Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:32

Klinkt als een goed plan TS! Het is soms lastig op bokt, er zijn net zoveel meningen als mensen. Volg je eigen gevoel en je advies van de dierenarts, maar sta open voor andere inzichten. Je dierenarts klinkt iets ouderwets in zijn benadering. Artrose klinkt wel waarschijnlijk voor een pony die al zo gepresteerd heeft. Of ze dan ook nog jaren mee kan twijfel ik persoonlijk wel aan. Ik heb het idee dat je arts haar ook behandeld zoals ze met manegepaarden doen, niet te veel kosten maken met foto's en dergelijke want dat is te duur en dure behandelingen worden meestal toch niet gedaan.

Zou je in dit geval aanraden ook een filmpje te maken op de laatste dag dat ze nog wel bute krijgt, en dan 1/2 dagen nadat ze dat niet meer krijgt. Bute is een hele sterke pijnstiller. Als je paardje beter loopt met bute dan zonder, kan je concluderen dat ze pijn heeft met lopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 09:21

woemp schreef:
Ik ga nu gewoon even doen wat de dierenarts heeft gezegd en dan zal ik over twee weken als de bute op is en ze die tijd volledige rust heeft gehad( + benen koelen + beperkt gras) even een nieuw filmpje maken. Als ze dan nog steeds slecht loopt moest ik toch opnieuw bellen en dan zou hij verder doorzoeken met foto’s.
(...)
Ik hoop van harte dat ze mijn pony een correcte behandeling geven want ik wil ze zeker niet met pijn laten werken. Het is niet mijn bedoeling om haar wat te verdoven en zo verder het probleem te laten escaleren. Daarom zal ik zeker binnen twee weken een update geven want zelf kan ik dat onzuiver lopen niet zien.

+:)+
Hartstikke dikke prima...!

Er zijn bokkers die pas tevreden zijn na - tig heftige onderzoeken (er moet opgeladen, er moet met een superdelux apparaat röntgenfoto's, er moet dit en er moet dat...).

In heel veel gevallen is dat nergens voor nodig.
(Ik ben "nooit verder gekomen" ;) dan scan en röntgen op stal...)

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 18:40

Janneke2 schreef:
woemp schreef:
Ik ga nu gewoon even doen wat de dierenarts heeft gezegd en dan zal ik over twee weken als de bute op is en ze die tijd volledige rust heeft gehad( + benen koelen + beperkt gras) even een nieuw filmpje maken. Als ze dan nog steeds slecht loopt moest ik toch opnieuw bellen en dan zou hij verder doorzoeken met foto’s.
(...)
Ik hoop van harte dat ze mijn pony een correcte behandeling geven want ik wil ze zeker niet met pijn laten werken. Het is niet mijn bedoeling om haar wat te verdoven en zo verder het probleem te laten escaleren. Daarom zal ik zeker binnen twee weken een update geven want zelf kan ik dat onzuiver lopen niet zien.

+:)+
Hartstikke dikke prima...!

Er zijn bokkers die pas tevreden zijn na - tig heftige onderzoeken (er moet opgeladen, er moet met een superdelux apparaat röntgenfoto's, er moet dit en er moet dat...).

In heel veel gevallen is dat nergens voor nodig.
(Ik ben "nooit verder gekomen" ;) dan scan en röntgen op stal...)

Bedankt :D ik voelde me al slecht bij het feit dat we deze dierenarts hadden laten komen als ik sommige reacties las maar we gaan het een kans geven en een second opinion is later nog steeds mogelijk als blijkt dat ze niet beter gaat

Mando

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:00

Welnee joh.

Volg je eigen gevoel.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 22:38

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:45

Ik heb de eerdere filmpjes niet gezien, maar ik vind haar niet echt kreupel maar wel heel erg vasthouden in haar lijf. Vooral haar rug lijkt ze vast te houden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:50

Inderdaad zeer gespannen in de bovenlijn.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 22:52

Earth schreef:
Ik heb de eerdere filmpjes niet gezien, maar ik vind haar niet echt kreupel maar wel heel erg vasthouden in haar lijf. Vooral haar rug lijkt ze vast te houden.

