4 jarige valt 3x om

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:13

rayoow schreef:
Lyme zou ik eens moeten nazien in het bloedonderzoek of daar op getest is

Dat gebeurt niet automatisch; is een specifiek onderzoek waar je om moet vragen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:37

rayoow schreef:
ellepel schreef:
Toch even vragen, is er gekeken naar vitamine E tekort?
Ik vind het wel heel erg in het plaatje passen namelijk.
Kijk ook of je het wel genoeg in je voeding hebt zitten.

Vitamine E was nog niet binnen, dat volgt nog staat in het verslag

Nu ik een foto heb gezien van het paard denk ik ook sterk aan vit E gebrek (ENMD). Ik snap niet dat de dierenarts daar niet aan denkt als je de CK waarde in het bloed ziet. Mij valt ook de typische ENMD stand van het paard op (onderstandig staan voor en achter). Symptomen van ENMD zijn spieratrofie, spierzwakte, mager, doffe vacht en neurologische symptomen/ataxi.

Vitamine onderzoek is geen onderdeel van het standaard bloedonderzoek en wordt meestal apart aangevraagd.
Ben je er zeker van dat dit is gebeurd?

Als je olie bijvoert, bv in de slobber, neem dan rijstkiemolie. Daar zit gammaoryzonol en vit E in. En dat heeft je pony nodig voor de spieren. En zorg voor een goede vitamine aanvulling zoals bv oerbalans als je niet helemaal kunt monitoren hoeveel je paard eet omdat ze in een kudde staan.
Als er sprake is van ENMD zal de dierenarts vitaminen spuiten.
En dan mag je gaan duimen dat er geen blijvende (neurologische) schade is opgetreden.
https://science-equine.com/nl/artikelen ... sease-emnd

Popstra

Re: 4 jarige valt 3x om

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 11:53

Ik heb eens een paard gehad dat vast had gelegen en zich hard had los getrokken.
Paard had 1 klein miezerig wondje aan zijn kogel daar van. Niks bijzonders. Hij liep ook gewoon goed. Echter werd hij daarna steeds lomer. Kreeg flink koorts ook en koliek...
Internist is er mee bezig geweest na allerlij onderzoeken. Hij had hoge ontstekingswaardes in zn bloed maar we konden echter er niet achter komen waardoor.
Hij bleef een week koorts houden en af en aan koliek verschijnselen vertonen. Vooral un de ochtend als ik kwam voeren
Ik dacht eigenlijk dat het gedaan was met hem zo ziek.
Ook nog inwendig onderzocht dmv scan darmen, scopie maag..
Uiteindelijk heeft hij 4 dagen een zware cocktail AB ingespoten gekregen. Toen knapte hij op.

Ik zat te denken het wellicht toch dat wondje was!? Vuil er in? Weet ik veel. We konden onze vinger er niet op leggen maar het paard was echt doodziek geweest en herstel duurde ook heel lang.

Dat zeggende, misschien jou paardje TS ook last van de nasleep wond heeft. Bacterie o.i.d

Konden ze maar praten...

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-25 12:30

Babootje schreef:
rayoow schreef:

Vitamine E was nog niet binnen, dat volgt nog staat in het verslag

Nu ik een foto heb gezien van het paard denk ik ook sterk aan vit E gebrek (ENMD). Ik snap niet dat de dierenarts daar niet aan denkt als je de CK waarde in het bloed ziet. Mij valt ook de typische ENMD stand van het paard op (onderstandig staan voor en achter). Symptomen van ENMD zijn spieratrofie, spierzwakte, mager, doffe vacht en neurologische symptomen/ataxi.

Vitamine onderzoek is geen onderdeel van het standaard bloedonderzoek en wordt meestal apart aangevraagd.
Ben je er zeker van dat dit is gebeurd?

Als je olie bijvoert, bv in de slobber, neem dan rijstkiemolie. Daar zit gammaoryzonol en vit E in. En dat heeft je pony nodig voor de spieren. En zorg voor een goede vitamine aanvulling zoals bv oerbalans als je niet helemaal kunt monitoren hoeveel je paard eet omdat ze in een kudde staan.
Als er sprake is van ENMD zal de dierenarts vitaminen spuiten.
En dan mag je gaan duimen dat er geen blijvende (neurologische) schade is opgetreden.
https://science-equine.com/nl/artikelen ... sease-emnd

Vitamine is wel mee onderzocht!
Maar,
Ik leg het haar straks nog voor!
Netzoals hierboven beschreven hart onderzoek ect.

