Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:46

Elisa2 schreef:
Hallo doen jullie even normaal. -:(-

Deze man heeft bij ons al ontelbare paarden opgeknapt. Ookal klinkt het hocus pocus. Het werkt echt.
Veel meer succes mee gehad dan met dierenartsen.

Beetje respect aub!

Ts, ik zou zijn advies opvolgen en gewoon even kijken hoe het gaat na een paar dagen. Kijken of je verbetering gaat zien. Meestal is dat toch vrij snel te zien.

En dan mag bij jullie de dierenarts ook niet meer komen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:48

En dan blijft de vraag, was de pony in eerste aanleg beginnend hoefbevangen of speelde er wat anders en had hij deels de symptomen van een bevangen pony?

Heel eerlijk, m.i. lijkt het mij bijzonder als deze man daadwerkelijk het probleem heeft kunnen tackelen, de combi koffie en alcohol, beide hebben effect op bloedvaten (vernauwen/ verwijden) dus ja dat geeft mogelijk een reactie.

Ben het wel met een aantal van jullie eens dat Fred in zijn hoefjes mag knijpen met zo'n lief en betrokken baasje, waarbij domme pech of dat nu komt door het ongeluk met de fiets of iets anders nu maakt dat ze voor deze onwijs zware keuze staat.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:50

Shirley schreef:
Door medicatie, aan de nageboorte blijven staan...uiteraard niet van toepassing voor Fred, maar als voorbeeld.

Ik ken de boerenwijsheid ook niet, eerlijk gezegd, maar heb wel degelijk veel vertrouwen in de behandeling van de nek!

De kosten vallen op zich ook mee, Rizette, het belangrijkste is dat het helpt, en dat zal de tijd leren...
Ik vind het in elk geval geen "jammer geld" en gun het Fred en zijn baasje van harte!

Wat zijn de kosten dan? En ik neem aan dat je Fred gunt dat hij opknapt. Maar hoeveel kans geef je hem dat hij weer de oude wordt met deze cocktail?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:51

Zou de pony ook chronisch bevangen kunnen zijn? Slecht lopen is daar wel een kenmerk van.
Een paard dat al een half jaar zere benen heeft, zou ik niet heel lang mee om dokteren.
Ze kunnen niet lekker op bed gaan liggen o.i.d.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:56

Rizette schreef:
Shirley schreef:
Door medicatie, aan de nageboorte blijven staan...uiteraard niet van toepassing voor Fred, maar als voorbeeld.

Ik ken de boerenwijsheid ook niet, eerlijk gezegd, maar heb wel degelijk veel vertrouwen in de behandeling van de nek!

De kosten vallen op zich ook mee, Rizette, het belangrijkste is dat het helpt, en dat zal de tijd leren...
Ik vind het in elk geval geen "jammer geld" en gun het Fred en zijn baasje van harte!

Wat zijn de kosten dan? En ik neem aan dat je Fred gunt dat hij opknapt. Maar hoeveel kans geef je hem dat hij weer de oude wordt met deze cocktail?

Dat durf ik niet te zeggen.
Ik hoop gewoon dat de behandeling van de magnetiseur snel resultaat geeft, daarom zeg ik ook dat de tijd het zal leren.
De kosten per consult kan ik je wel vertellen, die zijn 75 euro.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 00:09

Op de foto's is geen bevangen pony te zien en zo'n beetje alles is op de foto gezet plus een bloedonderzoek waar ook niets uit is gekomen. Ik snap wel dat je deze behandeling nog gedaan hebt als een soort uiterste redmiddel. Ik geloof er ook niet in, maar in jouw situatie had ik het waarschijnlijk ook wel gedaan. Je hebt er alles aan gedaan en ik vrees dat je er niet achter gaat komen wat nu de oorzaak is. Ik hoop op een wonderbaarlijke genezing, maar ik geloof er niet zo in. Fred mag zeker blij zijn met jou als baasje, de meesten zouden dit echt allemaal niet gedaan hebben. Ik vind het onwijs sneu voor jou, je hebt er echt alles aan gedaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 00:21

DuoPenotti schreef:
https://www.horses.nl/overige-disciplin ... e-paarden/

Deze paarden vielen er niet van dood...

Misschien niet maar artikel zegt ook dat het de productie en gehalte van glucose in het bloed verhoogd... En laat dat nou net nefast zijn voor een paard met risico/vermoeden op hoefbevangenheid... Niet??!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 00:22

Nimmy schreef:
de combi koffie en alcohol, beide hebben effect op bloedvaten (vernauwen/ verwijden) dus ja dat geeft mogelijk een reactie.