En wat betekent dat dan? Dat er terug een dierenarts moet komen of wie kan daar iets aan veranderen? Moet ze bepaalde oefeningen doen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:53

Ja dat is heel moeilijk. Liep ze altijd al zo? Ik zou zeggen, laat haar eens lekker loswerken door een osteopaat en kijk wat zijn of haar bevindingen zijn.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 22:59

Earth schreef:
Ja dat is heel moeilijk. Liep ze altijd al zo? Ik zou zeggen, laat haar eens lekker loswerken door een osteopaat en kijk wat zijn of haar bevindingen zijn.

Geen flauw idee eigenlijk. Ik voelde dat ze een paar weken geleden mankte. Dit leek me nadien beter maar omdat ik hier een filmpje had gezet en mensen zeiden dat ze helemaal nog niet goed liep, heb ik een dierenarts laten komen voor onderzoek. Hij heeft toen voor een tweetal weken bute gegeven. Volgens wat ik ervan kon begrijpen had hij vocht aan de kogel gevonden door een zwelling die er was, ze had pulsatie, dunne en gevoelige hoeven en door haar leeftijd waarschijnlijk ook wel wat artrose.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 23:00

Dit is nog met pijnstilling dus? Ze lijkt zeker beter te lopen maar ik twijfel of ze rechtsom wel helemaal rad is.

Rug is strak maar dat lijkt mij nog voortkomen uit compensatie. Zou zelf eerst even afwachten wat er gebeurd zonder pijnstilling. Kijken hoe ze dan loopt.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 23:04

Elisa2 schreef:
Dit is nog met pijnstilling dus? Ze lijkt zeker beter te lopen maar ik twijfel of ze rechtsom wel helemaal rad is.

Rug is strak maar dat lijkt mij nog voortkomen uit compensatie. Zou zelf eerst even afwachten wat er gebeurd zonder pijnstilling. Kijken hoe ze dan loopt.

Dit is inderdaad het resultaat met bute en rust. Vanaf deze avond krijgt ze er geen meer. Dit was het eerste wat ze sinds twee weken aan de longeerlijn heeft gedaan. Rechtsom wilde ze heel de tijd naar binnen komen in de cirkel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 00:07

Earth schreef:

Heeft niet zo heel veel zin als paard op bute staat. Werkt maanden nog door en vertekend het beeld. Opzich niet verkeerd om rug ruimte te geven, maar het is dan lastigwrom verbetering te merken of paard reageert niet tijdens de tests en wordt dus niet adequaat behandeld.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:24

Dit weekend zeker lekker laten staan, het is toch te warm om wat te doen en dan voorzichtig weer kijken hoe ze loopt.

Ik zou hier wel iemand bij halen die je kan begeleiden qua training, eerst vanaf de grond en misschien later vanuit het zadel. Want het dier is stijf in de rug, scheef (omdat ze telkens naar binnen komt) en jij geeft zelf aan dat je het niet/slecht ziet als ze niet zuiver loopt.

Oppakken qua beweging vanaf de grond (na eventueel de fysio of ostheopaat) is erg verstandig ipv weer te gaan rijden nu. Eerst maar eens wat losser en beter qua beweging, voordat je er op stapt en straks weer terug bij af bent.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 08:27

Ik zou hier helemaal niet opstappen..

Eerst maar even kijken hoe ze loopt zonder pijnstilling en als de pijnstilling uitgewerkt is. Zou haar ook even laten staan nog en over een week voorzichtig weer kijken.

Stijf/ scheef kan allemaal voortkomen uit compensatie van een pijnlijk been, dus ik denk echt eerst zorgen dat kreupelheid uitgesloten is voordat er met de rest aan de slag gegaan kan worden.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 09:41

Elisa2 schreef:
Ik zou hier helemaal niet opstappen..

