Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
chevax schreef:Marigo schreef:Wel opvallend dat er zulke grote verschillen zitten per regio of kliniek. Sommige zitten rond hetzelfde tarief en anderen de helft minder.
Wat ik wel een beetje vind, is dat de discussie uit zijn verband wordt getrokken. Ik geef nergens aan dat ik vind dat zorg gratis zou moeten zijn. Of dat je voor een dubbeltje op de eerste rang moet zitten. Ik vraag me af wat de motivatie is van diegene die dit als zodanig afschilderen? Je hebt er als klant toch alleen maar belang bij dat er kritische vragen worden gesteld?
De vraag hier is de 242 euro een beetje in het gemiddelde ligt tov andere klinieken. En of je 1 uur werk (dus even reistijd meegerekend) in verhouding vindt staan tov de gevraagde kosten. Verhoogde brandstofprijzen vind ik ook steeds vaker een excuus waardoor alles maar ongeoorloofd verhoogd wordt in prijs.
Ja het is duurder, maar met 34km reizen verbruik je nog geen liter benzine a 2,20 euro.
En ja monopolie: er is geen andere kliniek of DA om te bellen. Dat zijn of geen paardenartsen of komen niet. Ik ben zoals eerder aangegeven heel blij dat mijn paard nu gezond is en goed geholpen is. Daar gaat de discussie ook niet over. Er is niets mis met een kritische houding of kritische vragen naar een coöperatie toe. Want het gaat hier niet om een dierenarts die zelf iets terug ziet van deze tarieven. Zij hebben vast geen even hoge loonsverhoging gekregen die ze wellicht wel verdienen.
Je paard was ziek, je wilde met spoed een DA en die kwam. Nu reken je zelf uit wat volgens jou redelijk zou zijn of "in verhouding". De DA is helemaal vrij om te rekenen wat hij of zij wil, het is ónze hobby, niet die van de DA. Voor de DA is dit werk, waarvoor ze vaak 24/7 bereikbaar zijn en helaas vaak lang op betaling van facturen moeten wachten.
Ik vind je vraag op zich valide, niet dat je de naam van de DA laat zien.
Pumpkinbroes schreef:De graafschap is goed duur aan het worden sinds ze overgenomen zijn door Evidensia.
Google die laatste maar eens, daar val je van achterover van die prijzen en slechte recensies.
Ik heb een maand of twee terug de inentingen van de afgelopen jaren eens naast elkaar gelegd.
Daar zie je eigenlijk een stijging van +- 6 euro per jaar aan basis-inenting + voorrijtarief samen.
Klinkt niet als veel, maar na een paar jaar loopt dat wel op.
Sanet schreef:Dierenartsen draaien in tegenstelling tot gewone mensen-artsen of ander oproepbaar medisch personeel diensten naast hun gewone rooster. Dus die staan overdag gewoon in de praktijk/onderweg oid en dan een hele of halve week diensten in avonden/nachten.
Ik ben heel blij dat ik toch gekozen heb om mijn dierenliefde als hobby te houden.
Jessix schreef:Pumpkinbroes schreef:De graafschap is goed duur aan het worden sinds ze overgenomen zijn door Evidensia.
Google die laatste maar eens, daar val je van achterover van die prijzen en slechte recensies.
Ik heb een maand of twee terug de inentingen van de afgelopen jaren eens naast elkaar gelegd.
Daar zie je eigenlijk een stijging van +- 6 euro per jaar aan basis-inenting + voorrijtarief samen.
Klinkt niet als veel, maar na een paar jaar loopt dat wel op.
Marije_jiplover schreef:Prince schreef:
Dat is bij de veeartsen bij ons in de buurt ook zo. Bij de één is het tussen acht en negen uur in de ochtend. En bij de andere voor half tien. Maar als je na die tijd belt en toch wil dat ze dezelfde dag langs komen is het spoedtarief.
En weet je waarom dat is?
Omdat om 9.00 uur de routes worden gepland en verdeeld.
En als de dierenarts(en) dan allemaal on route zijn en jij belt dat er echt nog iemand bij jouw dier moet komen kijken vandaag, moeten ze een route aanpassen, of als ze pech hebben nog ergens een keer terugrijden.
Het is nou niet zo dat er reserve dierenartsen op kantoor zitten te wachten tot er nog extra werk komt.
Dus het is voor de praktijk veel handiger dat alles visites bekend zijn om 9.00 uur, zodat ze de routes verdelen.
Dus het is ook een beetje de klanten opvoeden, tussen 8 en 9 bellen is basistarief voor visite dezelfde dag, daarna is duurder tarief.
Pumpkinbroes schreef:Sinds het Evidensia-ziekehuis gebouwd is, besteden vrijwel alle lokale (huis)dierenartsen de nacht, feestdagen en weekendzorg uit naar Evidensia.
Voorheen belde je een nummer na sluitingstijd en daar hoorde je welke dierenarts op dat moment de dienst draaide.
