Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:02

Fly_high schreef:
Je kunt toch niet serieus geloven dat iemand met een paard kan praten via een foto of andere handoplegging :') en evenmin dat een paard uberhaupt over voldoende intelligentie beschikt om over allerlei abstracte zaken te kunnen communiceren?

Ik ben niet echt helderziend maar " krijg wel eens wat door" van mijn eigen paarden.Omdat ik emotioneel bij ze betrokken ben is die mogelijke connectie er. Maar (mijn) paarden zijn zelf ook geen DA en weten me alleen maar te vertellen dat ze iets leuk of niet leuk vinden en kunnen zelf geen diagnoses of oplossingen geven.Ik laat op hen geen vreemde helderzienden los en wil dat soort mensen ook niet voor mezelf. Alhoewel mijn ouders me vertelden dat ik als baby een huidziekte had waar doktoren geen raad mee wisten.Zij zijn toen met mij naar een gebedsgenezer, een zog "strijker" gegaan en daardoor was de huidziekte helemaal verdwenen. Zij lieten dat zien aan de behandelende "normale"arts en die bleef maar zoeken, hij kon geen plekje meer vinden en kon het niet geloven!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:25

Melzazu schreef:
Fly_high schreef:
Ja, zouden ze dan ook moeten doen :j

En geldt dit dan ook voor alle andere paten en peuten of is het ineens anders als je je alleen paardenmasseur noemt? En wie gaat dat controleren? Vind ik dan interessant om te weten. :D

Er zal ongetwijfeld niet of nauwelijks op gehandhaafd worden, net zoals nu. Volgens huidige wetgeving mogen namelijk ook alleen gediplomeerde dierenartsen daadwerkelijk diagnoses stellen en toch wordt er door allerlei peuten en paten van alles geroepen, van gescheurde dit tot verkleefde dat :')

SjonnieZ

Re: Paard nu een jaar kreupel, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:02

TS heel wat discussies en adviezen. Hoe is het nu met jou. En heb je voor jezelf inmiddels een richting gevonden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:35

Fly_high schreef:
Melzazu schreef:

En geldt dit dan ook voor alle andere paten en peuten of is het ineens anders als je je alleen paardenmasseur noemt? En wie gaat dat controleren? Vind ik dan interessant om te weten. :D

Er zal ongetwijfeld niet of nauwelijks op gehandhaafd worden, net zoals nu. Volgens huidige wetgeving mogen namelijk ook alleen gediplomeerde dierenartsen daadwerkelijk diagnoses stellen en toch wordt er door allerlei peuten en paten van alles geroepen, van gescheurde dit tot verkleefde dat :')

Dat zijn ook geen diagnoses, een diagnose is een ziektebeeld of kreupelheidsbeeld.

Jij hebt het over constateringen.

Wel handig om te weten waar je over praat voordat je van alles roept.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:46

Handhaving wordt pas gedaan als er ook meldingen gedaan worden. Laatst is hier een osteopaat bezig geweest op stal met een paard, zonder bevoegdheid, en de eigenaar is honderden euro's kwijt geraakt en uiteindelijk bij de DA te horen gekregen dat het probleem heel ergens anders zat dan wat de osteopaat beweerde en behandeld had. Eigenaar had eigenlijk een melding moeten maken bij de rijksoverheid over deze osteopaat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:47

Misschien iets voor een ander topic?

Zo is er voor ts ook geen doorkomen meer aan...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:05

Ik heb zitten denken wat ik zou doen. Als je niet in de buidel wilt tasten voor verder onderzoek zou ik hem tot het weideseizoen dagelijks licht in beweging houden, naast vrije beweging. Vooral veel stappen, rustig en rechtuit. Niet teveel vragen qua houding, kijk hoe hij zelf wil lopen.

Daarna vanaf eind april/mei wegzetten tot en met september en dan weer eens kijken en eventueel een beslissing nemen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:39

Ik zou hem een jaar wegzetten.
Ik vind het best een belasting; zadelmak gemaakt voor z'n 3e jaar en non stop door de 6 jaar daarna tot zz zwaar. Als ik het tenminste goed begrijp uit je profiel. Een paard kan wel alles braaf doen, zo zijn ze nu eenmaal, maar het kan overbelasting zijn.
Je kunt alle adviezen in dit topic opvolgen, dan ga je zeker failliet, je krijgt nl bij geen enkel onderzoek de garantie dat je DE oplossing vindt, en je hebt al zoveel gedaan.
Ik vind in je tijdlijn niet duidelijk terug hoeveel rust (als in gewoon overdag buiten met z'n vrienden, en verder helemaal niets behalve tutten) hij nu werkelijk heeft gekregen.
Als je hem laat inslapen zal niemand je dat kwalijk nemen.. wat je ook besluit, zorg dat je met jezelf in het reine bent.
Sterkte ts!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 19:47

Wat een reacties! Dat had ik zeker niet verwacht, bedankt.

