Pus bij dichtgezette merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 09:34

Het dichtzetten wordt over het algemeen gedaan waarneer er na de inseminatie blijkt dat de merrie luchtzuigt. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat de merrie wat is opgerekt / gescheurd door een vorige bevalling of ouderdom of welke andere reden dan ook. Het risico als je het niet doet is dat je het veulen zou kunnen verliezen of in een ernstiger geval zelfs de merrie.
De ingreep gebeurt onder verdoving waarbij er een randje van de schaamlip wordt weg gesneden aan beide kanten en die dan netjes aan elkaar worden gehecht en dit over een aantal centimeters om te voorkomen dat er nog lucht naar binnen kan. De genezing gaat over het algemeen erg goed maar het zit onder de staart en dan kan het wel is vies zijn dus het is slim om het in de gaten te houden.
Voor de bevalling moet het weer open gemaakt worden dit gebeurt vaak zonder verdoving en de meeste paarden hebben er maar weinig last van, dit is om het risico op uitscheuren tijdens de bevalling te voorkomen. Ook kan je er voor kiezen het open te maken tijdens de bevalling dan merkt de merrie er nog minder van (maar hier zit natuurlijk een risico aan wanneer je niet op tijd bij de bevalling aanwezig bent).

Al met al is het geen leuke ingreep maar zeker ook geen vreselijke, als het nodig is om je veulen en merrie gezond te houden is het het absoluut waard.

Ik blijf het altijd apart vinden dat mensen zo fel kunnen zijn op dit soort dingen terwijl het krijgen van een veulen voor een paard een van de enige natuurlijke dingen is die ze zo ongeveer nog kunnen doen tegenwoordig. En als de merrie daar dan een beetje hulp bij nodig heeft dan is dat toch prima zo lang het om zo iets klein gaat als dichtzetten.

Als wij zelf bevallen moeten we geregeld ook weer gehecht worden, alleen bij ons doen we dat direct na de bevalling bij een paard wil je ze eerst graag met rust laten direct na de bevalling dus zal het wat later moeten gebeuren...... het is minder dramatisch dan iedereen het hier maakt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 10:55

Wat ik me dan ook afvraag is of de mensen die hier zo fel reageren in het dagelijkse leven zulke wereldverbeteraars zijn. Immers bij koeien en varkens worden ook de nodige kunstgrepen uitgevoerd om drachtig te worden/blijven, te kunnen bevallen etc. Maar wellicht zijn ze allemaal veganistisch :o

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:40

Anna79 schreef:
Wat ik me dan ook afvraag is of de mensen die hier zo fel reageren in het dagelijkse leven zulke wereldverbeteraars zijn. Immers bij koeien en varkens worden ook de nodige kunstgrepen uitgevoerd om drachtig te worden/blijven, te kunnen bevallen etc. Maar wellicht zijn ze allemaal veganistisch :o

Dat komt denk ik omdat veel mensen en zeker Bokkers een speciale band hebben met paarden. Ook bij controversiele zaken met honden en katten wordt hevig gereageerd. Bij veel andere diersoorten is het : Onbekend maakt onbemind.

Schuur_

Re: Pus bij dichtgezette merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:56

Apart dat je eerst een verhandeling moet geven over hoe en wat voor vlees je eet voor je mag vinden dat al die kunstgrepen om toch een veulen uit een merrie te trekken te ver gaan. De merrie is 9 jaar, heeft nog nooit eerder BM ontsteking gehad of problemen met luchtzuigen (anders kwam TS niet zo uit de lucht vallen en was dichtzetten al een eerder gebeurt) tot er geinsemineerd moest worden.