Ze rouleerden en de spoedzorg was toen nog redelijk betaalbaar.
Evidensia heeft wel veel kennis in huis, maar voor bijvoorbeeld een spoedeuthanasie heb je daar niet veel aan.
Evidensia kost bijvoorbeeld 600 euro per 24 uur opname van een hond.
Dat is imho gewoon buitensporig.
Pumpkinbroes schreef:Evidensia kost bijvoorbeeld 600 euro per 24 uur opname van een hond.
Dat is imho gewoon buitensporig.
Kendra schreef:Dank voor je verhaal @eileen33, ik denk dat de meesten van ons blij en dankbaar zijn dat er inderdaad altijd een dierenarts beschikbaar is - en dat we ons realiseren dat voor niks de zon op gaat.
Maar een reality check de andere kant op is af en toe wel nodig. Moet je die dure operatie altijd laten uitvoeren als eigenaar, of mag je ook een keer zeggen dat het genoeg is of dat je geen geld hebt? Dierenwelzijn wordt steeds meer gelijkgesteld met doorbehandelen tot het uiterste, het is maatschappelijk steeds minder geaccepteerd dat je 'je dier niet alle kansen geeft'.
Ik zie o.a. daardoor een verdienmodel ontstaan waarbij eigenaren worden verplicht zich te verzekeren (dat wil bv de PvdD), waarna de grote klinieken volledig los kunnen gaan met hun dure behandelingen en operaties (Evidensia heeft zelfs al een verzekeringstak).
Het is voor mij de vraag of dat altijd in het belang van het dier is en of dit de wereld is waarin we willen leven. Wat mij betreft zijn er grenzen, en een (in mijn ogen) goede dierenarts denkt daarin mee met de eigenaar.
Prince schreef:Citaat:
Dat is bij de veeartsen bij ons in de buurt ook zo. Bij de één is het tussen acht en negen uur in de ochtend. En bij de andere voor half tien. Maar als je na die tijd belt en toch wil dat ze dezelfde dag langs komen is het spoedtarief.
En weet je waarom dat is?
Omdat om 9.00 uur de routes worden gepland en verdeeld.
En als de dierenarts(en) dan allemaal on route zijn en jij belt dat er echt nog iemand bij jouw dier moet komen kijken vandaag, moeten ze een route aanpassen, of als ze pech hebben nog ergens een keer terugrijden.
Het is nou niet zo dat er reserve dierenartsen op kantoor zitten te wachten tot er nog extra werk komt.
Dus het is voor de praktijk veel handiger dat alles visites bekend zijn om 9.00 uur, zodat ze de routes verdelen.
Dus het is ook een beetje de klanten opvoeden, tussen 8 en 9 bellen is basistarief voor visite dezelfde dag, daarna is duurder tarief.
Je wilt sowieso niet weten waarvoor soms de spoedlijn gebeld wordt.
Om 21.00 uur s avonds op zaterdag omdat de enting verloopt en er volgend weekend wél concours gereden moet worden, dus paard moet echt stante pede nog geënt worden vandaag.
Toen ik dat hoorde van een vriendin dacht ik dat dat iemand was die zich een keer vergist had, maar begreep dat het toch regelmatig voorkwam in de praktijk waar zij werkte, dat mensen dat probeerden.
Cayenne schreef:Heel mooi gezegd, Eilleen333!
Daarnaast het Evidensia gewoon de uitleg over de hogere kosten op haar website staan, dus dat kun je dan ook van te voren al lezen en eventueel een kostenplaatje opvragen.
Hier staat de uitleg over de hogere kosten en hoe die ontstaan: https://www.edz-hartvanbrabant.nl/nl-nl ... ziekenhuis
Kendra schreef:Dank voor je verhaal @eileen33, ik denk dat de meesten van ons blij en dankbaar zijn dat er inderdaad altijd een dierenarts beschikbaar is - en dat we ons realiseren dat voor niks de zon op gaat.
Maar een reality check de andere kant op is af en toe wel nodig. Moet je die dure operatie altijd laten uitvoeren als eigenaar, of mag je ook een keer zeggen dat het genoeg is of dat je geen geld hebt? Dierenwelzijn wordt steeds meer gelijkgesteld met doorbehandelen tot het uiterste, het is maatschappelijk steeds minder geaccepteerd dat je 'je dier niet alle kansen geeft'.
Ik zie o.a. daardoor een verdienmodel ontstaan waarbij eigenaren worden verplicht zich te verzekeren (dat wil bv de PvdD), waarna de grote klinieken volledig los kunnen gaan met hun dure behandelingen en operaties (Evidensia heeft zelfs al een verzekeringstak).
Het is voor mij de vraag of dat altijd in het belang van het dier is en of dit de wereld is waarin we willen leven. Wat mij betreft zijn er grenzen, en een (in mijn ogen) goede dierenarts denkt daarin mee met de eigenaar.