De tips geef ik allemaal mee aan de dierenarts!

Zijn ontstekingswaarde zijn en waren niet heel hoog. Koorts heeft hij ook niet gehad.
Hij krijgt 2x per dag antibiotica en 1x inflacam per dag

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:41

Babootje schreef:
rayoow schreef:
Lyme zou ik eens moeten nazien in het bloedonderzoek of daar op getest is

Dat gebeurt niet automatisch; is een specifiek onderzoek waar je om moet vragen

Bij onze shet was al uitgebreid bloedonderzoek gedaan. De arts wilde ook op lyme testen en dat kon nog aangevraagd worden zonder extra bloed af te nemen. Weet niet hoeveel tijd je daarvoor hebt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 12:44

Ik vind dat je goed bezig bent, ts. :j
Heb het idee dat je alles op een rijtje zet en meeneemt als je denkt dat het nodig is.

Nog één ding dat ik je mee wil geven, uit ervaring; het kan soms moeilijk zijn om een dierenarts te vinden die verder kijkt of een onderzoek doet dat hij/zij eigenlijk onnodig vindt.
Soms is het de moeite waard om dan naar een andere kliniek te gaan of advies te vragen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 11:04

Hoe gaat 't inmiddels, TS?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 12:12

Eigenlijk met het paard heel goed!
Hij is terug actief en baldadig. Rondjes door de paddock aan het crossen met de mini ..
Kon gisteren niet eens normaal uitmesten met die 2 _O-

We blijven ze nauwlettend in de gaten houden!

Wel zijn we nog wachtende op het bloed. Dierenarts komt helaas door omstandigheden morgen pas bloed nemen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:22

Niet direct het eerste waar je aan zou denken en misschien is het al wel geopperd... maar is er al gedacht aan een probleem met het evenwichtsorgaan?
Daar hoeft geen koorts oid bij te komen en zie je ook niet altijd in het bloed.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 16:22

rayoow schreef:
Eigenlijk met het paard heel goed!
Hij is terug actief en baldadig. Rondjes door de paddock aan het crossen met de mini ..
Kon gisteren niet eens normaal uitmesten met die 2 _O-

We blijven ze nauwlettend in de gaten houden!

Wel zijn we nog wachtende op het bloed. Dierenarts komt helaas door omstandigheden morgen pas bloed nemen.

O, ik dacht dat er al bloedonderzoek was gebeurd, maar dat je nog wachtte op de uitslag. Ik vond het al lang duren. :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 17:28

Volgens mij is het een tweede bloedonderzoek: het eerste gaf die extreem hoge CK-waarde dacht ik. DA wou checken of dit intussen gedaald was.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 19:50

hwn schreef:
Volgens mij is het een tweede bloedonderzoek: het eerste gaf die extreem hoge CK-waarde dacht ik. DA wou checken of dit intussen gedaald was.

Dat klopt,
Ze zou normaal maandag komen maar door spoedgevallen kon dit niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 06:47

TS hoe gaat het inmiddels?
Wat is er uit het bloedonderzoek gekomen?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 09:04

opisop_shop schreef:
TS hoe gaat het inmiddels?
Wat is er uit het bloedonderzoek gekomen?

Ik ben woensdag gebeld, een telaag vitamine E...

Blijkbaar het eerste bloedonderzoek ook al maar dat had ze niet doorgegeven.
Dus direct begonnen met een supplement want kan ze natuurlijk niet vanuit het niet ineens 24/7 op de weide gooien.

Hopelijk slaat dit aan.
Want ondanks ontwormingen en streng voorbereid begon hij toch terug af te vallen.

Tandarts komt ook aankomende maand voor een controle

Kwa gedrag is hij wel al weer een tijdje zijn grappige en irritante zelf :Y) dus zo nu en dan als ik met de andere heb gewerkt mag hij even de piste in voor wat licht grondwerk (respect voor mijn ruimte houden ect) want dat lijkt hij soms te vergeten