Ik verwijt de dierenartsen die mij nu hebben geholpen helemaal niets en ben allang blij met de hulp!

Ik heb nog niet eens alle reacties gelezen maar lees een hoop waar ik toch even op wil reageren. Stiekem vind ik zelf dat er tegenwoordig heel snel en veel naar de rug gegrepen wordt. Mijn paard wordt goed als de dierenarts de voeten uitverdoofd, dat is voor mij een teken dat er hoogstwaarschijnlijk een probleem in de voeten zitten.
Er wordt me een beetje verweten dat ik aan symptoombehandeling doe. Dat klopt ook. We hebben geprobeerd de oorzaak te achterhalen maar toen dat niet lukte (en de enige waarschijnlijkheidsdiagnose artrose was, welke nooit te genezen is) en de kosten opliepen heb ik inderdaad gekozen om puur en alleen de pijn te gaan bestrijden.

Ook hoor ik dat ik mijn paard te zwaar belast heb en met 6 jaar ZZzwaar zou lopen. Dat vind ik erg jammer om te horen want het klopt gewoon niet. Hij is met 3 jaar zadelmak gemaakt, maar tot 5,5 jaar slechts 2 tot 3 keer per week gereden (ik studeerde niet in de buurt dus was er simpelweg alleen van vrijdag t/m zondag, doordeweeks werd hij 1-2 keer gelongeerd). Hij liep met 6 jaar Z1 en was 8 jaar toen we naar het Z2 gingen.

Ik heb uiteraard ook juist dingen gehoord die wel bij mij passen en waar ik iets mee kan en wil. Het valt me op dat er veel mensen positief zijn over de kliniek in Heesch.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:10

Welshfan, maak je niet druk over dat zz zwaar verhaal, er zijn veel mensen die niet begrijpen dat dat voor een talentvol paard inclusief goede ruiter appeltje eitje is en dat je daarvoor geen uren per week hoeft te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:11

Word je paard goed of minder slecht?

In dat geval hoeven nog maals verdoven is die dan nu goed dan was de zenuwsnede mislukt...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:11

Het paard waar ik op pag 1 al over schreef liep op 8 jarige leeftijd ook Z2. Voor hem heeft dat veel gezondheid gekost. Een paar jaar later had hij artrose in alle kogelgewricht en vrij kort daarna liepen alle aanhechting in de kogels in de knoop. Voor eeuwig zonde, want een liever paard had en heb ik nog niet meegemaakt.

Onderschat niet wat sport met een paardenlichaam kan doen. Het levert echt slijtage op.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:14

Dees schreef:
Het paard waar ik op pag 1 al over schreef liep op 8 jarige leeftijd ook Z2. Voor hem heeft dat veel gezondheid gekost. Een paar jaar later had hij artrose in alle kogelgewricht en vrij kort daarna liepen alle aanhechting in de kogels in de knoop. Voor eeuwig zonde, want een liever paard had en heb ik nog niet meegemaakt.

Onderschat niet wat sport met een paardenlichaam kan doen. Het levert echt slijtage op.

Heel veel is ook erfelijk aangelegd hoor. Ik ken wel paarden die amper iets gedaan hebben in hun leven of zelfs nog helemaal niks, die ook artrose hebben. Hoeft niet te betekenen dat ze kreupel zijn hoor, maar training hoeft dus niet perse een rol te spelen in de vorming van. Daarnaast kan artrose of andere slijtage ook ontstaan door een trauma.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:15

Ts heb je nog foto’s van de hoeven?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:23

welshfan97 schreef:
Wat een reacties! Dat had ik zeker niet verwacht, bedankt.

Ik verwijt de dierenartsen die mij nu hebben geholpen helemaal niets en ben allang blij met de hulp!

Ik heb nog niet eens alle reacties gelezen maar lees een hoop waar ik toch even op wil reageren. Stiekem vind ik zelf dat er tegenwoordig heel snel en veel naar de rug gegrepen wordt. Mijn paard wordt goed als de dierenarts de voeten uitverdoofd, dat is voor mij een teken dat er hoogstwaarschijnlijk een probleem in de voeten zitten.
Er wordt me een beetje verweten dat ik aan symptoombehandeling doe. Dat klopt ook. We hebben geprobeerd de oorzaak te achterhalen maar toen dat niet lukte (en de enige waarschijnlijkheidsdiagnose artrose was, welke nooit te genezen is) en de kosten opliepen heb ik inderdaad gekozen om puur en alleen de pijn te gaan bestrijden.