Eerst maar even kijken hoe ze loopt zonder pijnstilling en als de pijnstilling uitgewerkt is. Zou haar ook even laten staan nog en over een week voorzichtig weer kijken.

Stijf/ scheef kan allemaal voortkomen uit compensatie van een pijnlijk been, dus ik denk echt eerst zorgen dat kreupelheid uitgesloten is voordat er met de rest aan de slag gegaan kan worden.

Ik zal ze nog een week laten staan en dan een nieuw filmpje maken. Indien het dan nog steeds een probleem is, zal ik de dierenarts terug opnieuw laten komen.

Ik hoop dat het nog goed zal komen. Ze staat dan al een maand stil ;(

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:26

Beter iets te lang stil dan er weer op stappen en ellende houden.

Die van mij heeft hetzelfde en staat nu ook al een maand stil en straks langzaam weer opbouwen.
Hij moet van mij wel iedere dag 15 minuten bewegen maar geen draf iod.
Dus ga we maar vanuit dat je dan nog even 1 of 2 maanden onderweg bent.

Maar ik zou inderdaad nog weekje wachten, dan kijken hoe ze loopt en als je twijfel bel dan de DA en laat hem kijken ipv ons te laten beoordelen.
Wij zien van alles, denken dat het van alles is en geven adviezen die van alles kunnen oplossen maar er is er maar 1 die dat kan doen. De DA die je paard ziet.

Succes.

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 10:34

Ze is wel mooi afgevallen. Maar nog steeds niet los in haar lijf.
Ik zou ook even wachten met dingen van haar vragen en een osteophaat naar haar laten kijken.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 12:19

Ik zou een fysio vragen die kan ook beter advies geven dan wij achter een schermpje en dan lekker wat grondwerk oefeningen gaan doen om dr wat sterker te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 13:24

Echt pas doen als de kreupelheid duidelijk/ uitgesloten is..paard kan net zo goed een peesblessure hebben die erger wordt door nu allerlei dingetjes te gaan doen.

Lijkt me een goed plan hoe je het wilt gaan aanpakken TS, en beter iets te voorzichtig zijn/ meer tijd geven dan forceren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 14:09

Ze is nog steeds kreupel: ik zie geen echte verbetering.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 17:54

Een maand is niet zo lang hoor TS. Ik heb er toevallig één staan die al een half jaar op rust staat. Blessures kunnen lang duren, het zijn kwetsbare dieren. Daarnaast kan te gretig zijn, te snel weer oppakken, alleen maar voor meer problemen zorgen. Gun je pony de tijd.

Een video waarop ze nog bute krijgt is helaas niet eerlijk te beoordelen omdat dit een hele sterke pijnstiller is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 18:20

Misschien dat het in België anders werkt.
Ik vind het best apart van de dierenarts om het paard zo'n sterke pijnstiller(bute) voor te schrijven, maar wel aan te geven dat het na twee weken rust vanzelf wel over zal zijn.
Wat is de diagnose volgens hem dan precies? Of heb ik niet goed gelezen?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 22:39

Even een update: de hoefsmid kwam opnieuw langs en zegt dat de oorzaak is dat de hoeven van de pony niet meer gegroeid zijn maar afgesleten. Ze staat te kort en is daardoor gevoelig. Er is geen straalgroeve meer te zien. Volgens hem moet ik die duivelsklauw stoppen en best hoefregulator geven ter voorkoming van bevangenheid en ter ondersteuning van de hoeven. Ze moet de hele dag op de weide staan en best niet meer op de paddock omdat daar klinkers liggen en dat is te hard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:43

Is ze nog bekapt dan de afgelopen twee weken? Op de foto’s van twee weken geleden waren ze niet te kort en was er zeker nog een groeve te zien.