Ware het niet dat bij hoefbevangenheid niemand gebaat is met vernauwen van de bloedvaten en alcohol net dat doet...

Shalimar

Re: Steun/advies gezocht chronische kreupelheid pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 08:21

Volgens mij moet je even terug naar het begin. Je had een goede pony, die sinds het lantaarnpaal ongeluk slecht is geworden. Foto's wijzen niet op HB. Na een half jaar proberen op allerlei manieren is hij nog steeds ellendig en is het eigenlijk inmiddels al een tijd niet meer echt paardwaardig. Nu komt er een meneer langs met bijzondere maar discutabele vaardigheden en mening. Zet die alles nou in zo'n ander licht? Voor mij niet. Oorzaak en gevolg zijn nog steeds helder. En je huidige situatie ook. Dus blijf bij jezelf en laat je niet te veel meeslepen als je het gevoel hebt dat het voor Fred te weinig oplevert. Blijf er nuchter naar kijken ook al is de uitkomst verdrietig, al doe je dat volgens mij heel goed. Dus je kunt op jezelf vertrouwen. Vaar daar maar op.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:31

Het advies klinkt mij raar in de oren. Maar aan de andere kant, je gaat hem toch laten inslapen op deze manier dus wat is er dan nog te verliezen? Dit soort dingen zijn altijd lastig. Ik heb voor mezelf echter gemerkt dat soms dingen die heel raar lijken toch het proberen waard zijn. Dat kan echter alleen je eigen gevoel bepalen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:48

Geef het even de tijd..echt, heb er al zoveel van zien opknappen die op het randje van de dood staan.

De koffie/ brandewijn/ suiker combinatie hoeft niet gevoerd te worden maar ik zou wel de waarschuwing zeer serieus nemen dat zijn nieren overbelast zijn door de medicatie en hij tegen HB aan zit. Wat betekent, zodra het enigzins mogelijk is..medicatie afbouwen. Hooi gaan weken en nat maken om de suikers er uit te halen en zodra hij beter loopt weer gaan bewegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 09:49

Rizette schreef:
Elisa2 schreef:
Hallo doen jullie even normaal. -:(-

Deze man heeft bij ons al ontelbare paarden opgeknapt. Ookal klinkt het hocus pocus. Het werkt echt.
Veel meer succes mee gehad dan met dierenartsen.

Beetje respect aub!

Ts, ik zou zijn advies opvolgen en gewoon even kijken hoe het gaat na een paar dagen. Kijken of je verbetering gaat zien. Meestal is dat toch vrij snel te zien.

En dan mag bij jullie de dierenarts ook niet meer komen?

Wat is dat nu weer voor een onzin? Ik ga er niet eens serieus op in, ga deze discussie even lekker ergens anders voeren. -:(-

TS, heeft het prima gedaan..ze is naar de DA geweest en die kan niks meer voor haar betekenen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:01

Nou Elisa, beetje kalm aan. Het feit dat anderen minder open minded zijn hoef je je echt niet zo persoonlijk aan te trekken hoor. Ik meen me een discussie met jou te herinneren waar jij minder open minded was een paar jaar geleden. Iedereen heeft z’n eigen proces op z’n eigen moment. Als je niet op dezelfde lijn staat dan is dat gewoon mogelijk.

Even los daarvan; alcohol maakt je bloed dunner, koffie verhoogt je hartslag. Zou hij hiermee niet gewoon de doorbloeding willen stimuleren in de bijna hb voeten van een pony die weinig pompwerking heeft omdat hij slecht loopt?

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 10:03

Het lastige is dat er geen diagnose is. Het geeft me wel wat meer rust dat mensen hier ook zitten te puzzelen met wat er nou aan de hand is :')

Ik zit niet zo te wachten om weer een nieuw spulletje te gaan voeren, maar goed, hb zou wel (nu, niet al 6 maanden, geloof ik niks van. Hij loopt nu beter over grind dan voordat hij ziek werd.) kunnen meespelen, ookal heeft hij ontstekingsremmers.

Dus volgende dilemma ;

Van de pijnstilling af of niet?

