Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:09

Ik werk in de zorg en daar zwachtelen we vaak met coban en coflex. Zowel onder als bovenbenen. Bij goed zwachtelen zakt dit niet humaan gezien.
Nu is dit spul zeer kostbaar in de gezondheidszorg. Maar je houd vaak enorm veel restjes over die wij weg gooien maar theoretisch gezien te herbruiken zijn.

Is dat niet iets?

Ik gebruik het soms ook bij mijn eigen paard :+
Die is ook zo’n kluns.

Sky_As

Re: Afzakkend sprongverband, hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:35

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 09:09

Niet zo mooie update.
Wonde is op een 14-15h zwaar achteruit gegaan.
Gisteren middag niets aan de hand, gisteren avond direct verband afgeknipt, want hij stond er niet op. Op 3 benen naar stal gehinkt, in de stal stond hij er echter wel op en steunde hij er ook gewoon op.
Da gebeld, zou vandaag komen omdat hij op stal wel gewoon erop stond.
Ze is zo net vertrokken.
Verhoging ten op zichte van zijn normale temperatuur, been is zo dik als een olifant, wonde vertoont volgens haar wildvlees groei en was een serieus bloedbad, bloed druipt er langs af. Is ook terug overduidelijk dieper, ookal is het gat kleiner.
Sprongverband heeft op dit moment door de zwelling geen nut. Pak zou ideaal zijn, maar ja, gesloopt.
Staat op ontstekingsremmer en pijnstiller, zodra temp nog hoger gaat word antibiotica opgestart. Staat ook nu in de stal niet meer echt op het been.

Sky_As schreef:
Niet heel het topic gelezen, en voor ts misschien wat laat maar misschien heeft iemand anders er iets aan

https://hfl-animalhealth.com/product/nu ... mpression/

Hier ga ik zeker naar kijken en doorsturen :j

Saaams schreef:
Ik werk in de zorg en daar zwachtelen we vaak met coban en coflex. Zowel onder als bovenbenen. Bij goed zwachtelen zakt dit niet humaan gezien.
Nu is dit spul zeer kostbaar in de gezondheidszorg. Maar je houd vaak enorm veel restjes over die wij weg gooien maar theoretisch gezien te herbruiken zijn.

Is dat niet iets?

Ik gebruik het soms ook bij mijn eigen paard :+
Die is ook zo’n kluns.

Zal er naar kijken :j

YvonneV schreef:
wanneer is de DA van het goede verband weer terug?

Maandag terug bereikbaar

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:15

Oh nee, dit is wel een nare wending!

Sterkte!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:25

Oh nee, krijg je dit er ook og overheen.

Sterkte!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 09:50

Och jeetje. Ik zit dit hele topic al mee te lezen in hoop op een goed einde. Wat een nare wending. Sterkte ermee TS, hopenlijk gaat het snel weer de goede kant op!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:13

Oei, toch ook nog einschuss erbij %)? het zit jullie echt flink tegen he..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 10:22

Oh wat ontzettend balen zeg! ;(

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 10:38

Ze hoopt op een gewone irritatie, vooral door het bloedbad en gebrek aan andere vuiligheid.
Is echt zuiver mooi bloed, alleen enorm enorm veel in verhouding tot normaal (kompres is nu op een uur weer aan het lekken)
De vraag is of het door de wonde komt of door de irritatie.

We dachten gisteren in eerste instantie aan een reactie van de pees, met die verbanden en de ellende. En omdat gisteren avond met verband eraf te halen (kompres er nog op) het lopen “beter” ging als terug erop steunen. En duidelijke verdikking van de pees. Plus geen bloed/zuiver kompres.
Echter is het vocht nu naar het onderbeen gezakt en het bloedbad ontstaan.

