Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:34

Ja graag! :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:04

Ben benieuwd!

Wat zou je willen kwa bloed eigenlijk? Ben vooral wel nieuwsgierig wat je dierenarts over het onregelmatige kan vinden, oa buigproeven etc?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:16

LyonaHorse schreef:
Morgen komt de dierenarts voor bloedtest en en check! Ik hou jullie op de hoogte als jullie dat leuk vinden!

ja, graag. Ik ben benieuwd wat er nu eigenlijk aan de hand zal blijken te zijn met Mira :)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 19:48

Leuk! Dan hou ik jullie lekker op de hoogte! Morgen middag komt de DA. Ben benieuwd of er al iets uitkomt, of dat er iets anders is... Dan weten we gelijk of ze drachtig is, ben ik toch benieuwd naar :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:51

Ja ik ben ook wel benieuwd. Succes!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:42

Ik had je topic bekeken toen je vroeg om een hengst voor Mira, en het viel mij inderdaad ook op hoe raar gebouwd ze is. Nu dit topic gelezen, en ik ben ook heel benieuwd naar het oordeel van de dierenarts morgen. Ik hoop dat je wat antwoorden krijgt.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:18

Ik blijf even volgen TS. Ben ook heel benieuwd namelijk wat hier uit komt. Ik hoop op het beste voor jullie beide. :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:59

Ik weet niet of het al vermeld is, maar heb je al eens aan topline syndrome gedacht?

Die dip voor de schoft en dip aan de bekken zijn daar een symptoom van.

Een goede osteopaat /fysiotherapeut herkent dit.

Mijn draver heeft het ook, en mijn osteopaat zag het niet, maar de fysiotherapeut wees me erop.

Dit zijn de punten die voor haar opvielen bij mijn draver en typerend zijn voor Topline syndrome.
Hier niet aan werken zal alleen maar blessures opleveren vertelde ze me. (en mijn paard heeft idd 3 weken mank gestaan).
Afbeelding

Edit,
Als je haar longeer, loopt ze dan makkelijk laag met ontspannen bovenlijn? Of hoe loopt ze aan de longe?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 10:33

Dank je wel Art_Ificious, daar ga ik zeker naar kijken! Maar eerst komt de DA vanmiddag. Longeren doe ik niet echt met haar, ze blokkeert dan en is vervolgens heel gespannen en bang of ik er boos om wordt. Ik wil haar niet dwingen, ik ga het wel oppakken als ze fysiek weer in orde is, en dan ga ik haar gewoon leren dat het niet eng is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:47

Art_Ificious schreef:
Ik weet niet of het al vermeld is, maar heb je al eens aan topline syndrome gedacht?

Die dip voor de schoft en dip aan de bekken zijn daar een symptoom van.

Een goede osteopaat /fysiotherapeut herkent dit.

Mijn draver heeft het ook, en mijn osteopaat zag het niet, maar de fysiotherapeut wees me erop.

Dit zijn de punten die voor haar opvielen bij mijn draver en typerend zijn voor Topline syndrome.
Hier niet aan werken zal alleen maar blessures opleveren vertelde ze me. (en mijn paard heeft idd 3 weken mank gestaan).
[ [url=m/xxfice.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit,
Als je haar longeer, loopt ze dan makkelijk laag met ontspannen bovenlijn? Of hoe loopt ze aan de longe?

Dat is toch geen diagnose :')
Een beetje googlen levert op dat dit "syndroom" niets anders is dan een slecht bespierde bovenlijn. En volgens mij wisten we dat al, toch?
Maar het zegt niets over de oorzaken. En daar zit nu net de crux: als je het wilt verbeteren moet je de oorzaken kennen, zodat je weet waar je aan moet werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:27

Topline syndrome is idd geen diagnose.
Maar een gevolg van een oorzaak. Deze oorzaak kan ook een "simpele" blokkade zijn van een hals wervel bv.

Maar ik snap niet wat er grappig aan is (nav deze emoticon :') ) aangezien het ooit ook in een van mijn topics aangehaald werd bij een paard met slechte rugbespiering. Dan mag ik het toch ook melden lijkt me. Of gaan we alles wat ik meld in het belachelijke trekken?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:30

Wat is het verschil tussen topline syndrom en ‘gewoon’ slechte rugbespiering?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:38

Poekkie schreef:

Gewoon slechte bespiering zou ik niet perse zeggen.

Bij mijn paard zit alles vast... Alle spieren, de broekspieren staan erg strak, hij staat als het ware is strekstand zei de fysiotherapeut. Hierdoor kan hij ook niet lang en laag lopen omdat hij die bovenlijn niet kan verlengen.

