Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anna79 schreef:Wat ik me dan ook afvraag is of de mensen die hier zo fel reageren in het dagelijkse leven zulke wereldverbeteraars zijn. Immers bij koeien en varkens worden ook de nodige kunstgrepen uitgevoerd om drachtig te worden/blijven, te kunnen bevallen etc. Maar wellicht zijn ze allemaal veganistisch
Schuur_ schreef:De grote vraag voor mij wordt steeds meer waarom moet er zoveel gefokt worden door HTK fokkers? Wat heeft deze merrie voor bijzonders of goede kwaliteiten en waarop gaat de mustanghengst het verbeteren? Deze gedachte heb ik vaker bij topics op bokt dat ik denk maar wat, buiten de emotionele factor dat je een veulen uit je eigen lieve merrie fokt, verbeterd deze combinatie aan het ras of aan de markt?
Schuur_ schreef:Apart dat je eerst een verhandeling moet geven over hoe en wat voor vlees je eet voor je mag vinden dat al die kunstgrepen om toch een veulen uit een merrie te trekken te ver gaan. De merrie is 9 jaar, heeft nog nooit eerder BM ontsteking gehad of problemen met luchtzuigen (anders kwam TS niet zo uit de lucht vallen en was dichtzetten al een eerder gebeurt) tot er geinsemineerd moest worden.
Begrijp me niet verkeerd:
- insemineren is niks mis mee. Vaak veel vriendelijker dan een hengst die er op moet en je hebt een ruimere keuze uit hengsten
- dichtzetten ook niks mis mee als het puur medische noodzaak is. Merrie heeft last van BM ontstekingen. Dichtzetten om het dadelijk weer open te knippen en dan weer dicht te naaien VIND IK ver gaan
De grote vraag voor mij wordt steeds meer waarom moet er zoveel gefokt worden door HTK fokkers? Wat heeft deze merrie voor bijzonders of goede kwaliteiten en waarop gaat de mustanghengst het verbeteren? Deze gedachte heb ik vaker bij topics op bokt dat ik denk maar wat, buiten de emotionele factor dat je een veulen uit je eigen lieve merrie fokt, verbeterd deze combinatie aan het ras of aan de markt?
denisesilver schreef:99% van de ruiters rijden nog steeds voor de hobby, en hebben geen ambitie om grand prix te rijden. Als de merrie genetisch gezond is en haar exterieur en beweging functioneel zijn, zie ik geen reden om niet met zo'n merrie te fokken.
Maar dat is wederom een off topic discussie.
anjali schreef:denisesilver schreef:99% van de ruiters rijden nog steeds voor de hobby, en hebben geen ambitie om grand prix te rijden. Als de merrie genetisch gezond is en haar exterieur en beweging functioneel zijn, zie ik geen reden om niet met zo'n merrie te fokken.
Ik vind dat je met dieren die niet zonder medische ingrepen kunnen drachtig worden en\of bevallen niet moet verder fokken. Want deze dieren zijn niet (meer) genetisch gezond.
anjali schreef:denisesilver schreef:99% van de ruiters rijden nog steeds voor de hobby, en hebben geen ambitie om grand prix te rijden. Als de merrie genetisch gezond is en haar exterieur en beweging functioneel zijn, zie ik geen reden om niet met zo'n merrie te fokken.
Ik vind dat je met dieren die niet zonder medische ingrepen kunnen drachtig worden en\of bevallen niet moet verder fokken. Want deze dieren zijn niet (meer) genetisch gezond.
scrabbel schreef:Wat als de merrie op een moment dat er niemand bij is, bijvoorbeeld 3 weken te vroeg bevalt? Scheurt dan alles uit?
996981 schreef:anjali schreef:Ik vind dat je met dieren die niet zonder medische ingrepen kunnen drachtig worden en\of bevallen niet moet verder fokken. Want deze dieren zijn niet (meer) genetisch gezond.
Ik denk dat de mens dan al uitgestorven was
Cioccolato schreef:anjali schreef:Ik vind dat je met dieren die niet zonder medische ingrepen kunnen drachtig worden en\of bevallen niet moet verder fokken. Want deze dieren zijn niet (meer) genetisch gezond.
Geen onzin verkondigen
anjali schreef:@996981: Nee hoor. Mijn grootmoeder (boerin) is 11 keer op natuurlijke wijze zwanger geworden en heeft alle kinderen gewoon thuis gekregen. Die is in haar hele leven nooit in een ziekenhuis geweest. Goede genen waar ik haar nu nog heel dankbaar voor ben. Mensen sterven echt niet uit, temeer daar ze een hele grote genenpool hebben.
foxy80 schreef:Wat nou onzin, in de natuur werkt het normaal zo. Alle wilde paardenrassen wisten zich vroeger uitstekend voort te planten zonder menselijke interventie om allerlei kwalen te voorkomen.
Cioccolato schreef:foxy80 schreef:Wat nou onzin, in de natuur werkt het normaal zo. Alle wilde paardenrassen wisten zich vroeger uitstekend voort te planten zonder menselijke interventie om allerlei kwalen te voorkomen.
Je wil niet weten hoeveel dood, ziekte en verderf er in het wild is. Maar wat je dus niet weet, deert niet? Schijnt een normale gedachte gang te zijn.
In het paarden houden zie je dat leed wel en wil je dat dus voorkomen.
Dus ja. Ik blijf bij mijn onzin.
Een merrie die lucht zuigt is echt niet ineens zo genetisch kapot dat er geen goed/fijn/leuk/braaf paard uit kan komen met een beetje hulp.
Genetisch kapot zijn erfelijke aandoeningen. Een uitgelubberde vagina is geleefd.
scrabbel schreef:Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar lees dat ze 2 weken voor de geboorte weer open gesneden worden. Wat als de merrie op een moment dat er niemand bij is, bijvoorbeeld 3 weken te vroeg bevalt? Scheurt dan alles uit?
Daarnaast lees ik sommige merries zijn zo hengstig dat ze dan lucht naar binnen zuigen. Echter als een merrie drachtig is, is ze niet meer hengstig. Dat argument lijkt mij dan toch te bevallen.
Ik kan er zelf niet bij dat er fokkers zijn die open snijden, weer dicht hechten etc. Dit geeft mij het beeld van vrouwen besnijdenis.
Als je een merrie hebt die idd telkens ontstekingen krijgt een je dus zegt uit medische oorzaak doe ik eenmalig een ingreep, dan snap ik het. Zelf heb ik aardig wat moeite met alles wat ik hier lees.