Ook hoor ik dat ik mijn paard te zwaar belast heb en met 6 jaar ZZzwaar zou lopen. Dat vind ik erg jammer om te horen want het klopt gewoon niet. Hij is met 3 jaar zadelmak gemaakt, maar tot 5,5 jaar slechts 2 tot 3 keer per week gereden (ik studeerde niet in de buurt dus was er simpelweg alleen van vrijdag t/m zondag, doordeweeks werd hij 1-2 keer gelongeerd). Hij liep met 6 jaar Z1 en was 8 jaar toen we naar het Z2 gingen.

Ik heb uiteraard ook juist dingen gehoord die wel bij mij passen en waar ik iets mee kan en wil. Het valt me op dat er veel mensen positief zijn over de kliniek in Heesch.

Als ik echter je beginpost goed begrijp, is hij niet helemaal goed geweest toen de voorbenen waren verdoofd. Toen werd hij achter kreupel. Of is er later nog eens uitverdoofd waarbij hij wel helemaal goed werd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:37

Ik ben ook benieuwd naar de vraag van Bowo, want zo had ik het ook begrepen vandaar de verdenking op de rug of hals.

In ieder geval denk ik dat Heesch een goed besluit kan zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:41

Hier ook fan van Frans van Toor van Heesch :j. heeft mijn dravers altijd super goed begeleid :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:02

Dees schreef:

Dat zegt echt helemaal niets. Die was met alleen weidegang waarschijnlijk al stuk geweest. Z2 is voor menig ruiter ingewikkeld, maat niet voor een normaal functioneel gebouwd paard. Het is basis..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:27

Tjong, typisch bokt.
Mijn ervaring staat hoor. Paard is te vroeg kapot gegaan door op jonge leeftijd al te veel belast te zijn geweest.

Moeilijk om te accepteren he?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:39

En zo zijn er veel ervaringen en verhalen van verschillende paarden over hoe zich zoiets ontwikkelt heeft. Management, erfelijke aanleg, trauma of combinaties van. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:40

Benzz schreef:
l
Dat zegt echt helemaal niets. Die was met alleen weidegang waarschijnlijk al stuk geweest. Z2 is voor menig ruiter ingewikkeld, maat niet voor een normaal functioneel gebouwd paard. Het is basis..

Z2 is basis ja. Volgens mij is het ook leeftijdsgebonden om die klasse te mogen starten. Maar ik ken ook menig 4 jarige die thuis in de training een uur tot anderhalf uur getraind wordt en de piaffe en wissels al kent... Dus die hele "Z2" hoeft niks te zeggen, je weet nooit wat mensen thuis doen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:52

Kabayo schreef:
Benzz schreef:
l

Z2 is basis ja. Volgens mij is het ook leeftijdsgebonden om die klasse te mogen starten. Maar ik ken ook menig 4 jarige die thuis in de training een uur tot anderhalf uur getraind wordt en de piaffe en wissels al kent... Dus die hele "Z2" hoeft niks te zeggen, je weet nooit wat mensen thuis doen

Als je een 4 jarige per keer een uur tot anderhalf traint ben je naar mijn mening sowieso niet goed wijs. Even los van wat hij wel of niet kan. Dan gaat er iets in je management echt niet goed.

Zelfs het paard waar ik Z mee gesprongen heb, en eigenlijk alle paarden die ik reed of rij, train ik vaak maar een half uurtje per keer (met uitzondering van een springles) 4-5 keer per week. Jonge paarden korter en minder. En zelfs dan hou je ze nog niet altijd heel of heb je er pech mee. Maar je doet dan in ieder geval je best.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:09

Ik ben het helemaal met je eens. Helaas doen enkele "grote" namen het geregeld op deze manier met een talentvol paard... het is zo zonde

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:13

welshfan97 schreef:
. We hebben geprobeerd de oorzaak te achterhalen maar toen dat niet lukte (en de enige waarschijnlijkheidsdiagnose artrose was, welke nooit te genezen is) en de kosten opliepen heb ik inderdaad gekozen om puur en alleen de pijn te gaan bestrijden.

Maar de zenuwsnede is of mislukt of er is nog een probleem buiten de voeten.
Waarbij je in het tweede geval de vraag kunt stellen of het andere probleem misschien de oorzaak is van het probleem met de voeten.

Je paard zou na de zenuwsnede toch goed moet lopen? Neem aan dat dat in ieder geval wel de bedoeling was?

Hoe dan ook zit je nu in een lastig pakket.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 23:13

Hoi,
Misschien kan er sprake zijn van een peesblessure in de hoef. Hier wordt meestal niet goed naar gekeken.
Je kunt op een kliniek gericht vragen om een echo van de pees die in de hoef loopt.
Ik heb ervaring met een paard waarbij niets uit kreupelheid onderzoek kwam, maar na gericht om dit onderzoek te hebben gevraagd, bleek er een gat in de pees te zitten.