Begrijp me niet verkeerd:

- insemineren is niks mis mee. Vaak veel vriendelijker dan een hengst die er op moet en je hebt een ruimere keuze uit hengsten
- dichtzetten ook niks mis mee als het puur medische noodzaak is. Merrie heeft last van BM ontstekingen. Dichtzetten om het dadelijk weer open te knippen en dan weer dicht te naaien VIND IK ver gaan

De grote vraag voor mij wordt steeds meer waarom moet er zoveel gefokt worden door HTK fokkers? Wat heeft deze merrie voor bijzonders of goede kwaliteiten en waarop gaat de mustanghengst het verbeteren? Deze gedachte heb ik vaker bij topics op bokt dat ik denk maar wat, buiten de emotionele factor dat je een veulen uit je eigen lieve merrie fokt, verbeterd deze combinatie aan het ras of aan de markt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:03

Ik wil uit mijn htk paard ook eenmalig een veulen.
Waarom, omdat het mij prachtig lijkt een eigen veulentje. Ja de emotionele reden dus.
Ik heb de plaats, dus niet voor verkoop.
Daarnaast wil graag een derde, de oudste heeft ook niet het eeuwige leven en nu als ik die meeneem is de merrie onrustig. Hopelijk met haar veulen erbij niet en kan ik makkelijker nu het nog kan mijn ruin mee nemen op buiterit.
Ja die kan ik kopen, maar kom ik toch weer bij de emo reden uit, een keer een veulen fokken.

En verbeterd het, ik heb daar wel wat opgelet, maar echt, nee het gaat geen Totilas of Milton oid worden.
Wat ik wel hoop dat het gaat worden is een paard met een heel fijn karakter, daar heb ik echt naar gekeken.
Want die fijne brave paarden, die zijn er dus imo weer veel te weinig.
Dus het is ook maar net, wat is je fokdoel.

Besef ik dat er complicaties kunnen komen, ja, zelfs erger dan complicaties...
Maar als je daar altijd vanuit gaat word het leven ook een deprie bedoeling.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:15

Een ieder maakt eigen afweging en keuzes in ethische kwesties.
Het is goed om daar kritisch op te blijven en in gesprek te blijven. Niet alles wat kan, is zomaar 'goed'.

Ik hoop dat het goed gaat met de merrie.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:19

Schuur_ schreef:
De grote vraag voor mij wordt steeds meer waarom moet er zoveel gefokt worden door HTK fokkers? Wat heeft deze merrie voor bijzonders of goede kwaliteiten en waarop gaat de mustanghengst het verbeteren? Deze gedachte heb ik vaker bij topics op bokt dat ik denk maar wat, buiten de emotionele factor dat je een veulen uit je eigen lieve merrie fokt, verbeterd deze combinatie aan het ras of aan de markt?

En dat is weer een hele andere discussie inderdaad
Vraag ik me overigens ook af als fokker.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:28

Schuur_ schreef:
Apart dat je eerst een verhandeling moet geven over hoe en wat voor vlees je eet voor je mag vinden dat al die kunstgrepen om toch een veulen uit een merrie te trekken te ver gaan. De merrie is 9 jaar, heeft nog nooit eerder BM ontsteking gehad of problemen met luchtzuigen (anders kwam TS niet zo uit de lucht vallen en was dichtzetten al een eerder gebeurt) tot er geinsemineerd moest worden.

Begrijp me niet verkeerd:

- insemineren is niks mis mee. Vaak veel vriendelijker dan een hengst die er op moet en je hebt een ruimere keuze uit hengsten
- dichtzetten ook niks mis mee als het puur medische noodzaak is. Merrie heeft last van BM ontstekingen. Dichtzetten om het dadelijk weer open te knippen en dan weer dicht te naaien VIND IK ver gaan

Reactie op het dikgedrukte, aan de ene kant snap ik dit, en tegelijkertijd denk ik dan ook: maar wat is het alternatief in een geval zoals bij de merrie van ts, het veulen dan maar laten aborteren? Want de merrie is al drachtig toch. Is dat dan een diervriendelijker alternatief, of is dat dan net zo goed zielig, en zou de achterkant daarvoor ook weer geopend en gesloten moeten worden en is het daarom eigenlijk hetzelfde als wanneer men de dracht en bevalling wel zou laten gebeuren. Ik weet de antwoorden daarop trouwens niet, ik vraag het mij hardop af.