Vandaag met dit weer (hagel, onweer, regen,…) blijven ze zowiezo binnen staan. Elke paar uur temperatuur meten en bijhouden. Zijn normale temp in gewone omstandigheden is 36.7-36.8 (blij dat ik dit geregeld zomaar controleer), op warme dagen 37-37.2. Stond nu op 37.7.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:08

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:13

37.7 met huidige weer en een wond om aan te pakken is helemaal niets om je zorgen over te maken.

Mega rot dat de genezing zo rot verloopt, hopen dat dit de laatste tegenslag was!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:24

Oh gelukkig, dat valt dan nog mee inderdaad. Hopelijk weet zijn lichaam dit gewoon weer op te lossen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:32

Oeh, wat een tegenvaller! Nu maar duimen dat het snel weer onder controle is en dat het toch weer verder geneest! En hopen dat die dierenarts maandag weet wat voor verband hij je gegeven heeft!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 15:55

Overleg met da nu het droog is de stallen open gezet en vluchtige vetwrap eromheen tegen nattigheid van het gras. Na een uurtje aan de staldeur op 3 benen staan, staat hij toch op de wei.
Been is met het uur wel dikker aan het worden. Dus in de gaten houden

Voor nu naar buiten volledige verband maar gewisseld, suprasorb p non adhesive (zilver is op, komt morgen binnen), met 2 vochtopnemende kompressen. Vastgezet met hypafix, en papieren tape. Wat met kompres van Agradi op het onderbeen en fixatieverband

Voor het buiten zetten ook op bovenbeen watten, fixatie verband over hele been en vetwrap. Het is maar voor 3-4h, kan de vetwrap eraf. Maar binnenblijven was geen optie. Was alles aan afbreken.

Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Dit dus na 2x zuiver maken op nog geen 8h

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:56

Pfffff het is geen gemakkelijk patient.
Respect voor jouw geduld en inzet _/-\o_

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 15:58

Mijn geduld en inzet is soms ook ver te zoeken.
Als ik bokt, de tips en hulp zowel in topic als priv niet had, zou ik gek worden.

Vaak genoeg handdoek in de ring willen gooien. Wel geteld nog geen 12h gedaan (vanacht na hem gisteren op 3 benen aangetroffen te hebben) en we hebben dit. Dus dan is het hoofd omhoog en hem verder helpen

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 16:00

Niemand hier in de buurt van Belgisch Limburg die zijn trailer wilt uitlenen toevallig :')
Normaal kan ik die van een vriendin lenen. Maar wil graag een back up moest dit niet doorgaan.

Mijn andere paard laat Harley (de patiënt) niet met rust en ik heb nog een trekpaard op de stalling staan die met alles samen gaat en zo relaxed als de pest is. Wou mijn etterkop terug naar stal brengen dat die terug kan werken en trekpaard naar huis halen. Omdat daar toch niets mee gedaan word wegens veel te puppy (3j en je denkt dat die 1,5 is)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 16:52

Jeetje wat een ellende heb je… had gehoopt dat het op de wei wel goed zo komen maar dit is wel weer een flinke tegenvaller. Heb met je te doen… het is zo zwaar dat getob met je dier. Sterkte.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 18:55

Goh dat is goed dik. Nu wil ik me zeker niet met het beleid van je dierenarts bemoeien, maar wij waren toen direct gestart met antibiotica met ongeveer dezelfde klachten, verdenking einschuss been. (Mijn paard had toen geen verhoging of koorts, enkel een dik been en wilde er ook niet meer op staan) Dan komt er een bacterie via de wond binnen waardoor het been ontsteekt. 6 dagen zakjes voeren over het voer en met 24 uur was alles weer goed. Wond zelf was toen ook prima.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:52

Wat een ellende! Qua stevig zelfklevend compressie verband: misschien zijn coban zwachtels nog het proberen waard (maar ik weet niet wat die kosten...)

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 17:17

snorkel1986 schreef:
Maar dat onderste verband dient dus meer als steunkous tegen het vocht als ik goed begrijp

Is dan zo iets niet praktisch
https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... chterbenen

En comfortabeler..