Vaak komt het door verkeerd rijden/trainen, maar mijn paard is nog erg jong en nog niet veel bereden geweest, wel is hij getraind geweest voor de sulky (ik dacht dat daar die dip aan de schoft door kwam omdat je vaker een dip ziet aan dat punt bij paarden die ingespannen worden omdat daar een riempje overheen ligt).

Echter, het is vrij weinig bekend. En dierenartsen herkennen het ook vaak niet. Mijn osteopaat alsook rechtrichten trainer zagen het ook niet. Mijn fysiotherapeut dan weer wel en zei wees me erop dat hier echt aan gewerkt moet worden om blessures te vermijden. Als het "gewoon" slechte rugbespiering was had ze denk ik ook gewoon die woorden kunnen gebruiken lijkt me.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 12:03

Weer even ontopic :o

Hannanas schreef:
Ben benieuwd!

Wat zou je willen kwa bloed eigenlijk? Ben vooral wel nieuwsgierig wat je dierenarts over het onregelmatige kan vinden, oa buigproeven etc?

Ik wil met de bloedtest kijken of ze vanbinnen gezond is, en of haar orgaanwaardes goed zijn. Vind ik wel erg belangrijk voor zo'n paard. Verder laat ik de DA haar helemaal onderzoeken, kijken of hij wat kan vinden...
En natuurlijk even een drachtcheck, mijn gevoel zegt dat we dat toch moeten doen, dus we zullen het zien...

Ik heb vooral argwaan omdat als ik Mira vraag of ze drachtig is, ze heel ondeugend kijkt en naar haar buik kijkt.. :D
Ik vind haar kling wel veel losser dan normaal. En van voren steekt haar buik een beetje uit, terwijl ze niet dik is ofzo :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:20

Poekkie schreef:

Het één...
(gebrekkige bespiering op de juiste plaatsen)...
is een onderdeel van het ander ('toplijn syndroom').
Graag spieren naast de schoft (de onderste trapezius) voor de schoft (bovenste trapezius) en een lekker bol, rond kruis.
De rugspieren die je voelt bij het poetsen maken de rug hol (wat als onderdeel van lopen, "iets hol iets bol iets hol iets bol" prima spul is) - als rijpaard heb je sterke 'buik'spieren nodig.

Syndroom is per definitie een vaag woord: 'we weten dat de verschijnselen a, b, c, x, y, z vaak samen voorkomen, in wisselende samenstelling en intensiteit, maar we weten niet waarom'.

Het komt vaak voor bij slecht gereden paarden.
... ik heb even getwijfeld om het zo hard op te schrijven, maar ik doe het toch maar.
De basis dressuur is bedoeld om het dier te helpen om ons goed te dragen.
Dragen gaat over: leer het dier de 'buik'spieren gebruiken, het bekken kantelen richting 'bolle' rug en het dier kan ons dragen 'met zijn botten' (in stap en draf geldt dat het voorste achterbeen landt recht onder het zwaartepunt van de ruiter).

Veel groene paarden leren hier niets over, maar de **** aan boord trekt direct het hoofd in de krul.
(Vaak met het trieste, onzinnige idee dat dit goed zou zijn ofzo. %) )

Gevolg: dier moet allerlei spieren gaan gebruiken waar die spieren niet voor bedoeld zijn.
Volgende stap kan van alles zijn: verzet of akelig gedrag, blessures etc etc etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:02

Bedankt voor de uitleg.
Als ik het goed begrijp is dat syndroom dus een term voor slechte bovenlijnbespiering, meestal door gebrekkige rijkunsten? Niet iets blijvends of behandelbaars behalve door de rijkunsten zelf bij te schaven?

Wat strakke spieren achteraan daar bij doen begrijp ik nog niet goed?

@TS: succes bij de dierenarts vandaag!

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:30

Een ziekte als IMM kan ook voor zo’n schrale toplijn zorgen. Dat kan bijv door stress/ verhuizing de getriggerd worden. De bespiering valt dan in zeer korte tijd weg, maar kan zich later wel weer wat opbouwen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 13:37

Bokker31 schreef:
Een ziekte als IMM kan ook voor zo’n schrale toplijn zorgen. Dat kan bijv door stress/ verhuizing de getriggerd worden. De bespiering valt dan in zeer korte tijd weg, maar kan zich later wel weer wat opbouwen.

Ze is 6 panel getest inclusief IMM en alle negatief :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:50

Poekkie schreef:
Bedankt voor de uitleg.
Als ik het goed begrijp is dat syndroom dus een term voor slechte bovenlijnbespiering, meestal door gebrekkige rijkunsten? Niet iets blijvends of behandelbaars behalve door de rijkunsten zelf bij te schaven?