Als hij er vanaf is wordt de keuze wel duidelijker en hij is nu toch ook niet pijnvrij. Plus het zou misschien wat minder schade aan de nieren en lever brengen.
Hij staat al zo lang op pijnstilling dat ik niet meer weet hoe hij zonder is nu.

Maar ik vind het zo eng ;(

Ik kan dit al niet aanzien ik vind het dood eng wat eruit komt zonder pijnstillers.
En na die behandeling zei hij dat het zoiezo eerst erger wordt dan beter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:07

Ja, toch is er meestal vrij snel verbetering te zien is mijn ervaring..ik zou de medicatie voorzichtig gaan afbouwen. Niet ineens helemaal stoppen maar beginnen met minder geven, dat geeft inderdaad een duidelijker beeld. En dan gewoon per dag even kijken hoe het gaat zonder dat je in je hoofd met allerlei beslissingen oid zit.

Pluisje, daar gaat het mij niet om..ik had al moeite om dit te delen in dit topic omdat ik weet hoe vervelend sommige mensen op Bokt kunnen worden als iets een beetje anders is. Ik ken deze man persoonlijk al 30 jaar en vind het enorm vervelend dat er dan zo respectloos over hem gepraat wordt. Prima als mensen ergens niet voor open staan of een andere mening hebben, niet prima als ze respectloos gaan worden en zaken als kwakzalver gaan roepen of zaken uit het verband gaan trekken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:10

Als het eerst erger wordt dan zou ik dit niet echt het moment vinden te stoppen. Misschien kun je de dosis verlagen? Ik heb zelf een paard op stal (niet van mij) die eigenlijk continu pijnstilling nodig heeft. Niet veel, maar wel iets. Ik ben voor hem op zoek gegaan naar de meest optimale vorm van zo min mogelijk belasting op de organen en dus iets meer ongemak, maar wel zo veel dat een fijn leven nog gewaarborgd is. In dit geval hebben we van een zakje bute per dag afgebouwd naar 1/3 zakje om de dag. Dit gaat prima, z’n organen gaan er beter op en hij is acceptabel qua pijn/ongemak. Als het niet kan zoals het moet dan kun je altijd proberen het beste te maken van de mogenlijkheden die je hebt.

Ts, bevangenheid heeft ook altijd een mechanisch component. Is je pony correct bekapt? Dat hij naar de smid gaat wil niet zeggen dat hij correct op zn voeren staat. In mijn ervaring maakt dat echt een werelds verschil bij allerlei klachten.

@elisa; ik wijt dit soort dingen tegenwoordig eerder in de beperking tot open staan van dingen die “onveilig voelen” dat zijn vaak dezelfde mensen die knetter vast hangen aan de sticker wetenschappelijk onderzoek, niet bedenkende dat de financierder van dat onderzoek een vraag stelt die specifiek gericht is op een uitkomst die past bij de wens van de betaler. Natuurlijk zijn huismiddeltjes niet wetenschappelijk onderzocht aangezien daar niks aan te verdienen is. Je gaat geen miljoenen investeren als dat geld niet minimaal in veelvoud terug komt…

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 10:52

Pijnstillers afbouwen?

Juist niet! Ik zou juist nu de absolute max aantal Pijnstillers gaan geven, dus Metacam én max Buut! Zelfs licht overdosering misschien, maar dat even met de dierenarts bespreken.

Pony heeft nu PIJN en afbouwen gaat Méér pijn geven. En je wil je pony toch niet nog meer pijn bezorgen? Onthoud, een paard leeft in het nu, nu is er pijn (genoeg om hem heel slecht te laten lopen, om niet meer liggend te kunnen slapen enz) een paard kan niet zoals wij "het wordt eventjes erger, maar daarna heel misschien een beetje beter, dus even tanden op elkaar en pijn verbijten" denken. Een paard voelt zich alleen nu pijnlijk en als de Pijnstillers afgebouwd gaan worden voelt hij zich alleen nu nog pijnlijker...

Sorry, ik geloof niet in dat soort kwakzalverij!

Nu zo hoog mogelijk op de Pijnstillers zetten om hem nog eventjes zo comfortabel mogelijk te krijgen. Is dat funest voor de nieren en lever? Ja, maar voor een aantal dagen kunnen ze dat wel hebben.

Eventjes zo comfortabel mogelijk maken, nog even gruwelijk verwennen en dan daarna inslapen.