Ts weet nu dat haar merrie blijkbaar lucht zuigt, de boel zal neem ik aan tzt ook weer open moeten tegen de tijd dat de bevalling eraan komt. Wat ts daarna doet, opnieuw ermee fokken en jaar in jaar uit de merrie dicht laten zetten en weer laten openen, of dat ze met de kennis die ze nu heeft andere keuzes zou maken in de toekomst met deze merrie. Haar keuze voor de toekomst dat staat helemaal nergens, dat is imo echt het enige waar een mens een mening over zou kunnen hebben. Dat is alleen niet gebeurd (ts laat niet al jaren dit dier openen en sluiten), dus ik snap niet dat mensen daarover vallen, het lijkt wel alsof men er liever van uit gaat dat ts een of andere beul is. Waarom toch?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:30

99% van de ruiters rijden nog steeds voor de hobby, en hebben geen ambitie om grand prix te rijden. Als de merrie genetisch gezond is en haar exterieur en beweging functioneel zijn, zie ik geen reden om niet met zo'n merrie te fokken.

Maar dat is wederom een off topic discussie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 12:58

Moderatoropmerking:
Uit dit topic zijn vele opmerkingen verwijderd of aangepast. Dit zodat het topic zonder sneren en vervelende persoonlijke opmerkingen open kan blijven.
De discussie is echter wel een interessant en kan mijns inziens prima open blijven. Zowel voor-en tegenstanders van deze methode kunnen prima onderbouwd reageren.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 13:37

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar lees dat ze 2 weken voor de geboorte weer open gesneden worden. Wat als de merrie op een moment dat er niemand bij is, bijvoorbeeld 3 weken te vroeg bevalt? Scheurt dan alles uit?

Daarnaast lees ik sommige merries zijn zo hengstig dat ze dan lucht naar binnen zuigen. Echter als een merrie drachtig is, is ze niet meer hengstig. Dat argument lijkt mij dan toch te bevallen.

Ik kan er zelf niet bij dat er fokkers zijn die open snijden, weer dicht hechten etc. Dit geeft mij het beeld van vrouwen besnijdenis.

Als je een merrie hebt die idd telkens ontstekingen krijgt een je dus zegt uit medische oorzaak doe ik eenmalig een ingreep, dan snap ik het. Zelf heb ik aardig wat moeite met alles wat ik hier lees.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:01

denisesilver schreef:
99% van de ruiters rijden nog steeds voor de hobby, en hebben geen ambitie om grand prix te rijden. Als de merrie genetisch gezond is en haar exterieur en beweging functioneel zijn, zie ik geen reden om niet met zo'n merrie te fokken.

Ik vind dat je met dieren die niet zonder medische ingrepen kunnen drachtig worden en\of bevallen niet moet verder fokken. Want deze dieren zijn niet (meer) genetisch gezond.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:04

anjali schreef:
denisesilver schreef:

Ik vind dat je met dieren die niet zonder medische ingrepen kunnen drachtig worden en\of bevallen niet moet verder fokken. Want deze dieren zijn niet (meer) genetisch gezond.

Ik denk dat de mens dan al uitgestorven was

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:05

anjali schreef:
denisesilver schreef:

Geen onzin verkondigen :')

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:05

scrabbel schreef:
Wat als de merrie op een moment dat er niemand bij is, bijvoorbeeld 3 weken te vroeg bevalt? Scheurt dan alles uit?

Ja.

996981 schreef:
anjali schreef:

Ik denk dat de mens dan al uitgestorven was

Dat valt tegen hoor. :D

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:15

Ik zou er even de dierenarts voor bellen en het leren controleren. Ziet er niet helemaal gezond uit.