Wat strakke spieren achteraan daar bij doen begrijp ik nog niet goed?

Het woord 'syndroom' is bewust vaag.
Het kan gebruikt worden bij slechte bespiering (deuken voor en naast de schoft)
het hangt vaak samen met slecht rijden - en correcte basisdressuur zet vaak zoden aan de dijk.

De strakke spieren van het paard van TS 'kan nog van alles zijn' wat ik niet zie achter mijn scherm -
maar in termen van het slecht gereden zijn is het zo dat het paard allerlei spieren niet kan gebruiken op de manier waarop ze bedoeld zijn.
Dat geldt ook voor de spieren van de achterbenen en rond het bekken.

TS, ook van mij: succes met de dierenarts!
Vraag hem/haar het naadje van de kous!!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:52

Zal bij paard van TS niet aan het slecht gereden zijn liggen. Het dier is pas zadelmak gemaakt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:48

LyonaHorse schreef:
(knip)

Ik heb vooral argwaan omdat als ik Mira vraag of ze drachtig is, ze heel ondeugend kijkt en naar haar buik kijkt.. :D
Ik vind haar kling wel veel losser dan normaal. En van voren steekt haar buik een beetje uit, terwijl ze niet dik is ofzo :=

Klinkt nogal erg penny. Hoe oud ben je?
Zelf hoeft vocht uit uier geen dracht te betekenen. Heb een merrie gekend bij wie er ook wittig vocht uit de uier kwam, en 100% zeker niet drachtig was. Kan wel een ontsteking zijn ook of schijndrachtig

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:49

Geen schijndracht. Het is gewoon een lege uier. Bij schijndracht vullen ze meer.
Bij fokmerries is dat veel voorkomend dat je uit de uier vocht kunt trekken. Dat betekent niks.
En paarden verstaan geen Nederlands. Of Frans. Of in haar geval Italiaans. :D
Dus ja, dat is nogal een kinderlijke gedachtengang. Maar eigenlijk ging ik ervan uit dat t een grap was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:58

sevke schreef:
Zal bij paard van TS niet aan het slecht gereden zijn liggen. Het dier is pas zadelmak gemaakt.

Dat zeggen mensen.......Er is weinig bekend.

En hoe het dier zadelmak is gemaakt telt ook. Ik weet waar ze vandaan komt, dus stel daar gerust grote vraagtekens bij. En als je die hebt, nog grotere...........geloof me.

Handelaren die goedkope paarden naar Nederland halen en goedkoop doorverkopen, gaan natuurlijk niet veel investeren in voeding en langere tijd, gedegen opleiden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:02

Art_Ificious schreef:
Topline syndrome is idd geen diagnose.
Maar een gevolg van een oorzaak. Deze oorzaak kan ook een "simpele" blokkade zijn van een hals wervel bv.

Maar ik snap niet wat er grappig aan is (nav deze emoticon :') ) aangezien het ooit ook in een van mijn topics aangehaald werd bij een paard met slechte rugbespiering. Dan mag ik het toch ook melden lijkt me. Of gaan we alles wat ik meld in het belachelijke trekken?

Wat ik met mijn emoticon wilde aangeven is dat jouw term topline syndrome niets toevoegt, het is gewoon een andere term voor een slecht bespierde bovenlijn, bedacht door iemand die blijkbaar interessant wilde doen.
Dit topic gaat juist over de oorzaken van die slechte bespiering, de conclusie dat de bespiering niet op orde is, had TS namelijk zelf ook al getrokken.

Ontopic: ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt ts :j

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 17:11

Was idd een grap, niet serieus bedoelt...

Dierenarts is net geweest, toch een zeer uitgebreid onderzoek.
De DA vond haar er wel oke uitzien, ze vond ook dat ze wat stijf is met haar achterhand, en Mira heeft wat last van haar rug. Als ze normaal over de verharde weg stapt en draaft is ze niet kreupel. Na de buigproeven wel een beetje.
Er is ook bloed afgenomen en volgende week verwacht ik de uitslag.
Volgens de DA is er niet echt iets mis met haar, ze heeft te weinig spieren en is dus stijf en gevoelig in de achterhand, daar heb ik speciale gel voor gekregen.
Erg opgelucht en blij met de uitslag so far!
Er gaat nog wel een osteopaat komen voor haar.
Mira was echt super braaf, gaf geen kik, zelfs niet met bloedprikken!

Ontworming is onderweg, en ik ga de hoeveelheid krachtvoer verhogen. En ik ga toch een pssm2 test laten doen.