Dat komt juist boven of op de wond
Net zoals Hidez kousen.
Moest het veel lager zitten was dat zeker de oplossing geweest.
Zelf al uitgekomen geweest daarop. Vooral omdat mijn watten van kramer komen. Net zoals de flutwraps die we gebruiken als kleur verschil om te zien of het gezakt is

smurffie schreef:
37.7 met huidige weer en een wond om aan te pakken is helemaal niets om je zorgen over te maken.

Mega rot dat de genezing zo rot verloopt, hopen dat dit de laatste tegenslag was!

In principe niet, maar het is wel hoger als zijn normale temperatuur, zelfs na inspanning in de warmte. Dus het is wel wat ik in de gaten houd.

Diddykong schreef:
Goh dat is goed dik. Nu wil ik me zeker niet met het beleid van je dierenarts bemoeien, maar wij waren toen direct gestart met antibiotica met ongeveer dezelfde klachten, verdenking einschuss been. (Mijn paard had toen geen verhoging of koorts, enkel een dik been en wilde er ook niet meer op staan) Dan komt er een bacterie via de wond binnen waardoor het been ontsteekt. 6 dagen zakjes voeren over het voer en met 24 uur was alles weer goed. Wond zelf was toen ook prima.

Jij zegt wat mijn smid en ik ongesproken akkoord gegaan zijn (mijn smid is meer vriend en vertrouwens persoon die me elke stap als ik met hem sukkel bijsta nu mama er niet meer is.). Tot nu toe heeft hij nooit een ander nummer of plan van aanpak voorgesteld, en doet hij alleen als hij weet/merkt dat ik ervoor open sta.
Heb dus een nummer van nog een andere arts (nummer 4) gekregen die samenwerkt met equitom, dus hun expertise zonder hun kosten. Want Equitom begint meer en meer een overweging te worden.

RobinSputnik schreef:
Wat een ellende! Qua stevig zelfklevend compressie verband: misschien zijn coban zwachtels nog het proberen waard (maar ik weet niet wat die kosten...)

Dit is al de derde persoon die ze me aanraad. Toevallig heeft onze apotheek dus deze in maat 15cm besteld dit weekend (met onze goedkeuring. Na hun zoeken van 2 weken) Doordat het een speciale bestelling is komen ze eind deze week binnen.

update
Alle dagen elke ochtend en avond gewisseld op gisterenavond na (was te onrustig door het wisselen van paarden. Onderverband zat nog goed. Dus alleen de wrap afgeknipt).
Op stal gewoon verband, buiten vetwrap.
Geen groot verschil in wonde behalve dat bloeden minderde. Dikte van het been blijft hetzelfde/word lichtelijk dikker.
Echter deze ochtend met het zicht niet zo blij. Da gestuurd, moest me geen zorgen maken, zou korst zijn en beter als het bloed. Echter maak ik me toch zorgen. Dus op de diepe plaatsen flamazine, zilverzalf van de apotheek op de zwarte stukken wonde. Vanavond weer checken en zien of dit wat verschil maakt.
Morgen weer 3:00 wekker, dus hopen dat de da die ik ga bellen dinsdag kan. Of het moet straks verergerd zijn. Want dan bel ik het werk vanavond nog af.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Verband heeft er een 24h opgezeten. Doordat gisteren avond alles goed zat besloten alleen de vetwrap eraf te halen . Had ik beter niet gedaan en gewoon volledig vervangen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 18:44

Met zijn nieuwe vriendje gaat trouwens super
Ik wist dat Max enorm rustig en onderdanig is.
Dus gisteren eerst in de stal naast elkaar, en ‘S avonds uurtje met draad tussen op de wei.
Deze ochtend gewoon het risico genomen en eindelijk rust op de weide.
Ze zoeken elkaar af en toe op om te kroelen, ze tolereren elkaar. Maar ze zoeken elkaar ook niet continu op. En Harley krijgt ten minste niet meer continu geëtter of stampen op de wonde te verdragen (gisteren middag gezien, dus First direct binnen gehaald).