Offtopic, mochten mensen vragen hebben over de kunstmatige inseminatie bij runderen. Ik heb een periode als kunstmatige inseminator gewerkt voor runderen. Mocht iemand zich afvragen hoe dat in zijn werk gaat. Mag je mij rustig een berichtje sturen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:15

@996981: Nee hoor. Mijn grootmoeder (boerin) is 11 keer op natuurlijke wijze zwanger geworden en heeft alle kinderen gewoon thuis gekregen. Die is in haar hele leven nooit in een ziekenhuis geweest. Goede genen waar ik haar nu nog heel dankbaar voor ben. Mensen sterven echt niet uit, temeer daar ze een hele grote genenpool hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:16

Volgens mij kan je mensen niet met dieren vergelijken. Als ik zie hoe mijn katten getest worden etc en oh wee je gebeente als ik met een kat met ook maar enige cosmetische afwijking durf te fokken of teveel inteelt wat berekend moet worden. Bij de paarden kan nog alles meent men. Fok maar raak en doe maar iets want alles is normaal.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:24

Cioccolato schreef:
anjali schreef:

Geen onzin verkondigen :')

Wat nou onzin, in de natuur werkt het normaal zo. Alle wilde paardenrassen wisten zich vroeger uitstekend voort te planten zonder menselijke interventie om allerlei kwalen te voorkomen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:27

Tja nou we toch aan het discussiëren zijn over "fokken" of "vermeerderen" en genetisch gezond zijn...

Wat hebben de professionele fokkers dan door de tijd heen niet voor ellende aan kwalen en ziektes ingefokt? Daar wordt je toch oprecht verdrietig van als je bij zowat alle diersoorten kijkt en paarden/honden/katten die de boventoon voeren.

Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je voor jezelf bv 1 x een veulen wilt fokken waarvan jij denkt dat die wel eens precies kan gaan zijn wat jij wilt.

Trouwens hoelang is het geleden dat de man even om een paar extra hechtingen bij de vrouw vroeg na de bevalling? Praat ik in geen geval goed, maar zo zie je maar hoe dom en egoïstisch het menselijk ras is.

En nee je kunt niet aan je merrie vragen of zij een paar hechtingen wilt. Ik heb er 1 die wordt met 21 nog zo vreselijk hengstig dat ik vanochtend nog uitriep: "Als ik die had kunnen laten steriliseren net zoals ik afgelopen week bij mijn hondje heb laten doen, deed ik het!" Ik kon na een heftige schijndracht bij mijn nieuwe teefje dus niet wachten tot ik haar kon laten steriliseren, want wat zijn die hormonen een verschrikking voor je dieren. Het is dat bij mij het kippenhok op slot zit ondertussen , maar ik was vroeger woest dat ze mij niet wilden steriliseren , "want je kunt nog kinderen krijgen" zei de dokter...
Dus die mag dat wel voor een mens of beter gezegd vrouw bepalen, maar wij mogen niet bepalen wat wij ok en beter voor onze merries vinden? Als die van mij lucht had gezogen had ik haar ook dicht laten naaien, je wilt bij niemand mens of dier een baarmoederontsteking namelijk, dat voorkom je namelijk ook bij sterilisatie van hond, terwijl als je het er op af laat hangen en er niets aan doet, je dus heel goed te laat kan zijn en het een verloren zaak is voor je dier.
Wie is er dan de dierenbeul uiteindelijk? Degene die de merrie die lucht zuigt dicht laat zetten uit voorzorg, of degene die niets doet en merrie verliest aan baarmoederontsteking...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:37

anjali schreef:
@996981: Nee hoor. Mijn grootmoeder (boerin) is 11 keer op natuurlijke wijze zwanger geworden en heeft alle kinderen gewoon thuis gekregen. Die is in haar hele leven nooit in een ziekenhuis geweest. Goede genen waar ik haar nu nog heel dankbaar voor ben. Mensen sterven echt niet uit, temeer daar ze een hele grote genenpool hebben.

