voer speciaal voor volbloeden te noemen wanneer iemand moeite heeft haar volbloed te voeren?

Saracen zou ik een uur en drie kwartier enkel al voor moeten rijden.
Voer leveranciers hier verkopen het niet.

Wat ik mij net bedenk. Ze zijn sinds een week 's nachts op de paddocken gegaan in plaats van dag en nacht op de wei met hooi naar snachts op paddock met enkel hooi. Kan het deze combinatie zijn?
Momenteel staat ze rustig te grazen met de andere. Dochter heeft er 30 minuten mee gaan wandelen en wat gedraafd op advies van de dierenarts.

Ik ga ze nu vandaag enkel slobber geven kleine porties per dag. Heb dag vrij genomen om ze in het oog te kunnen houden. En als dat goed gaat beetje muesli bij voegen in de slobber.

Het is niet dat ze al extreem bij kwam. Maar we zagen verschil aan de schoft en beetje op de achterhand. Niet extreem maar je zag al wel verschil en hebben nog wel een weg te gaan.

Heb naar de kliniek gebeld waar we altijd naartoe gaan als er iets is. Die raden aan om de darmen toch wat te ondersteunen en eventueel naar de sport mix zero van aveve te gaan. Ook op basis van vetten en eiwitten maar laag in suikers en zetmeel en graanvrij. Daar hebben zij al goede resultaten mee gehad.

Wat is jullie ervaring hiermee. Niet dat ik direct ga veranderen maar wil het wel overwegen in de toekomst als ze op deze muesli die ik nu heb last blijft houden. Want kan van samenloop dingen zijn en niet perse van de muesli alleen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:22

Ik zei ook online bestellen. Dan leveren ze het aan je deur af. Maar je moet geen Saracen voeren, he, ik gaf alleen aan dat het niet moeilijk verkrijgbaar is.

Ik zou dit zelf als een incident beschouwen, eigenlijk. Ieder paard is wel eens koliekerig, helemaal bij weersverandering. Wij mensen hebben ook wel eens dagen dat onze darmen lopen te klooien. Ik zou qua voer dan ook niks aanpassen nu.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 18-09-25 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:22

_San87_ schreef:

Ik zeg toch ook niet dat het raar is? Ik zeg alleen dat mensen die moeite hebben om aan deze voeders te komen (wat mensen aangeven in dit topic) waarschijnlijk ook prima uit de voeten zullen kunnen met makkelijker verkrijgbare voeders.
Omdat volbloed voeren nou ook weer niet zó speciaal is.

Online bestellen van paardenvoer is niet perse voor iedereen handig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:27

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Ik zeg toch ook niet dat het raar is? Ik zeg alleen dat mensen die moeite hebben om aan deze voeders te komen (wat mensen aangeven in dit topic) waarschijnlijk ook prima uit de voeten zullen kunnen met makkelijker verkrijgbare voeders.
Omdat volbloed voeren nou ook weer niet zó speciaal is.

Online bestellen van paardenvoer is niet perse voor iedereen handig.

Kennelijk wel, gezien in dit topic al twee personen hun volbloeden niet fatsoenlijk op gewicht kunnen krijgen/houden.

En het is wel degelijk zo dat voeders van Saracen anders zijn dan die van een Pavo of Hartog. Maakt die voeders niet meteen niet geschikt, uiteraard, maar niet zo specifiek voor volbloeden zoals een Saracen dat wel is.

Dat het niet handig is, kan. Dat is wat anders dan niet makkelijk verkrijgbaar. Toen TS aamgaf bepaalde voeders niet te kunnen krijgen/willen bestellen, werden andere voeders aangeraden.

pol013

Re: Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:30

Dan is het toch prima!?

Dat 2 personen hun volbloed niet op gewicht kunnen houden kan aan nog 3000 andere zaken liggen. Dat hoeft niet perse opgelost te zijn met een ander merkje op de zak. En anders ben ik wel heel benieuwd geworden naar de revolutionair andere samenstelling van dat voer. Ik ga eens kijken.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:30

Welke van saracen geef jij als ik het mag vragen?