Hoe lang Fred nog op de maximale Pijnstillers kan staan voordat zn lijfje daardoor volledig gesloop is, dat moet je even met de dierenarts overleggen. T kan 2a3 dagen zijn, misschien een week, maar je moet voorkomen dat Fred dan daadwerkelijk hoefbevangen wordt, dus optijd er een punt achter zetten. Dat is in mijn ogen het meest diervriendelijke wat je op dit moment kan doen.

Niet een pijnlijke pony nog pijnlijker maken door de Pijnstillers af te bouwen in de hoop dat een magnetiseur met wat foefjes een ernstig neurologisch pijnlijke pony kan opknappen. Er is gewoon duidelijk iets heel erg kapot van binnen en dat repareer je echt niet zo 123 met wat magnetiche dingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 11:43

Gelukkig heb ik daar hele andere ervaringen mee ;-)

Maar als je de pony kapot wilt hebben moet je vooral doen wat jij zegt.

De pijnstilling hielp sowieso niet tegen de kreupelheid, dus het is sowieso de vraag waarvoor hij het eigenlijk kreeg.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 12:58

Elisa2 schreef:
Gelukkig heb ik daar hele andere ervaringen mee ;-)

De pijnstilling hielp sowieso niet tegen de kreupelheid, dus het is sowieso de vraag waarvoor hij het eigenlijk kreeg.

Pony is al kapot!

En inderdaad, de pijnstilling helpt op dit moment niet tegen de kreupelheid/ niet willen bewegen.

Dat kan 3 oorzaken hebben: 1 véél te weinig pijnstilling of 2 verkeerde pijnstilling, of een combinatie hiervan (neem je zelf een kinder paracetemol bij een ernstige botbreuk of kies je voor een sterke opiaat...) of 3e optie, het is geen pijn wat de pony vertoont, maat de ts geeft zelf aan dat ze ziet dat er weldegelijk sprake is van pijn.

Daar is op 2 manieren achter te komen: pijnstilling verlagen en kijken of het dier méér signalen van pijn gaat vertonen of juist pijnstilling maximaal verhogen en kijken of het dier minder signalen van pijn gaat vertonen.

Bij mensen wordt vaak methode 1 toegepast, medicatie verlagen en kijken tot welk punt de pijn nog acceptabel is, maar wij mensen kunnen praten en voor ons zelf beslissen en wij kunnen in de toekomst kijken. (Bijvoorbeeld dat langdurige opiaten veel meer nadelen kunnen hebben dan kortstondig méér pijn vanwege een lichtere pijnstiller)

Een dier kan én niet praten én niet voor zichzelf beslissen én niet in de toekomst kijken.

Fred kan niet in de toekomst kijken dat nu methode 1 toepassen misschien (en ik betwijfel dat zéér!!!) Zou kunnen lijden tot minder schade aan nieren en lever en voorkoming van hb en een pijnvrije toekomst door de magnetiseur.

Fred leeft in het nu, heeft nu pijn, voelt zich nu miserabel en daarom is methode 2, maximaal pijnstilling inzetten en kijken of dat verandering in pijn symptomen oplevert of niet, véél diervriendelijker!

Geen methode om toe te passen op een dier waar de prognose op een goed dierwaardig bestaan nog goed is, immers zou je dan inderdaad het dier kapot maken door de hoge dosis medicatie, maar in het geval van de TS is de prognose van Fred al heel slecht en is die magnetiseur een laatste strohalm. Moet je dan om te kijken of/ wat de pijnstilling doet dan 1 de pijnstilling verlagen en het dier met grote kans nóg meer pijn laten ervaren of 2 de pijnstilling maximaal ophogen en de schade die dat met zich meebrengt maar voor lief nemen, maar wél de pijn minimaal op het huidige niveau houden met grote kans op juist minder pijn en dus een ietsje paardwaardiger bestaan?

Geeft ophogen/ verandering van soort pijnstiller geen verandering van het klinische beeld, dan weet je tenminste één ding: het is of geen pijn maar een bewegingsbeperking of de pijn is zo ernstig, dat het zelfs door de maximaal haalbare pijnstilling heen komt, en als dàt het geval is en er is in de case van Fred geen zicht meer op diagnose/ verbetering, dan moet je gewoon heel verdrietig de keuze gaan maken tot inslapen. (en wel per direct als blijkt dat pony zoveel pijn heeft dat zelfs op de maximale pijnstilling pony nog steeds pijn vertoont!)

Mijn mening: een dier met pijn rond laten lopen terwijl er geen zicht is op verbetering, is gewoon echt dierenmishandeling!

