rayoow schreef:Lyme zou ik eens moeten nazien in het bloedonderzoek of daar op getest is
Dat gebeurt niet automatisch; is een specifiek onderzoek waar je om moet vragen
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rayoow schreef:ellepel schreef:Toch even vragen, is er gekeken naar vitamine E tekort?
Ik vind het wel heel erg in het plaatje passen namelijk.
Kijk ook of je het wel genoeg in je voeding hebt zitten.
Vitamine E was nog niet binnen, dat volgt nog staat in het verslag
Babootje schreef:rayoow schreef:
Vitamine E was nog niet binnen, dat volgt nog staat in het verslag
Nu ik een foto heb gezien van het paard denk ik ook sterk aan vit E gebrek (ENMD). Ik snap niet dat de dierenarts daar niet aan denkt als je de CK waarde in het bloed ziet. Mij valt ook de typische ENMD stand van het paard op (onderstandig staan voor en achter). Symptomen van ENMD zijn spieratrofie, spierzwakte, mager, doffe vacht en neurologische symptomen/ataxi.
Vitamine onderzoek is geen onderdeel van het standaard bloedonderzoek en wordt meestal apart aangevraagd.
Ben je er zeker van dat dit is gebeurd?
Als je olie bijvoert, bv in de slobber, neem dan rijstkiemolie. Daar zit gammaoryzonol en vit E in. En dat heeft je pony nodig voor de spieren. En zorg voor een goede vitamine aanvulling zoals bv oerbalans als je niet helemaal kunt monitoren hoeveel je paard eet omdat ze in een kudde staan.
Als er sprake is van ENMD zal de dierenarts vitaminen spuiten.
En dan mag je gaan duimen dat er geen blijvende (neurologische) schade is opgetreden.
https://science-equine.com/nl/artikelen ... sease-emnd
Babootje schreef:rayoow schreef:Lyme zou ik eens moeten nazien in het bloedonderzoek of daar op getest is
Dat gebeurt niet automatisch; is een specifiek onderzoek waar je om moet vragen
rayoow schreef:Eigenlijk met het paard heel goed!
Hij is terug actief en baldadig. Rondjes door de paddock aan het crossen met de mini ..
Kon gisteren niet eens normaal uitmesten met die 2![]()
We blijven ze nauwlettend in de gaten houden!
Wel zijn we nog wachtende op het bloed. Dierenarts komt helaas door omstandigheden morgen pas bloed nemen.
opisop_shop schreef:TS hoe gaat het inmiddels?
Wat is er uit het bloedonderzoek gekomen?