Even een foto van hoe ze op moment is van gewicht
Afbeelding

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:40

ilora schreef:

[ Afbeelding ]

Als ik je een tip mag geven...
Als je nu een voer hebt gevonden waarvan je merrie nu rustig aan komt geef dat dan vooral door.
Mijn merrie stond nog veel magerder toen ik dr kocht.
Nu een voer combi gevonden die werkt en haar bovenlijn is het laatste wat zich nu ontwikkeld.
Geduld is het belangrijkste. Dat lijf heeft een achterstand, dat moet eerst opgelost worden.
En kijk niet van week tot week maar van maand tot maand.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:43

Jokonootje schreef:
ilora schreef:

[ Afbeelding ]

Als ik je een tip mag geven...
Als je nu een voer hebt gevonden waarvan je merrie nu rustig aan komt geef dat dan vooral door.
Mijn merrie stond nog veel magerder toen ik dr kocht.
Nu een voer combi gevonden die werkt en haar bovenlijn is het laatste wat zich nu ontwikkeld.
Geduld is het belangrijkste. Dat lijf heeft een achterstand, dat moet eerst opgelost worden.
En kijk niet van week tot week maar van maand tot maand.

Ik wil zeker op dit voer blijven want in mijn ogen doet ze het er goed op. Ze wordt er ook niet heet van. Alleen ze mag geen kolieken blijven krijgen. Dan ben ik niet gerust. Nu we lachten er in het verleden soms mee van dat ze een dramaqueen is en dat ze heftig doet als er bij wijze van een scheet vast zit.

We komen al van heel ver zo was ze bij ons kwam

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ilora op 18-09-25 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:44

Eens jokonootje. Je moet ook niet te snel willen qua aankomen, dat is ook niet goed. Bovenlijn is maar klein deel voeding en verder toch spieren en vrij van pijn en ongemak in lijf zijn. Dus rustig aan aan laten komen, zeker weten dat ze gezond qua lijf is en zodra ze genoeg vlees heeft werk op gaan pakken en kijken hoeveel voer dan nodig is, want dan gaat ze weer meer verbruiken. Net als met kou bijvoorbeeld, dat vraagt ook meer energie en dus voer.

Die foto toen se bij jullie kwam is ook niet zo slecht. Ja qua spieren, maar qua bodyscore qua vet niet.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 09:47

MyWishMax schreef:
Eens jokonootje. Je moet ook niet te snel willen qua aankomen, dat is ook niet goed. Bovenlijn is maar klein deel voeding en verder toch spieren en vrij van pijn en ongemak in lijf zijn. Dus rustig aan aan laten komen, zeker weten dat ze gezond qua lijf is en zodra ze genoeg vlees heeft werk op gaan pakken en kijken hoeveel voer dan nodig is, want dan gaat ze weer meer verbruiken. Net als met kou bijvoorbeeld, dat vraagt ook meer energie en dus voer.

Die foto toen se bij jullie kwam is ook niet zo slecht. Ja qua spieren, maar qua bodyscore qua vet niet.

Zo was ze na drie maand bij ons voor ze de koliek had en werd behandeld voor maagzweren en behandeld voor bloedworm. Toen stond ze mooi. Toen koliek gekregen en nooit meer hetzelfde geworden

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 10:01

ilora schreef:
Wat ik mij net bedenk. Ze zijn sinds een week 's nachts op de paddocken gegaan in plaats van dag en nacht op de wei met hooi naar snachts op paddock met enkel hooi. Kan het deze combinatie zijn?
Momenteel staat ze rustig te grazen met de andere. Dochter heeft er 30 minuten mee gaan wandelen en wat gedraafd op advies van de dierenarts.

Ik haal even dit eruit, maar ja dat kan zeker. Gras bevat nu veel meer water, hooi maar 10-15%. Als een deel van het rantsoen dan ineens minder water bevat, kan de mest steviger worden en kunnen ze wat buikpijn krijgen, zeker als ze al zo gevoelig op de darmen is. Bewegen is dan goed, maar je zou ook de slobber wat natter kunnen maken, water over de muesli of het hooi nat. Dan maak je de overgang net wat makkelijker.