Een dier met pijn rond laten lopen terwijl de prognose is dat het dier in de (nabije) toekomst pijnvrij door het leven kan, is acceptabel mits je er als eigenaar voor kiest om in deze periode de pijn maximaal te minimaliseren, passend bij je dier. (Een flink stuiterende hond zou ik ter bescherming van zichzelf iets minder pijnstilling geven, zodat ie zichzelf wat rustiger houdt, ipv maximaal pijnstilling waardoor de hond totaal geen pijn meer voelt en véél te véél beweging krijgt, waardoor de uiteindelijke genezing langer op zich laat wachten. Terwijl ik een ongeneeslijke ziek dier op maximale pijnstilling zou zetten om het laatste stukje leven zo comfortabel mogelijk te maken)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:39

Mijn vorige paard is lang geleden bevangen geraakt van Bute.
Is niet meer goed gekomen en uiteindelijk ingeslapen helaas.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:49

grace1989 schreef:
Mijn vorige paard is lang geleden bevangen geraakt van Bute.
Is niet meer goed gekomen en uiteindelijk ingeslapen helaas.

Ja, dat gebeurt met buut en andere sterke pijnstillers.

Daarom geef ik aan dat maximaal op buut zetten ook maar voor een zeer korte tijd mogelijk is, denk aan dagen/ weken.

Geeft net genoeg tijd om te zien of het veranderingen geeft wat betreft pijn. En niet toe te passen op dieren die een goede prognose hebben want door de hoge dosering pijnstillers maak je ze juist meer kapot.

Maar een goede manier bij dieren waarvan de prognose toch al is dat ze niet meer genezen kunnen worden.

Zelfde idee als palliatieve pijnstilling bij mensen, waarvan bekend is dat ze op korte termijn zullen komen te overlijden, die mensen krijgen ook véél meer pijnstilling dan iemand met een simpel gebroken been.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:13

[quote="Elisa2"]Gelukkig heb ik daar hele andere ervaringen mee ;-)

Wie had het hier over open minded.................... Ts mag alleen de kwakzalver er bij halen en de rest hier deugt niet en de dierenarts ook niet, tenzij je er exact hetzelfde over denkt als Elisa . Voor mij is dat niet open minded maar manipulatie. Maw als je niet doet wat ik zeg/ wil heb je het aan jezelf te danken dat jouw pony het niet gaat redden. Kom daar maar eens tegen in het geweer als radeloze pony eigenaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:15

Rizette schreef:
Wie had het hier over open minded.................... Ts mag alleen de kwakzalver er bij halen en de rest hier deugt niet en de dierenarts ook niet, tenzij je er exact hetzelfde over denkt als Elisa . Voor mij is dat niet open minded maar manipulatie. Maw als je niet doet wat ik zeg/ wil heb je het aan jezelf te danken dat jouw pony het niet gaat redden. Kom daar maar eens tegen in het geweer als radeloze pony eigenaar.
[/quote]
Dat haal ik er niet uit.
Maar het advies van MvdEnde zou ik toch wel als laatste opvolgen, dat klinkt nog een stuk schadelijker als dextrose en koffie

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 14:35

Misschien denk ik wel te simpel, maar de enige manier om te zien of iets effect heeft is volgens mij om verder even niets aan de andere omstandigheden te veranderen.

Ga je nu experimenteren met wel/geen/meer/minder pijnstilling, weet je toch niet wat de behandeling van deze meneer teweeg heeft gebracht?

Ik zou het even een dag of drie gunnen, zoals Elisa (en die heeft al veel ervaring met deze man, ik ook niet, geef ik toe :o ) al opperde.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:36

pluisje88 schreef:
Nou Elisa, beetje kalm aan. Het feit dat anderen minder open minded zijn hoef je je echt niet zo persoonlijk aan te trekken hoor. Ik meen me een discussie met jou te herinneren waar jij minder open minded was een paar jaar geleden. Iedereen heeft z’n eigen proces op z’n eigen moment. Als je niet op dezelfde lijn staat dan is dat gewoon mogelijk.

Even los daarvan; alcohol maakt je bloed dunner, koffie verhoogt je hartslag. Zou hij hiermee niet gewoon de doorbloeding willen stimuleren in de bijna hb voeten van een pony die weinig pompwerking heeft omdat hij slecht loopt?

Alcohol vernauwt ook gewoon de bloedvaten dus contraproductief