Afbeelding
Pak is aangedaan, ookal is het kapot om hem rustig te houden (werkt en super voor de wondgenezing en voor te kalmeren). In overleg met Hidez omdat de wond veel beter ging met het pak, ga ik toch het risico nemen het opnieuw te laten maken door naai atelier. De kosten om het te laten maken als het helemaal aan flarden is hoor ik wel als het zo ver is dan.
De zorg voor de wonde gaat even voor

First staat nu wel heel zielig alleen op de wei op stal (langs andere paarden, contact mogelijk over de draad). Dit tot we bedacht hebben bij welk paard we hem gaan zetten.
Grootste voorkeur is mijn drachtige merrie omdat die nog dominanter is als hem. Alleen zitten we met risico ivm het veulen aangezien drachtig krijgen heel wat voeten in de aarde heeft gehad.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 20:49

Ik ben toen heel goed geholpen door Edwin Enzerink van het veterinair centrum Someren. Ik vond ze alleen duur :P. Maar equitom geen ervaring mee, dus kan er niets over melden.
Ik durf even geen oordeel te geven over de wond, of het er nu slechter uitziet. Zo van de foto is dat erg lastig en ook niet geheel mijn expertise natuurlijk, ik ben geen dierenarts haha. Maar ik ben wel van mening dat in dit geval ik eerder wat te vroeg dan te laat antibiotica zou starten. Hoewel ik echt begrijp dat het soms nuttig is terughoudend te zijn hiermee.

Superleuke foto op de wei met dat pak :knuffel:

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:02

Ik vind de wond er nog niet zo slecht uit zien. Volgens mij heeft de da gelijk dat het deels korst is.
Maar ik zou wel zoals Diddykong zegt zsm starten met ab. Zeker als het been nu nog steeds dikker wordt.

Ik ken zo'n pak niet, maar kan het niet binnenstebuiten, zodat het stuk dat kapot is, dan aan het goede been komt en andersom?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-23 21:41

Wonde was volledig zwart na 3x grondig reinigen met isobetadine, na reinigen met hac en naspoelen met nacl. Ingang naar het gat was ook volledig dicht, maar het gat is nog niet dicht. Dus was hier echt niet happy mee. Korst of afstervende huid maakt me niet uit als het vuil er niet uit kan. Reden waarom staat in de spoiler. Is redelijk privé en zwaar om over te praten. Maar verklaart ook waarom ik alles op alles zet, en buiten mijn eigen grenzen ga.

Spoiler:
Door mijn mama met gaten op het bot, en afstervende huid eromheen heb ik redelijk wat ervaring in dit soort wonden, vooral omdat ik deze in het weekend verzorgde zodat de thuisverpleegster/vriendin aan huis even rust had.
Op een bepaald moment begon de huid zwart te worden in het weekend. Dus naar spoed, want hadden die specifieke wondes nog nooit gedaan. Maar dit werd door de behandelende arts van het spoed afgedaan als zijnde: eigen schuld want je draagt geen windels (dit kon ze absoluut niet verdragen. Bleek achteraf dat het om een autoimuun ziekte ging die getriggerd werd door externe factoren, zoals een verkeerde windel of broek die schuurde of wat dan ook, dat creëerde een blauwe plek wat naar binnensloeg en een wonde creëerde die niet genas, of heel langzaam. De langste heeft 13j geduurd en was nog niet dicht toen mama stierf, wel niet meer zichtbaar tot het bot.
Als die blauwe plek tekenen vertoonde van naar binnen slaan en deze dan opengesneden werd, genas dit wel mooi. Maar soms zagen we zo een blauwe plek te laat, of wou ze in het weekend de verpleegster niet lastig vallen en dan kwam er zo een gat bij. zelfs de wind die een zandkorrel verkeerd tegen het been blaasde kon dit creeëren ).