N=1.

Plaats van bevalling en betrokken medisch professional

26,8% door verloskundigen
Thuis: 13,1% (n=22.073)
Poliklinisch: 11,1% (n=18.790)
Geboortecentrum: 2,6% (n=4.377)
32,5% door verloskundigen in het ziekenhuis (n=54.934)
38,7% door andere medische professionals (bijvoorbeeld gynaecoloog) in het ziekenhuis (n=65.320)

Onder medisch handelen valt ook een knip, een versie, etc. Als dat allemaal niet meer mag sterven onwijs veel kinderen en moeders tijdens de geboorte. Nog los van het aantal vrouwen dat überhaupt niet zwanger wordt zonder medische hulp.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 14:54

foxy80 schreef:
Wat nou onzin, in de natuur werkt het normaal zo. Alle wilde paardenrassen wisten zich vroeger uitstekend voort te planten zonder menselijke interventie om allerlei kwalen te voorkomen.

Je wil niet weten hoeveel dood, ziekte en verderf er in het wild is. Maar wat je dus niet weet, deert niet? Schijnt een normale gedachte gang te zijn.

In het paarden houden zie je dat leed wel en wil je dat dus voorkomen.

Dus ja. Ik blijf bij mijn onzin.
Een merrie die lucht zuigt is echt niet ineens zo genetisch kapot dat er geen goed/fijn/leuk/braaf paard uit kan komen met een beetje hulp.

Genetisch kapot zijn erfelijke aandoeningen. Een uitgelubberde vagina is geleefd.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:19

Cioccolato schreef:
foxy80 schreef:

Je wil niet weten hoeveel dood, ziekte en verderf er in het wild is. Maar wat je dus niet weet, deert niet? Schijnt een normale gedachte gang te zijn.

In het paarden houden zie je dat leed wel en wil je dat dus voorkomen.

Dus ja. Ik blijf bij mijn onzin.
Een merrie die lucht zuigt is echt niet ineens zo genetisch kapot dat er geen goed/fijn/leuk/braaf paard uit kan komen met een beetje hulp.

Genetisch kapot zijn erfelijke aandoeningen. Een uitgelubberde vagina is geleefd.

Gelieve geen aannames te doen over wat ik wel en niet weet. Er mogen best vragen worden gesteld of een remedie wel opweegt tegen de kwaal en zeker hoe die kwaal tot stand is gekomen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:21

Deze hele discussie is verder aannames dus dat is een bijzondere opmerking _O-

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 15:26

scrabbel schreef:
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar lees dat ze 2 weken voor de geboorte weer open gesneden worden. Wat als de merrie op een moment dat er niemand bij is, bijvoorbeeld 3 weken te vroeg bevalt? Scheurt dan alles uit?

Daarnaast lees ik sommige merries zijn zo hengstig dat ze dan lucht naar binnen zuigen. Echter als een merrie drachtig is, is ze niet meer hengstig. Dat argument lijkt mij dan toch te bevallen.

Ik kan er zelf niet bij dat er fokkers zijn die open snijden, weer dicht hechten etc. Dit geeft mij het beeld van vrouwen besnijdenis.

Als je een merrie hebt die idd telkens ontstekingen krijgt een je dus zegt uit medische oorzaak doe ik eenmalig een ingreep, dan snap ik het. Zelf heb ik aardig wat moeite met alles wat ik hier lees.

Omdat je beeld niet klopt. Het heeft helemaal niks met vrouwenbesnijdenis te maken. Maar omdat jij dat beeld in je hoofd hebt is het bij voorbaat al fout en ben je niet ontvankelijk voor de reden die erachter zit. Je roept uit onwetendheid maar wat en presenteert dit als een feit. Lijkt de dierenbescherming of house of animals wel...