Dit heeft tot gevolg gehad dat er in het zwarte wondvlees een gaatje is ontstaan waar het bloed uitspoot (En ja echt spoot. Zelfs door het drukverband wat de arts tegen haar wensen aan aangelegd had, het bloed heb ik half jaar later nog op plaatsen gevonden zoals onder en in de kast in de gang ).
Hier heeft ze zoveel bloed mee verloren dat ik haar heb moeten reanimeren op de wc tot er een ambulance was om een infuus aan te hangen. In het ziekenhuis zou ze 3 zakken bloed gekregen moeten hebben, dit was ook zo naar mij gecommuniceerd. Echter door een fout van een stagaire hebben ze 2 zakken moeten weg gooien omdat hij ze te vroeg uitgehaald had.
Mama heeft het hele gesprek gehoord. Tegen haar werd gezegd dat haar waardes toch goed waren en maar 1 zak nodig was achteraf gezien en hebben ze nog gewoon infuus aangehangen en naar huis gestuurd.

Echter zijn haar bloedwaardes nooit meer in orde gekomen en heeft ze de volgende 11 maanden van haar leven bloedarmoede gehad. Dus oookal zijn we erachter gekomen waardoor het kwam (die ziekte) en waren de gaten bijna dicht voor ze stierf, is ze er wel aan gestorven.

ze sprak zelfs voor het eerst in 12j om terug op een van mijn paarden te stappen. Haar gevoel zij mijn andere, haar verstand zij Harley omdat die zo braaf was, maar het heeft niet mogen zijn. Doordat, desondanks meerdere infusen, ijzerzakken enz over 11 maanden, ze te zwak bleef is ze opgenomen moeten worden. Hierbij heeft een arts zonder overleg met mama haar behandelde arts voor die wondes, of onze toestemming (mama was niet in staat meer om te communiceren over haar wensen) medicatie voor die ziekte stil gelegd.
Die ziekte die normaal op borst en armen voorkomt ipv benen heeft zich daardoor in haar longen kunnen nestelen en dit is haar dood geworden.
Had zij toen een arts gehad die die zwarte plekken serieus genomen had, was al de rest nooit gebeurd. Had zij een arts gehad toen we begonnen met die gaten (15jaat terug), was dit ook nooit gebeurd. Wij hebben heel België gezien en niemand wist het, tot een juist afgestudeerde arts bij mama op de kamer langs kwam voor een wonde op haar arm. Waren er niet zoveel medische fouten gebeurt had ik mijn mama nu nog.

En dat is na het bloedblad op zijn benen en nu met die zwarte huid wel even getriggerd. Vooral omdat ik hem 4j terug wou verkopen, maar niet mocht van mama. En sinds mama gestorven is hij letterlijk het ene na het andere mankeert. Met dit als toppunt. Staleigenaresse zei gisteren nog dat de schuld die ik voel tov mama, niet de reden mag zijn waarom ik te lang aansukkel met Harley. Vooral met de hartruis

Equitom is normaal mijn go to plaats. Heeft mijn ander paard op het randje van de dood weg getrokken. Echter door transport en stress durfde ik met hem daar niet heen te gaan. Spijt dat ik het niet gedaan heb.

Antibiotica heb ik al meermaals op aangestuurd, daarom ook andere arts erbij.

Het pak is niet gescheurd waar de wonde zit, maar op het voorbeen en op het andere achterbeen. Daarom dat ik het toch zonder maken aangedaan heb. Echter voor langdurig dragen durf ik het risico niet te nemen met kans op verder scheuren.

Maar de update na 12h gevoel en thuisverpleging volgend:
Flamazine op diepste punt van de wonde, zilverzalf van de apotheek ernaast, speciaal kompres erop wat werkt zoals zilverkompres, en toch een druk verband aangelegd.
Dit in combinatie met zo net te reinigen met zuurstof water (grondig na gereinigd met hac en daarna gewoon nacl) leverde:
Een beduidend dunner been en terug rode, zuivere, wond op, op bepaalde stukjes na.
Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 27-08-23 22:21, in het totaal 2 keer bewerkt